Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt, för extrapoleringen av det skulle vara att viruset är kraftfullare och aggressivare än vad det faktiskt verkar vara med de rapporteringar i länder utanför Kina. Sedan angående kineser som ligga döda (eller fulla+däckade(?)) här och var kan ju lika gärna vara överarbetade kineser, eller bara väldigt gamla och svaga(!), och därmed helt irrelevanta klipp som slagits ihop.

Min tanke är att om det verkligen är så dödligt och kraftfullt som videon vill få det att framstå så bör vi se på flera dödsfall inom mycket kort utanför Kina vilket inte verkar ha rapporterats varav vi kan utgå från att rapporteringen utanför Kina är mer pålitlig än Kinas egen rapportering.

Precis. Om det nu är så dödligt som vissa påstår så borde någon av de sju i Tyskland eller de i usa, eller i Sverige visa allvarliga symptom och någon avlida också. Vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt, för extrapoleringen av det skulle vara att viruset är kraftfullare och aggressivare än vad det faktiskt verkar vara med de rapporteringar i länder utanför Kina. Sedan angående kineser som ligga döda (eller fulla+däckade(?)) här och var kan ju lika gärna vara överarbetade kineser, eller bara väldigt gamla och svaga(!), och därmed helt irrelevanta klipp som slagits ihop.

Min tanke är att om det verkligen är så dödligt och kraftfullt som videon vill få det att framstå så bör vi se på flera dödsfall inom mycket kort utanför Kina vilket inte verkar ha rapporterats varav vi kan utgå från att rapporteringen utanför Kina är mer pålitlig än Kinas egen rapportering.

Håller med dig helt

Permalänk
Medlem

Sen evakuerar ju många länder nu sina medborgare från Wuhan. Ligger folk döda på gatorna så lär dom ha sett det. Tror inte den kinesiska regeringen varit så pigga på att släppa ut massa människor om dom nu försökt mörka allvaret i situationen

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Yep som sagt innan, 254 döda och 284 har tillfrisknat av de verifierade fallen. det är typ 50/50.

Ser vi att antalet tillfrisknade av de 12000+ smittade drastiskt stiger nu när folk har varit sjuka ett tag så är det ett väldigt gott tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Yep som sagt innan, 254 döda och 284 har tillfrisknat av de verifierade fallen. det är typ 50/50.

Ser vi att antalet tillfrisknade av de 12000+ smittade drastiskt stiger nu när folk har varit sjuka ett tag så är det ett väldigt gott tecken.

Ja det är det jag undrar över också. Hur dom räknar folk som har blivit friska. Är det av folk som sökt vård? Alltså av dom allvarligt sjuka. För gissar att dom med milda symptom stannar hemma

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Ja det är det jag undrar över också. Hur dom räknar folk som har blivit friska. Är det av folk som sökt vård? Alltså av dom allvarligt sjuka. För gissar att dom med milda symptom stannar hemma

Jag är ganska säker på att de som blivit verifierade som infekterade av Viruset i Kina måste komma tillbaka och avlägga en rapport om de är friska eller inte. Om de inte blivit satta i ännu en karantän direkt pga det.

Kina har ett järngrepp på befolkningen.

Mörkertalet på folk som inte har gått till sjukhuset, eller dött på hemmaplan är svårt att bedömma.

Permalänk
Medlem

Jag tror att allt beror på Huawei och 5G... Typiskt kineser! ☢️☣️

.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Jag tror att allt beror på Huawei och 5G... Typiskt kineser! ☢️☣️

Om man ska ta på sig "folie" hatten så är det här nog mer relaterat till Epstein och "Elitens" Pedo skandal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Precis. Om det nu är så dödligt som vissa påstår så borde någon av de sju i Tyskland eller de i usa, eller i Sverige visa allvarliga symptom och någon avlida också. Vi får se.

Den verifierade mortaliteten ligger på ungefär 2,3 % just nu. Hur räknar du egentligen? Är bara ett 30 tal i de länder som blivit drabbade. Snart bör någon, men inte riktigt än.

Permalänk
Medlem

Är det ett stort problem med att folk "är rasister" mot kineser pga detta?
Så vitt jag vet så är det väl bara deras hygien på wuhan marknaden som är bristfällig, men det har väl inget med ras att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Är det ett stort problem med att folk "är rasister" mot kineser pga detta?
Så vitt jag vet så är det väl bara deras hygien på wuhan marknaden som är bristfällig, men det har väl inget med ras att göra.

Jag tror inte folk blivit rasister mot Kineser, men mer medvetna om vad Kineser äter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag tror inte folk blivit rasister mot Kineser, men mer medvetna om vad Kineser äter.

Kina är segregerat och vissa har inte råd att äta bra mat utan får nöja sig med en råtta till lunch.
Man är absolut inte säker på vart det startat och vissa tror att folk kan fått viruset flera månader tillbaka.

Detta visar en av nackdelarna med att bo 11 miljoner människor så tätt inpå varandra i samma stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255772:

Den verifierade mortaliteten ligger på ungefär 2,3 % just nu. Hur räknar du egentligen? Är bara ett 30 tal i de länder som blivit drabbade. Snart bör någon, men inte riktigt än.

Det var mer för att påvisa för dom som tror att folk ligger och kräks blod på gatorna och dör som flugor att det isåfall skulle vara någon som visar dessa symptom även utanför Kina.

Är mer smittsamheten som gör mig lite orolig. Dom har hela tiden sagt att det inte är särskilt smittsamt, ändå har en person i Tyskland smittat sex andra genom ett besök på ett företag. Som i din tur smittat ytterligare två såhär långt. Det känns rätt smittsamt tycker jag.

Visa signatur

Permalänk

https://twitter.com/globaltimesnews/status/122377457004323225...
Man får inte begrava de som dött av cornaviruset bara kremera.
Var det så föra året då influensan gick?

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det var mer för att påvisa för dom som tror att folk ligger och kräks blod på gatorna och dör som flugor att det isåfall skulle vara någon som visar dessa symptom även utanför Kina.

Är mer smittsamheten som gör mig lite orolig. Dom har hela tiden sagt att det inte är särskilt smittsamt, ändå har en person i Tyskland smittat sex andra genom ett besök på ett företag. Som i din tur smittat ytterligare två såhär långt. Det känns rätt smittsamt tycker jag.

Droppsmitta sprider sig lätt när någon nyser / hostar rakt ut i luften. Dock är det värsta när man hostar / nyser rakt i handen och sedan rör t.ex. handtag och någon rör därefter samma handtag för att sedan föra handen mot ansiktsregionen. Blir mer en koncentrerad dos som nästa person väldigt lätt får i sig om denne rör kring näsa, mun eller ögon, vilket vi normalt gör omedvetet flera gånger i minuten.
God handhygien både för den som är sjuk och den som är frisk är det absolut bästa sättet för att hålla andra och sig själv frisk.

Nu ger jag lite mer allmänna tips till er alla:
Handsprit hjälper inte mot virus då virus är inte riktigt levande ting, utan något mitt emellan. Säkert finns det något virus som det hjälper mot men vanligtvis det enda man gör är och snurrar runt viruset i handen.
Huden på händerna tar dock hand om virus väldigt bra, men gäller det att hålla borta händerna från ansiktet. Tidsaspekten verkar variera men allt från några minuter uppemot en timme.
Tvätta händerna ordentligt, 10-20 sekunder med tvål, detta sköljer bort viruset från händerna.
Du är som mest smittsam den dagen du börjar känna dig sjuk och några dagar framöver. Så länge du känner dig sjuk är du smittsam, säkert även när snoret blivit tjockt och det känns helt okej men som jag har uppfattat det så är det som värst i början.

Är du sjuk? Hosta inte och nys inte rakt ut och gör det absolut inte i händerna som många gör! Armvecket är det absolut bästa stället att skicka sina virus och bakterier till. Virus och bakterier i sig klarar sig inte länge på grova ytor som tyg.

Själv är jag en manisk handtvättare och rör aldrig ansiktet om jag varit till t.ex. affären förrän jag kunnat tvätta händerna ordentligt.
Blev så satans nojig när en magsjukebakterie spred sig i Skellefteå när jag bodde där. Jobbade själv inom handeln så såg en efter en som blev sjukskriven och mådde riktigt illa. Klarade mig som tur var men blev fast bestämd på att tvätta händerna varje gång behovet fanns och undvika röra ansiktet in i det sista.
Dock så följde manin med tiden så känns ibland som att det kanske kontrollerar en mer än vad som är normalt.
Men på snart tre år så har jag varit sjuk en gång och då var det grabben min som smittade mig. Får se om jag blir sjuk igen då han är det nu.

Sen, till er som inte riktigt förstår allvaret i det hela så rekommenderar jag er att lyssna eller se på någon dokumentär om spanska sjukan då detta kan likaväl leda till samma sak som händer strax efter första världskriget.
t.ex. denna: https://podcasts.nu/avsnitt/historiepodden/historepodden-69-i...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

En fråga kopplat till det hela: vad heter brottet man kan anmäla ett företag för som tillåter spridningen av samhällsfarlig sjukdom? Jag tänkte fråga mitt lokala universitet om de har gjort så att alla studenter som varit i Kina för bara några veckor sedan att stanna hemma minst 14 dagar.

Givetvis kommer detta högst troligt innefatta utbytesstudenter från Kina och närliggande länder och troligen kommer universitet att tolka detta som "rasism" medan det handlar om vilka grupper som mest sannolikt bär på smittan.

Alltså tänkte jag anmäla universitet om de vägrar implementera sådan åtgärd eftersom de i sådana fall underlättar spridningen av en samhällsfarlig sjukdom. Så vad heter brottet när ett företag/en institution aktivt deltar i spridningen av en samhällsfarlig sjukdom?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_khyron:

https://twitter.com/globaltimesnews/status/122377457004323225...
Man får inte begrava de som dött av cornaviruset bara kremera.
Var det så föra året då influensan gick?

Var samma med svininfluensan har jag för mig. Där det började, kommer inte ihåg vart.

Mycket extrema åtgärder tas ju pga detta är ett nytt virus och ingen är immun, det sprids ju obehindrat om man inte gör dessa åtgärder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255772:

Är bara ett 30 tal i de länder som blivit drabbade. Snart bör någon, men inte riktigt än.

Dödligheten än så länge i övriga Kina om man bortser från Wuhan är inte i närheten av genomsnittet, och där pratar vi om tusentals fall. Det tyder på att antalet infekterade i Wuhan är betydligt större och att man bara testat de svårast sjuka (förmodligen i brist på resurser) och den faktiska dödligheten är betydligt lägre.

Finns ju dock möjligheten att sjukdomsförloppet är relativt långt och att dödligheten i övriga Kina kommer ikapp, vi bör ha en betydligt bättre bild om en vecka eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En fråga kopplat till det hela: vad heter brottet man kan anmäla ett företag för som tillåter spridningen av samhällsfarlig sjukdom? Jag tänkte fråga mitt lokala universitet om de har gjort så att alla studenter som varit i Kina för bara några veckor sedan att stanna hemma minst 14 dagar.

Givetvis kommer detta högst troligt innefatta utbytesstudenter från Kina och närliggande länder och troligen kommer universitet att tolka detta som "rasism" medan det handlar om vilka grupper som mest sannolikt bär på smittan.

Alltså tänkte jag anmäla universitet om de vägrar implementera sådan åtgärd eftersom de i sådana fall underlättar spridningen av en samhällsfarlig sjukdom. Så vad heter brottet när ett företag/en institution aktivt deltar i spridningen av en samhällsfarlig sjukdom?

Hypokondri tror jag det kallas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Hypokondri tror jag det kallas

Varför då? Är det för mycket att begära att utbytesstudenter som nyss återvänt från Asien med hög sannolikhet att bära på smittan skall vara hemma i två veckor? Bara studera på distans. Är två veckor för mycket att begära från (utbytes)studenter för att slippa en epidemi i Sverige? Sårar vi deras känslor om vi ber dem att göra det?

Inte för att jag tror att det kommer inträffa, men varför i allsinnadar försöka upprepa Spanska sjukan när man har 70+ år mer medicinska kunskaper och även erfarenhet att hantera en epidemi som exempelvis SARS? Jag blir bokstavligen talat tillfälligt förbannad på att du kallar 2 veckors simpel engångskarantän för "hypokondri".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Varför då? Är det för mycket att begära att utbytesstudenter som nyss återvänt från Asien med hög sannolikhet att bära på smittan skall vara hemma i två veckor? Bara studera på distans. Är två veckor för mycket att begära från (utbytes)studenter för att slippa en epidemi i Sverige? Sårar vi deras känslor om vi ber dem att göra det?

Inte för att jag tror att det kommer inträffa, men varför i allsinnadar försöka upprepa Spanska sjukan när man har 70+ år mer medicinska kunskaper och även erfarenhet att hantera en epidemi som exempelvis SARS? Jag blir bokstavligen talat tillfälligt förbannad på att du kallar 2 veckors simpel engångskarantän för "hypokondri".

Fast borde det inte gälla alla som reser eller rest i de områden i Asien eller övriga världen där smittade finns?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Fast borde det inte gälla alla som reser eller rest i de länder/områden i Asien eller övriga världen där smittade finns?

Jo, egentligen. Det är tråkigt och tragiskt att människor tror att man bara kan resa runt och leva loppan utan några som helst konsekvenser. Som någon annan skrev på systerforumet så är det nästan som om vi människor ber naturens virus att ha ihjäl med tanke på hur många som oansvarigt reser runt i världen regelbundet. Med oansvarigt menar jag just saker som att inte vaccinera sig innan, slicka på ormar och andra "exotiska djur" och sedan inte kontrollera sig innan hemresa. Inte så att alla gör detta, men att resa runt i världen är inte samma sak som att resa till annan ort inom sitt eget land. För många är alldeles för oförsiktiga helt enkelt, imho.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tycker du drar lite stora växlar över något som är i paritet med dödligheten på svenska vägar varje år. Ett annat alternativ kan ju vara att du själv stannar hemma och pluggar på distans tills du känner dig säker igen😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jo, egentligen. Det är tråkigt och tragiskt att människor tror att man bara kan resa runt och leva loppan utan några som helst konsekvenser. Som någon annan skrev på systerforumet så är det nästan som om vi människor ber naturens virus att ha ihjäl med tanke på hur många som oansvarigt reser runt i världen regelbundet. Med oansvarigt menar jag just saker som att inte vaccinera sig innan, slicka på ormar och andra "exotiska djur" och sedan inte kontrollera sig innan hemresa. Inte så att alla gör detta, men att resa runt i världen är inte samma sak som att resa till annan ort inom sitt eget land. För många är alldeles för oförsiktiga helt enkelt, imho.

Haha, din mentalitet verkar stämma rätt bra med de styrandes i kina. Du kanske åka dit? Där vill de gärna bestämma vem som får resa var, var man får röra sig och vilka åsikter man får ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rauf:

Haha, din mentalitet verkar stämma rätt bra med de styrandes i kina. Du kanske åka dit? Där vill de gärna bestämma vem som får resa var, var man får röra sig och vilka åsikter man får ha.

En engångsåtgärd pga. extraordinära omständigheter betyder inte att det är konstant. Vänligen läs mer intill. *suck Kreygasm*

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Tycker du drar lite stora växlar över något som är i paritet med dödligheten på svenska vägar varje år. Ett annat alternativ kan ju vara att du själv stannar hemma och pluggar på distans tills du känner dig säker igen😉

Jovars, men överkörningar kan inte smitta på samma sätt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad får dig att tro att det skulle vara hög sannolikhet att bära smittan bara för man återvänt från Asian? Om något verkar det ju vara mycket låg sannolikhet att de som reser in bär på smittan, vore det hög sannolikhet hade vi sett stor spridning i hela världen redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så vad heter brottet när ett företag/en institution aktivt deltar i spridningen av en samhällsfarlig sjukdom?

Utbildning.

Permalänk
Medlem

Det kanske finns hopp?

Thailändskt framsteg i behandling av viruset

Thailändska läkare har med hjälp av en läkemedelsmix lyckats förbättra tillståndet avsevärt för en svårt sjuk patient som smittats av nya coronaviruset. På två dygn kunde den sängliggande kvinnan sitta upp, och ett virustest visade negativt, enligt det thailändska hälsodepartementet. SvD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Det kanske finns hopp?

Thailändskt framsteg i behandling av viruset

Thailändska läkare har med hjälp av en läkemedelsmix lyckats förbättra tillståndet avsevärt för en svårt sjuk patient som smittats av nya coronaviruset. På två dygn kunde den sängliggande kvinnan sitta upp, och ett virustest visade negativt, enligt det thailändska hälsodepartementet. SvD

Hur har man uteslutat att patienten inte bara blev bättre av sig själv och det hela är bara ett lyckligt sammanträffande, dvs., eventuell placebo från läkemedelsmixen? Mycket positivt dock om det visar sig stämma.

Visa signatur