Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilka minnen till nytt datorbygge

Ska bygga nytt. Har bestämt mej för att prova en amd för första gången. Får köpa lite pö om pö när lönen trillar in. Har köpt chassi och psu och ett gigabyte x570 master moderkort. Ska köpa en x3950 så småningom men just nu funderar jag på minnen.
Fråga1: Om jag ska köpa patriot viper steel 4400mhz cl19-19-19-39 eller G.Skill 16GB DDR4 3600MHz cl 15-15-15-35.
Vad skulle ni välja?
Fråga 2: Fördelar med 2 stickor eller 4 stickor. Är det nåt alternativ som är fördel mer än att 2 stickor gör att jag har plats kvar för att köpa flera. Gör nåt alternativ datorn snabbare?

Permalänk
Medlem

@st33l:
Alternativ 2. https://www.youtube.com/watch?v=dhMYmEu8gks
Skall du extrem överklocka är nog datorn stabilare med 2 stickor.

Permalänk
Inaktiv

Kolla även så minnena finns med i moderkort tillverkarens QVL listan över kompatibla minnen.
Listan finns där du hämtar drivrutiner.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Fråga 2: Fördelar med 2 stickor eller 4 stickor. Är det nåt alternativ som är fördel mer än att 2 stickor gör att jag har plats kvar för att köpa flera. Gör nåt alternativ datorn snabbare?

Du bör ha minst två stickor så att du får lika mycket minne i båda kanalerna för att kunna utnyttja dual channel. Utöver det finns det ingen prestandafördel med fler stickor, fler stickor gör det bara svårare att uppgradera och svårare att nå höga frekvenser/låga latenser.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Hittade inga patriot steel 4400mhz minnen på listan jag såg. Men när jag googlade på kompatibla minnen
https://pangoly.com/en/review/patriot-viper-steel-series-ddr4...
Så står moderkortet med.
Överklocka vill jag nog göra. Kanske inte extremt men en del iafall. Dock hittar jag inte patriot minnena i 16gb stickor, bara 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Ska bygga nytt. Har bestämt mej för att prova en amd för första gången. Får köpa lite pö om pö när lönen trillar in. Har köpt chassi och psu och ett gigabyte x570 master moderkort. Ska köpa en x3950 så småningom men just nu funderar jag på minnen.
Fråga1: Om jag ska köpa patriot viper steel 4400mhz cl19-19-19-39 eller G.Skill 16GB DDR4 3600MHz cl 15-15-15-35.
Vad skulle ni välja?
Fråga 2: Fördelar med 2 stickor eller 4 stickor. Är det nåt alternativ som är fördel mer än att 2 stickor gör att jag har plats kvar för att köpa flera. Gör nåt alternativ datorn snabbare?

Hej, skulle nog säga att 3600 kitet ger bättre prestanda "out of the box". Själv kör ett liknande Patriot kit nedklockat till 3800mhz och F-clock manuellt ställt till 1900mhz. Ryzens Infinity Fabric vill helst arbeta i ett 1:1 förhållande mot ram. I fallet med 3600mhz minnen där minneshastigheten de facto är 1800mhz körs F/clock i 1800mhz vilket ger 1:1, i de fall 1:1 förhållandet uteblir uppstår en prestandaförlust om åtminståne 9ns. Den förlusten kan givetvis överbryggas med riktigt snabba minnen och manuellt satta subtimings (beror lite på typ av last) och det kan vara kul om man gillar att pilla Om du bara ska "tuta och köra" hade jag nog gått för G.skill minnena, gillar du att tweaka hade jag valt Patriot minnena. Finns en bra tråd här på forumet gällande Ryzen och minnen skapad av guru Tellus82

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-minnesguide-am...

Du kan också söka av techyotubers Gamers Nexus, Buildzoid och Hardware Unboxed kanaler efter tester de utfört på ämnet.

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Ska absolut läsa den länken ikväll efter jobbet...grymt

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: ganska novis när det kommer till minnen...men är det viktigare med timimngs än höga mhz....dessa minnen är ju 3600mhz vs 4400mhz...låter ju rätt mycket som skiljer där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

@[SmR]BMF: ganska novis när det kommer till minnen...men är det viktigare med timimngs än höga mhz....dessa minnen är ju 3600mhz vs 4400mhz...låter ju rätt mycket som skiljer där...

Jag är ingen höjdare, förmedlar mest information från de som kan typ Tellus82. Det är till viss del beroende av last huruvida snabbare minnen (högre hz) verkligen är snabbare än 3600mhz minnen, det beror till stor del på hur bra timings du kan få på dina stickor. Upplevde det som att patriot minnena hade ganska slappa timings men det går till viss del att fixa i Ryzen DRAM calculator:

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Jag beställde mina Patriot minnen före AMD hade gått ut med info om att 3600mHz var sweetspoten, relativt billiga var de också. I mitt fall blir det nog en uppgradering till en Ryzen 4000 12 core när de så småningom släpps, är ju sagt att Ryzen 4000 kommer att innebära EOL för AM4 sockeln. Kanske kommer minneskontrollern i Ryzen 4000 cpuerna vara snabbare?

Mitt råd är att titta på t.ex Gamers Nexus inslag om Ryzen 3000 och minnen och sedan avgöra om det är värt det själv men generellt verkar det som att 3800Mhz minnen med Fclock 1900Mhz och tighta timings är det bästa alternativet. Länk till Gamers Nexus:

https://www.youtube.com/watch?v=9IY_KlkQK1Q

Permalänk
Medlem

Jag använder 32 GB Patriot Viper 4133MHz i 3600 MHz med 16-16-16-16-32 utan några som helst problem och jag är övertygad om att det går att köra ännu tajtare timings, men har inte orkat fixa med det.

Mina minnen använder Samsung B-die (som OC gillar) som jag kör med i 1,47V (inte att rek. med icke Samsung B-die minnen) i kombination med Asus TUF X570 gaming WiFi och R5 3600. Kunde inte köra XMP profilen rakt av utan var tvungen att justera VDDG 0,95V och CLDO_VDDP 0,9V, se guiden som andra hänvisar till.

Hur som stabilt som helst:)

Jag skulle rek. Patriot Viper 4400MHz minnen (Samsung B-die, troligtvis) riktigt bra utan en massa bling-bling.

Permalänk
Medlem

Ska du klocka, I så fall

1. Köp Samnsung B-die
2. Köp två stickor om ditt moderkort har minneskanalerna i daisy-chain eller fyra stickor om de är t-topology.

Om du inte ska klocka, så spelar det inte så stor roll. Köp ett kit som har bra XMP profiler. T.ex. G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB (F4-3600C16D-32GTZNC). (32GB exempel)

Stirra dig inte blind på frekvensen heller då prestanda beror på flera saker. Ett grovt mått på relativ prestanda är frekvens/CAS latency. Ju högre desto bättre. Om jag skulle ta dina exempel så får jag

1. 4400/19 = 231
2. 3600/15 = 240

Vilket betyder att ditt andra val har bätter bandbredd.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen gräva ner dig. Sätt dig en kväll och kolla igenom den här killens videos om minnesöverklickning. Finns flera om B-Die och om t-topolyg vs daisy chain.

Actually Hardcore Overclocking

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere