Ny gaming/redigering dator runt 20k

Permalänk

Ny gaming/redigering dator runt 20k

Hej!

Jag ska snart skaffa en stationär dator, där jag sitter och spelar spel, och vill börja streama. Har två skärmar och vill kunna koppla in, och även en tredje lite senare.

Jag programmerar och jobbar i flera Adobe program.

Jag skulle behöva lite hjälp med ett bygge.

Jag har mus, tangentbord och skärmar. Det är bara en stationär dator som behövs nu.

Jag vill helst ha ett ryzen 9 3900x och bygga runt det om det finns möjlighet, hör att den ska vara bättre än intel core i9.

Vill också ha ett kort där jag kan surfa med wifi om det finns möjlighet för det.

Budget 20k, kan gå lite över också om det gör stor skillnad.

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13269781

3900X
32GB 3600Mhz CL16
RTX 2070Super
1TB m2 SSD

Ett förslag iaf på vad du kan kika efter

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Dundaj:
Räcker MSI B450 som modekort till ryzen 9 3900x?

Om jag läst rätt lite om den så behövs troligtvis typ 570 eller något? Eller spelar det någon roll?

Har även en undran, räcker typ super 2060 eller 2070 eller RX 5700 XT för mina behov i spel? Spelar endast, CS:GO, League Of Legends, Football Manager, sen tänkte jag prova på CoD.

Vill även kunna streama i dessa spel och använda 3 skärmar i slutändan, men det kanske är SUPER 2080 man måste ha då eller?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

@Dundaj:
Räcker MSI B450 som modekort till ryzen 9 3900x?

Om jag läst rätt lite om den så behövs troligtvis typ 570 eller något? Eller spelar det någon roll?

Har även en undran, räcker typ super 2060 eller 2070 eller RX 5700 XT för mina behov i spel? Spelar endast, CS:GO, League Of Legends, Football Manager, sen tänkte jag prova på CoD.

Vill även kunna streama i dessa spel och använda 3 skärmar i slutändan, men det kanske är SUPER 2080 man måste ha då eller?

B450 moderkort funkar fint till r9 3900x sålänge du ej tänker överclocka processorn

Ett 2060 super kommer funka bra för dig om du spelar i 1080p, men om du ska gå upp i 1440p så skulle jag rekommendera 2070 super eller 2080 super

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på vad du tänkt spela/streama och i vilken upplösning. Budgeten tillåter vilket som men om du bara är inne på lättare grejer kan du prioritera t.ex. tysta kyl-lösningar eller annan utrustning för streaming
Mvh

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

B450 moderkort funkar fint till r9 3900x sålänge du ej tänker överclocka processorn

Ett 2060 super kommer funka bra för dig om du spelar i 1080p, men om du ska gå upp i 1440p så skulle jag rekommendera 2070 super eller 2080 super

Tack, får nog bli en 2070 då, kanske är bäst att ha i framtiden om man vill kunna streama eller spela i 1440 sen.

Nej inte tänkt och överklocka den, vill bara att den ska vara så
Tyst som möjligt och ha så bra kylning som möjligt med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Nej inte tänkt och överklocka den, vill bara att den ska vara så
Tyst som möjligt och ha så bra kylning som möjligt med

Skickades från m.sweclockers.com

I sådant fall skulle jag satsa på en biffigare kylare än Arctic freezer 34. Noctua nh-u12a håller jag varmt om hjärtat

Edit: Bequiets dark rock slim eller dark rock 3 är ju lite snyggare om man inte är ett fan av brunt annars!

Visa signatur

Bleak

Permalänk

@zojjz:

Kanon tack, tycker den bruna var rätt fräck faktiskt haha

Vill bara ha den "bästa" kylaren för det bästa priset för komponenterna så processorn och grafikkortet o ssd o allt kyler sig bra, så datorn inte blir överhettad.

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

@Howardtheory: Då låter det som ett bra val! Bygger du ihop själv, eller vill du betala för att butiken gör?

Såhär skulle jag bygga, chassi är ju lite valfritt men jag gillar Fractal

EDIT: ett trådlöst nätverkskort behöver du ju med ja! det här har jag god erfarenhet av, men inte jättebilligt. Någon annan kanske har tips på billigare/bättre

Visa signatur

Bleak