Permalänk
Avstängd

Excel, dubbletter

Hej!

Har några excelkurser via SIK som jag har gått igenom och som är givande, men ingen av dessa har täckt en funktion som jag är i behov av idag.

Jag försöker sammanställa mina kunders köpvanor genom att framhäva antalet artiklar de köper frekvent, både på artikelnivå och på totala köp av artikel. I vårt ERP system så får jag ut rader enligt nedan, men den visar orderrader och ej totalt per artikel. Sådan funktion finns så klart men då får jag gå in i enskilt artikelnummer, söka efter kundnummer och voilá, där får jag se hur mycket just denna kund jag tittar på idag, har köpt

Enl. nedan ser det ut ungefär, men tänk er ca 1000 rader till. Jag skulle vilja få ut dubbletterna och att dubbletterna summerar kolumen för "antal" så att jag kan se hur många av vardera artikel som är köpt. Resterande som inte är dubbletter blir således enskilda rader. Går detta?

Art Benämning Antal
601 Knapp 30
622 Rör 5
601 Knapp 6

Finns det någon sådan formel som löser mitt behov?

Permalänk
Medlem

Tänker spontant att du borde kunna göra en Pivot-tabell som hjälper dig med detta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Lego Master

Alltså ta ut unika artiklar ur en lista på några tusen är ju inget problem. Om du gör det manuellt kan du bara kopiera hela kolumnen med artiklar och köra "ta bort dubbletter", så får du de unika värdena.
Sen använder du den som bas för =summa.om() så kan du summera totalt antal beställda per artikel.

Att ta ut unika värden ur en lista på det viset däremot är enklast att göra i SQL, om du har möjlighet att slänga in det i en databas istället. select distinct, eller ett group by-villkor med en sum().

Edit:
Eller pivot-tabell. Det med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Tänker spontant att du borde kunna göra en Pivot-tabell som hjälper dig med detta.

Skrivet av Shudnawz:

Alltså ta ut unika artiklar ur en lista på några tusen är ju inget problem. Om du gör det manuellt kan du bara kopiera hela kolumnen med artiklar och köra "ta bort dubbletter", så får du de unika värdena.
Sen använder du den som bas för =summa.om() så kan du summera totalt antal beställda per artikel.

Att ta ut unika värden ur en lista på det viset däremot är enklast att göra i SQL, om du har möjlighet att slänga in det i en databas istället. select distinct, eller ett group by-villkor med en sum().

Edit:
Eller pivot-tabell. Det med.

Tack!

Pivot tabell löste det stora problemet men tyvärr var inte Pivot flexibelt. Raden med artikelnummer är en egen kolumn, medan benämningen, vilket är så viktigt, är en egen den med. Går bara ha en kolumn som går att följa, därefter en för värde, så får man således skifta dessa för att få fram all info. Knäppt!

Permalänk
Lego Master

@pixlchaser:
Gör en ny dynamisk kolumn med =samman(A1;" - ";B1) tex så får du båda i samma fält o kan jobba med det istället.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@pixlchaser:
Gör en ny dynamisk kolumn med =samman(A1;" - ";B1) tex så får du båda i samma fält o kan jobba med det istället.

Förstår inte vad du menar, i vilken situation skriver jag ovan kommando?

Permalänk
Lego Master

Jag demonstrerar:

Tanken är alltså att du har dina artikelnummer i kolumn A och namnen i B, i C (eller annan valfri kolumn) kan du sen kombinera dessa till ett gemensamt värde med formeln som syns i formelfältet.

Visa signatur