Tyskland avslöjar Huaweis spionage åt Kina

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är nöjd med 4G? Jag ser inget behov av 5G idag.

Förstår inte heller hetsen med 5G

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

”Chocken” är minst sagt mild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom inte avslöjande om spionage efter att Trump startat handelskrig med Kina? Är syftet förhandling eller ett reelt hot? Sen gillar jag inte att Kina spionerar lika lite som USA, google, facebook, instagram apple osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomto:

Kom inte avslöjande om spionage efter att Trump startat handelskrig med Kina? Är syftet förhandling eller ett reelt hot? Sen gillar jag inte att Kina spionerar lika lite som USA, google, facebook, instagram apple osv.

Njae. Detta har förekommit sedan Obamas administration även om det inte är så konstigt att de kommer från just Trumps.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

USA är ju jättebra exempel på demåkrati; du får rösta på senatorer i "ditt område" och president över hela landet... om du inte står med i något brottsregister dvs. Sen har vi ju CIA som bråkar utomlands och avsätter ledare som inte passar dem. Eller ger terrorister vapen för att delta i krig som gynnar dem. Tills det inte gynnar dem. Då överges dem. Sen har vi ju FBI som internt jagar kåmmunizter. Så mycket för det fria tänkandet och yttrandet! Men det är såklart Kina som är de farliga, det är de som ställer till det runtom i världen. För det säger USA!

Alltså, om du vill kritisera USAs styrelseskick så kan du faktiskt göra ett mycket bättre jobb. Med det sagt: USA > Kina just pga att det åtminstone finns mekanismer för att internt sätta stopp för den värsta typen av förtryck, om än svaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Alltså, om du vill kritisera USAs styrelseskick så kan du faktiskt göra ett mycket bättre jobb. Med det sagt: USA > Kina just pga att det åtminstone finns mekanismer för att internt sätta stopp för den värsta typen av förtryck, om än svaga

Jag tror med fördel att en som icke amerikan eller icke kines gynnas av att vara extremt skeptisk mot båda och speciellt gigantiska företag från dessa länder då dessa har sätt att kringgå demokrati. Att säga att den ena är bättre än den andra är lite irrelevant när båda länder och i synnerhet dess företag gör skada runtom i världen. Därför tror jag många har svårt lita på endera part i denna cirkus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Jag tror med fördel att en som icke amerikan eller icke kines gynnas av att vara extremt skeptisk mot båda och speciellt gigantiska företag från dessa länder då dessa har sätt att kringgå demokrati. Att säga att den ena är bättre än den andra är lite irrelevant när båda länder och i synnerhet dess företag gör skada runtom i världen. Därför tror jag många har svårt lita på endera part i denna cirkus.

Skickades från m.sweclockers.com

Det må vara mindre relevant till frågan om Huawei bör bojkottas baserat på Amerikanska uppgifter, ja. Men jag svarade på ett inlägg om huruvida USA var ett exempel för demokrati och där är min poäng relevant: USA är närmare demokrati än Kina. Jag tror exempelvis att Amerikanska staten aldrig skulle kunna göra det som Kinesiska staten gör mot Uyghurer på hemmaplan just pga mekanismer som kännetecknar demokrati

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Det må vara mindre relevant till frågan om Huawei bör bojkottas baserat på Amerikanska uppgifter, ja. Men jag svarade på ett inlägg om huruvida USA var ett exempel för demokrati och där är min poäng relevant: USA är närmare demokrati än Kina. Jag tror exempelvis att Amerikanska staten aldrig skulle kunna göra det som Kinesiska staten gör mot Uyghurer på hemmaplan just pga mekanismer som kännetecknar demokrati

Likheter förefaller finnas:
Discrimination and harassment are widely reported by Native Americans across multiple domains of their lives, regardless of geographic or neighborhood context. Native Americans report major disparities compared to whites in fair treatment by institutions, particularly with health care and police/courts. Results suggest modern forms of discrimination and harassment against Native Americans are systemic and untreated problems.

Källa 27 October 2019: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1475-6773.13...

Om det är ett mått på demokrati så är den inte så stark eller välfungerande i USA även om Kina fortfarande är en diktatur.

Påståenden tycker man inte borde vara grund för bojkott av som ex, Huawei med flera...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkl:

Det må vara mindre relevant till frågan om Huawei bör bojkottas baserat på Amerikanska uppgifter, ja. Men jag svarade på ett inlägg om huruvida USA var ett exempel för demokrati och där är min poäng relevant: USA är närmare demokrati än Kina. Jag tror exempelvis att Amerikanska staten aldrig skulle kunna göra det som Kinesiska staten gör mot Uyghurer på hemmaplan just pga mekanismer som kännetecknar demokrati

Visst är de närmare demokrati, men tycker likväl många okritiskt höjer USA till skyarna utan att ta deras världsställning i beaktande.
För visst kanske de inte torterar sina egna medborgare, men nog avlyssnas de och åsiktsregistreras. Fria val är inte det enda som kännetecknas en demokrati är vad jag ville ha sagt. Men vifta bort det du och vifta med din Amurica fack jea-flagga du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Nej, USA är inte "typ" en diktatur. Läs en bok vetja.

Nope, but it's not because of the lack of trying..

Days before Europeans warned Iran of nuclear deal violations, Trump secretly threatened to impose 25% tariff on European autos if they didn’t
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/days-b...

Samma sak under Göran Perssons tid som statsminister. Skicka två egyptier till oss för tortyr eller genomlid ekonomiska sanktioner. IPRED / FRA kom till också genom USAs påtryckningar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Likheter förefaller finnas:
Discrimination and harassment are widely reported by Native Americans across multiple domains of their lives, regardless of geographic or neighborhood context. Native Americans report major disparities compared to whites in fair treatment by institutions, particularly with health care and police/courts. Results suggest modern forms of discrimination and harassment against Native Americans are systemic and untreated problems.

Källa 27 October 2019: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1475-6773.13...

Om det är ett mått på demokrati så är den inte så stark eller välfungerande i USA även om Kina fortfarande är en diktatur.

Påståenden tycker man inte borde vara grund för bojkott av som ex, Huawei med flera...

USAär ett fritt land där dylika rapporter kan publiceras och en öppen och fri diskussion kan föras utan repressalier.
Försök nu hitta motsvarande rapporter från Kina om behandlingen av uigurerna i vad som i praktiken är en orwellsk polisstat i deras del av landet i västra Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Kina är inte en av de goda killarna, acceptera det.

https://www.expressen.se/nyheter/kinas-ambassador-till-angrep...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Likheter förefaller finnas:
Discrimination and harassment are widely reported by Native Americans across multiple domains of their lives, regardless of geographic or neighborhood context. Native Americans report major disparities compared to whites in fair treatment by institutions, particularly with health care and police/courts. Results suggest modern forms of discrimination and harassment against Native Americans are systemic and untreated problems.

Källa 27 October 2019: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1475-6773.13...

Om det är ett mått på demokrati så är den inte så stark eller välfungerande i USA även om Kina fortfarande är en diktatur.

Påståenden tycker man inte borde vara grund för bojkott av som ex, Huawei med flera...

Jämför du koncentrationsläger av Uyghurer med det där? Läs mina inlägg igen, jag säger inte att påståenden som dessa är skäl för bojkott; jag påpekade helt enkelt att USA är närmare demokrati än Kina vilket begränsar deras möjligheter att begå den värsta sortens förtryck. Ingenstans sa jag att USA är en förebild för moral.

Skrivet av GamerGertzy:

Visst är de närmare demokrati, men tycker likväl många okritiskt höjer USA till skyarna utan att ta deras världsställning i beaktande.
För visst kanske de inte torterar sina egna medborgare, men nog avlyssnas de och åsiktsregistreras. Fria val är inte det enda som kännetecknas en demokrati är vad jag ville ha sagt. Men vifta bort det du och vifta med din Amurica fack jea-flagga du.

Läs ovan. Jag håller med dig, även om ditt beteende lämnar mer att önska, och jag är långt ifrån en supporter av USAs världsställning

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som sagt? Det är däremot lätt att få en skithög , usa att skina när den jämförs med en värre skithög, kina (regeringarna obs ej folket). Båda går ej att lita på och båda vill befästa och utöka sin makt. Därför bör en ta allt de säger med en rejäl nypa salt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De står som direkt konkurrent till Huawei. I Sverige specifikt handlar det om Ericsson eller Huawei.

Med det var ju inte det min inlägg handlade om, att Ericsson är en direkt konkurrent har ingenting att göra med resonemanget runt varför varken USA eller Tyskland avslöjar källan till sin hemligstämplade information. Det är liksom en del av conceptet med spionage att den som spionerar gör det i hemlighet, vilket gör det till en dum idé att avslöja information som kan röja spionerna.

Det är ovanligt mycket "goddag yxskaft" med svaren på mina inlägg i denna tråd...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

USAär ett fritt land där dylika rapporter kan publiceras och en öppen och fri diskussion kan föras utan repressalier.
Försök nu hitta motsvarande rapporter från Kina om behandlingen av uigurerna i vad som i praktiken är en orwellsk polisstat i deras del av landet i västra Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mkl:

Jämför du koncentrationsläger av Uyghurer med det där? Läs mina inlägg igen, jag säger inte att påståenden som dessa är skäl för bojkott; jag påpekade helt enkelt att USA är närmare demokrati än Kina vilket begränsar deras möjligheter att begå den värsta sortens förtryck. Ingenstans sa jag att USA är en förebild för moral.

Jag skrev :"Om det är ett mått på demokrati så är den inte så stark eller välfungerande i USA även om Kina fortfarande är en diktatur."

Sen vad ska man se reservat som? När människor blir förflyttade och begränsade i sitt liv...

Satte det inte likvärdigt men på en skala, något ni borde se

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FierceBrosnan:

Det är väl ingen som sagt? Det är däremot lätt att få en skithög , usa att skina när den jämförs med en värre skithög, kina (regeringarna obs ej folket). Båda går ej att lita på och båda vill befästa och utöka sin makt. Därför bör en ta allt de säger med en rejäl nypa salt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Bara för att den ena är värre borde vi inte låta den andra komma undan med vad som helst.
Sedan tycker jag det är suspekt när de försöker få en rapport att låta mindre partisk genom att skicka den till Tyskland och låter dem påskina som deras avslöjande, när det egentligen bara blir en amerikansk missil i ett propagandakrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skillnaden är väl att i Sverige så är det direkt olagligt med ministerstyre. Även när det gäller statsministern. Samma lag finns inte i USA på samma sätt.

Ändå så förekommer ministerstyre även i Sverige. Finns massvis av exempel på det.

Lagar är inte mycket värda om de inte efterlevs eller beivras effektivt i praktiken.

Skrivet av Lauchen:

Precis, klart att USA också spionerar men jag tror Kina är betydligt farligare för den svenska demokratin. Även med Trump bakom rodret så kan inte USA agera hur som helst eller i varje fall inte som Kina kan. Skulle inte vilja att Huawei var med och byggde någon infrastruktur i Sverige.

Bra sammanfattning av vad även jag står ungefär.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

I Tyskland tror jag att även Nokia Networks som tidigare gick under namnet Nokia Siemens Networks är populärt då det ger mest tillbaka till Tyskland.
Även fast Nokia köpte Siemens del i bolaget 2016 så har de fortfarande kvar verksamhet i Tyskland.

Stämmer att Nokia är ett finskt bolag (inte tyskt).

Även Huawei har verksamhet i Tyskland.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tror USA:s informationsinsamling är minst lika farlig som Kinas

Wow!

Skrivet av Snubb1:

Däremot ser jag att USA har större möjligheter att använde eller missbruka den insamlade informationen.

Wow igen.

Verklighetsuppdatering: Folk torteras, kidnappas, sättes i koncentrationsläger och mördas i Kina pga. information som CCP samlar in.

Skrivet av Snubb1:

Just de du beskyller kommunister för är samma argument som oppositionen i Sverige anklagar de styrande för att göra här.

Wow 3.

Nej, jag har inte sett oppositionen i Sverige anklaga den svenska regeringen för tortyr, kidnappningar, mord och koncentrationsläger.

Den svenska regeringen må visserligen vara usel, på många sätt inkompetent och ibland rent av handlingsförlamad, men den är ändå 1000-tals många gånger bättre än det styrande kommunistpartiet i Kina. Går knappt att ens jämföra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Wow!

Wow igen.

Verklighetsuppdatering: Folk torteras, kidnappas, sättes i koncentrationsläger och mördas i Kina pga. information som CCP samlar in.

Wow 3.

Nej, jag har inte sett oppositionen i Sverige anklaga den svenska regeringen för tortyr, kidnappningar, mord och koncentrationsläger.

Den svenska regeringen må visserligen vara usel, på många sätt inkompetent och ibland rent av handlingsförlamad, men den är ändå 1000-tals många gånger bättre än det styrande kommunistpartiet i Kina. Går knappt att ens jämföra.

Det är som en vis man en gång sa. Diktatur är mycket däremot får diktatorer saker gjorda.

Demokrati har en viss tendens att förlita sig på byråkrati för att kunna se till att demokratiska grundregler appliceras. Vilket i sin tur ibland får bi-effekten av att saker tar längre tid. Ta bara våran regering t.ex. En av orsakerna varför den är seg är för att det sitter partier till stöd som har rakt motsatt ideologisk övertygelse och därför blir förhandlingarna långa. Diktatorer har inte riktigt samma "problem" pga. att de enkom tar besluten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Lite kul att läsa. https://www.dn.se/nyheter/varlden/riggad-krypteringsapparat-l...

Det förändrar inte det faktum att övervakning av Kina är dåligt. Bara lite kul att det är så historiskt väl använt arbetssätt.