Nya sårbarheter decimerar Intels integrerade grafikprestanda

Permalänk
Medlem

Min första tanke var; "de går från 13 till 15 i namngivningen, vad är 14 för mega-risk som de inte vill gå ut med?"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vi fick ny dator till jobbet igår. En liten Lenovo ThinkCentre men i5 8400T.
Används till instämpling, avrapportering, visa ritningar ect.
Och gissa vad? JA, den använder integrerade grafiken.. Skulle dens prestanda sjunka med 50-260% så skulle den bli så gott som obrukbar.

Känns väldigt med mitt egna Ryzen köp faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@Söderbäck:
Lär ju inte endast påverka spel, men även batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon73130:

Är AMDs motsvarigheter förskonade mao, eller finns det en risk för att liknande brister där helt enkelt inte kommit upp till ytan/rapporterats om än?

Med största sannolikhet är AMD inte helt förskonade. Intel har den störst marknadsandelen samt de äldsta arkitekturerna, dvs merparten av alla ansträngningar kommer att riktas mot dom och har gjorts det de senaste 10 åren. Det är lite som MacOS vs Windows med virus/malware i början på 2000-talet. Visst, Windows var ett gigantiskt säkerhetshål på den tiden, men MacOS fick mycket gratis genom att man hade nån enstaka procent av PC marknaden och nästan ingen slösade resurser och tid på en sån liten aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Med största sannolikhet är AMD inte helt förskonade. Intel har den störst marknadsandelen samt de äldsta arkitekturerna, dvs merparten av alla ansträngningar kommer att riktas mot dom och har gjorts det de senaste 10 åren. Det är lite som MacOS vs Windows med virus/malware i början på 2000-talet. Visst, Windows var ett gigantiskt säkerhetshål på den tiden, men MacOS fick mycket gratis genom att man hade nån enstaka procent av PC marknaden och nästan ingen slösade resurser och tid på en sån liten aktör.

Det är inte precis som att intel sitter på en massa folk med kunskaper, en massa pengar, och att upptäckta säkerhetshål för AMD skulle vara mycket bra för intel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Hur många använder egentligen integrerad grafikdel i Intels processerer? Ska vara de med tajt budget.

Som sagt, mon Ivy i3M klarar många spel. Into the Breach t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Vi fick ny dator till jobbet igår. En liten Lenovo ThinkCentre men i5 8400T.
Används till instämpling, avrapportering, visa ritningar ect.
Och gissa vad? JA, den använder integrerade grafiken.. Skulle dens prestanda sjunka med 50-260% så skulle den bli så gott som obrukbar.

Känns väldigt med mitt egna Ryzen köp faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Vad betyder det, att prestandan sjunker med 260%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad betyder det, att prestandan sjunker med 260%?

Att GPU:n renderar i en negativa tidsrymd och därmed har Intel skapat en tidsmaskin.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Säkerhetshål Tick-Tock++++++

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte precis som att intel sitter på en massa folk med kunskaper, en massa pengar, och att upptäckta säkerhetshål för AMD skulle vara mycket bra för intel...

Det har dock tagit 10 år (i vissa fall längre) för dessa exploits mot Intel att faktiskt materialisera sig, AMDs arkitektur har varit ute i knappt 3 år. Jag försöker inte säga att AMD skulle ha ens i närheten av samma potentiella problem som Intel har visat sig ha, men att anta att deras processorer är helt perfekta utan säkerhetsbrister är ganska naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det har dock tagit 10 år (i vissa fall längre) för dessa exploits mot Intel att faktiskt materialisera sig, AMDs arkitektur har varit ute i knappt 3 år. Jag försöker inte säga att AMD skulle ha ens i närheten av samma potentiella problem som Intel har visat sig ha, men att anta att deras processorer är helt perfekta utan säkerhetsbrister och är ganska naivt.

Frågan är vilket som är värst. Ett säkerhål som är allmänt känt eller ett som är allmänt okänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det har dock tagit 10 år (i vissa fall längre) för dessa exploits mot Intel att faktiskt materialisera sig, AMDs arkitektur har varit ute i knappt 3 år. Jag försöker inte säga att AMD skulle ha ens i närheten av samma potentiella problem som Intel har visat sig ha, men att anta att deras processorer är helt perfekta utan säkerhetsbrister och är ganska naivt.

Säger inte att AMD inte har säkerhetshål, säger att intel har mängder med pengar och personal och att det vore väldigt bra för dem om det upptäcktes säkerhetshål för AMD nya processorer.

Alla problem löser man inte med att man slänger pengar på dem, men det är inte heller precis så att oberoende forskare/etc som letat hål i intels cpu:er (och troligtvis även AMD:s) har badad i pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det känns som att det är mycket mer fokus på att hitta sårbarheter hos Intel än AMD med tanke på hur mycket som hittas i Intelcpuerna. Men det kanske bara är så enkelt att Intels arkitektur är mycket äldre i grunden och när den utvecklades så va säkerhetsfokus lägre på hårdvara eller så har "hackers" haft många år på sig att lära sig arkitekturen i detaljt och hittar sårbarheterna nu.

Kanske finns massa luckor i Bulldozer arkitekturen också men då inga nya cpuer baseras på den så undersöker ingen den heller.

Eller så är det så att alla de som jobbar med hitta sårbarheter är AMD fanboys eller ha AMD aktier .

Logiskt sett vem skulle orka eller bry sig om att lägga ner energin på att leta säkerhetsbrister i en cpu som ingen använder? Är det inte vettigare att göra det på en cpu som används på upp till 90% (påhittad siffra) av marknaden? Man kanske skulle kunna hitta flera tusen säkerhetsbrister på en 486 idag men vilket nyhetsvärde skulle det ha och hur många skulle ens bry sig?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv

Men seriöst! Är detta en uppdatering som pushas ut automatiskt?

Att det finns ett säkerhetshål spelar ingen större roll för mig men en grafikprestanda förlust på 60% vore katastrofalt för den redan ganska klena grafikdelen på min gamla laptop. Osäker på om laptopen skulle klara av att spela upp 1080p filmer längre med den prestandaförlusten.

Dags att stänga av alla automatiska updates så man inte tar några risker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalBumling:

Det har dock tagit 10 år (i vissa fall längre) för dessa exploits mot Intel att faktiskt materialisera sig, AMDs arkitektur har varit ute i knappt 3 år. Jag försöker inte säga att AMD skulle ha ens i närheten av samma potentiella problem som Intel har visat sig ha, men att anta att deras processorer är helt perfekta utan säkerhetsbrister och är ganska naivt.

jovars, men vad spelar det för roll? Knappast så att vare sig ens dator eller mobil är privat eller "säker".

Behåll offline backup o tuta o kör utan massa tramsig låtsas-säkerhet som bara slöar ner prestandan.

Permalänk
Sötast
Skrivet av SpeedRebirth:

Vi fick ny dator till jobbet igår. En liten Lenovo ThinkCentre men i5 8400T.
Används till instämpling, avrapportering, visa ritningar ect.
Och gissa vad? JA, den använder integrerade grafiken.. Skulle dens prestanda sjunka med 50-260% så skulle den bli så gott som obrukbar.

Känns väldigt med mitt egna Ryzen köp faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Den typen av tiny burk fungerar bra till ex flexklocka eller diverse kontorsmjukvara som du själv nämnt och använder i snitt 1-5% av sin grafikdel.

Är det så att ni faktiskt behöver visa cad-ritningar så föreslår jag att man köper en maskin anpassad för det isåfall

Permalänk
Inaktiv

Ni som spatserar med att vara AMD fanboys, blir intressant att se vilka säkerhetshål som hittas på Ryzen i framtiden för det lär garanteras hittas. (Intels arkitektur är som känt gammal och beprövad idag)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Som sagt, mon Ivy i3M klarar många spel. Into the Breach t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, asså, jag skriver detta svar på min "4K HTPC" som kör Intel G5400@3.70 Ghz medan grafikkortet är GTX1050 Ti. Jag vet dock inte huruvida iGPU eller NGPU körs i webbläsarens videouppspelning som YT. Kan man ställa in sånt i FireFox? Den fick en "tvångsuppdatering" igår av Windows vilket troligen var säkerhetsuppdateringen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

@KalBumling: Låter vettigt, tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intels arkitektur är [...] beprövad idag

Det är tydligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

snart blir väl sista steget att förgöra processorn för att vara säker

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon201296:

Ni som spatserar med att vara AMD fanboys, blir intressant att se vilka säkerhetshål som hittas på Ryzen i framtiden för det lär garanteras hittas. (Intels arkitektur är som känt gammal och beprövad idag)

Surt sa räven.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Vi fick ny dator till jobbet igår. En liten Lenovo ThinkCentre men i5 8400T.
Används till instämpling, avrapportering, visa ritningar ect.
Och gissa vad? JA, den använder integrerade grafiken.. Skulle dens prestanda sjunka med 50-260% så skulle den bli så gott som obrukbar.

Verkar ju vara obetydlig påverkan för processorer från serie 8xxx och 9xxx.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det är tankeväckande att det främst är Intel som drabbas i så stor grad och inte ARM och AMD, Intel har tagit för många genvägar för att öka prestandan i stället för att utveckla nått på ett mer seriöst sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tar det aldrig slut det här? Visst vissa sårbarheter är ju mindre allvarliga te.x att nån måste ha fysisk tillgång, om nån bryter sig in igenom min säkerhets dörr så är det nog mitt minsta problem. Men det ska ju "fixas" kommer ihåg att en av fixarna var att stänga av ht för en av sårbarheterna vilket är helt ok, bara intel betalar tillbaka för halva processorn. Intel har på kort tid gått från herre på teppan till ett skämt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ni som spatserar med att vara AMD fanboys, blir intressant att se vilka säkerhetshål som hittas på Ryzen i framtiden för det lär garanteras hittas. (Intels arkitektur är som känt gammal och beprövad idag)

Frågan är nog snarare om de kommer att vara relevanta när de hittas eller om AMD utvecklat arkitekturen och täppt till eventuella hål som hittats så de bara påverkar en eller två generationer av Ryzen. Dessutom är det även mängden processorer som AMD säljer idag som gör det till ett betydligt mindre omfattande problem än vad Intels säkerhetshål är, då Intel ännu dominerar både server- och laptopmarknaderna, och där främst servermaskiner drabbats extremt hårt av prestandabortfall vid vissa laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ni som spatserar med att vara AMD fanboys, blir intressant att se vilka säkerhetshål som hittas på Ryzen i framtiden för det lär garanteras hittas. (Intels arkitektur är som känt gammal och beprövad idag)

Var mer än tio år sedan jag senast köpte en AMD-processor, tills då att jag köpte en igen, har skaffat ett antal intel-cpu:er under de tio åren.

Det kan inte vara så enkelt att man kan vara missnöjd över de säkerhetshål som hittats i intels cpuer eller att man är trött på deras beteende i övrigt?

Näe, man måste ju vara en "fanboy"...

Permalänk

Puh, min Core i7 5775C i HTPC:n klarade sig med ett nödrop. Tur då jag faktiskt använder och har glädje av Iris Pro 6200.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det är tankeväckande att det främst är Intel som drabbas i så stor grad och inte ARM och AMD, Intel har tagit för många genvägar för att öka prestandan i stället för att utveckla nått på ett mer seriöst sätt.

Är det egentligen så stor skillnad mellan hur drabbade AMD och ARM är. För ARM finns varianter som klarar sig helt, t.ex. Cortex A53 men finns varianter som drabbats även av ursprungliga Meltdown som AMD klarat sig från.

Observera "ursprungliga Meltdown". Gänget som upptäckte Meltdown/Spectre har grävt vidare och enligt dem finns varianter av Meltdown som de bevisat drabbar AMD (både Zen och Jaguar), Intel och ARM. Det som är markerat med "★" är fall man inte tidigare kände till men som visade sig vara en fungerande attack

I samma papper demonstrerades även en radda nya Spectre-varianter, drabbar Intel, AMD och ARM!

Och visst har Intel drabbats mer, men det har rapporterats långt mer om Intel än någon annan. Helt naturligt tycker jag, många av svagheterna är i praktiken bara relevant för servers/datacenter. När dessa rapporter började ramla in stod Intel för 99 % av den marknaden även nu ligger AMD under 10 % där.

Detta är vad Linux rapporterar för i9-9900K gällande sårbarheter

itlb_multihit : Vulnerable l1tf : Not affected mds : Not affected meltdown : Not affected spec_store_bypass : Vulnerable spectre_v1 : Vulnerable: __user pointer sanitization and usercopy barriers only; no swapgs barriers spectre_v2 : Vulnerable, IBPB: disabled, STIBP: disabled tsx_async_abort : Mitigation: TSX disabled

Detta är för Ryzen 9 3900X

itlb_multihit : Not affected l1tf : Not affected mds : Not affected meltdown : Not affected spec_store_bypass : Vulnerable spectre_v1 : Vulnerable: __user pointer sanitization and usercopy barriers only; no swapgs barriers spectre_v2 : Vulnerable, IBPB: disabled, STIBP: disabled tsx_async_abort : Not affected

Rekommenderar ingen att slå av motmedel för Spectre variant 1 om man inte är väldigt medveten om vad man gör. Skulle aldrig slå av det på en dator som någon gång kör en webbläsare. Dessa två kör Ubuntu Server, sitter på ett säkert nät och används ofta som byggservers där motmedel mot Spectre/Meltdown ger en rätt rejäl snyting

Värt att notera är: Intel har fixat en del av felen (Meltdown är t.ex. numera "Not affected" vilket betyder fixat i HW). Men också att Spectre variant 1, som faktiskt teoretiskt är relevant för vanliga desktopanvändare, drabbar i praktiken alla out-order CPUer (även AMD, ARM och PowerPC).

GPU-buggen

Artikeln skriver "Sett till risken klassificeras sårbarheten endast som medium".
Tyvärr är den graderingen väldigt trubbig. Till skillnad från Spectre/Meltdown, som i praktiken är nära nog omöjlig att faktiskt utnyttja till något då de är extremt timing beroende (något som vill utnyttja detta måste specialskrivas för saker som CPU-modell, CPU-frekvens och faktiskt turbo-frekvens...), så är denna bug graderad som "enkel" att utnyttja.

En attack kan bara utföras från någon som redan har möjlighet att köra program på datorn, vilket är sant för i princip alla CPU-sårbarheter, men om man kommit till denna punkt är denna svaghet enkel att utnyttja. Att det ändå blir ungefär samma total nivå på hur allvarlig buggen är gissar jag kommer av att man har väldigt lite kontroll över vad som kan läckas i detta fall.

Efter tittat på patchen för gen8/9 (Broadwell och Skylake) tror jag de som håller en extra tumme för AMD kan andas ut. Just den här byggen lär med väldigt hög sannolikhet inte finnas hos AMDs APUer/mobila CPUer. Detta då den verkar komma av att Intel, sedan Sandy Bridge, har rätt tight integration mellan CPU och iGPU. Bl.a. delar de ring-bussen samt L3$, och det fetmarkerade verkar vara en förutsättning för detta problem. Denna integration är en stor del av förklaringen till varför Intels iGPU i vissa lägen slår rejält över sin viktklass i GPGPU-fall (men har i princip noll vinst för spel, snarare nackdel då CPU och iGPU slåss om en begränsad L3$).

Finns vissa ARM SoC som har liknande nivå av integration, men AMDs CPUer med iGPU är i praktiken två separata kretsar som delar lite kiselstjärterum. Finns ingen djupare integration så just denna bug lär knappast finnas där.

Kort och gott, jag skulle nog välja att patcha just den här buggen. Av Phoronix tester ser det ju ut som det bara är gen7 och tidigare som drabbas prestandamässigt och då är det primärt 3D-grafi som får en snyting. Tyckte jag såg något webbläsartest där det inte alls blev någon större påverkan. Man borde i detta läge även haft med "valiga" fall som inte drabbades prestandamässigt då det är relevant information!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sårbarheter = Intels genialiska planned obsolence, de hade dock inte räknat med att AMD skulle ha kommit ikapp så kunderna skulle överväga att köpa något annat... Därmed började de åtgärda detta i 8xxx och 9xxx (Sarkasm / Ironi)

Edit: Det var ju typiskt att en skulle hamna efter @Yoshman och hans superseriösa (bortsett från kiselstjärterum *fniss*) och intressanta inlägg

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com