Horizon: Zero Dawn i antågande – Sonys satsning på PC får mer stöd

Permalänk
Melding Plague

Horizon: Zero Dawn i antågande – Sonys satsning på PC får mer stöd

Rykteskvarnen fortsätter kring Horizon: Zero Dawn, där Sony väntas göra en kursändring och börja släppa spel till PC/Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är stort. PS4 har så många fina spel som behöver en uppgradering till 60-144 hz. Horizon är ett av dem. Jag rekommenderar det starkt!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NaaR:

Det här är stort. PS4 har så många fina spel som behöver en uppgradering till 60-144 hz. Horizon är ett av dem. Jag rekommenderar det starkt!

Ja, att kunna lira God of War eller andra exklusiva titlar i 144 FPS istället för 30 FPS kommer vara som dag och natt!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det här spelet kommer vara en så slam dunk när man får använda mus och tangentbord för pilbågen, älskade allt men hölls konstant tillbaka av den klumpiga jävla manövreringen med kontrollen i en annars rätt obegränsad combat design som var skitcool.

Oj vad jag ska handla.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ett av mina topp 3 spel någonsin.
Rekommenderar starkt att dom som inte spelat detta eftersom det är ett PS4-spel köper det om det kommer till PC.
Kommer vara underbart att kunna använda M&KB och spela i 100+hz.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Gran Turismo till PC och ordentligt stöd för deras kontrollers på PC skulle varit en dröm

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt roligt spel och ett av få som jag har 100% på.
Hoppas verkligen detta stämmer! Ser fram emot att få fightas mot en robot t-rex med mus och tangentbor i 144Hz!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

sjukt bra spel.. o god of war är också det bästa jag spelat till ps4 efter last of us.

Permalänk
Medlem

PS Store. Snart på PC. Kom ihåg var ni såg det först.

Permalänk
Medlem

Välkomnar naturligtvis detta, men i egenskap av smärre Playstation-fanboy är jag lite nyfiken på vad detta kommer innebära för framtiden. Känns onekligen som att Microsoft har något slags övertag då de råkar ha de facto monopol på PC-marknaden för spelplattformar. Tråkigt om Sony skulle börja tappa andelar av den anledning. Någon smart som kan kommentera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Kul! Då kan jag äntligen få spela detta spel som jag hört så mycket bra om.

Permalänk

Kan det ha något med detta att göra:

https://www.theverge.com/2019/5/20/18632374/microsoft-sony-cl...

Att Sony måste släppa en del spel till Windows? Jag har väldigt svårt att förstå annars varför Sony skulle börja släppa sina spel till PC.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

It's good to be a PC gamer

en hel del spel ifrån Sony som man alltid velat ha på PC.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls att de satsar på "PC". Nya konsollerna kommer nog att vara i princip "PC" och spelen kommer fungera på både och.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Välkomnar naturligtvis detta, men i egenskap av smärre Playstation-fanboy är jag lite nyfiken på vad detta kommer innebära för framtiden. Känns onekligen som att Microsoft har något slags övertag då de råkar ha de facto monopol på PC-marknaden för spelplattformar. Tråkigt om Sony skulle börja tappa andelar av den anledning. Någon smart som kan kommentera?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser det bara som positivt för oss konsumenter att vi kan välja om vi vill spela våra spel på konsol med handkontroll sittandes i soffan, eller lite mer seriöst framför en kraftfullare PC med mus och tbd. Tycker det enbart är en positiv utveckling att skippa all skit som "exklusivitet" som bara drabbar oss kunder genom att låsa in oss var vi kan spela. Microsoft har visserligen startat denna trenden, men är övertygad att Sony kommer att hänga på.

Ser inget som helst negativt i detta. Endast en grymt trevlig utveckling - oavsett om man föredrar att lira konsol eller på PC!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Kan det ha något med detta att göra:

https://www.theverge.com/2019/5/20/18632374/microsoft-sony-cl...

Att Sony måste släppa en del spel till Windows? Jag har väldigt svårt att förstå annars varför Sony skulle börja släppa sina spel till PC.

Att släppa till PC med ett eller ett par års fördröjning är nog inte nödvändigtvis en nackdel. De som verkligen vill ha titlarna kommer se till att äga konsolen, och när försäljningen naturligt ebbat ut blir det en andra "peak" på PC. Om portningen dessutom är hyfsat rakt på sak är det antagligen en rätt god affär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kan det ha något med detta att göra:

https://www.theverge.com/2019/5/20/18632374/microsoft-sony-cl...

Att Sony måste släppa en del spel till Windows? Jag har väldigt svårt att förstå annars varför Sony skulle börja släppa sina spel till PC.

Grejen är den att det inte är så lönsamt att sälja hårdvara. Speciellt inte elektronik som datorer och konsoller. Marginalerna är oftast rakbladstunna. Ibland går företag som Sony och Microsoft tom. back på vissa konsoler (dvs. de förlorar pengar och går minus på varje såld enhet).

De höga vinstmarginalerna i vårt samhälle ligger normalt oftare inom mjukvara och tjänster. Där kan företagen oftast tjäna mycket bättre.

Företag som Google och Amazon är renodlade mjukvaruföretag (även om de sjävklart har datacenter som de driftar för att kunna möjliggöra sin datainsamling och att köra sina tjänster på). De har då en potentiellt större fördel än Microsoft och Sony om de inte behöver fastna i att kränga konsoler (som riskerar främst att vara en förlustverksamhet). De kan då enbart fokusera på de lönsamma delarna att sälja appar/spel och tjänster.

Microsofts Nadella har insett sedan länge, att även hårdvara kan vara viktigt att driva marknaden framåt och profilera sig med marknadsföringsmässigt (Surface, Xbox, etc.) så är det på mjukvara och tjänster som marknaden drar in de stora vinsterna på. Samma sak har Phil Spencer insett sedan ett par år tillbaka, och orsaken till att Microsoft insett att det är viktigare (för företagets vinstresultat) att sälja tjänster och distribuera/sälja spel, än att skryta med marknadsandelar inom hårdvara (inga marginaler, och ibland tom. förlustbringande verksamhet).

Nu har även Sonys ledning och aktieägare vaknat upp och insett att de kommer tappa vinster och intäkter om de inte anammar modellen som gäller i samhället att sälja främst mjukvara och tjänster. Gällande spel så kan de inte längre se på stillasittandes medans Microsoft, Google, Amazon, Apple, hotar de genom att sälja spel och speltjänster till allt och alla.

De har nu, som alla andra gjort innan, insett att det främst är marknadsandelar på mjukvara och tjänster som räknas för de stora vinsterna, inte hårdvara. Hårdvara är mer som en "enabler" för att kunna sälja tjänster, mjukvara och tillbehör.

Med streaming så behövs inte ens denna "enabler" (i form av en fysisk konsol), och det hotet från tex. Google och Amazon, har Microsoft (och nu Sony) insett. Varken MS eller Sony vill nog släppa in nya spelare och konkurrenter på den marknaden som de själva har varit vana att dela på tillsammans med Nintendo. Så inte omöjligt att de till en viss del kommer att samarbeta för att förebygga att nya konkurrenter får fäste inom branschen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och vi bugar och tackar trots att dom skitit i PC under alla dessa år.

..jag kommer förmodligen också köpa det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle de ju kunna göra som de gjort med "alla" ps3 spel och sälja de till dig igen i en HD version på ps4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har väl sagt att den ska ha bra bakåtkompatibilitet?

Permalänk
Medlem

Tänk er detta i 32:9...

Permalänk
Medlem

Helt underbart och äntligen kanske man slipper köpa en konsol och sedan svära hur avskyvärt det är med 30 fps
Som med de flesta konsol spel gav jag upp detta spelet mest p.g.a just 30 fps dyngan - bara hatar det!
Släpp allt till pc så blir alla nöjda. Inga mer konsol restriktioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Det här spelet kommer vara en så slam dunk när man får använda mus och tangentbord för pilbågen, älskade allt men hölls konstant tillbaka av den klumpiga jävla manövreringen med kontrollen i en annars rätt obegränsad combat design som var skitcool.

Oj vad jag ska handla.

Har du givit det tanken att det kanske ska vara lite meckigt? Ett bra exempel är Destiny 2. På konsol har man rekyl och man måste sammarbeta då allt är svårare, såsom manövrering. På PC har man ingen rekyl och man kan hoppa runt som om det vore Quake. Helt charmlöst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tror knappast detta betyder att Sony överger konsolmarknaden (varför skulle de? 3 av 4 konsoler har väl sålt 100M+) utan att vissa titlar som ändå funnits tidsexklusivt för PS4 (och fungerat som argument att uppgradera till Pro för HDR och bättre uppdatering) nu kan dra in mer pengar på PC-marknaden. Ser det bara som win-win.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är redan bekräftat!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Då skulle de ju kunna göra som de gjort med "alla" ps3 spel och sälja de till dig igen i en HD version på ps4.

Anledningen att så många PS3-spel portats beror mer på den interna strukturen, och då framförallt deras egentillverkade Cell-processor som gjort det bökigt att köra dess spel på modernare plattformar. Dessutom sålde PS3 inte lika bra som de två första, eller fjärde, och då räknade de med att det finns en stor publik som kan ha missat spelen och gjorde därmed avvägningen att nysläpp vore mest logiskt.

Permalänk
Medlem

Ett HZD där man kan sikta vettigt? Det skulle kunna vara något, för det var det stora problemet jag hade när jag försökte spela på PS4.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Och sen visar det sig att spelet blir Epic Store exklusivt eller att Sony släpper en egen pc store och så blir det gnäll om det istället.
Sen att spelet då släpps tre år senare verkar ingen bry sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas isåfall dem släpper till Steam

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det är är ett typexempel på ett spel som verkligen skulle må bra av hög bilduppdatering. Har faktiskt inte avslutat min genomspelning av Horizon på PS4:an, så kanske blir till att invänta PC-versionen och spela om hela köret!