Raspberry Pi 4 får Vulkan-accelererad grafik

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 4 får Vulkan-accelererad grafik

Bättre grafikprestanda är på gång till enkortsdatorn Raspberry Pi 4 i form av stöd för grafikgränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att man kommer kunna köra Crysis på RPi?

Permalänk
Medlem

Wow! Ser verkligen fram emot detta! RPi4 med det här lär kunna bli steget då ARM på allvar blir en vettig desktoplösning.

Permalänk
Medlem

hah grafik? har rpi ens ett grafikkerts? jag kör alla mina headless

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av dakke:

hah grafik? har rpi ens ett grafikkerts? jag kör alla mina headless

Systemkretsen i Raspberry Pi 4 är bestyckad med grafikdelen VideoCore VI som tuffar på i 500 MHz. Den är imponerande potent sett till den begränsade strömbudgeten, men det är inget du kommer köra Crysis på i första taget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

"Before you get too excited, remember that this is just the start of the development process for Vulkan on Raspberry Pi. While there have been community efforts in the direction of Vulkan support (originally on VideoCore IV) as far back as 2018, Igalia has only been working on this new driver for a few weeks, and we still have a very long development roadmap ahead of us before we can put an actual driver in the hands of our users. So don’t hold your breath, and instead look forward to more news from us and Igalia as they make further development progress."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur emulatorer kan dra nytta av detta, och framför allt Dolphin.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en RPI 3 (ej +\b) och något inom mig skriker ”köp en 4’a!!”

... men varför? Det är inte så att jag använder 3’an, den ligger i en hylla och dammar.
Men det är ju jäkligt fräckt med ytte-pytte-små datorer! ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en RPI 3 (ej +\b) och något inom mig skriker ”köp en 4’a!!”

... men varför? Det är inte så att jag använder 3’an, den ligger i en hylla och dammar.
Men det är ju jäkligt fräckt med ytte-pytte-små datorer! ❤️

Nya prylar är alltid skoj, men om du inte vet vad du ska ha den till så känns det som ett onödigt köp Själv köpte jag min för att ha som NAS. Gigabit ethernet-porten gjorde ganska stor skillnad. Många har hyllat 4:an som en desktop-dator, men jag personligen känner inte att prestandan riktigt är där än för att kunna ersätta en Intel NUC eller liknande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en RPI 3 (ej +\b) och något inom mig skriker ”köp en 4’a!!”

... men varför? Det är inte så att jag använder 3’an, den ligger i en hylla och dammar.
Men det är ju jäkligt fräckt med ytte-pytte-små datorer! ❤️

Min RPi4 som köptes på lanseringsdagen, har legat oanvänd pga brist på mjukvara och tid. RPi4 kan bli riktigt fin när utvecklarna kommit ikapp men ingen brådska att köpa en i dagsläget i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nya prylar är alltid skoj, men om du inte vet vad du ska ha den till så känns det som ett onödigt köp Själv köpte jag min för att ha som NAS. Gigabit ethernet-porten gjorde ganska stor skillnad. Många har hyllat 4:an som en desktop-dator, men jag personligen känner inte att prestandan riktigt är där än för att kunna ersätta en Intel NUC eller liknande.

Skrivet av anon5930:

Min RPi4 som köptes på lanseringsdagen, har legat oanvänd pga brist på mjukvara och tid. RPi4 kan bli riktigt fin när utvecklarna kommit ikapp men ingen brådska att köpa en i dagsläget i mitt tycke.

Har ni provat Manjaro ARMv8? Tycker de har lyckats väldigt bra med desktop. Det kan vara lite segt att öppna hemsidor men det flyter på oväntat bra.

Tänk på att Raspbian kör med en variant som inte är optimerad för RPi4an, det ska vara en ARMv8-distro om du ska kunna dra nytta av krämen som finns i den lilla saken. Provade Raspbian innan jag fick igång någon ARMv8 (för att de knappt fanns) och det var segt, till och med musen kändes laggig.

Sedan har jag kompletterat med en USB-SSD, gör stor skillnad på laddtiderna och så slipper en vara orolig för att minneskortet ska bli bränt på ett och samma ställe.

Själv tycker jag att det är häftigt att vara med när en helt ny typ av dator växer fram. Tror detta kommer bli stort i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Har ni provat Manjaro ARMv8? Tycker de har lyckats väldigt bra med desktop. Det kan vara lite segt att öppna hemsidor men det flyter på oväntat bra.

Tänk på att Raspbian kör med en variant som inte är optimerad för RPi4an, det ska vara en ARMv8-distro om du ska kunna dra nytta av krämen som finns i den lilla saken. Provade Raspbian innan jag fick igång någon ARMv8 (för att de knappt fanns) och det var segt, till och med musen kändes laggig.

Sedan har jag kompletterat med en USB-SSD, gör stor skillnad på laddtiderna och så slipper en vara orolig för att minneskortet ska bli bränt på ett och samma ställe.

Själv tycker jag att det är häftigt att vara med när en helt ny typ av dator växer fram. Tror detta kommer bli stort i framtiden!

Tack för tipset! Har misstänkt att det kan vara Raspbian som är boven. Ska testa och se hur Manjaro fungerar när jag får tillfälle.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag experimenterade mig fram till en annan lösning på min RPi4B 2GB; Raspbian med Enlightenment som DE. Flyter på bra trots den dåligt optimerade distron. Kan spela videos i 1080p direkt från YouTube i Chromium om jag använder fullskärm, och väntar jag på att fullskärmskontrollerna döljs blir det bara några enstaka framedrops för en hel video.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en RPI 3 (ej +\b) och något inom mig skriker ”köp en 4’a!!”

... men varför? Det är inte så att jag använder 3’an, den ligger i en hylla och dammar.
Men det är ju jäkligt fräckt med ytte-pytte-små datorer! ❤️

Kör pi-hole på den?

https://pi-hole.net/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Quake III- Open Arena i 1280x720

GPU i Raspberry Pi

FPS 20, 27 och 41 för 2:an, 3:an och 4:an.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av flashen:

Kör redan Pi-DNS skapad utav @NoExitTV här på forumet

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1570909-bryr-ni-er-om-...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av andreas_dock:

Perfa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Har ni provat Manjaro ARMv8? Tycker de har lyckats väldigt bra med desktop. Det kan vara lite segt att öppna hemsidor men det flyter på oväntat bra.

Tänk på att Raspbian kör med en variant som inte är optimerad för RPi4an, det ska vara en ARMv8-distro om du ska kunna dra nytta av krämen som finns i den lilla saken. Provade Raspbian innan jag fick igång någon ARMv8 (för att de knappt fanns) och det var segt, till och med musen kändes laggig.

Sedan har jag kompletterat med en USB-SSD, gör stor skillnad på laddtiderna och så slipper en vara orolig för att minneskortet ska bli bränt på ett och samma ställe.

Själv tycker jag att det är häftigt att vara med när en helt ny typ av dator växer fram. Tror detta kommer bli stort i framtiden!

Känner någon till ett test på Manjaro och Raspbian där man kan se hur cpu och gpu presterar med respektive?

Permalänk
Medlem

Är Manjaro ARM för Pi 64-bitar? Tror inte OpenGL-acceleration funkar där, sist jag provade i somras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Är Manjaro ARM för Pi 64-bitar? Tror inte OpenGL-acceleration funkar där, sist jag provade i somras.

Skickades från m.sweclockers.com

ARMv8 är 64-bit, och Manjaro för RPi4 är ARMv8, så ja. OpenGL på 64-bit vet jag inget om men det är möjligt att du har rätt.