Permalänk

Mikrofon för streaming?

Så jag har tänkt uppgradera mig från min headset mic till en riktig mikrofon för streaming/discord... Men vad ska jag skaffa? Ska jag köpa en klassisk Blue Yeti eller ska jag köpa något mer studio inriktad? (budget 1500)

Permalänk
Moderator
Moderator

Beror på dina krav, Yeti räcker gott för Discord och streaming men vill du ha högre kvalitet så får du kika på t. ex Shure mikrofoner. Många större streamers kör det märket. Tänk dock på att studiomikrofoner kan ha andra in/ut signaler vilket kan kräva mixerbord.

Här är en snabb sortering på en butik

https://www.gear4music.se/sv/Studioutrustning/Mikrofoner?page...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Så jag har tänkt uppgradera mig från min headset mic till en riktig mikrofon för streaming/discord... Men vad ska jag skaffa? Ska jag köpa en klassisk Blue Yeti eller ska jag köpa något mer studio inriktad? (budget 1500)

Jag har gått igenom hela uppgraderingscykeln som streamer. Startade med Yeti och gick snabbt vidare. Startade med en Logitech webcam etc. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag gått all in på bättre kvalitet med en gång i stället för dyrare produktuppgraderingar.

Allt beror ju på vad du vill få ut av din stream. Satsar du mot ett större mål eller är det inte viktigt alls?

1500 är en rätt bra budget för en mikrofon, men tänk på att du också behöver ett stativ, kanske en shock mount, ett popfilter.
Jag hade absolut inte rekommenderat en Yeti som streamermikrofon om du inte har fullt kontrollerat rum. Den är överjävligt känslig och är nästan hopplös att "tama". Kolla på begagnatmarknaden efter en Rode Podcaster och ett passande stativ. Jag har både Yeti och en Podcaster, och jag vet i alla fall vilken jag hade valt.

https://www.ebay.com/itm/Rode-Podcaster-Dynamic-Cable-Profess...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Blue yeticaster, med lite filter och så i obs så har jag iaf lyckats få bort allt bakgrundsljud samt knapptryck från tangentbord. Mic armen i yeticastern är i mitt tycke riktigt vass sen är inte micen jätte dålig heller. köpte mitt kit för typ 1100 nytt. Och kan säga att jag är riktigt nöjd. @marcusOCZ vilken cam gick du över till? Själv sitter jag på en logitech c920 och funderar på en softbox + greenscreen men vet ej vilken cam man bör köra.

Visa signatur

Asus z170 PRO GAMING - Intel Core i7 6700k - Corsair Vengeance CL16 DDR4 3333MHz 16 GB - Be Quiet! Shadow Rock 2 - Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 Gaming - Samsung 960 EVO 500GB - EVGA Supernova G2 650W

Asus ROG Strix G731GT 17,3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhmk:

Jag kör med en Blue yeticaster, med lite filter och så i obs så har jag iaf lyckats få bort allt bakgrundsljud samt knapptryck från tangentbord. Mic armen i yeticastern är i mitt tycke riktigt vass sen är inte micen jätte dålig heller. köpte mitt kit för typ 1100 nytt. Och kan säga att jag är riktigt nöjd. @marcusOCZ vilken cam gick du över till? Själv sitter jag på en logitech c920 och funderar på en softbox + greenscreen men vet ej vilken cam man bör köra.

Har sett några få som har fått till Yeti. Mig tog det flera månader av inställningar och utbyte av mekaniska tangentbord för att få det till.
Mikrofonen har ett otroligt rent ljud annars. Väldigt vass till podcast i ett kontrollerat rum med en person.

Fram till nu har jag använt mig av c920 och på slutet en Brio 4k som jag hittade billigt på svarta fredagen. Men för att vara ärlig så är alla webcams riktigt dåliga på flera sätt. Jag hittade en begagnad Sony A5100 riktigt billig som jag skall sätta på prov snart. Det glädjer jag mig till. Då får jag också en kamera jag kan ta med mig på semestern

När det gäller chroma key är ju ljuset viktigare än allt annat. Helst skall kameran arbeta med dagsljus (mellan 5,5k och 6400k) och greenscreen arbeta med 4400k för att det skall bli perfekt + att problemet med Logitech är att inte inställningarna sparas så blir det ett ständigt pill med grejerna innan man kommer igång. Bra ljus för kamera och framför allt för greenscreen är dyrt som attans. Streamern skall ju helst ha en key light och minst en fill light, greenscreen skall ju också vara uppljust.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är Samson nu för tiden? finns mer konkurrens nu. Men de var bra förr, sedan har jag hört en del bra om Røde NT USB med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Om du ska köra på någon mer påkostad uppsättning med mixerbord och hela paketet borde du kika på SE Electronics X1S. Har inte hunnit testa den själv än, men har fått väldigt bra betyg för sitt pris.

Finns även ett "Vocal Pack" på thomann: https://www.thomann.de/se/se_electronics_x1s_vocal_pack.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Hur är Samson nu för tiden? finns mer konkurrens nu. Men de var bra förr, sedan har jag hört en del bra om Røde NT USB med.

Deras Q2U är ju legendarisk, men dom har prisat bort sig nu till en nivå där dom skall slåss med andra tillverkare. Jag tror generellt vi måste räkna med att betala mer för ok kvalitet framöver.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bowlingking:

Här för en "bättre" lösning för setup med streaming mic och tillbehör.

mikorfon, haft samma modell mickrofon sedan 10 år tillbaka, funkar klockrent, tycker det är avsevärt bättre ljud än Yeti.

ljudkort, har samma fast gen2. Här är jag inte lika påläst, kan finnas lika bra fast billigare men denna är populär och felfri. Kanske någon annan kan fylla i en annan modell. Om du skulle i framtiden bestämma dig för att köra ett bättre "studio"/open-ear headset är ljudkortet mer än tillräckligt för det!

stativ, har samma stativ, riktigt bra!!

sladd, sen en sladd för att koppla ihop mic och ljudkort.

Blir självklart lite dyrare än "bara" en USB mic, men uppgraderingsmöjligheterna är bättre här samt mer "beprövade" grejjor.

Om du placerar micken sidan om munnen slipper du köpa något puffskydd, plus att den är mindre i vägen.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

neewers mikrofonarm är ok för priset https://www.amazon.de/Neewer-Broadcasting-Mikrofon-Scherenarm...
Man växer snabbt ur en usb-mic.
Istället för att skaffa mig en high-end webcam så kör jag på ett capturekort och en begagnad sony as20 actionkamera. Bruset från chromakey blir obefintligt men den

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------