Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Nån som har leasat Dacia? hur är dom bilarna?

det är en skitlåda som du sitter obekvämt i och allt är budget men den startar och fungerar i ungefär 7 år innan den åker till skroten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skumt att så många som inte leasar en bil svarar i en tråd som heter " vad leasar ni för bil?"

Därför jag väntat med att skriva nått alls faktiskt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, den var inte fin och det var nog cirka 1000 mil per år / 3 år, hon har den fortfarande den är i uruselt skick för en golf från 2014/2015 hon försökte nyligen köpa en ny bil men när inbytesvärdet blev 35k på hennes nuvarande så blev det inget.. bilen är inte vacker.. men vill bara ge folk en ärlig chans att avstå privatleasing om man vet om riskerna för det kan bli jävligt dyrt, finns ju dom som stirrar sig blind på månadskostnaden utan att tänka på dagen den ska tillbaka.

Risker? Hon låter bara efterbliven.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

En Golf leasar jag för ca 3300 i månaden inkl vinterhjul, försäkring och la på automat.
Helt okej pris, bilen är inte all för tråkig att köra.

Om ca 2 år så skall den tillbaka och nästa gång får vi se hur marknaden ser ut. Anledningen till att jag valde leasing va för att elbilsmarknaden höll på att växa fram, samt att jag inte ville betala allt för mycket kontant på en gång.

Sen hade farsan nyligen haft en rasserad växellåda vilket kostade ca 70000kr totalt att fixa. Helt sjukt va det kan kosta om man har otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Nån som har leasat Dacia? hur är dom bilarna?

Förmodligen bättre en Tyska " Premium " bilar som man ständigt läser att det är nått strul med!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Anledningen till att jag valde leasing va för att elbilsmarknaden höll på att växa fram, samt att jag inte ville betala allt för mycket kontant på en gång.

Sen hade farsan nyligen haft en rasserad växellåda vilket kostade ca 70000kr totalt att fixa. Helt sjukt va det kan kosta om man har otur.

Jobbigt läge för din far, det är ju dock tyvärr något som kan ske även om man leasar.

Permalänk
Medlem

@Curik: Nybils garanti. Ingen kostnad.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Ska hämta ut en Subaru Outback i veckan. 3670sek/mån ink vinterhjul, service och 6000mil. Har haft köpta bilar innan denna, men är så sjukt trött på att skruva själv för att få ner kostnaderna. Räknar jag på vad jag lagt ut för min Skoda octavia (diesel) under 4år och 7000mil kommer leasingen kosta mig ca 20k mer över 3 år. Då tar jag det som att man betalar lite extra för att slippa bry sig om något.

Är bilberoende till och från jobbet så jag behöver något man kan lita på.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att kolla skatten också innan ni skriver på något, för det ingår mig veterligen inte i något leasingupplägg jag sett.

Till exempel så är vägtrafikskatten 9721 kr per år för en ny Tiguan TSI 190 med 193g co2/km enligt WLTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Glöm inte bort att kolla skatten också innan ni skriver på något, för det ingår mig veterligen inte i något leasingupplägg jag sett.

Till exempel så är vägtrafikskatten 9721 kr per år för en ny Tiguan TSI 190 med 193g co2/km enligt WLTP.

Hur kan man kolla upp sånt utan ett regnr?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Glöm inte bort att kolla skatten också innan ni skriver på något, för det ingår mig veterligen inte i något leasingupplägg jag sett.

Till exempel så är vägtrafikskatten 9721 kr per år för en ny Tiguan TSI 190 med 193g co2/km enligt WLTP.

Skatt, försäkring och bränsle tillkommer oftast.

Samt även kostnaden för "delar" om något skulle behöva bytas då man lämnar in bilen på service. Men det är väl föga troligt då man endast leasar bilen under tre år. På vilken bil behöver man börja byta ut delar redan omkring tre år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hur kan man kolla upp sånt utan ett regnr?

Kolla specs på tillverkarens hemsida och letar efter co2-utsläpp, när du tagit reda på antal gram co2 enligt WLTP-körcykeln så fyller du i det här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

Permalänk
Medlem

@ubq8reJBwn2B: 70k för lådras? Vilken bil och årsmodell? Måste fått kugg av guld för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Kolla specs på tillverkarens hemsida och letar efter co2-utsläpp, när du tagit reda på antal gram co2 enligt WLTP-körcykeln så fyller du i det här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

Stämmer verkligen detta? Får ju 2-3k på en Kia Rio 1.0 85hk 3-cyl??
Har en 2017 1.6 Kia Ceed idag med 140Hk Diesel, och betalar 1300kr.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Stämmer verkligen detta? Får ju 2-3k på en Kia Rio 1.0 85hk 3-cyl??
Har en 2017 1.6 Kia Ceed idag med 140Hk Diesel, och betalar 1300kr.

För bilar som är ställda i trafik 1 juli 2018 och framåt. Från och med årsskiftet nu så beräknas co2-utsläppen helt enligt WLTP-körcykeln.
Skillnaden i vägtrafikskatt för exempelbilen Tiguan TSI 190 är alltså 4066 kr/år (från 5655 kr till 9721 kr).

Permalänk
Medlem

"lade till vinterhjul" - är standardavtalet för leasing att man skaffar en sommarbil? I så fall förstår jag nästan hur så många klarar sig på så få mil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Abarth 595, roligare småbil får man leta efter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den största löneförhöjningen jag någonsin fått, va den dagen jag förhandlade till mig tjänstebil. Förmånsvärdet (straffskatten) är försumbar gent mot vad man får, förutsatt att man inte får något annat avdrag för det hela. Alla som jobbar bör försöka förhandla sig till det.

Har idag ett förmånsvärde på 4735:- per månad för en 2020 Volvo S60 T8 Polestar. Grovt sett så betalar jag ungefär halva den kostnaden (får mindre utbetalat till mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vi är alla olika och har olika krav. Jag ser leasing som en möjlighet för dom som just bara vill köra och har ett enkelt ägande. Leasing vänder sig inte till dom som vill och kan skruva själv.

Jag är någonstans mittemellan, brukar köpa bilar som har något år på nacken men garanti och nyttjar serviceavtal och låter andra göra servicen. Ett bekymmersfritt ägande som gör att jag får mer tid att skruva på min MC istället.

Tycker det är bra att det finns alternativ, bilhandlare har inte de bästa ryktet och att leasa en bil gör att man slipper umgås med dom någon längre tid.

bekymmerfritt tills återlämnandet kommer, en kollega fick en restsumma på 24 tusen. fanns inte mkt han kunde göra mer än att punga ut. var någon billig bil han leasade.

Skrivet av Json_81:

Unga/personer som inte haft bil innan?

Sen finns det förstås inget rätt svar på leasing/inte leasing.
Det beror på helt enkelt

2 barns föräldrar i 40 års åldern var det så dom har haft många bilar innan och ville testa leasing. beror nog mkt på hur man tar hand om bilen och hur mkt man kör, annars kan slutpriset rusa iväg.

Leasing är nog bra för rätt ändamål och användnings område och att man är påläst vad som gäller. fördelen med leasing är att man får testa på en modern bil. jag använder inte mina bilar som status symboler så jag köper billiga hållbara bilar, typ toyota aygo och liknande. minimal värdeminskning och löjligt billigt ägande.
min bil kostar mig mindre i månaden med försäkring och allt utom reparation en ett buss kort. med reparationerna jag utför själv så går jag +- 0 ungefär.

skulle jag leasa en bil skulle jag nog välja en fin bil troligtvis i mellanklassen någonstans.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Skatt, försäkring och bränsle tillkommer oftast.

Samt även kostnaden för "delar" om något skulle behöva bytas då man lämnar in bilen på service. Men det är väl föga troligt då man endast leasar bilen under tre år. På vilken bil behöver man börja byta ut delar redan omkring tre år?

Det kan absolut hända att man behöver byta förslitningsdelar och det är också därför en del får betala när dom lämnar tillbaka bilen.
Ta bara en sådan sak som däck, har du kört dina 4500 mil så är kan det mkt väl vara dags för en uppsättning med nya däck.
Samma gäller ju rutor, lampor osv som inte täcks under garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

För bilar som är ställda i trafik 1 juli 2018 och framåt. Från och med årsskiftet nu så beräknas co2-utsläppen helt enligt WLTP-körcykeln.
Skillnaden i vägtrafikskatt för exempelbilen Tiguan TSI 190 är alltså 4066 kr/år (från 5655 kr till 9721 kr).

https://i.imgur.com/Ewr6tZP.png

Så jag byggde ihop en ny bil nu för att testa lite.

Jag får denna infon av bilen.

"Bränsleförbrukning blandad körning 5,1-5,6 l/100 km, CO₂-utsläpp 117-124 g/km enligt körcykeln NEDC. Bränsleförbrukning blandad körning 6,0-6,3 l/100 km, CO₂-utsläpp 136-142 g/km enligt körcykeln WLTP."

Så vad kommer denna bilen att kosta mig i årsskatt dom tre första åren?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Så jag byggde ihop en ny bil nu för att testa lite.

Jag får denna infon av bilen.

"Bränsleförbrukning blandad körning 5,1-5,6 l/100 km, CO₂-utsläpp 117-124 g/km enligt körcykeln NEDC. Bränsleförbrukning blandad körning 6,0-6,3 l/100 km, CO₂-utsläpp 136-142 g/km enligt körcykeln WLTP."

Så vad kommer denna bilen att kosta mig i årsskatt dom tre första åren?

Det framgår inte om det är bensin eller diesel, sen finns ett spann för co2:n viket inte är helt korrekt. Nu för tiden skall all utrustning påverka utsläppet, alltså skall co2:n gå upp om du lägger till ett tungt panoramatak, etc:

Bensin 136g: 3722 kr
Bensin 142g: 4264 kr

Diesel 136g: 5810 kr
Diesel 142g: 6433 kr

Permalänk
Medlem

Försök leta rätt på en likadan bil på t.ex. blocket och sedan kollar ni regnummer mot transportstyrelsens sida.
Klocka på "skatter" på sidan som kommer upp efter ni sökt på bilen.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatF...

Sen är det kanske inte ett argument för eller emot leasing att skatt inte ingår i leasingavgiften, men det är en bra upplysning om någon hade missat det.

Permalänk
Medlem

Skulle leasa en Leaf Tekna med 40 batteriet för några månader sedan.
Säljaren var otydlig med totalkostnaden och det blev 5000 dyrare än vad han gav sken av, ingen jätte summa men jag hatar att gå in i en affär där man redan är missnöjd.
Jag sket i det och ringde Tesla i Nissan affären och beställde en Model 3 istället när säljaren lyssnade.
Han såg riktigt snopen ut då jag inte tror att han förväntade sig att jag skulle dra mig ur utan komma med ett motanbud.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Leasar en Hyundai Ioniq electric sedan dryga året tillbaka. Väldigt nöjd än sålänge. Bekvämt som fan och man behöver inte fundera över värdeminskning.

Men, när leasingen går ut så köper jag denna och väntar sedan på cybertruck!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Leasar inte bilar.
Låt oss fantisera lite:
En leasing bil kostar runt 4000kr/mån. Ofta är det avtal som löper på i 3 år. Alltså total leasing kostnad är 144000. I detta ingår vanligtvis service. Ibland ingår även försäkring. Samt så slipper du besikta en helt ny bil de första 3 åren.

2019.04 har jag köpt en BMW 318 GT diesel. Årsmodell 2015, euro6, manuell, med 7200mil.
Den hade kostat mig 146000kr.
Utöver detta har jag en trafikförsäkring 238kr/mån; totalt 8568kr för 3 år
Sedan har jag en årlig besiktning 400kr/år; totalt 1200kr för 3 år
Sedan skall bilen servas. Här vet jag inte vad det kostar, men tippar på 6000kr/år; 18000 för 3 år.
Min totala kostnad blir alltså
146000+8568+1200+18000= 173 768kr.

Alltså kostar det mig runt 30tkr för att äga bilen och ha den kvar.
Något säger mig att en 7 år gammal BMW med ca 12000mil kommer kosta mer än 30tkr.
Närmare 100.000 skulle jag tippa.

Alltså är det 70.000kr bättre att äga en begagnat bil

Jag har leasat en ganska lik bil som du har köpt så det blir rätt enkelt att jämföra. Betalar 3900 ungefär inklusive försäkring för en 320i kombi 2019. Den har dock M-Sportpaket och teknikpaket med mera, så en massa utrustning, automat, fyrhjulsdrift, navigering, skinnklädsel och så, och förstås . Och för att det ska vara jämförbart så får du ju titta på vad helförsäkring kostar för dig, vilket för mig hade kostat minst 750 i månaden men över tusenlappen om jag skulle ta ett lite större bolag, med din bil. Och du räknar med att bilen är i princip felfri, alltså inga ombesiktningar eller reparationer, vilket med största sannolikhet inte stämmer.

Det var just reparationskostnaderna som fick mig att leasa en bil, för min gamla bil kostade i snitt typ 1200 i månaden i reparationer och då var det en hyfsat ny Honda Accord som ju ska ha bra kvalitet och liknande, och försäkringen på typ 900 i månaden var inte heller så kul. Fyra nya däck gick också på sådär 12000 inklusive montering och hjulinställning. Din BMW kanske inte kostar så mycket, men risken finns ju att den kostar bra mycket mer än så också liksom. Min leasingbil kostar vad den kostar i princip oavsett vad som händer (förutom eventuell självrisk om jag skulle orsaka något, men det gäller ju alla bilar). Sommar och vinterdäck ingår i kostnaden exempelvis. Men lägger vi på en tusing i månaden för reparationer, och en femhundring för helförsäkring på din kalkyl så kostar den 54000 mer än vad du har räknat på. Ska du ha nya däck under tiden, vinter eller sommar, så kostar det minst 10000 och sannolikt mer än så då en BMW generellt har stora fälgar och kräver hög hastighetsklassning, än värre om du behöver byta både sommar- och vinterdäck. Så då börjar vi närma oss en kostnad på 100 lakan över tre år. Fortfarande en hel del billigare än min bil förstås, men inte enormt. Över tre år kommer jag att lägga drygt 140 tusen och du 100. För det får jag nyare bil med (antagligen) mer utrustning, fler hästkrafter och fyrhjulsdrift. Och jag slipper ju risken att bilen tappar mycket mer i värde på grund av nya skatteregler, restriktioner vart man kan köra eller liknande. Om tre år kanske det inte är så hett med en begagnad fossilbil liksom.

Edit: Kom på att skatten skiljer sig ganska rejält, så jag betalar väl 5000 mer än dig om året i skatt, vilket ju förändrar kalkylen en del. Fortfarande inte jättestor skillnad i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Leasar en Hyundai Ioniq electric sedan dryga året tillbaka. Väldigt nöjd än sålänge. Bekvämt som fan och man behöver inte fundera över värdeminskning.

Men, när leasingen går ut så köper jag denna och väntar sedan på cybertruck!

Rätt bil att leasa 👍 leasa en bensinbil mellan 150-300k är urbota dumt och dieslar under 200k om dom fortfarande säljs?

Leasing är till för elbilar och mellanklass-lyxbilar som oftast rasar i värde efter 3 år och man kan väldigt sällan göra grymma deals om man köper loss dom efter leasingen som t.ex. lexus som är snordyra nya men har typ halverats i värde efter 3 år och är toyotas lyxmärke så bra stuff 👍 givetvis hybrid då t.ex.

https://www.blocket.se/vi/88667997.htm

https://www.blocket.se/vi/88912494.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vi leasar en V60 T3 (2018, alltså gamla modellen). Är en av de sista som producerats så valmöjligheterna var minimala men fanns lite krimskrams på bilen redan och lite mer utrymme att förhandla om priset istället. Betalar 3700kr/mån inkl. försäkring, årsskatt 888kr, 1500mil per år. Köpte fyra nya vinterdäck på orignalfälgar för 4800kr när jag tog ut bilen.

När vi räknade på det så var avkastningen på kapital (alltså de ~280tkr som inte låstes in i en bil) det som gjorde att det var vettigt med leasing. OMX30 steg 24% 2019, en gratis indexfond (Avanza Zero) steg 33%, lägger man pengarna där istället för i en bil får det rätt stor effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

@gneken: 70k för lådras? Vilken bil och årsmodell? Måste fått kugg av guld för det.

En VW multivan. 2011 års modell om jag minns rätt.
Både drivaxeln och lådan byttes. Begagnad låda + drivaxel gick på ca 40 inkl all frakt ish, sen gick arbetet på ca 24-25000. Så ish 65k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är en skitlåda som du sitter obekvämt i och allt är budget men den startar och fungerar i ungefär 7 år innan den åker till skroten.

Vore rätt jobbigt att vara kvar i samma leasingavtal i sju år.