Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första PCn sedan 17 år tillbaka, sanity check

Permalänk
Medlem

Första PCn sedan 17 år tillbaka, sanity check

Hej,

När jag var 15 köpte jag min första egna dator och byggde ihop den, nu 17 år senare är det dags igen. Tänkte ta lite hjälp av experter för att se att jag förstått komponenter korrekt och att allt kommer fungera ihop bra utifrån mina behov.

Behov
Tanken är att jag ska göra en del filmredigering (egna klipp från GoPro), lite fotoredigering och spel. Datorn kommer att vara uppkopplad till min TV då jag inte har plats för ett skrivbord. (förstår det är suboptimalt, skrivbord får komma senare) Spel jag kör är främst single-player såsom Assassins Creed, GTA och Final Fantasy. Jag kommer också att köpa ett VR-headset i närtid som datorn ska kunna driva. Jag har inga behov av att köra något spel i 120 Hz då. I detta fall prioriterar jag lägre fps (typ 60 hz) med ett grafikkort som jobbar i 50% istället.

Övriga förutsättningar

  • Chassit jag har är är ett NCASE m1 v5 med fönster, så det är SFF-delar som gäller.

  • Det som också är inköpt är ett Corsair SF600 80+ Platinum och en Noctua NH-U9S som ska kyla processorn.

  • Jag prioriterar en tyst dator, kommer troligtvis försöka mig på att undervolta både processor och grafikkort något för att få ner temperatur och därmed också ljudnivå.

  • Windows 10, mus och tangentbord behöver inte räknas med i budgeten.

  • Jag tänkte montera datorn själv. Om ni har ovärderliga tips får ni gärna dela med er av dem!

Budget
Jag är inte jättepetig på budget även om jag gärna håller nere kostnaden. Ett högre pris kan motiveras ifall vinsten är tillräckligt stor, tex tystare dator och stabilare performance. Då jag redan köpt vissa delar, är kvarstående budget 13 000 kr.

Egna tankar och funderingar om komponenter
Processor: Jag har valt en 3600 då det verkar vara ett prisvärt alternativ och ganska bra på allt. Används också i Sweclockers egna Vinterdator 2019.
Moderkort: Många rekommenderar detta ASUS moderkort när det är ITX. Varför vet jag inte, det största jag ser skiljer sig är olika USB stöd och att kortet har en till m2 slot. Kan någon förklara varför jag bör ta detta kort framför tex ett billigare ASRock? (https://cdon.se/hemelektronik/asrock-fatal1ty-b450-gaming-itx...)
Grafikkort: Här har jag störst funderingar. Jag känner varken mer för Nvidia eller AMD utan vill ha det bästa grafikkortet för priset. Just detta Gigabyte kort har fått bra betyg av Sweclockers och andra medier, samt har ett rimligt pris. Skulle ni säga att jag kan köpa ett mer prisvärt kort genom att byta märke, eller kanske modell?
Minne: 32 GB verkar rimligt med tanke på filmredigering? Också valt det för lite framtidssäkering. Räcker det med 3200 eller borde jag satsa på 3600? (förutsatt att moderkortet stödjer det)

Jag har satt ihop datorn med de delar som behöver köpas in på Inet, även om det inte är billigast där. https://www.inet.se/kundvagn/visa/13243337

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är ser väl OK ut, men i VR vill du inte köra i 60hz. Du kommer vilja köra 120/144hz. Varför vill du ha ett grafikkort som bara jobbar 50%? Slöseri med pengar ju

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja i VR får den köra på så mycket det går. Ett kraftigare grafikkort är nog främst för VR. Om jag spelar ett single player spel, så räcker det med 60 fps för min del då TVn inte klarar mer ändå. Samt tystare drift som sagt.

Tack för input!