2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det beror ju helt på var de två kilometrarna ska köras, jag är helt med på söduty resonemang om det gäller 2km på en smal slingrig 70-väg där hälften av bilisterna kör som galningar. Då sparar man tid och sitter säkrare i bilen.

Är det däremot 2km storstadstrafik där man måste sitta vid rödljus i en kvart är det så klart smartare att cykla eller t.o.m. gå.

Eller vad man ska ha med sig på de där två kilometrarna.
Jag tar bilen ett par hundra meter ibland för att det ska flyttas saker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu är det faktiskt billigare att köra på rapsolja än på diesel deras större dunkar är ca 20kr litern.

Problemet är väl att man antagligen måste konvertera sin bil.

Rapsolja blir trögflytande vid låga temperaturer. Är också kladdigare och trögflytande än vanlig diesel. Undrar vad som händer om man blandar i lite i vanlig diesel. Kanske bäst att höra med nån professionell innan ni provar.

Här blandar man i lite "white spirit" = lacknafta för att få det mer lättflytande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Eller vad man ska ha med sig på de där två kilometrarna.
Jag tar bilen ett par hundra meter ibland för att det ska flyttas saker.

Absolut, ibland gör man samma sak med släpvagn om det är tillräckligt stora mängder som ska flyttas. Om jag ser till mig själv så kör jag nästan alltid med väldigt lite packning, oftast får allt plats i byxfickorna, därför tänkte jag inte på att nämna flytt av prylar i mitt förra inlägg.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Som ett inlägg i cykeldiskutionen.
Tar man bilen ist för en cykeltur på 30min då förtjänar man inte lågt bensinpris.
Skulle cykelturen ta uppåt en timme kan det väll vara godkänt att ta bilen.
Folk är bedrövligt lata idag.
Den som säger att ta cykel är fjolligt har nog problem med sitt självförtroende.
Med det sagt så tycker jag bränslepriserna är flr höga idag.

Jag håller helt med att för många tar bil i onödan. Det går hela diskutera vad onödan är. Ofta finns cykel eller kollektivtrafik.
Problemet är hur man ska komma till rätta med problemet? I mina hemtrakter så tar många ungdomar bilen och kör runt, runt i samhället. De ska alltså ingenstans, de kör med bilen för att de gillar att köra. Typ alla pengar de tjänar går på att köpa en dyr bil och köra runt.

Jag tycker din halvtimmeexexempel endast är giltig på sommaren, för nöjesbruk och man ej ska handla något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller helt med att för många tar bil i onödan. Det går hela diskutera vad onödan är. Ofta finns cykel eller kollektivtrafik.
Problemet är hur man ska komma till rätta med problemet? I mina hemtrakter så tar många ungdomar bilen och kör runt, runt i samhället. De ska alltså ingenstans, de kör med bilen för att de gillar att köra. Typ alla pengar de tjänar går på att köpa en dyr bil och köra runt.

Jag tycker din halvtimmeexexempel endast är giltig på sommaren, för nöjesbruk och man ej ska handla något.

Pappa betalar? När jag tog körkort och köpte bil för 10 år sedan buskörde jag inte direkt, så mycket får man inte i CSN.

Självklart sker det ren nöjeskörning men frågan är i vilken utsträckning, finns ju ingen statistik på det så frågan om det är ett verkligt problem. Många gillar att äta kött t ex, ska vi klassa det som nöjesätning då vi skulle klara oss på vegansk kost egentligen?

Skrivet av Herr Kantarell:

Nu är det faktiskt billigare att köra på rapsolja än på diesel deras större dunkar är ca 20kr litern.

Problemet är väl att man antagligen måste konvertera sin bil.

Rapsolja blir trögflytande vid låga temperaturer. Är också kladdigare och trögflytande än vanlig diesel. Undrar vad som händer om man blandar i lite i vanlig diesel. Kanske bäst att höra med nån professionell innan ni provar.

Här blandar man i lite "white spirit" = lacknafta för att få det mer lättflytande.
https://www.youtube.com/watch?v=1lqCwNReU1Y

Var det inte snack om att det snart blir brist på matolja i EU då Ukraina står för en ganska stor del av produktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Var det inte snack om att det snart blir brist på matolja i EU då Ukraina står för en ganska stor del av produktionen?

Det har jag inte hört. Går bra att odla raps i Sverige också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Var det inte snack om att det snart blir brist på matolja i EU då Ukraina står för en ganska stor del av produktionen?

Skrivet av Herr Kantarell:

Det har jag inte hört. Går bra att odla raps i Sverige också.

Det föreligger en ihopblandning, då det handlar om solrosbaseradeprodukter och därigenom solrosolja. Ukraina är världens största exportör av sådana och solrosen är även deras nationalblomma.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu är det faktiskt billigare att köra på rapsolja än på diesel deras större dunkar är ca 20kr litern.

Problemet är väl att man antagligen måste konvertera sin bil.

Rapsolja blir trögflytande vid låga temperaturer. Är också kladdigare och trögflytande än vanlig diesel. Undrar vad som händer om man blandar i lite i vanlig diesel. Kanske bäst att höra med nån professionell innan ni provar.

När jag var tidningsbud för en herrans massa år sedan hade jag en kollega som spädde ut ca 1 liter diesel per 10 liter rapsolja till sin kärra. Minns inte exakt vilken bil det var men den hade rullat 47,000 mil så han kände väl inte att det var något att förlora.

Mig veterligen är det fullt möjligt att köra en dieselbil på rapsolja men antagligen är det inte lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Mig veterligen är det fullt möjligt att köra en dieselbil på rapsolja men antagligen är det inte lagligt.

Varför inte? Det måste väl vara mer miljövänligt än diesel iallafall

Permalänk
Bildexpert

Det bör väl finnas juridiska regleringar för vilka drivmedlen och vätskor man får använda i bilar generellt sett? Syftar inte bara på just rapsolja då utan vad som helst i princip som inte ska vara i tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Mig veterligen är det fullt möjligt att köra en dieselbil på rapsolja men antagligen är det inte lagligt.

Det är lagligt.
McDonalds har vissa lastbilar som kör på deras frityrolja som dem annars skulle slängt.
Finns många exempel på bilar o lastbilar som kör på rapsolja.
Men det krävs modifikationer på bilen o oljan ska nog filtreras lite bättre först oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det föreligger en ihopblandning, då det handlar om solrosbaseradeprodukter och därigenom solrosolja. Ukraina är världens största exportör av sådana och solrosen är även deras nationalblomma.

Priset på oljeväxter följer varandra, så rapsen har redan gått upp pga. kriget.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför inte? Det måste väl vara mer miljövänligt än diesel iallafall

Det är inte säkert. Det kostar en hel del resurser att ta fram oljan, inte minst diesel för traktorer, skörd, pressa oljan och transportera den, plastflaska etc. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Priset på oljeväxter följer varandra, så rapsen har redan gått upp pga. kriget.

Det är likväl solrosor som de är en världsledande leverantör av, men de odlar även en del raps. Att Ryssland också ligger i topp på solrosfronten förbättrar knappast läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är lagligt.
McDonalds har vissa lastbilar som kör på deras frityrolja som dem annars skulle slängt.
Finns många exempel på bilar o lastbilar som kör på rapsolja.
Men det krävs modifikationer på bilen o oljan ska nog filtreras lite bättre först oxå.

Inte säkert du får klra med det som privatperson endå.
Jag vet inte men tex att fara över till finland och tanka city diesel är inga problem fast det är billigare än sverige men att tanka deras röda diesel och sen köra över till sverige är inte lagligt.
Finnarna bryr sig inte men åker man på kontroll i sverige blir det böter.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte säkert du får klra med det som privatperson endå.
Jag vet inte men tex att fara över till finland och tanka city diesel är inga problem fast det är billigare än sverige men att tanka deras röda diesel och sen köra över till sverige är inte lagligt.
Finnarna bryr sig inte men åker man på kontroll i sverige blir det böter.

Hur ofta har du haft en polis rota i din soppa tank? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur ofta har du haft en polis rota i din soppa tank? XD

Det var ganska vanligt förr iaf här uppe vid finska gränsen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är härligt med en regering som ljuger om de höga dieselpriserna och varför dom är höga så dom tror sig själva. Det som är så hemskt är att dom ändå får vara största parti i Sverige. Det betyder alltså att majoriteten av den svenska befolkningen tror att det är vår sittande regering som är den bäst lämpade att styra vårt land. Det är för mig ofattbart, totalt ofattbart. Alla andra alternativ är sämre... Jag hoppas verkligen att sossarna är körda för överskådlig framtid från och med nästa val. Men jag är rädd att det finns för mycket mygel i svensk politik som dopar sossarna. Plus att det sitter i de svenska väggarna att rösta på sossarna by default. Ids man inte sätta in sig i politiken så är det sossarna som får många röster. Lite som andelen som är med i svenska kyrkan och betalar. Hade man behövt göra ett aktivt val för att vara med i svenska kyrkan så skulle inte många vara kvar.

Mjölka underklassen och medelklassen på skattepengar och släng sen till dom lite skorpsmulor för att valfläska till sig några extra nödröster. Och ställ till det för alla som är beroende av bilen privat och inom jobbet också. Sänk Sverige totalt och se oss bli urvridna vår tidigare så väl fungerande skola och omsorg ännu mer när ni ändå är i farten, vi står ju nära avgrunden nu redan. Sakta sakta fortsätter det bara sämre och sämre. Tror ni miljön och världen kommer tacka oss för att vi är så jävla duktiga och bidrar till en bättre miljö?!

Jag går och lägger mig under en sten så kan någon väcka mig när sossarna har förlorat valet tokfett och miljöpartiet är uträknade. Sen kan vi ge någon annan chansen att leda landet i fyra eländes-år och kanske vända på den här hemska trenden. Tack Sossarna och Tack Miljöpartiet för er totala inkompetens! Hoppas att det finns karma. Centern kan också gärna kicka Annie och börja om från början igen.

...over and out.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ok. Jag ser nu att mitt inlägg lätt tolkas så.

Det jag syftade på är att mängder av folk idag tar bilen till jobbet fast de kunde jobba hemifrån. De som väljer att ta bilen kommer staten till stor del kompensera deras val. De som väljer att jobba hemifrån får inte ett skit för det. Jag själv fick inget alls avdrag för detta valet.

Sedan vill de flesta som har lång resväg till jobbet jobba hemifrån. Men det är ingen som direkt står på deras sida. Inte skatteverket, arbetsgivarna skiter ofta i personers fritid och vill tvinga folk till jobb ändå.
Med argument som att företaget såg att du själv presterade bättre hemifrån, men de vill bygga en gruppdynamik och tvinga folk åka till jobbet.

Och hela min argumentation handlar om att staten borde se över alternativ för att få folk åka mindre bil. De borde riktigt sätta sig ner att tänka att om vi satsar på detta så kan vi få ner bilåkandet.
-Sluta ge bidrag till alla föreställningar som inte sänds online är t.ex. en bra start. Sätta press på att fler ska jobba hemifrån hur de ska lyckas med det. Se över alla kommunala jobb och mer distans. Samma med skolor etc. Det finns hur mycket som helst att göra för att minska onödiga åkandet.

Det enklaste sättet för folk att sluta åka bil är att höja skatten på bensinen med flera hundra procent så att det kostar drygt 100kr litern. En analogi är plastpåseskatten. Bara börja liksom. Sen får vi som måste jobba på plats göra avdrag på 90kr milen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är lagligt.
McDonalds har vissa lastbilar som kör på deras frityrolja som dem annars skulle slängt.
Finns många exempel på bilar o lastbilar som kör på rapsolja.
Men det krävs modifikationer på bilen o oljan ska nog filtreras lite bättre först oxå.

Nej, man kör inte på rapsolja. Rapsolja som används som drivmedel omvandlas först till rapsmetylester (RME) med metanol och en katalysator. Detta gör att man får bättre pumpbarhet vid låga temperaturer samt att man slipper rapsoljans problem med att koksa igen spridaren. Detta brukar man sedan blanda ut med diesel. RME ökar dock NOx utsläppen och kan orsaka problem med vissa elastomerer i bränslesystemet.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Det enklaste sättet för folk att sluta åka bil är att höja skatten på bensinen med flera hundra procent så att det kostar drygt 100kr litern. En analogi är plastpåseskatten. Bara börja liksom. Sen får vi som måste jobba på plats göra avdrag på 90kr milen.

Och i praktiken slår man ut sveriges ekonomi och får folks bostäder på vissa platser i landet att bli värdelös. Och till vilken nytta? Kommer miljön globalt ens bli mätbar bättre av detta?

En analogi är att de vill ha högre bensinskatt självmant kan välja att skänka pengar till att t.ex. plantera skog. Då säger vissa, men det funkar ju inte om andra slipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nej, man kör inte på rapsolja. Rapsolja som används som drivmedel omvandlas först till rapsmetylester (RME) med metanol och en katalysator. Detta gör att man får bättre pumpbarhet vid låga temperaturer samt att man slipper rapsoljans problem med att koksa igen spridaren. Detta brukar man sedan blanda ut med diesel. RME ökar dock NOx utsläppen och kan orsaka problem med vissa elastomerer i bränslesystemet.

Tack för rättelsen. Man lär sig alltid nåt. =P

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och i praktiken slår man ut sveriges ekonomi och får folks bostäder på vissa platser i landet att bli värdelös. Och till vilken nytta? Kommer miljön globalt ens bli mätbar bättre av detta?

Men det blir ju betydligt mindre utsläpp och folk kommer inte köra om de ABSOLUT inte måste. Så har ju bensinpriset styrts de senaste åren. Eftersom det finns vissa här som vill begränsa i hur mycket man kör. Är det inte mer hederligt att säga att .. alla får 100mil per månad. Sen står bilen tills nästa månad.

Då är vi överens iaf. Pandemin har ju visat att åka kollektivt tillsammans är inte det smartaste....

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Men det blir ju betydligt mindre utsläpp och folk kommer inte köra om de ABSOLUT inte måste. Så har ju bensinpriset styrts de senaste åren. Eftersom det finns vissa här som vill begränsa i hur mycket man kör. Är det inte mer hederligt att säga att .. alla får 100mil per månad. Sen står bilen tills nästa månad.

Då är vi överens iaf. Pandemin har ju visat att åka kollektivt tillsammans är inte det smartaste....

Nej, sveriges utsläpp i sammanhanget är försumbart. Det gör i princip varken till vad vi än gör bortsett från att avverka all vår skog och ren idiotiska utsläpp.
Folk beroende på var de bor i landet är olika beroende av att köra bil. Bor man centralt så behöver man kanske inte ha bil alls. Bor man glesbyggt och närmsta buss är t.ex 2 mil hemifrån och går väldigt sällan, så är det såklart naturligt att man behöver köra mer bil.

Men visst kan man vara för radikala saker som att avfolka glesbygden, få folk att flytta till städer. Vilken i sin tur kommer slå ut alla lant och skogsbrukare som inte kan bo där de nu bor när det inte finns butiker, underhållna vägar och annat.

Och till vilken nytta? Absolut inte för miljöns i alla fall då man flyttar produktion utomlands.
Däremot kan man globalt vara för att höja koldioxidskatter och annat på det ena och andra. När man gör det globalt så får resultatet också en klimatpåverkan. En global satsning gör inte konkurrensen skev. Många näringsverksamheter tål högre skatter då de kan lägga priset på slutkonsumenterna, men enbart skatta näringsverksamheter i sverige som ska konkurrera gör det enbart tuffare för dessa.

Angående åka tillsammans kollektivt så finns inte alternativet för många. Visst kanske cykla 2 mil till bussen, där första bussen kommer några timmar för sent till jobbet. Och sedan ta en buss som går innan jobbet slutar och åka hem, för att sedan cykla de 2 sista milen.

*edit*
Ett exempel. Säg att en kommun bestämmer sig för att höja bensinskatten så bensin kostar 35kr/L. Det är ju skitbra för miljön säger vissa. Men vad blir resultatet om detta skulle bli långvarigt. Absolut inte ett skit positivt om alla andra kommuner i landet fortsätter med sina lägre priser. Det enda är att man förstör för de som bor i kommunen, deras hus, bostäder och vissa arbetsplatser blir värdelösa.
Detta vill vissa göra, fast med sverige istället för kommun emot resten av världen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej, sveriges utsläpp i sammanhanget är försumbart. Det gör i princip varken till vad vi än gör bortsett från att avverka all vår skog och ren idiotiska utsläpp.
Folk beroende på var de bor i landet är olika beroende av att köra bil. Bor man centralt så behöver man kanske inte ha bil alls. Bor man glesbyggt och närmsta buss är t.ex 2 mil hemifrån och går väldigt sällan, så är det såklart naturligt att man behöver köra mer bil.

Men visst kan man vara för radikala saker som att avfolka glesbygden, få folk att flytta till städer. Vilken i sin tur kommer slå ut alla lant och skogsbrukare som inte kan bo där de nu bor när det inte finns butiker, underhållna vägar och annat.

Och till vilken nytta? Absolut inte för miljöns i alla fall då man flyttar produktion utomlands.
Däremot kan man globalt vara för att höja koldioxidskatter och annat på det ena och andra. När man gör det globalt så får resultatet också en klimatpåverkan. En global satsning gör inte konkurrensen skev. Många näringsverksamheter tål högre skatter då de kan lägga priset på slutkonsumenterna, men enbart skatta näringsverksamheter i sverige som ska konkurrera gör det enbart tuffare för dessa.

Angående åka tillsammans kollektivt så finns inte alternativet för många. Visst kanske cykla 2 mil till bussen, där första bussen kommer några timmar för sent till jobbet. Och sedan ta en buss som går innan jobbet slutar och åka hem, för att sedan cykla de 2 sista milen.

*edit*
Ett exempel. Säg att en kommun bestämmer sig för att höja bensinskatten så bensin kostar 35kr/L. Det är ju skitbra för miljön säger vissa. Men vad blir resultatet om detta skulle bli långvarigt. Absolut inte ett skit positivt om alla andra kommuner i landet fortsätter med sina lägre priser. Det enda är att man förstör för de som bor i kommunen, deras hus, bostäder och vissa arbetsplatser blir värdelösa.
Detta vill vissa göra, fast med sverige istället för kommun emot resten av världen.

Din analogi stämmer ju inte alls, ju billigare bränsle ju sämre kvalitet på landet generellt.

Bägaren måste vara lika full oavsett regering som sitter och styr i slutändan.
Oavsett var skatten sitter på för produkt så skall lika mycket in i statskassan.
Det var ju en tidigare sittande regering som har sålt av vinst producerande statägda företag för en struntsumma och tyckte det var smart.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Din analogi stämmer ju inte alls, ju billigare bränsle ju sämre kvalitet på landet generellt.

Bägaren måste vara lika full oavsett regering som sitter och styr i slutändan.
Oavsett var skatten sitter på för produkt så skall lika mycket in i statskassan.
Det var ju en tidigare sittande regering som har sålt av vinst producerande statägda företag för en struntsumma och tyckte det var smart.

Måste den inte alls. Älskar liknelsen att "staten inte kan mätta magen efter matsäck", medan vi vanliga människor ska göra det? Vi får väl börja spara. Kanske den procent av BNI vi skänker till utlandet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går i vart fall att köra traktorer på kallpressad rapsolja, endera kör man på bara rapsoljan eller så har man dubbla bränslesystem och startar på diesel.
https://etidningen.landlantbruk.se/p/land-lantbruk/2019-08-23...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Måste den inte alls. Älskar liknelsen att "staten inte kan mätta magen efter matsäck", medan vi vanliga människor ska göra det? Vi får väl börja spara. Kanske den procent av BNI vi skänker till utlandet.

Det är ju lite mer komplicerat med stater när det gäller finanser. En stats ekonomi är inte som en persons, ett hushålls eller ens en kommuns för staten får in inkomster och betalar sina utgifter i enheter som de själva producerar. Staten kan alltså producera fler svenska kronor om/när det behövs, detta kan ha effekter på värdet på kronan på sikt förstås, men det är ju så man sätter fart på ekonomin i allmänhet. MMT har en del intressanta idéer, jag är inte insatt nog för att säga ifall de stämmer eller ej, men det är ju ett annat sätt att tänka på staters ekonomi.

Citat:

...Under en och samma tidsperiod, kan regeringens budget vara antingen ett underskott eller överskott. Ett underskott uppstår när regeringen spenderar mer än den beskattar; och ett överskott uppstår när en regering beskattar mer än man spenderar. MMT säger att det är en fråga om bokföring. Statliga budgetunderskott lägger finansiella nettotillgångar till den privata sektorn. Detta beror på att ett budgetunderskott innebär att en regering har satt in mer pengar till privata bankkonton än det har tagit bort i skatt. Ett budgetöverskott innebär motsatsen: Totalt har regeringen tagit bort mer pengar från privata bankkonton via skatter än det har lagt tillbaka via utgifterna.

Därför är budgetunderskott, per definition, likvärdigt med att lägga finansiella nettotillgångar till den privata sektorn; medan budgetöverskott tar bort finansiella tillgångar från den privata sektorn...

Så är ett överskott, "sunda statsfinanser", önskvärt i så fall? Hur fungerar egentligen en statsskuld? Staten skapar pengar genom att ge ut statsobligationer, många av dessa köper riksbanken sen tillbaka, så statsskulden innebär att staten i stor utsträckning har en skuld till sig själv, sin riksbank? Jag är ingen statsekonom dock så jag kan inte bedöma rimligheten i detta, men det är i alla fall något som skaver med att fokusera så på låg statsskuld då det inte är ett självändamål på något sätt.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Måste den inte alls. Älskar liknelsen att "staten inte kan mätta magen efter matsäck", medan vi vanliga människor ska göra det? Vi får väl börja spara. Kanske den procent av BNI vi skänker till utlandet.

Kanske för att om man tar bort x miljarder kronor så måste ju den förlusten kompenseras på en annan plats i budgeten. De flesta länder som inte har samma skatt % som oss men liknande levnadsstandarer så ingår inte mat till barnen i skolor, fritis/dagis är inte subventionerat, väg underhåll sköts inte i samma utsträckning.
Att sänka drivmedelsskatten kommer få andra konsekvenser längre fram i investeringar för att hålla igång ekonomin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Och där har tråden helt lämnat ämnet.

*Hänglås*
Alternativen är att användare som inte kan hålla sig till ämnet självrannsakar och lämnar tråden, det andra alternativet är att tråden förblir låst.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin