Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför jag valt Android och valt bort iPad

Permalänk
Skrivet av Petterk:

BankID rullar fortfarande på så omoderna OS som Android 5.0.

Inget att ha i tio år, men det är inte heller en iPad då de efter ca 4-5 år inte får senaste OS längre.

Android 5.0 kom för sex år sedan och står på tur att mista stöd för BankID
Hade en Samsung Galaxy S3 som kom 2012, den fick inte Android 5.0 som kom bara två år efter lansering av S3 och då är ändå Samsung störst inte bara inom Android utan inom mobiltelefoner överhuvudtaget. Dåligt, riktigt dåligt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Tycker precis tvärtom. Herregud tog typ en kvart första gången jag använde min android-platta att förstå att bakåt i gui:t inte fanns i ”appen” utan att man skulle använda knappen i självaste plattans interface, helt horribelt störande.

Sen köpte jag iofs den billigaste huawei jag hittade, men min iPad mini från 2012 har bättre skärm, bättre ppi och ett -enormt- mycket bättre flyt i gui. Galet att en 7 år gammal iPad utklassar en ny androidplatta 2019.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Två saker android plattorna inte fått till än är.

1. hålla i standby läge , släcker jag skärmen på min iPad och kommer tillbaka några dagar senare har den i stort sett lika mycket kvar på batteriet. Gör jag samma med min androidplatta är den oftast död.

2. Barnläge eller guidad åtkomst på iPad ,är guld värt när man har barn de tar sig inte ur det och fungerar på alla appar.

Inte hittat något som funkar lika bra på android brukar alltid finnas nån kombination av knappar som gör att du går ur det..

Kör både android och iPad plattor men får nog säga att jag rekommenderar IPad om nån frågar..

Androids inbyggda barnläge funkar ganska bra tycker jag. Köpte en lenovo till sonen som hade ett annat medföljande barnläge som var aningen bättre ur en aspekt, att man kunde sätta tidsgräns med "vilotid" istället för bara en maxtid per dag, men i övrigt var det mycket sämre så jag körde på Googles.

Skrivet av jimjans:

Är ju bra om vissa tillverkare kommit tillrätta med viloläget har några shield , Sony och lenovo plattor de är usla i standby men ipaden kan jag glömma av en månad och den har fortfarande batteri och den har kollat mail m.m.

Sony slutade med tablets för typ fem år sedan så de erfarenheterna är nog inte så relevanta idag.

Angående standby-tid så är det väl som vanligt att nya batterier håller bra och äldre dåligt oavsett märke. Min jobb-iPhone hade grym standby-tid när den var ny men idag, efter två år drygt, klarar den inte tre dagar ens. Med skärmtid på mindre än fem minuter om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Android 5.0 kom för sex år sedan och står på tur att mista stöd för BankID
Hade en Samsung Galaxy S3 som kom 2012, den fick inte Android 5.0 som kom bara två år efter lansering av S3 och då är ändå Samsung störst inte bara inom Android utan inom mobiltelefoner överhuvudtaget. Dåligt, riktigt dåligt.

Nexus 7 från 2012 fick Android 5.1 officiellt, modell 2013 Android 6.0. Något som motsvarar åldern på Nexus 7 2012 är 3:e generationens iPad. Båda är ju bedrövliga att använda idag.

S III hade BankID mellan maj 2012 och sommaren 2018, så cirka 6 år. Varken Samsung eller Apple kommer ha någon fast tidsperiod på när de slutar stödja sina prylar.

Sedan har det inte gått 6 år än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kör en äckligt gammal Lenovo Tab 2 a10-70 med 32GB lagring ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3263442 ) och denna trots sin ålder håller fortfarande bra. Hur mycket den använts har varierat över åren men på senare år har den börjat användas mer. Upptäckte rätt nyligen att det går att ställa in så den slår av Wifi i viloläge = extremt bra standby-tid. Batteriet har hållit bra, 1920x1200 är ett trevligt format. Används dagligen idag typ.

Men jag hade inte köpt en surfplatta idag, tycker de kostar mycket med tanke på hur lite de erbjuder. Speciellt Android-plattorna kostar mycket, och då påminner de ändå rätt mycket om min runt 5 år gamla platta spec-mässigt, utom minnesmängd och SoC förstås.
Hoppas denna håller tills vettiga vikbara mobiler kommer iallafall. Under samma period har jag bytt mobil två gånger, och är snudd på dags för ett tredje byte.

Jag behöver inget prestanda monster så då kan man ha en billig eller äldre men använder man den med bank id och spelar spel så behövs nog en mer modern för att få nya uppdateringar och kompatibilitet med nya appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Utvecklingen av surfplattor går skit-trögt för att majoriteten klarar sig precis lika bra på deras surfplatta som är något år gammal. Att köpa en dyrare surfplatta så får man betala väldigt mycket extra för väldigt lite. Visst finns det schyssta grejer som man kunde betala mycket extra förr, men tillverkarna vill ej satsa på dem.

För att ta Apples iPad Air 64GB som ändå kostar ca 6000kr.
iPad har typ lika tjocka kanter vid sidorna som min surfplatta från 2012.
iPad Air har inte ens USB C kontakt utan en egen. Där de på pro-modellerna såklart gick ifrån den egna dritten som bara skapar en massa problem.
Visst iPad Air har en supersnabb cpu & gpu, men ändå så har de en i lagret som är mycket snabbare. För detta pris så hade man viljat haft denna.

Min åsikt det är mycket pengar på något som i alla fall jag hade varit mycket missnöjd med, då väljer jag en billig 1500kr androidplatta och hoppas på de alla blir bättre. Jag tror dock jag får vänta länge då utvecklingen går skit-trögt.

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Tyckte också Windows var smidigt på platta om man har rätt betalappar på den och som plus att fildelning är lika enkelt som från en PC. Men Sur-Face är för dyra och för tunga.

Tror att alla tre systemen IOS,Windows och Android är bra och passar olika människor beroende på hur man vill använda en platta.

stavar som en kratta
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Har haft 5-6 olika iPads och nu senast android platta, har dock sålt den och har ingen idag, man slösade bort massvis med tid till massa skit, låg timmar varje dag och kolla you tube klipp, kunde lätt bli 7-8 timmar per dag vilket är helt sjukt, nu har jag skaffat en Läs platta i stället för jag läste en hel del men nu blir de mer vettig tid, man läser böcker 1-2 timmar per dag istället och de känns skönt att slippa plattan, saknar den inte, blev som ett gift på slutet.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Har haft 5-6 olika iPads och nu senast android platta, har dock sålt den och har ingen idag, man slösade bort massvis med tid till massa skit, låg timmar varje dag och kolla you tube klipp, kunde lätt bli 7-8 timmar per dag vilket är helt sjukt, nu har jag skaffat en Läs platta i stället för jag läste en hel del men nu blir de mer vettig tid, man läser böcker 1-2 timmar per dag istället och de känns skönt att slippa plattan, saknar den inte, blev som ett gift på slutet.

Läsplattor har jag haft mängder utav, första runt 2008. Alla har de dock sugit hårt på allt. Jag har dock ej testat någon nyare än från runt 2012 och de är säkert bättre.
Jag har dock köpt flertalet eböcker och jag hade t.o.m nyligen en prenumerationstjänst hos en av de största datorbokförlagen så jag hade tillgång till tusentals eböcker.

Min slutsats år 2019 är att eböcker än idag ofta suger, författaren har jobbat för att den fysiska boken ska få så bra layout som möjligt, eboken blir någon hafsverk som de snabbt slänger ihop.
Jag betvivlar att dessa hafsverk blir så mycket bättre på en läsplatta än en surfplatta.

Däremot en bok skriven för en läsplatta och väl optimerad för denna är säkerligen bättre, men sådan bok inom området datateknik har jag ej ännu stött på.

Angående ditt missbruk, så kan man glana på lika mycket film på ens dator.

*edt*
Vad som är best för att läsa eböckerna jag har testat beror på för vem. en 12,9" iPad för runt 13000kr hade jag personligen föredragit, bara det att den kostar mer än 10 gånger så mycket som min senast inköpta surfplatta. (ja, jag har allt dyrare surfplattor, men i verkstaden vid vinkelslip, svets och annat vill man ha något billigt)

*edit2*
För de som undrar var jag fick tillgång till så många eböcker så var det hos https://www.oreilly.com/. Där jag blev imponerad på att författarna/redigerna fortfarande lägger ner så lite tid på att göra bra ebookversioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Läsplattor har jag haft mängder utav, första runt 2008. Alla har de dock sugit hårt på allt. Jag har dock ej testat någon nyare än från runt 2012 och de är säkert bättre.
Jag har dock köpt flertalet eböcker och jag hade t.o.m nyligen en prenumerationstjänst hos en av de största datorbokförlagen så jag hade tillgång till tusentals eböcker.

Min slutsats år 2019 är att eböcker än idag ofta suger, författaren har jobbat för att den fysiska boken ska få så bra layout som möjligt, eboken blir någon hafsverk som de snabbt slänger ihop.
Jag betvivlar att dessa hafsverk blir så mycket bättre på en läsplatta än en surfplatta.

Däremot en bok skriven för en läsplatta och väl optimerad för denna är säkerligen bättre, men sådan bok inom området datateknik har jag ej ännu stött på.

Angående ditt missbruk, så kan man glana på lika mycket film på ens dator.

*edt*
Vad som är best för att läsa eböckerna jag har testat beror på för vem. en 12,9" iPad för runt 13000kr hade jag personligen föredragit, bara det att den kostar mer än 10 gånger så mycket som min senast inköpta surfplatta. (ja, jag har allt dyrare surfplattor, men i verkstaden vid vinkelslip, svets och annat vill man ha något billigt)

*edit2*
För de som undrar var jag fick tillgång till så många eböcker så var det hos https://www.oreilly.com/. Där jag blev imponerad på att författarna/redigerna fortfarande lägger ner så lite tid på att göra bra ebookversioner.

Well, du får skilja på skolböcker (textbooks) som O'Reillys med grafer, figurer, faktarutor och liknande och vanliga böcker med bara text. För skolböcker så behöver man oftast färg, behållen layout och liknande och det enklaste fungerande hade varit en pdf som man öppnar på en surfplatta eller så. Samma gäller också exempelvis bilderböcker för barn och liknande. För vanliga böcker fungerar en e-bokläsare utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Lolwut?
Amerikanska företag behöver under amerikansk lag samarbeta med amerikansk säkerhetstjänst. Spelar ingen roll om du använder Apples, Googles eller Microsofts molntjänster. Enda sättet att undvika den risken på mainstream-OS är att inte finnas på Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men direkt access till samtliga av produkterna är bara Apple som blivit påkomna med.
Läsvärt: https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/12/30/the-nsa-repo...

Visst kan det gälla Google med men än så länge har dom inte blivit påkomna med byxorna nere iaf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Läsplattor har jag haft mängder utav, första runt 2008. Alla har de dock sugit hårt på allt. Jag har dock ej testat någon nyare än från runt 2012 och de är säkert bättre.
Jag har dock köpt flertalet eböcker och jag hade t.o.m nyligen en prenumerationstjänst hos en av de största datorbokförlagen så jag hade tillgång till tusentals eböcker.

Min slutsats år 2019 är att eböcker än idag ofta suger, författaren har jobbat för att den fysiska boken ska få så bra layout som möjligt, eboken blir någon hafsverk som de snabbt slänger ihop.
Jag betvivlar att dessa hafsverk blir så mycket bättre på en läsplatta än en surfplatta.

Däremot en bok skriven för en läsplatta och väl optimerad för denna är säkerligen bättre, men sådan bok inom området datateknik har jag ej ännu stött på.

Angående ditt missbruk, så kan man glana på lika mycket film på ens dator.

*edt*
Vad som är best för att läsa eböckerna jag har testat beror på för vem. en 12,9" iPad för runt 13000kr hade jag personligen föredragit, bara det att den kostar mer än 10 gånger så mycket som min senast inköpta surfplatta. (ja, jag har allt dyrare surfplattor, men i verkstaden vid vinkelslip, svets och annat vill man ha något billigt)

*edit2*
För de som undrar var jag fick tillgång till så många eböcker så var det hos https://www.oreilly.com/. Där jag blev imponerad på att författarna/redigerna fortfarande lägger ner så lite tid på att göra bra ebookversioner.

Har en Kobo läsplatta nu och jag är mycket nöjd, en bok ser lika dan ut i den som i verkligheten, ingen skillnad alls, man kan enkelt ställa in layoten som man vill ha den, välja radavstånd, storlek på text och så vidare, alla böcker finns i epub format och de är relativt billigt att köpa, en kobo har svart vit skärm och de går bara att läsa böcker och de var de jag menade, har läst böcker i en iPad men de är inte samma sak eftersom iPaden väger flera gånger mer och är betydligt större, min Kobo är som en poketbok och väger ingenting och batteriet håller i flera veckor.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Har en Kobo läsplatta nu och jag är mycket nöjd, en bok ser lika dan ut i den som i verkligheten, ingen skillnad alls, man kan enkelt ställa in layoten som man vill ha den, välja radavstånd, storlek på text och så vidare, alla böcker finns i epub format och de är relativt billigt att köpa, en kobo har svart vit skärm och de går bara att läsa böcker och de var de jag menade, har läst böcker i en iPad men de är inte samma sak eftersom iPaden väger flera gånger mer och är betydligt större, min Kobo är som en poketbok och väger ingenting och batteriet håller i flera veckor.

Läser du programmeringsböcker där det är superviktigt att radbryten ej görs på ställen där det ej var tänkt? Det blir svårt att häng med i programmeringen annars om indexeringen och radbyte blir fel. Samma sak med sidnumreringen, en sida ska just vara en sida. Det blir väldigt konstigt att man får läsa 2 sidor för att se en o.s.v.

Skönlitteratur och liknande, ja det är inte layouten så viktig, men vem har tid att läsa sånt?

Observera att jag inte påstår att det ej går göra datateknikböcker bra för en läsplatta, bara det att jag inte har sett någon sådan bok där författaren/redigeraren har ansträngt sig för att den ska bli bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Läser du programmeringsböcker där det är superviktigt att radbryten ej görs på ställen där det ej var tänkt? Det blir svårt att häng med i programmeringen annars om indexeringen och radbyte blir fel. Samma sak med sidnumreringen, en sida ska just vara en sida. Det blir väldigt konstigt att man får läsa 2 sidor för att se en o.s.v.

Skönlitteratur och liknande, ja det är inte layouten så viktig, men vem har tid att läsa sånt?

Observera att jag inte påstår att det ej går göra datateknikböcker bra för en läsplatta, bara det att jag inte har sett någon sådan bok där författaren/redigeraren har ansträngt sig för att den ska bli bra.

Vem köper en läsplatta som är gjort för att läsa skönliteratur om dom ska använda den till programeringsböcker, men du kan ställa in så radbrytning och sånt blir exakt som du vill ha de, dom flesta e-böcker har en standard inbyggd som du kan välja och då ser boken exakt lika dan ut som den riktiga boken, med radbrytning, textstorlek m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jo men direkt access till samtliga av produkterna är bara Apple som blivit påkomna med.
Läsvärt: https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/12/30/the-nsa-repo...

Visst kan det gälla Google med men än så länge har dom inte blivit påkomna med byxorna nere iaf.

Jodå. En snabb googling räckte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av hakd:

Jo men direkt access till samtliga av produkterna är bara Apple som blivit påkomna med.
Läsvärt: https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/12/30/the-nsa-repo...

Visst kan det gälla Google med men än så länge har dom inte blivit påkomna med byxorna nere iaf.

Utan att ha sett hela föredraget:
Det där var 2013; samma år som Apple började använda sin Secure Enclave i sina enheter, och en trolig drivkraft till att de började med detta. Jag säger inte emot att de haft säkerhetsluckor - ibland rent ut sagt pinsamma sådana - men vem som helst som sysslat med att försöka implementera IT-säkerhet i en verklighet där detta måste vägas mot användarvänlighet och marknadsavdelningens påhittade deadlines vet att skit händer utan att man behöver bli en foliehatt. Så vilka stora säkerhetshål har iDevices haft efter iPhone 5S/iPad Air/iPad Mini 2? (Gemensam faktor: A7 eller nyare SoC)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Utan att ha sett hela föredraget:
Det där var 2013; samma år som Apple började använda sin Secure Enclave i sina enheter, och en trolig drivkraft till att de började med detta. Jag säger inte emot att de haft säkerhetsluckor - ibland rent ut sagt pinsamma sådana - men vem som helst som sysslat med att försöka implementera IT-säkerhet i en verklighet där detta måste vägas mot användarvänlighet och marknadsavdelningens påhittade deadlines vet att skit händer utan att man behöver bli en foliehatt. Så vilka stora säkerhetshål har iDevices haft efter iPhone 5S/iPad Air/iPad Mini 2? (Gemensam faktor: A7 eller nyare SoC)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inga säkerhetsluckor om en myndighet kan garantera totalt tillgång på samtliga plattformar (plattor Mac och Iphones).

Dom lämnade helt enkelt dörren öppen, hur man kan tro ha förtroende för dom igen är svårt för mig att se.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Det är inga säkerhetsluckor om en myndighet kan garantera totalt tillgång på samtliga plattformar (plattor Mac och Iphones).

Dom lämnade helt enkelt dörren öppen, hur man kan tro ha förtroende för dom igen är svårt för mig att se.

Efter att ha läst lite om dessa exploits funderar jag lite på hur du tänker.
Dropout Jeep var aktuellt 2008, bara att folk hittade information om denna exploit 2013 efter att Snowden läckt sina dokument.
Som flera andra exploits i den här kategorin (inklusive sådana till exempelvis Cisco-nätverksutrustning), behövde NSA fysisk tillgång till iPhones för att installera Dropout Jeep. Hundra procent tillförlitlig åtkomst till en dator du har fysisk tillgång till i eran före secure enclave/T2-chip/motsvarande enheter från andra tillverkare? En script-kiddie hade kunnat klara det. Alla hade den dörren vidöppen på den tiden. Men visst: Ska man ha foliehatten på så kan man inte lita på någon hård- eller mjukvara. Kom så stänger vi av alla våra datorer och kommunicerar enbart face-to-face med kända icke-agenter.

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag ryser när jag tänker på Android på platta, tycker det känns helt fel och att sen bli inlåst till någon tillverkare som inte vill uppdatera den sen, sicken mardröm.

Allt beror på vad man är ute efter. Inlåst för mig är att ha en Appleprodukt och inte kunna göra de ändringar jag vill i systemet. Visst är det en stor nackdel att uppdateringar till Android upphör efter c:a två år, men om man köper en flaggskeppsmodell med stort utvecklarcommunity så kan man vara ganska så säker på att det kommer att finnas uppdaterade, någorlunda välfungerande ROMs i ytterligare två års tid - alltså fås en totalt livslängd på c:a fyra år. Men då ska man vara tekniskt lagd och intresserad av att mecka.

Ipads slår givetvis Androidmobiler på fingrarna i allt som rör hårdvaran - ett bättre flyt i operativsystemet generellt - och har fler och bättre optimerade appar. På så sätt ger Ipads mer bang for the buck.

Har en aversion mot Apple och konceptet att sälja en viss produkt som kunden endast kan acceptera och aldrig är fri att moderera. Likväl så kan jag bara konstatera att Androidmobiler i high-end och mid-range-spektrat är på tok för dyra i förhållande till prestandan.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kjellkritisk:

Allt beror på vad man är ute efter. Inlåst för mig är att ha en Appleprodukt och inte kunna göra de ändringar jag vill i systemet. Visst är det en stor nackdel att uppdateringar till Android upphör efter c:a två år, men om man köper en flaggskeppsmodell med stort utvecklarcommunity så kan man vara ganska så säker på att det kommer att finnas uppdaterade, någorlunda välfungerande ROMs i ytterligare två års tid - alltså fås en totalt livslängd på c:a fyra år. Men då ska man vara tekniskt lagd och intresserad av att mecka.

Ipads slår givetvis Androidmobiler på fingrarna i allt som rör hårdvaran - ett bättre flyt i operativsystemet generellt - och har fler och bättre optimerade appar. På så sätt ger Ipads mer bang for the buck.

Har en aversion mot Apple och konceptet att sälja en viss produkt som kunden endast kan acceptera och aldrig är fri att moderera. Likväl så kan jag bara konstatera att Androidmobiler i high-end och mid-range-spektrat är på tok för dyra i förhållande till prestandan.

Inom surfplattor har ju Samsung garanterat tre generationers uppdateringar till nyare modeller i Galaxy Tab S-serien, så det finns alternativ om uppdateringarna är viktiga.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar när folk jämför Apples vs Android-plattor är vilka plattor dom jämför. Jämförs den typiska iPaden för 4-5000 eller vad dom går för, mot en 1000kr Androidplatta? För det är ju inte rättvist. Jag håller verkligen med om att det finns många skitplattor med Android, men det finns bra plattor också.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av m4gnify:

En sak jag undrar när folk jämför Apples vs Android-plattor är vilka plattor dom jämför. Jämförs den typiska iPaden för 4-5000 eller vad dom går för, mot en 1000kr Androidplatta? För det är ju inte rättvist. Jag håller verkligen med om att det finns många skitplattor med Android, men det finns bra plattor också.

Jag tror att Android-tablets för många blivit ganska synonymt med prisvärda enklare modeller. Men jag håller med, exempelvis Tab S7/S7+ tycker jag är imponerande och visar att det finns plats för riktig påkostade Android-tablets också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande ledsen över att Sony inte fortsatte efter sin fantastiska Xperia Tablet Z3 compact. Släppt 2014, 8 tum, 3GB RAM och bra kretsar, grym skärm, 6,4mm tjock, vattentät.
Den funkar fortfarande bra, men jag hade gärna sett en ersättare...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll