Webhallen levererar kraschande dator, 1 dag efter den varit på felsökning i 6 veckor.

Permalänk

Webhallen levererar kraschande dator, 1 dag efter den varit på felsökning i 6 veckor.

Tjena Sweclockers,
Här kommer ytterligare en historia om Webhallen. Denna gång från en rätt datorinkompetent-kille som inte ville riskera att något gick fel med hans första nybygge.

Beställde därför en Custom Config under Black Friday 2019, som snabbt och smidigt kom fram. Härligt värre tänkte jag, detta är ju för bra för att vara sant. Jo nog fan var det de...

Blue Screen direkt vid uppstarten, WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.

Startades om, och fungerade sedan felfritt. Gick snabbt, var tyst. 1 gång ingen gång?
Nej, där fick mitt naiva arsle allt tänka om.

Insert bluescreen WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR nummer 2, 3,4 alla gånger vid uppstart. Omstart fick datorn att sedan fungera felfritt.

Kontaktade därför support.

J = Jag
WV = Webhallen Victor

J: "Hejsan, fått detta meddelande (Bild på WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR samt ett Script-felmeddelande) flera gånger då jag startar datorn. Köpt förra veckan, hur löser vi det här?"

WV: "Hej, Tråkigt att höra!
Det problemet och errorkoden ni får brukar bero på hårdvarufel, så det är möjligt att något kan ha gått fel i frakten där.
Har ni möjlighet att ta med datorn in till en av våra butiker för felsökning?
Annars kan vi självklart hjälpa er med en fraktsedel så att vi kan ta in denna och felsöka den här hos vår RMA-avdelning.

Hör gärna av dig om hur du vill göra.
Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Victor"

Datorn lämnas in.

Fast forward, Onsdag den 15 förra veckan ca 6 veckor efter inlämning.

WV:
"Hej, Ditt serviceärende (XXXXXXX) är nu avslutat. Vänligen återkom till vår butik. Åtgärd:
BIOS har blivit uppdaterat samt Windows har blivit återställt. Datorn har efter det startats om 10+ gånger utan att någon bläskärm har uppstått. Datorn har också genomgått Memtest, Aida och diverse speltester utan problem. "

Kommer hem, kopplar in, dör vid uppstart..."suck"

Kontaktar support med följande meddelande.

J:
"Hej igen, det beklagar mig att behöva kontakta er åter igen. Min dator är nyligen tillbaka efter att ha varit inne på service (nmr: XXXXXX då den kraschat upprepade gånger sedan jag först fick den med blåskärm. Ni berättar att ni ominstallerat den och fixat BIOS och att den nu fungerar felfritt.
Vid uppstart sedan uthämtning så dör/kraschar datorn åter igen, 2 gånger. Tvingar den till omstart och då sätter den igång normalt. Denna gången utan blåskärm och error nummer, men fortfarande med samma brister. Jag orkar inte längre hålla på och skicka in den för att vänta 2-6 veckor för att få samma problem igen och önskar därför hänvisningar till hur jag skickar tillbaka datorn för att få mina pengar tillbaka.
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta,
Mvh"

WV: "Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda er pengarna åter för denna då den byggs på specialbeställning.
Därmed behöver vi tyvärr ha in denna på en vidare felsökning för att kunna lösa problemet åt er.
Vill ni att jag skickar en fraktsedel till er så att vi kan ta in denna centralt eller önskar ni lämna den åter i butiken?
Det är mycket märkligt att felen har återkommit efter att vi har gjort så extensiva tester som vi har gjort (finns dokumenterat i ert ärende), och jag tycker det är väldigt tråkigt.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Victor"

Har nu också börjat få olika typer av felmeddelanden (VIDEO_TDR_FAILURE och VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR) vid uppstart samt ibland bara svart skärm direkt. Några gånger har Återställning (Det verkar som att Windows inte lästs in korrekt) dykt upp vid start.

Vad gör jag?

Finns det något jag kan göra för att försöka diagnostisera felet själv? Testat att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet men fick nyss en spelkrash med svart skärm där med, har också försökt med lite fix angående VIDEO_TDR_FAILURE från sidan Driver Easy.

Bör jag skicka in den igen och riskera att hamna i en never-ending spiral av webhallen felsökning i 6veckors intervall?
Anmäla till ARN? (Vad kan det ta rent tidsmässigt och brukar det leda till något)?

En positiv note är ju dock att jag inte behöver oroa mig, för cyberpunk är ju delayed lagom till att jag får tillbaka datorn från felsökning nr 6-7...

PS: Laddar gärna upp bilder, men behöver tips från någon hur man lättast går tillväga om ni vill ha bildbevis.

Permalänk
Medlem

@Lajfstajl:

Åk till butiken när det är lite folk och be om att de undersöker den i butiken direkt så de kan konstatera felet. Det låter som grafikkortet, går datorn att köra utan skulle jag testa att försiktigt montera ut grafikkortet och köra datorn utan för att se om den kraschar då. Eftersom du har garanti kvar så får du låta webhallen ta hand om det, men kan tyvärr ta tid. Vad ska ARN göra menar du?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lajfstajl:

Bör jag skicka in den igen och riskera att hamna i en never-ending spiral av webhallen felsökning i 6veckors intervall?
Anmäla till ARN? (Vad kan det ta rent tidsmässigt och brukar det leda till något)?

Någon evighetsspiral bör du inte hamna i. Se nedan från https://lagen.nu/1990:932#P26S1

"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök."

Permalänk

@joeldeluxe: Tjo, tack för svar!
Min tanke angående ARN är att de möjligtvis hade kunnat hjälpa mig i den här tvisten, liknade trådar har hänvisat dit. I ärlighetens namn är jag inte säker på hur jag löser det här.

Permalänk

@jawik: Tacksam för kommentaren, då låter det kanske som man bör ge dem ett försök till och be om en ersättningsdator under tiden. Intressant att de inte själva tagit upp det om ersättningsdator, men krävs kanske att man läser på för att själv veta vad man har rätt till. Det är jag som varit naiv säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajfstajl:

@jawik: Tacksam för kommentaren, då låter det kanske som man bör ge dem ett försök till och be om en ersättningsdator under tiden. Intressant att de inte själva tagit upp det om ersättningsdator, men krävs kanske att man läser på för att själv veta vad man har rätt till. Det är jag som varit naiv säkert.

Du måste ge webhallen tre försök att avhjälpa felet.
Om det är samma fel.

Har du möjlighet, så åk in till en butik direkt.
Annars är det tyvärr bara att skicka tillbaka för felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajfstajl:

@joeldeluxe: Tjo, tack för svar!
Min tanke angående ARN är att de möjligtvis hade kunnat hjälpa mig i den här tvisten, liknade trådar har hänvisat dit. I ärlighetens namn är jag inte säker på hur jag löser det här.

Du får snällt vänta på att de gör ett nytt försök, är det fortfarande problem efter det kan du kanske häva köpet som sagt ovan. Någon ersättningsdator kan du förmodligen inte få, men stå på dig om prisavdrag om de lyckas få till det. Jag skulle dock starta utan grafikkortet för att underlätta felsökningen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag tänker två saker.
1. Varför dör den bara på första uppstarten, men fungerar sedan?
2. Varför dör den inte på första uppstarten hos Webhallen?

Spånar lite fritt bara här, verkligen ingen expert på området. Ström är inte ström. Det skiljer sig hur bra ström är från olika platser/bostäder/uttag. Det kan vara så att du har "dålig" ström i din bostad. Normalt sett borde ditt nätagg "rena" detta, men det beror nog kvaliteten på ditt nätagg. Det du kan göra är ju att åka någon annanstans och testa om datorn har samma problem, alternativt så köp en UPS och testa ifall dina problem försvinner.

Det finns ju även problem som kallas "Cold booting" där datorn helt enkelt inte vill starta på första försöket. Vet inte varför detta uppstår, men jag har det på min dator. Nu står den på konstant, men de gånger jag stänger av den så behöver jag alltid starta minst 2 gånger för att den ska komma in i windows.

Jag hade nog släpat med datorn till en polare och testat ifall samma problem uppstår där. Gör det inte det så har det nog med din bostad att göra.

Permalänk

@Chrisism8: Klokt tänkt, tack, jag får läsa på lite!

Permalänk

Har du testat i olika rum eller olika kontakter om det är samma fel? Andra grendosor med?

Permalänk

@trebrecks: Ger det ett försök, återkommer!

Permalänk
Medlem

Reklamera varan och begär pengarna åter! De har inget skäl att det skulle ta 6 veckor för en uppdatering. De har gjort bort sig. Tack för varningen.

Permalänk
Medlem

Felet kan vara något som webbhallen inte kan påverka. Din skärm, mus, tangentbord, andra tillbehör, elen hos dig (och att nätaggregatet är dåligt), att du kör wifi och de kör kabel (eller tvärt om). Att de kör USB-uttagen fram och du kopplar där bak. Att det inte händer när datorn är varm. Även om allt inte är vanligt är det saker som kan diffa och ju mer noggrant du felsöker på det du kan ju mer lägger du över felet på dem.

Tycker 6 veckors reparation låter mycket, men samtidigt är det deras peak med black friday och mellandagsrea. Sedan jul-ledigheter på det

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men använder webbhallen sina egna kablar (ström, dp etc.) eller dina till datorn? Verkar orimligt att det skulle vara problemet men man vill ju utesluta så mycket som möjligt.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk

I Windows finns det en feature som heter "fast startup" som per default är aktiverat. Den innebär att när man stänger av datorn så lagras viss information om datorns tillstånd som sedan används vid nästa uppstart för att göra uppstarten snabbare. Det används när man väljer "shutdown". Vid en "restart" används inte "fast startup".

Upplever du att problemen enbart uppstår efter att du valt "shutdown" och aldrig vid "restart"?

Jag har haft problem med att drivrutiner för ljudkort inte fungerat korrekt vid uppstart med "fast startup" aktiverat.

Permalänk
Medlem

Angående ARN så ska du veta att det är lång handläggningstid. Du får räkna med minst sex månaders handläggningstid efter det att de har fått in alla relevanta handlingar från bägge parterna men oftast får man ett besked inom ett år.

Permalänk

@Chrisism8: Det med Cold Start kanske kan vara nåt. Det är då det är som mest problem enligt det jag märkt.

Permalänk

@trebrecks: Testade med ny grendosa, gick igång felfritt så vitt jag märkte. Dock så varierar det hur ofta problemen kommer, främst är vid Cold Start som annan tidigare nämnde. Får se vad som händer vid start imorgon.

Permalänk

@jocke92: Fair enough, tacksam för alla kommentarer!

Permalänk

@kalle-anka: Tack för info

Permalänk

@menellerhur:
Var inne på BIOS med en lite kunnigare kompis och tittade på det igår. Avaktiverade det då men fick problem idag igen, så slog på det. Främst problem har väl varit vid Cold Start, vilket borde borde innebära att Fast Startup använts. Men datorn är inte regelbunden i sina kraschar. Nyss testade jag att stänga av för att byta grenuttag som någon annan nämnt och då gick den igång felfritt med Fast startup.

Kan vara så att jag nu testar för många lösningar samtidigt och istället bör chilla och gå genom dem en och en.

Permalänk

@Lajfstajl: hoppas det löser sig. testa också å pröva andra kablar till datorn med om du nu har andra.

Permalänk

@trebrecks: Would if I could, kanske kan låna från nån polare. Tack för tips.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för liknande situation.

Köpte en custom config på Black Friday & den levererades efter diverse förseningar & krångel som jag som kund själv fick hålla koll på & jaga för att undvika ytterligare förseningar. Till på köpet hade jag beställt hemlevererans, men pga fel i deras system så låg den för att hämtas ut i butik i flera dagar innan jag upptäckte det & såg till att den skickades.

När jag fick hem den visade det sig att vissa komponenter inte var monterade utan följde med löst samt att det var fel på på datorn då den kraschade gång på gång när grafikdrivrutiner installerades. Jag testade med 3 olika versioner med fräsch installation av Win 10 varje gång. Den skickades in med utförlig information & ändå lyckades de ändå inte förstå samt åtgärda felet. När de meddelade att den var klar misstänkte jag att det inte var åtgärdat så jag pratade med kundtjänst. Efter några dagar meddelade att de nu bytt ut trasigt moderkort.

Jag fick hem den med fullständigt undermålig paketering där en CPU-kylarfläkt hade lossnat samt att kylarflänsar var böjda. När jag kopplade in den startade den inte, fläktar går inte igång, inget. Jag har kontrollerat så kablar inte är lösa, hittar ingen glappkontakt & chassikabel sitter i. Datorn har ström då diverse LEDs lyser, men strömknappen gör inget så chassi, kabel eller moderkort är väl trasigt. Jag har nu väntat i nästan 2 månader.

Kanske ska skriva egen tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

Jag har råkat ut för liknande situation.

Köpte en custom config på Black Friday & den levererades efter diverse förseningar & krångel som jag som kund själv fick hålla koll på & jaga för att undvika ytterligare förseningar. Till på köpet hade jag beställt hemlevererans, men pga fel i deras system så låg den för att hämtas ut i butik i flera dagar innan jag upptäckte det & såg till att den skickades.

När jag fick hem den visade det sig att vissa komponenter inte var monterade utan följde med löst samt att det var fel på på datorn då den kraschade gång på gång när grafikdrivrutiner installerades. Jag testade med 3 olika versioner med fräsch installation av Win 10 varje gång. Den skickades in med utförlig information & ändå lyckades de ändå inte förstå samt åtgärda felet. När de meddelade att den var klar misstänkte jag att det inte var åtgärdat så jag pratade med kundtjänst. Efter några dagar meddelade att de nu bytt ut trasigt moderkort.

Jag fick hem den med fullständigt undermålig paketering där en CPU-kylarfläkt hade lossnat samt att kylarflänsar var böjda. När jag kopplade in den startade den inte, fläktar går inte igång, inget. Jag har kontrollerat så kablar inte är lösa, hittar ingen glappkontakt & chassikabel sitter i. Datorn har ström då diverse LEDs lyser, men strömknappen gör inget så chassi, kabel eller moderkort är väl trasigt. Jag har nu väntat i nästan 2 månader.

Kanske ska skriva egen tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gick det med din andra dator från Webhallen, där du hade sönder en PCI-E port med skruvmejseln?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tror det kan ha med hybernationfilen som används vid "fast boot" som kan vara orsaken som kan vara problem med vissa SSD:s

Om du använder "Windows fast boot" så läses en hybernation-fil in från din SSD rakt in i RAM och återställer din session från tidigare. Istället för att gå igenom en komplett boot. Den behöver då inte ladda om kernel, drivers etc

Detta kan du stänga av i Windows. Testa det och se om den bootar som den ska är mitt tips.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

@muSashi: Jodå, det gick bra & den hade jag möjlighet att njuta av ett kort tag med grafikkortet i en annan PCIE-slot, men den resulterade i en stukad fot & en kraschad dator ett par veckor senare. Jag har inte haft en helt lyckad höst när det gäller datorer, men som tur är så täckte hemförsäkringen det minus självrisken. Så jag beställde en ny som jag ännu inte kunnat utnyttja, så tja..FML..

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

WHEA koder brukar vara att cpun blir instabil för den får för lite ström så du kan ju kika på vad cpu volten står på i bios.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

Jag har råkat ut för liknande situation.

Köpte en custom config på Black Friday & den levererades efter diverse förseningar & krångel som jag som kund själv fick hålla koll på & jaga för att undvika ytterligare förseningar. Till på köpet hade jag beställt hemlevererans, men pga fel i deras system så låg den för att hämtas ut i butik i flera dagar innan jag upptäckte det & såg till att den skickades.

När jag fick hem den visade det sig att vissa komponenter inte var monterade utan följde med löst samt att det var fel på på datorn då den kraschade gång på gång när grafikdrivrutiner installerades. Jag testade med 3 olika versioner med fräsch installation av Win 10 varje gång. Den skickades in med utförlig information & ändå lyckades de ändå inte förstå samt åtgärda felet. När de meddelade att den var klar misstänkte jag att det inte var åtgärdat så jag pratade med kundtjänst. Efter några dagar meddelade att de nu bytt ut trasigt moderkort.

Jag fick hem den med fullständigt undermålig paketering där en CPU-kylarfläkt hade lossnat samt att kylarflänsar var böjda. När jag kopplade in den startade den inte, fläktar går inte igång, inget. Jag har kontrollerat så kablar inte är lösa, hittar ingen glappkontakt & chassikabel sitter i. Datorn har ström då diverse LEDs lyser, men strömknappen gör inget så chassi, kabel eller moderkort är väl trasigt. Jag har nu väntat i nästan 2 månader.

Kanske ska skriva egen tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger som Stefan Löfven. Detta är inte acceptabelt. Begär pengarna åter. Om de inte klarar service pga jul och en massa reor så är det deras fel, inte kundens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag säger som Stefan Löfven. Detta är inte acceptabelt. Begär pengarna åter. Om de inte klarar service pga jul och en massa reor så är det deras fel, inte kundens.

Och då har jag inte ens nämnt hälften av allt som gått snett under hela processen..

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000