Horizon: Zero Dawn i antågande – Sonys satsning på PC får mer stöd

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Horizon: Zero Dawn i antågande – Sonys satsning på PC får mer stöd

Rykteskvarnen fortsätter kring Horizon: Zero Dawn, där Sony väntas göra en kursändring och börja släppa spel till PC/Windows.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

Det här är stort. PS4 har så många fina spel som behöver en uppgradering till 60-144 hz. Horizon är ett av dem. Jag rekommenderar det starkt!

Acer Aspire vn7-591
Playstation 4
R7 3700x @ Stock - MSI B450 - GTX 1080 - ASUS PG279Q

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av NaaR:

Det här är stort. PS4 har så många fina spel som behöver en uppgradering till 60-144 hz. Horizon är ett av dem. Jag rekommenderar det starkt!

Ja, att kunna lira God of War eller andra exklusiva titlar i 144 FPS istället för 30 FPS kommer vara som dag och natt!

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 16GB DDR4 @3000Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Det här spelet kommer vara en så slam dunk när man får använda mus och tangentbord för pilbågen, älskade allt men hölls konstant tillbaka av den klumpiga jävla manövreringen med kontrollen i en annars rätt obegränsad combat design som var skitcool.

Oj vad jag ska handla.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

Ett av mina topp 3 spel någonsin.
Rekommenderar starkt att dom som inte spelat detta eftersom det är ett PS4-spel köper det om det kommer till PC.
Kommer vara underbart att kunna använda M&KB och spela i 100+hz.

7700K | 32GB Ram | 2080Ti | 1TB SSD | 500GB M.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Gran Turismo till PC och ordentligt stöd för deras kontrollers på PC skulle varit en dröm

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: Asus RX 5700 XT Strix OC SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Ett riktigt roligt spel och ett av få som jag har 100% på.
Hoppas verkligen detta stämmer! Ser fram emot att få fightas mot en robot t-rex med mus och tangentbor i 144Hz!

Moderkort: Asus Maximus IV Extreme-Z Z68, CPU: i7 2600K @4.7GHz, RAM: Corsair Vengence 16Gb @2133MHz, GPU: GTX1070, Förvaring: HyperX 240Gb SSD, Samsung 750 500Gb SSD och WD RED intellipower 4Tb, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

sjukt bra spel.. o god of war är också det bästa jag spelat till ps4 efter last of us.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

PS Store. Snart på PC. Kom ihåg var ni såg det först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Välkomnar naturligtvis detta, men i egenskap av smärre Playstation-fanboy är jag lite nyfiken på vad detta kommer innebära för framtiden. Känns onekligen som att Microsoft har något slags övertag då de råkar ha de facto monopol på PC-marknaden för spelplattformar. Tråkigt om Sony skulle börja tappa andelar av den anledning. Någon smart som kan kommentera?

Skickades från m.sweclockers.com

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Kul! Då kan jag äntligen få spela detta spel som jag hört så mycket bra om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Kan det ha något med detta att göra:

https://www.theverge.com/2019/5/20/18632374/microsoft-sony-cl...

Att Sony måste släppa en del spel till Windows? Jag har väldigt svårt att förstå annars varför Sony skulle börja släppa sina spel till PC.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I Moto G6 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I Canon EOS M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2011

It's good to be a PC gamer

en hel del spel ifrån Sony som man alltid velat ha på PC.

CPU Intel Core i9-7900X 4,3GHz - CPU kylare NZXT Kraken x62 - Chassi Be quiet! Dark Base Pro 900 - Ram G.Skill Trident Z RGB Series 64GB (8x8GB) 3600MHz - GPU Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Aorus Xtreme 11GB - Moderkort Asus Rog Rampage VI EXTREME X299 - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD Samsung 850 EVO 1TB - Hårddiskar 3x Seagate Firecuda 2TB SSHD - PSU Corsair HX750i 750W 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vittangi (Nära arktis!)
Registrerad
Feb 2003

Inte konstigt alls att de satsar på "PC". Nya konsollerna kommer nog att vara i princip "PC" och spelen kommer fungera på både och.

Ni äldre...lyssna på de yngre...för de kan förstå något ni inte förstått...ni yngre...lyssna på de äldre...de förstår ofta mer än ni.........om livet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av L'ombra:

Välkomnar naturligtvis detta, men i egenskap av smärre Playstation-fanboy är jag lite nyfiken på vad detta kommer innebära för framtiden. Känns onekligen som att Microsoft har något slags övertag då de råkar ha de facto monopol på PC-marknaden för spelplattformar. Tråkigt om Sony skulle börja tappa andelar av den anledning. Någon smart som kan kommentera?

Ser det bara som positivt för oss konsumenter att vi kan välja om vi vill spela våra spel på konsol med handkontroll sittandes i soffan, eller lite mer seriöst framför en kraftfullare PC med mus och tbd. Tycker det enbart är en positiv utveckling att skippa all skit som "exklusivitet" som bara drabbar oss kunder genom att låsa in oss var vi kan spela. Microsoft har visserligen startat denna trenden, men är övertygad att Sony kommer att hänga på.

Ser inget som helst negativt i detta. Endast en grymt trevlig utveckling - oavsett om man föredrar att lira konsol eller på PC!

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Relik 📜
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Swedish Berserk:

Att Sony måste släppa en del spel till Windows? Jag har väldigt svårt att förstå annars varför Sony skulle börja släppa sina spel till PC.

Att släppa till PC med ett eller ett par års fördröjning är nog inte nödvändigtvis en nackdel. De som verkligen vill ha titlarna kommer se till att äga konsolen, och när försäljningen naturligt ebbat ut blir det en andra "peak" på PC. Om portningen dessutom är hyfsat rakt på sak är det antagligen en rätt god affär.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 7 - i5-1035G4 - 8 GB DDR4
▪ Konsol -> Nintendo Switch Lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Swedish Berserk:

Grejen är den att det inte är så lönsamt att sälja hårdvara. Speciellt inte elektronik som datorer och konsoller. Marginalerna är oftast rakbladstunna. Ibland går företag som Sony och Microsoft tom. back på vissa konsoler (dvs. de förlorar pengar och går minus på varje såld enhet).

De höga vinstmarginalerna i vårt samhälle ligger normalt oftare inom mjukvara och tjänster. Där kan företagen oftast tjäna mycket bättre.

Företag som Google och Amazon är renodlade mjukvaruföretag (även om de sjävklart har datacenter som de driftar för att kunna möjliggöra sin datainsamling och att köra sina tjänster på). De har då en potentiellt större fördel än Microsoft och Sony om de inte behöver fastna i att kränga konsoler (som riskerar främst att vara en förlustverksamhet). De kan då enbart fokusera på de lönsamma delarna att sälja appar/spel och tjänster.

Microsofts Nadella har insett sedan länge, att även hårdvara kan vara viktigt att driva marknaden framåt och profilera sig med marknadsföringsmässigt (Surface, Xbox, etc.) så är det på mjukvara och tjänster som marknaden drar in de stora vinsterna på. Samma sak har Phil Spencer insett sedan ett par år tillbaka, och orsaken till att Microsoft insett att det är viktigare (för företagets vinstresultat) att sälja tjänster och distribuera/sälja spel, än att skryta med marknadsandelar inom hårdvara (inga marginaler, och ibland tom. förlustbringande verksamhet).

Nu har även Sonys ledning och aktieägare vaknat upp och insett att de kommer tappa vinster och intäkter om de inte anammar modellen som gäller i samhället att sälja främst mjukvara och tjänster. Gällande spel så kan de inte längre se på stillasittandes medans Microsoft, Google, Amazon, Apple, hotar de genom att sälja spel och speltjänster till allt och alla.

De har nu, som alla andra gjort innan, insett att det främst är marknadsandelar på mjukvara och tjänster som räknas för de stora vinsterna, inte hårdvara. Hårdvara är mer som en "enabler" för att kunna sälja tjänster, mjukvara och tillbehör.

Med streaming så behövs inte ens denna "enabler" (i form av en fysisk konsol), och det hotet från tex. Google och Amazon, har Microsoft (och nu Sony) insett. Varken MS eller Sony vill nog släppa in nya spelare och konkurrenter på den marknaden som de själva har varit vana att dela på tillsammans med Nintendo. Så inte omöjligt att de till en viss del kommer att samarbeta för att förebygga att nya konkurrenter får fäste inom branschen.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Och vi bugar och tackar trots att dom skitit i PC under alla dessa år.

..jag kommer förmodligen också köpa det.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Då skulle de ju kunna göra som de gjort med "alla" ps3 spel och sälja de till dig igen i en HD version på ps4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Dom har väl sagt att den ska ha bra bakåtkompatibilitet?

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Tänk er detta i 32:9...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2018

Helt underbart och äntligen kanske man slipper köpa en konsol och sedan svära hur avskyvärt det är med 30 fps
Som med de flesta konsol spel gav jag upp detta spelet mest p.g.a just 30 fps dyngan - bara hatar det!
Släpp allt till pc så blir alla nöjda. Inga mer konsol restriktioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Masyve:

Det här spelet kommer vara en så slam dunk när man får använda mus och tangentbord för pilbågen, älskade allt men hölls konstant tillbaka av den klumpiga jävla manövreringen med kontrollen i en annars rätt obegränsad combat design som var skitcool.

Oj vad jag ska handla.

Har du givit det tanken att det kanske ska vara lite meckigt? Ett bra exempel är Destiny 2. På konsol har man rekyl och man måste sammarbeta då allt är svårare, såsom manövrering. På PC har man ingen rekyl och man kan hoppa runt som om det vore Quake. Helt charmlöst

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

Tror knappast detta betyder att Sony överger konsolmarknaden (varför skulle de? 3 av 4 konsoler har väl sålt 100M+) utan att vissa titlar som ändå funnits tidsexklusivt för PS4 (och fungerat som argument att uppgradera till Pro för HDR och bättre uppdatering) nu kan dra in mer pengar på PC-marknaden. Ser det bara som win-win.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

Nej, det är redan bekräftat!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Då skulle de ju kunna göra som de gjort med "alla" ps3 spel och sälja de till dig igen i en HD version på ps4.

Anledningen att så många PS3-spel portats beror mer på den interna strukturen, och då framförallt deras egentillverkade Cell-processor som gjort det bökigt att köra dess spel på modernare plattformar. Dessutom sålde PS3 inte lika bra som de två första, eller fjärde, och då räknade de med att det finns en stor publik som kan ha missat spelen och gjorde därmed avvägningen att nysläpp vore mest logiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Ett HZD där man kan sikta vettigt? Det skulle kunna vara något, för det var det stora problemet jag hade när jag försökte spela på PS4.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Sep 2003

Och sen visar det sig att spelet blir Epic Store exklusivt eller att Sony släpper en egen pc store och så blir det gnäll om det istället.
Sen att spelet då släpps tre år senare verkar ingen bry sig om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Hoppas isåfall dem släpper till Steam

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Det är är ett typexempel på ett spel som verkligen skulle må bra av hög bilduppdatering. Har faktiskt inte avslutat min genomspelning av Horizon på PS4:an, så kanske blir till att invänta PC-versionen och spela om hela köret!