Permalänk
Medlem

Leasar för andra gången en bil från Volskwagen. En Golf Alltrack 2020, 184TDI, DSG. Betalar 4000 blankt i månaden för detta, inklusive försäkring. 2000mil/år, parkeringsvärmare, uppvärmbar ratt, backkamera, svart innertak, massagestol mm.
Ser tyvärr rätt mycket gubbigare ut än bilen nedan, men är ändå sjukt nöjd med att vara tillbaka till fyrhjulsdrift igen. Så absolut värt det.

Bilen nedan leasade jag fram till mitten av December. Kostar några kronor mer, men är jävligt bekvämt och bekymmersfritt. Återlämnandet gick bra. Hade ett fälgskrap som jag lyckades deala bort (1675kr).

Älskar verkligen designen på Golf Sportscombi. <3

Som sagt, det kostar några kronor extra, men jag värdesätter bekvämligheten och framförallt att ha en driftsäker bil. Hade en BMW 535D tidigare, där kamkedjan rök. Ingen kul (billig) historia, därefter bestämde jag mig för detta.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jag leasar en VW Tiguan 2019, 190 HK. Annars liknande specs och avtalslängd som @thompson + backkamera - dragkrok

ca 3800 i månaden inkl försäkring. Tyvärr rätt dyr skatt men bilen är vi kanonnöjda med, även om den inte är så tekniskt häftig som vissa elbilar

Varför leasar vi en bil? Vi vill slippa krångel och ha en bil med den senaste säkerhetsstandarden nu när vi har barn och bebis, samt att vi har råd.

Det är inte vanlig privatleasing va?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En grej som jag läste på något annat forum var att det faktiskt går att pruta på leasing precis som på bilköp.
Vet inte om det går hos alla, men då leasingpriserna för samma bilmodell kan diffa mellan olika ÅF så verkar det finnas marginaler. Kan vara värt att ha i åtanke.

Permalänk

Är inne på min andra leasingbil nu. Även denna gång en Toyota Yaris, men en hybrid denna gång. Om man ska ha en bil i denna klass hittade jag inget mer prisvärt än Yaris iaf.
Ger 2800/mån med vinterdäck och motorvärmare.
Kan tipsa om att kolla vagnskadesjälvrisk på försäkringen när man leasar. Fick en parkeringsskada på min första bil och självrisken översteg kostnaden för reparation.

Leasa eller inte? Förut tyckte jag om att skruva med bilar och fixa själv, vilket jag inte gör längre. Räknat lite lätt på vad leasingen kostar mig mot att jag köper bilen och har kommit fram till en ungefärlig kostnad av 500/mån för att leasa bilen, vilket jag tycker det är värt. För dyrare bilar kan säkert den kostnaden öka.

Permalänk
Medlem

En Skoda fabia för 2 lax i månaden, bra bil!

Permalänk
Medlem

Audi A3 Sportback för cirka 3500 i månaden. Gillar att man inte behöver göra ett skit förutom att tanka och köra. Värt varenda krona

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte vanlig privatleasing va?

Jodå. Det var iofs en kampanj när vi slog till, så vi fick nog den starkare motorn till samma pris som 1,4:an? Helt utan tillval & försäkring så kostade den 3000/mån om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem

Skumt att så många som inte leasar en bil svarar i en tråd som heter " vad leasar ni för bil?"

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skumt att så många som inte leasar en bil svarar i en tråd som heter " vad leasar ni för bil?"

Klassisk Svensson. Klaga för klagandets skull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jodå. Det var iofs en kampanj när vi slog till, så vi fick nog den starkare motorn till samma pris som 1,4:an? Helt utan tillval & försäkring så kostade den 3000/mån om jag inte minns fel

Grymt bra pris. Är det 1500 mil per år?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tesla model s 100d, runt 8000 i månaden netto

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

De kalkyler som gjorts här på begagnade bilar osv skulle jag inte lita på - ni missar att ni köper en bil som dessutom tappar i värde. Med andra ord, det är inte bara bilpris+reparationer/service+försäkring som gäller utan dessutom värdeminskning, vilket kan vara en hel del pengar. Det intressanta är så vad man pröjsat för bilen, kostnader för ägandet, och att sedan subtrahera från det vad man fick för den när man sedan sålde den.

Jag och frun bestämde oss för en fullsmetad Kia Optima 2019 bensin. Med serviceavtal och försäkring går det loss på nästan exakt 4000kr/mån. Vi pröjsade 20% kontant. Med dagens slutpriser så tror jag att slutnotan, när bilen väl är såld, är att vi pröjsat runt 5500kr-5800kr/mån exkl drivmedel. Funderade ibland på om det var rätt att köpa, istället för att leasa - att leasa en motsvarande bil på 2500mil/år hade troligen blivit något billigare, men då är man å andra sidan låst vid ett visst antal mil per år (övermil skitdyra) och man vet inte vad de i slutändan betraktar som bruksslitage och vad man själv får pröjsa för. Då pröjsar jag hellre en tusing extra en månad, än att tre år senare stå med brallorna nere när leasingfirman ska ha tillbaka bilen. Med det sagt, slitage påverkar naturligtvis bilens värde också när man säljer den egna bilen förstås.

När vi kört den i ~tre år så säljer vi den, då har den fyra års garanti kvar och ett bra andrahandsvärde. Det jag har lärt mig är att den där mellanklass-kategorin är marig - skulle hellre antingen vilja känna att jag har en duktigt billig bil, eller också lägga till lite och få en bil som känns "fet".

Nackdelen med att köpa en beggad för 150-180k är att man får en lägre förväntad månadskostnad, men när kamremsbyte och annat skit ligger för dörren så ska också dessa kostnader bakas in, och har man otur så står man där i alla fall med 3k+ mån i direkta utgifter och värdetapp utöver det. Då kan man lika gärna kosta på sig en femhundring till, och köra ny bil med servicepaket. Svårt att säga, nästa gång blir det antingen ett snäpp uppåt till E-klass som gått 4-6k mil, eller en Octavia som rullat något liknande. Kommer köpa fyrhjulsdrift och högre markfri gång på nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Klassisk Svensson. Klaga för klagandets skull

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så är folk nyfikna på leasing.

Permalänk
Medlem

Har en Mazda CX-3 2019 med Optimum paketet och automat som jag köpte för sparade pengar, leasa bil är bortkastade pengar.

Har väl haft en värdeminskning på cirka 30k första året nu och den har rullat cirka 2000 mil.

Min andrabil är en Hyundai i30cw diesel 2010 som köptes för vi behövde en kombi med dragkrok när vi köpte hus och sälja den nya var inget alternativ, köper man ny bil får man behålla den länge med.

Hyundaien är förövrigt en sparbössa än sålänge, drar 0.42 och 1500kr i skatt och har krävt normalt underhåll i form av nya skivor klossar bak samt en service.

Skulle jag leasat min nya skulle det blivit dyrt som satan eftersom jag kör mer än 2000 mil om året när man bor på landet och jobbar i skogen.

Sen oron av att åka på dyra kostnader när man lämnar tillbaka leasingbilen som ni alla som privatleasar antagligen kommer åka på om ni inte väljer att leasa ännu en bil hos samma återförsäljare kan jag varna för, har en jobbarkompis som hade överskridit sina mil med cirka 1000 mil under en 3 års period på en golf som inte var i de bästa skicket när den skulle lämnas tillbaka (nån liten parkeringsskada osv.)

hon fick en räkning på närmare 100k eller att lösa ut bilen för marknadsvärde...

så om ni leasar se till att bilen är i nyskick när den ska tillbaka efter 3 år

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Eller så är folk nyfikna på leasing.

Njaee.. ser mer gnäll och hur dåligt leasing är än uppriktig nyfikenhet och frågor om leasing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Njaee.. ser mer gnäll och hur dåligt leasing är än uppriktig nyfikenhet och frågor om leasing.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo.--ja...du har kanske rätt. Skummade igenom tråden och det var nog mer kommentaren där folk försöker hävda att just deras köp är det bästa istället för att försöka förstå att det finns olika behov och önskemål.
Men, även gnällande människor plockar upp fragment av information och kanske klurar, räknar och får ett lite öppnare sinne efter att ha hängt i tråden. Sen kanske man inte är öppen med det men ändå.

Kul att läsa att det är många som ändå kör på en andra leasingtur, har läst och hört lite många avskräckande exempel men som vanligt så fokuserar man på de dåliga framför alla som faktiskt verkar nöjda.
Och de exempel jag hört handlade mest om ett specifikt finansbolag som verkade ha satt i system att vara petiga och krama ur leasingägare på extra pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har en jobbarkompis som hade överskridit sina mil med cirka 1000 mil under en 3 års period på en golf som inte var i de bästa skicket när den skulle lämnas tillbaka (nån liten parkeringsskada osv.)

hon fick en räkning på närmare 100k eller att lösa ut bilen för marknadsvärde...

så om ni leasar se till att bilen är i nyskick när den ska tillbaka efter 3 år

Känns som det saknas lite info här.
Övermil kostar normalt 6,50:- per mil hos VW, så där är 6500.
Över 90k låter som mer än ”nån liten parkeringsskada osv”.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är något djupt i folksjälen när det kommer till hatet mot leasing! Finns gott om väldigt bra erbjudanden om man letar lite.
Ni som köper dyrare bilar (200k+) behöver man inte fronta en massa kontanter? Typ 20%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jo.--ja...du har kanske rätt. Skummade igenom tråden och det var nog mer kommentaren där folk försöker hävda att just deras köp är det bästa istället för att försöka förstå att det finns olika behov och önskemål.
Men, även gnällande människor plockar upp fragment av information och kanske klurar, räknar och får ett lite öppnare sinne efter att ha hängt i tråden. Sen kanske man inte är öppen med det men ändå.

Kul att läsa att det är många som ändå kör på en andra leasingtur, har läst och hört lite många avskräckande exempel men som vanligt så fokuserar man på de dåliga framför alla som faktiskt verkar nöjda.
Och de exempel jag hört handlade mest om ett specifikt finansbolag som verkade ha satt i system att vara petiga och krama ur leasingägare på extra pengar.

Jag är inne på min andra period nu med Audi.
Första perioden på 3 år gick galant och startade andra perioden om 3 år nu i december.

Passar mig som handen i handsken men förstår att det inte är ekonomiskt attraktivt för alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har en Mazda CX-3 2019 med Optimum paketet och automat som jag köpte för sparade pengar, leasa bil är bortkastade pengar.

Har väl haft en värdeminskning på cirka 30k första året nu och den har rullat cirka 2000 mil.

Min andrabil är en Hyundai i30cw diesel 2010 som köptes för vi behövde en kombi med dragkrok när vi köpte hus och sälja den nya var inget alternativ, köper man ny bil får man behålla den länge med.

Hyundaien är förövrigt en sparbössa än sålänge, drar 0.42 och 1500kr i skatt och har krävt normalt underhåll i form av nya skivor klossar bak samt en service.

Skulle jag leasat min nya skulle det blivit dyrt som satan eftersom jag kör mer än 2000 mil om året när man bor på landet och jobbar i skogen.

Sen oron av att åka på dyra kostnader när man lämnar tillbaka leasingbilen som ni alla som privatleasar antagligen kommer åka på om ni inte väljer att leasa ännu en bil hos samma återförsäljare kan jag varna för, har en jobbarkompis som hade överskridit sina mil med cirka 1000 mil under en 3 års period på en golf som inte var i de bästa skicket när den skulle lämnas tillbaka (nån liten parkeringsskada osv.)

hon fick en räkning på närmare 100k eller att lösa ut bilen för marknadsvärde...

så om ni leasar se till att bilen är i nyskick när den ska tillbaka efter 3 år

Ändå lite ironiskt att konstatera att privatleasing är bortkastade pengar och sedan på nästa rad erkänna att man förlorat 30k senaste året bara på värdeminskning på sin nya bil...

Klart man får betala för finansieringen och bekvämligheten när man leasar, på samma sätt som du får betala för värdeminskningen om du köper en ny bil, är väl upp till var och en om man tycker det är värt det.

Något som jag är lite nyfiken på är erfarenheter kring privatleasing av begagnade bilar, är de någon som har erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Något som jag är lite nyfiken på är erfarenheter kring privatleasing av begagnade bilar, är de någon som har erfarenhet av det?

Bra fråga, jag kollade lite på detta för ett tag sedan. Ingen djupare analys direkt men efter någon timmes surfande så summerade jag det lite såhär.

Positivt:
* Kortare och ibland flexibla hyrtider (12 mån, 18 mån osv)
* Flexiblare antal mil
* Priser KAN vara attraktiva, speciellt på större och lite "lyxigare" bilar.
* Bra urval på bolag som pysslar med begagnat leasing.

Negativt
* För höga priser jämfört med "vanlig" nybilsleasing
* Lite för många bolag att välja på, hade helst sett att t.ex. VW re-leasar sina bilar istället för att sälja dom vidare.

Men, det händer nog väldigt mkt på den marknaden tänker jag mig.
Hoppas på att tillverkarna och deras egna finansbolag hakar på begagnat leasetrenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Känns som det saknas lite info här.
Övermil kostar normalt 6,50:- per mil hos VW, så där är 6500.
Över 90k låter som mer än ”nån liten parkeringsskada osv”.

Det var skador lite här och var i bilen som inte var "normalt slitage" och det håller jag med om jag vill bara att folk ska vara medvetna att om bilen inte är i nyskick efter 3 års leasing kommer man få punga ut pengar, hon hade t.ex. kantstött varenda fälg inklusive vinterdäcken vilket var närmare 15k i bara fälgar + jobb samt att hon inte skött serviceintervallerna i tid osv..

har en annan bekant som haft sin leasingbil parkerad sen i somras pga inte råd att köpa extra mil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Ändå lite ironiskt att konstatera att privatleasing är bortkastade pengar och sedan på nästa rad erkänna att man förlorat 30k senaste året bara på värdeminskning på sin nya bil...

Klart man får betala för finansieringen och bekvämligheten när man leasar, på samma sätt som du får betala för värdeminskningen om du köper en ny bil, är väl upp till var och en om man tycker det är värt det.

Något som jag är lite nyfiken på är erfarenheter kring privatleasing av begagnade bilar, är de någon som har erfarenhet av det?

Ja, en 2016 års modell av denna bil är värd cirka 170k vilket är värdeminskning på betydligt mindre än 30k, betalade 226k inklusive vinterdäck vilket med halvförsäkring stor hos folksam för mig (cirka 6000 om året) samt 3 servicar 2000 mil (cirka 10k för alla 3) kommer vi hamna runt 260k totalt / 170k värde kvar efter 3 år vilket ger mig en månadskostnad på cirka 2500kr i månaden + att jag äger bilen.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mazda_cx_3_2_0_optimu...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Det är något djupt i folksjälen när det kommer till hatet mot leasing! Finns gott om väldigt bra erbjudanden om man letar lite.
Ni som köper dyrare bilar (200k+) behöver man inte fronta en massa kontanter? Typ 20%?

Jo, brukar vara mellan 15-30% som man behöver lägga in i kontanter.
Men köper man en dyrare bil så bör man ha lite kontanter att lägga in. Annars hamnar man nog lätt i skuldfällan..

Jag tittade på att leasea bil och såg många trevliga erbjudanden, kollade mycket på Tiguan när de hade samma erbjudande som beskrivits tidigare.

Men då jag hade pengarna så kunde jag lägga ut lite pengar på en roligare bil själv.

Hoppas du hittar en trevlig bil TS!
Dock en jäkla djungel när man åker runt och provkör bilar.. Men gör just det först, provkör några du är intresserade av och sen sätter du dig och söker runt på internet efter bra erbjudanden, eventuella kända fel osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig privatleasa en bil av en handlare, men skulle inte tveka om jag hade möjligheten att köra tjänste eller förmånsbil via jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jag leasar en VW Tiguan 2019, 190 HK. Annars liknande specs och avtalslängd som @thompson + backkamera - dragkrok

ca 3800 i månaden inkl försäkring. Tyvärr rätt dyr skatt men bilen är vi kanonnöjda med, även om den inte är så tekniskt häftig som vissa elbilar

Varför leasar vi en bil? Vi vill slippa krångel och ha en bil med den senaste säkerhetsstandarden nu när vi har barn och bebis, samt att vi har råd.

Exakt Tiguanen är en riktigt bra bil, supernöjd. Leasar av samma anledning. Vill slippa krångel samt att ha en ny modern och säker bil. Håll tidigare på med äldre begagnade bilar och skruvade en del själv samt jagade billiga reservdelar. Så gött att slippa det nu.

Skrivet av reverend benny:

En grej som jag läste på något annat forum var att det faktiskt går att pruta på leasing precis som på bilköp.
Vet inte om det går hos alla, men då leasingpriserna för samma bilmodell kan diffa mellan olika ÅF så verkar det finnas marginaler. Kan vara värt att ha i åtanke.

Visst går det att pruta och deala när det gäller privatleasing. Fick själv med en del extrautrustning till bilen utan extra kostnad bl.a. dragpaket som hade gått på några extra hundralappar i månaden egentligen.

Skrivet av LoBBoZ:

Jodå. Det var iofs en kampanj när vi slog till, så vi fick nog den starkare motorn till samma pris som 1,4:an? Helt utan tillval & försäkring så kostade den 3000/mån om jag inte minns fel

Var en kampanj även när jag slog till 2990kr/mån för 1,4liters modellen med automat och fyrhjulsdrift. Så bättre kampanj när ni tog ut den med andra ord. Dock förhandlade jag till lite extrautrustning utan kostnad.

Skrivet av Oliver91:

Sen oron av att åka på dyra kostnader när man lämnar tillbaka leasingbilen som ni alla som privatleasar antagligen kommer åka på om ni inte väljer att leasa ännu en bil hos samma återförsäljare kan jag varna för, har en jobbarkompis som hade överskridit sina mil med cirka 1000 mil under en 3 års period på en golf som inte var i de bästa skicket när den skulle lämnas tillbaka (nån liten parkeringsskada osv.)

hon fick en räkning på närmare 100k eller att lösa ut bilen för marknadsvärde...

så om ni leasar se till att bilen är i nyskick när den ska tillbaka efter 3 år

Det är klart man måste hålla koll på milen och sköta bilen väl. Man har ju ändå ingått en uppgörelse med bilhandlaren angående t.ex. miltalen. Så att komma med en bil med över 1000 övermil samt skador så är det klart att det blir kostnader. Dock låter 100k kr extremt. På VW kostar övermil 7,5kr/st. Det måste varit ganska stora skador på den bilen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Exakt Tiguanen är en riktigt bra bil, supernöjd. Leasar av samma anledning. Vill slippa krångel samt att ha en ny modern och säker bil. Håll tidigare på med äldre begagnade bilar och skruvade en del själv samt jagade billiga reservdelar. Så gött att slippa det nu.

Visst går det att pruta och deala när det gäller privatleasing. Fick själv med en del extrautrustning till bilen utan extra kostnad bl.a. dragpaket som hade gått på några extra hundralappar i månaden egentligen.

Var en kampanj även när jag slog till 2990kr/mån för 1,4liters modellen med automat och fyrhjulsdrift. Så bättre kampanj när ni tog ut den med andra ord. Dock förhandlade jag till lite extrautrustning utan kostnad.

Det är klart man måste hålla koll på milen och sköta bilen väl. Man har ju ändå ingått en uppgörelse med bilhandlaren angående t.ex. miltalen. Så att komma med en bil med över 1000 övermil samt skador så är det klart att det blir kostnader. Dock låter 100k kr extremt. På VW kostar övermil 7,5kr/st. Det måste varit ganska stora skador på den bilen.

Japp, den var inte fin och det var nog cirka 1000 mil per år / 3 år, hon har den fortfarande den är i uruselt skick för en golf från 2014/2015 hon försökte nyligen köpa en ny bil men när inbytesvärdet blev 35k på hennes nuvarande så blev det inget.. bilen är inte vacker.. men vill bara ge folk en ärlig chans att avstå privatleasing om man vet om riskerna för det kan bli jävligt dyrt, finns ju dom som stirrar sig blind på månadskostnaden utan att tänka på dagen den ska tillbaka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har en Skoda Octavia 2019 1.0 tsi som jag leasar, ger ca 3100 med försäkring. Dom tillvalen jag har på den är

Elektrisk öppningsbar baklucka
Dragkrok
Bränslevärmare
Bagagerumsmatta

Farthållare
Parkeringssensorer bak
Ljudsystem Infotainment BOLERO 8″ touch screen
USB & AUX
Bluetooth
Smart Link+ för Apple Carplay, Android Auto och MirrorLink
Vinterdäck

Har haft den sen somras och är supernöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, den var inte fin och hon har den fortfarande den är i uruselt skick för en golf från 2015 hon försökte nyligen köpa en ny bil men när inbytesvärdet blev 35k på hennes nuvarande så blev det inget.. bilen är inte vacker.. men vill bara ge folk en ärlig chans att avstå privatleasing om man vet om riskerna för det kan bli jävligt dyrt.

Ja precis det är såklart viktigt att känna till risker/kostnader och vad som förväntas av dig om du leasar en bil. Dock blir det blir ju i princip lika dyrt om du har köpt bilen och missköter den, bilen tappar en massa i värde vid en framtida försäljning.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, den var inte fin och det var nog cirka 1000 mil per år / 3 år, hon har den fortfarande den är i uruselt skick för en golf från 2014/2015 hon försökte nyligen köpa en ny bil men när inbytesvärdet blev 35k på hennes nuvarande så blev det inget.. bilen är inte vacker.. men vill bara ge folk en ärlig chans att avstå privatleasing om man vet om riskerna för det kan bli jävligt dyrt, finns ju dom som stirrar sig blind på månadskostnaden utan att tänka på dagen den ska tillbaka.

Det är bra att du tar upp detta @Oliver91 för en av problemen med leasing är att vissa verkar tro att dom faktiskt inte behöver sköta om bilen.
Man tror att man hyr en bil på 3 år och kan köra den till skrot och bara dumpa liket utanför bilfirmans port och kasta in nycklarna.

Så är man en person som inte alls är intresserad av att sköta bilen enligt avtal så ska man inte leasa bil.