2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sa jag att havsisen orsakade ökad havsnivå? Nej, det gör inlandsisen, som tappar massa, det smälts mer i kanterna än tjockleken ökar på mitten (vilket för övrigt orsakas av mer snö som orsakas av att vi har varmare luft över grönland som kan innehålla mer vatten)

Naturlig? När ökade temperaturen senast med 1 grad på ca 100 år? Aldrig de senaste 10 000 åren...

du vet hur is bildas eller? nederbörd trycker ut isen vid kanterna på grund av den ökade massan som nederbörden skapar.
finns väldigt bra förklaringar om du googlar på det. det även finns en väldigt bra dokumentär om det på netflix,
skulle inte isen tryckas ut från mitten skulle det påverka luften vi använder (minns dock inte hur) hmm ska se om jag kan komma på vad den heter
kollar du grafer ser du att ökningen av temperaturen inte bara är dom senaste 100 åren

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vet du var någonstans dom kryper? Vart är dom på väg?

lol

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

tja och det sa al gore med fast ännu tidigare, hmm ändå händer det inte........

Så för att en politiker haft fel bedömning så har oberoende forskare fel, ursäkta va?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

du vet hur is bildas eller? nederbörd trycker ut isen vid kanterna på grund av den ökade massan som nederbörden skapar.
finns väldigt bra förklaringar om du googlar på det. det även finns en väldigt bra dokumentär om det på netflix,
skulle inte isen tryckas ut från mitten skulle det påverka luften vi använder (minns dock inte hur) hmm ska se om jag kan komma på vad den heter
kollar du grafer ser du att ökningen av temperaturen inte bara är dom senaste 100 åren

Nu trycks isen inte ut så att vi får större yta på isen, den smälter bort i kanterna. Snälla, läs lite oberoende artiklar och kolla inte enbart på betalda oljeforskares påhitt...

Med en hel grad celsius över medlevärdet före industrialiseringen?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Då tycker du såklart all denna information är fejk också? Du länkade tidigare till en artikel som sa tvärt emot det du själv sa, har du någon annan fakta som du kan backa upp dina påståenden med?

https://www.washington.edu/news/2019/08/12/first-evidence-of-...
https://www.nationalgeographic.com/environment/global-warming...
https://www.conserve-energy-future.com/causes-effects-melting...

länkar finns postade till dom forskare jag lyssnat på,
hahaha nej jag skulle absolut inte lite på dom länkarna.

Men ok, du tror då att all is är borta till 2030? tja vi lär ju leva då så hur ska du förklara det när det inte händer?
skulle det hända kan jag lova att absolut erkänna att jag har haft helt fel och att dom jag lyssnat på varit fel ute. (hmm 10 år nog bäst man skruvar upp värmen ordentligt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen.

Inte enligt den information jag läst:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Varför köper folk inte elbilar?
För att folk tror att dom är dyra för prislappen är hög.
Här är en väldig hjälpsam sida, (även om du inte ska köpa Tesla såklart) för att räkna ut den totala månadskostnaden/milkostnaden för ditt nya(eller beg) bilköp.
https://www.teslakalkylen.com/examples

Utbudet av löjligt billiga bilar som drivs av bensin eller diesel är enormt.

Det finns inte många elbilar till salu för under 10 000 kr ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu trycks isen inte ut så att vi får större yta på isen, den smälter bort i kanterna. Snälla, läs lite oberoende artiklar och kolla inte enbart på betalda oljeforskares påhitt...

Med en hel grad celsius över medlevärdet före industrialiseringen?

det roliga är, du tjatar om att det är oljebolagen som hittar på det jag länkar till, när det enligt forskare som studerat ämnet säger att det är helt tvärt om finns en bok som heter "rockefeller en klimat smart historia" där man visar på detta

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

det roliga är, du tjatar om att det är oljebolagen som hittar på det jag länkar till, när det enligt forskare som studerat ämnet säger att det är helt tvärt om finns en bok som heter "rockefeller en klimat smart historia" där man visar på detta

Så du säger att oljebolagen vill att vi räddar klimatet? Va? Källor?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

länkar finns postade till dom forskare jag lyssnat på,
hahaha nej jag skulle absolut inte lite på dom länkarna.

Men ok, du tror då att all is är borta till 2030? tja vi lär ju leva då så hur ska du förklara det när det inte händer?
skulle det hända kan jag lova att absolut erkänna att jag har haft helt fel och att dom jag lyssnat på varit fel ute. (hmm 10 år nog bäst man skruvar upp värmen ordentligt)

Det finns en överhängande risk att isen är borta till 2030 och det finns bra med bevis att så kan vara fallet. Jag tror på det som bevisas med fakta och du har inte lyckats backa upp ett enda av dina påståenden med hjälp av fakta.

Du lyssnar på människor som likt du själv inte heller de baserar sina påståenden på fakta. Ni handplockar delinformation och försöker få det att se ut så som ni vill att det ska se ut.

Jag väntar fortfarande på källan från din graf som du visade tidigare. Eller var det du själv som drog sträcket och pilen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@cyklonen: Så du menar alla pengar som dras in från dessa iglar till glesbygder i form av trä, järn andra metaller, vattenkraft, vindkraft, mat på våra bord, dessa pengar som ej kommer dessa kommuner till nytta pga av att pengarna går direkt till huvudkontor som är lägligt placerade i stockholm.
Jag tycker att det är sjukt att glesbygden ska sponsra dessa otacksamma j*vlar i storstäder. Borde införas lagar att alla vinster från råvaror stannar i kommunerna där de hämtas/produceras. Då skulle vi nog kunna se vilka som är de faktiskt rika kommunerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det roliga är, du tjatar om att det är oljebolagen som hittar på det jag länkar till, när det enligt forskare som studerat ämnet säger att det är helt tvärt om finns en bok som heter "rockefeller en klimat smart historia" där man visar på detta

Vad exakt är det som visas i boken? De verkar inte ha några som helst trovärdiga källhänvisningar som bygger på någon forskning vad jag kan se. Har du ens läst boken?

Edit: Du behöver inte ens svara, det är klart du inte har. Du kollade såklart recensionen på nyatider, got it.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hälften av dom som tjänar minimilön i USA är under 25, så knappast mest tonåringar som får minimilön...

Smörja är alltså rapporter som är gjorda av oberoende forskare och som granskats och godkänts av andra oberoende forskare? Så vi ska alltså tro på oljefinannsierade forskare som inte klarat granskning ens av oljefinannsierade forskare? Va? Logik snälla vän

Tonåringar är den största åldersgruppen som tjänar minimilön, men klart jämför du ALLA över 25 är det en ganska stor grupp jämfört med dom som är 16-19 år (vilket är vad som räknas med). Men av dom som jobbar heltid är det alltså 1%, inte många.

Jaså? Vilka "oberoende" forskare säger det? För det enda folk tycks komma med är att man är överens om att det sker klimatförändringar med delvis mänsklig påverkan. Finns ingen konsensus om hur mycket vi står för eller att det skulle vara en kris.

Jag har inte nämnt en enda oljefinansierad forskare så vet inte vad du babblar om. Men jag förutsätter att det är dom som kommer med ett påstående som skall bevisa det också. Det är alltså dom som säger att det är en klimatkris som har bevisbördan, ingen annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

@cyklonen: Så du menar alla pengar som dras in från dessa iglar till glesbygder i form av trä, järn andra metaller, vattenkraft, vindkraft, mat på våra bord, dessa pengar som ej kommer dessa kommuner till nytta pga av att pengarna går direkt till huvudkontor som är lägligt placerade i stockholm.
Jag tycker att det är sjukt att glesbygden ska sponsra dessa otacksamma j*vlar i storstäder. Borde införas lagar att alla vinster från råvaror stannar i kommunerna där de hämtas/produceras. Då skulle vi nog kunna se vilka som är de faktiskt rika kommunerna...

Så du tror att om alla i storstäderna flyttade ut till landsbyggden skulle vi alla automatiskt bli rikare? Eller tror du att landsbyggderna skulle kunna försörja sig själva och borde bli självständiga? Tror nog storstäderna kunde lika bra importera sin mat om det behövdes.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Vad exakt är det som visas i boken? De verkar inte ha några som helst trovärdiga källhänvisningar som bygger på någon forskning vad jag kan se. Har du ens läst boken?

nej, jag har lyssnat på intervju med forskaren. han går där igenom den.
hans källa är ju deras egna papper så jo jag skulle nog bedöma det som trovärdigt
särskilt i med man kan följa det för när var hur någon sattes i bestämande possition.
Har du läst eller lyssnat på intervjun eller kör du åsikts kortet?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du säger att oljebolagen vill att vi räddar klimatet? Va? Källor?

källor lol , missade du vad som står i texten? (källan står där)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nej, jag har lyssnat på intervju med forskaren. han går där igenom den.
hans källa är ju deras egna papper så jo jag skulle nog bedöma det som trovärdigt
särskilt i med man kan följa det för när var hur någon sattes i bestämande possition.
Har du läst eller lyssnat på intervjun eller kör du åsikts kortet?

Är det denna "forskare" du har lyssnat på?

"magisterexamen i Geografi samt i "Kultur, Samhälle och Mediegestaltning vid Linköpings universitet.""
"Har varit lärare i bl.a. cybernetik och transhumanism vid Linköpings universitet."

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Tonåringar är den största åldersgruppen som tjänar minimilön, men klart jämför du ALLA över 25 är det en ganska stor grupp jämfört med dom som är 16-19 år (vilket är vad som räknas med). Men av dom som jobbar heltid är det alltså 1%, inte många.

Jaså? Vilka "oberoende" forskare säger det? För det enda folk tycks komma med är att man är överens om att det sker klimatförändringar med delvis mänsklig påverkan. Finns ingen konsensus om hur mycket vi står för eller att det skulle vara en kris.

Jag har inte nämnt en enda oljefinansierad forskare så vet inte vad du babblar om. Men jag förutsätter att det är dom som kommer med ett påstående som skall bevisa det också. Det är alltså dom som säger att det är en klimatkris som har bevisbördan, ingen annan.

Har du ens läst IPCC rapporten? De är oberoende forskare.

2,1% om du räknar in de som tjänar under minimilön. Och hälften är över 25 år...

Nej, du har inte nämnt forskning vid källa överhuvudtaget.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det finns en överhängande risk att isen är borta till 2030 och det finns bra med bevis att så kan vara fallet. Jag tror på det som bevisas med fakta och du har inte lyckats backa upp ett enda av dina påståenden med hjälp av fakta.

Du lyssnar på människor som likt du själv inte heller de baserar sina påståenden på fakta. Ni handplockar delinformation och försöker få det att se ut så som ni vill att det ska se ut.

Jag väntar fortfarande på källan från din graf som du visade tidigare. Eller var det du själv som drog sträcket och pilen?

det står på grafen var den är ifrån.
så du menar att du är kunnigare än tex Berns eller mörner?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Är det denna "forskare" du har lyssnat på?

https://i.imgur.com/AJDyxxc.png

Ja
Edit: om vi talar om, olje bolagen, killen är doktor i teknik och vetenskaps studier

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

källor lol , missade du vad som står i texten? (källan står där)

Finns en bok är inte korrekt härledning till källa.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns en bok är inte korrekt härledning till källa.

jo om du kollar vem som skrivit den och var denna tagit informationen från

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det står på grafen var den är ifrån.
så du menar att du är kunnigare än tex Berns eller mörner?

Skicka en länk till artikeln med grafen, det är allt jag ber om. Hur kan det vara så svårt? Vad är det du försöker dölja?

Skrivet av aragon:

Ja
Edit: om vi talar om, olje bolagen, killen är doktor i teknik och vetenskaps studier

Ojoj, ja snacka om en riktig forskare. Längre ifrån miljö går inte att komma.

"magisterexamen i Geografi samt i "Kultur, Samhälle och Mediegestaltning vid Linköpings universitet.""
"Har varit lärare i bl.a. cybernetik och transhumanism vid Linköpings universitet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jacob_Nordang%C3%A5rd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har du ens läst IPCC rapporten? De är oberoende forskare.

2,1% om du räknar in de som tjänar under minimilön. Och hälften är över 25 år...

Nej, du har inte nämnt forskning vid källa överhuvudtaget.

Herregud vad svårt det är att läsa, jag har redan svarat dig på detta redan:

"För det enda folk tycks komma med är att man är överens om att det sker klimatförändringar med delvis mänsklig påverkan. Finns ingen konsensus om hur mycket vi står för eller att det skulle vara en kris."

"Tonåringar är den största åldersgruppen som tjänar minimilön, men klart jämför du ALLA över 25 är det en ganska stor grupp jämfört med dom som är 16-19 år"

Jag har inte nämnt någon forskning eftersom det inte är jag som har bevisbördan, jag gör inga påståenden om klimatet, jag ifrågasätter dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Skicka en länk till artikeln med grafen, det är allt jag ber om. Hur kan det vara så svårt? Vad är det du försöker dölja?

Ojoj, ja snacka om en riktig forskare. Längre ifrån miljö går inte att komma.

"magisterexamen i Geografi samt i "Kultur, Samhälle och Mediegestaltning vid Linköpings universitet.""
"Har varit lärare i bl.a. cybernetik och transhumanism vid Linköpings universitet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jacob_Nordang%C3%A5rd

Tror du missförstår, han är
doktor i teknik och vetenskapsstudier, han studer inte miljön utan han har studerat hur vissa familjer styr miljöorganisationer

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Tror du missförstår, han är
doktor i teknik och vetenskapsstudier, han studer inte miljön utan han har studerat hur vissa familjer styr miljöorganisationer

Studerat i hur familjer styr miljöorganisationer.. Okej, så han har inte en susning om klimatet. Använd då inte honom som källa när du vill försöka "bevisa" att vi inte påverkar miljön.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Mindre än 25% av skatteinkomsten i sverige kommer från privatpersoner...sen är du en av 10 miljoner, så du står för 0,0000025% av skattebördan. Så hemskt.

Du ska glad att du inte behöver betala 25kkr för att gipsa benet som i USA...eller ha 8 kr/hr i lön...

Tror du på tomten eller har du svårt med plus och minus?
2111miljarder skatteintäkter 2018, källa ESV.
Skatter arbete 658\2111≠31%
Indirekta skatter på arbete 585\2111≠28%
Moms (drar företag av) 446\2111≠21%
Betalar jag också skatt på kapital och bostadsförsäljning, punktskatter etc.
Men visst fortsätt du tro på tomten som en riktig Id...!! eller var det en medveten lögn?
Bolagsskatten står endast för 140/2111≠6.6% din lilla lögnare.

Är högutbildad och har ett bra jobb, så jag hade haft en försäkring genom jobbet och tjänat mer än dubbelt så mycket efter skatt. Försök igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Studerat i hur familjer styr miljöorganisationer.. Okej, så han har inte en susning om klimatet i så fall. Använd då inte honom som källa när du vill försöka "bevisa" att vi inte påverkar miljön.

A och så missförstå vi igen.....
som det stor ovan, så gällde det oljebolag inte miljön, miljö är det berns och mörner jag lyssnar på

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

A och så missförstå vi igen.....
som det stor ovan, så gällde det oljebolag inte miljön, miljö är det berns och mörner jag lyssnar på

Hej,
Du kommer inte nå fram till någon som inte vill lyssna/se saker ur annat perspektiv.

Btw, måste dela den här godingen...

Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=H-jYEGHrc3s

(Jaja jag vet, kommer få höra att det mesta från Swebbtv är konspiratoriskt yada yada... Säg vad man vill om det.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Esseboy: Man vart produceras den "importerade maten"? Jo på en glesbygd i något annat land... Det är ju inte direkt som att det finns stora odlingsfält i centrala stockholm/berlin/london etc etc...