Cyberpunk 2077-försening beror på optimering mot spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077-försening beror på optimering mot spelkonsoler

Nya uppgifter talar för att den senaste förseningen Cyberpunk 2077 beror på problem med optimeringar för Playstation 4 och Xbox One.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaså de är de jävlarnas fel, usch för spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Försenat ett halvår men spelutvecklarna kan fortfarande inte få humana arbetsdagar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CyberPunk 2077 är ju vad jag förstått en jättesatsning så kan förstå detta beslut! Detta måste vara det mest hypade och efterlängtade spelet sedan BF3 2011 då Sandy bridge systemen blev så heta och nu har vi istället AMD Ryzen system som hettat upp marknaden bland datorbyggare. Intressant att det då släpps ett till spel som är lika hypeat...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Inte för att va den men kan inte konsollerna för en gångs skull få vänta? Släpp till pc först sen kan konsollerna få de ett halvår senare juuh..

Sure förstår att det inte blir lika många som köper spelet då men lär ändå va en betyderligt sämre upplevelse på xbox/PS jämfört med pc oavsätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om det är problem med en PC version så får PC spelarna vänta.

Om det är problem med konsolerna så ska alla få vänta.

Det här är ju också varför man är lite skeptisk till en svagare variant av nästa Xbox direkt vid launch. Sen måste alla spel hela generationen fungera på den maskinen.

CPU är väl snabbare på alla Xbox One (minst 1.75GHz) jämfört med Ps4 (1.6GHz). Så det är den undermåliga GPU som är problemet då? Eller något helt annat?

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt tråkigt, men det visar också på vilken bromskloss det är att spelkonsollerna är så gamla idag rent tekniskt, och hur det bromsar teknikutvecklingen även på PC-sidan.

Jag undrar hur många coola funktioner i spel har blivit bortplockade eller sönderoptimerade (som vi inte fått höra om) bara för att en gammal Xbox inte är kraftfull nog att köra spelet annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Försenat ett halvår men spelutvecklarna kan fortfarande inte få humana arbetsdagar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur långa arbetsdagar har de?

Permalänk

@CCXX: Ibland 12h per dag under långa perioder. En som jobbade på rdr2 som hade det samt 2h pendling också.
https://www.digitaltrends.com/gaming/how-crunch-affects-game-...

Lätt att gnälla att spelen blir försenade. Men tyvärr är det utvecklarna som tar styk. Det tar den tid det tar för att göra en bra produkt. Finns tyvärr inga genvägar.
Snarare tvärt om så blir kvaliten sämre om man jobbar för mycket.

Permalänk
Medlem

Lika bra att spelet kommer efter Nvidia 3000 släppet, annars blir man tvungen att köpa ett gammalt 2000 kort för att få högsta grafik, och det vill jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

CPU är väl snabbare på alla Xbox One (minst 1.75GHz) jämfört med Ps4 (1.6GHz). Så det är den undermåliga GPU som är problemet då? Eller något helt annat?

Kan tänka mig att Microsofts beslut att trycka in DDR3 istället för GDDR5 som Sony gjorde har ställt till en del hinder för spelutvecklare. Det märktes mycket i början när Xbox One oftast körde med lägre upplösningar än vad PS4 gjorde osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Kan tänka mig att Microsofts beslut att trycka in DDR3 istället för GDDR5 som Sony gjorde har ställt till en del hinder för spelutvecklare. Det märktes mycket i början när Xbox One oftast körde med lägre upplösningar än vad PS4 gjorde osv.

Ja det är ju skillnad i minne också.

Men skillnaden i upplösning har väl mest att göra med att GPU i Ps4 var nästan 50% snabbare än i Xbox One?

Permalänk
Medlem

Spelkonsoler eller nedskalade datorer med fem år gammal hårdvara och proprietärt OS. Väldigt tråkigt, längtar verkligen...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Gah, så lär man ju kunna glömma detta på PS5 vid release, får blir PC.

Permalänk
Medlem

Varför inte då bara släppa spelet till PC och skjuta på konsoll släppet?

Permalänk
Medlem

downgrade here we gooo! tur att det kommer mods till PC.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Alltid console kids som ska förstöra... Nu får vi vänta på att cyberpunk ska optimeras för utdaterade system.

Permalänk
Avstängd

Nästa nyhet: "Cyberpunk 2077 försenas igen - 'Måste optimeras för den asiatiska smartphone-marknaden!'".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Men vafan kunde ju släppts till PC först för en gångs skull. Alltid konsoller som får spel före annars.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte för att va den men kan inte konsollerna för en gångs skull få vänta? Släpp till pc först sen kan konsollerna få de ett halvår senare juuh..

Sure förstår att det inte blir lika många som köper spelet då men lär ändå va en betyderligt sämre upplevelse på xbox/PS jämfört med pc oavsätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

JA väljer man en sämre upplevelse så kan man lika gärna vänta anser jag.
Ja consoler är en betydligt sämre upplevelse.
Provade faktiskt i dagarna The Witcher 3 på konsol hos en kompis som börjat med det först nu. Nu var det ett tag sen jag körde det på PC men fy faaeen vad segt. Tappade direkt suget.
Inget fel på bildkvaliten kanske men flytet var segt som sirap.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

JA väljer man en sämre upplevelse så kan man lika gärna vänta anser jag.
Ja consoler är en betydligt sämre upplevelse.
Provade faktiskt i dagarna The Witcher 3 på konsol hos en kompis som börjat med det först nu. Nu var det ett tag sen jag körde det på PC men fy faaeen vad segt. Tappade direkt suget.
Inget fel på bildkvaliten kanske men flytet var segt som sirap.

Mhmm, sen sure dom lär tappa en hel del i försäljning av folk som istället kollar på streams istället för att köpa spelet men ändå ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Varför inte då bara släppa spelet till PC och skjuta på konsoll släppet?

För att dom nog redan har kontrakt på hur det ska släppas... Och det inkluderar nog att det ska komma samtidigt på xbox one som övriga platformar. Fattar inte hur man kan klaga på konsollerna, är väl upp till CD Projekt hur det ska fungera, dom är ju till och med både publisher och utvecklare.

Nu tvivlar jag starkt på att detta skulle vara den enda anledningen, men om det skulle vara så, ja jisses vad polerat det måste bli, nu har dom ju hur mycket tid som helst att polera om spelet nu annars skulle vart helt färdigt. Nu fick dom ju flera månader extra qa

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Försenat ett halvår men spelutvecklarna kan fortfarande inte få humana arbetsdagar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jamen visst ska folk som sitter inomhus, i en skön stol utan risk öht att skadas få det ännu bättre samtidigt som man bajsar på folk som faktiskt har svåra, jobbiga och farliga arbeten. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja det är ju skillnad i minne också.

Men skillnaden i upplösning har väl mest att göra med att GPU i Ps4 var nästan 50% snabbare än i Xbox One?

Mjo, så kan det vara.

Det jag tänkte mig mest med Cyberpunk 2077 är att det lär bli rätt rejäla texturer, partiklar/sprites(t.ex explosioner) osv som ska gå igenom arbetsminnet fram och tillbaka. Antar att de siktar efter att komma nära 30 FPS och hålla den dynamiska upplösningen över 720p så gott det går, vilket kan vara en utmaning när spelet verkar vara ett skapligt ambitiöst projekt.

Men detta är mest bara min nuvarande spekulation. Hoppas bara att utvecklarna klarar sig helskinnade tills spelet släpps 🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte för att va den men kan inte konsollerna för en gångs skull få vänta? Släpp till pc först sen kan konsollerna få de ett halvår senare juuh..

Sure förstår att det inte blir lika många som köper spelet då men lär ändå va en betyderligt sämre upplevelse på xbox/PS jämfört med pc oavsätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att man ska ignorera en största marknaden för att vi PC spelare ska få något tidigare? Tyvärr fungerar inte företagsekonomi på det sättet utan det är alltid den större marknaden som får företräde.. som det sig borde vara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jaa-a, frågan är ju, köpa detta till PS4an eller PCn? ;P

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inaktiv

Synd, hade hellre sett att spelets släppts som tänkt på GOG och sedan sedan på övriga plattformar. CD Project äger trots allt tjänsten.

Men viktigt för dom att få ut spelet även på konsol, många kunder även där förstås. Känns dock lite som att CDPR skyller ifrån sig på konsoler när de själva haft problem under utvecklingen.

Ser fram emot spelet när det väl släpps. Witcher och Witcher 3 var sjukt bra så mina förväntningar är rätt höga.

Permalänk
Medlem

Konsoler förstör allt, som vanligt.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Grotesco hade fel. För just nu står det skrivet att det är konsolernas fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade ju egentligen hoppats att Cyberpunk 2077 hade varit en launch-title till PS5 och Project Scarlett, det hade varit riktigt ballt och det hade troligen inneburit väldigt lite kompromisser för PC versionen. Svårt att få ett spel som ska känna "next gen" att vara det på så gammal hårdvara som PS4 och XBONE, vädligt tveksamt om det ens kommer att köras i 60fps. Välkomna till framtiden... i 30 fps... snacka om antiklimax.