Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2004

@xp1ratex: Det låter ju väldigt smidigt! Jag ska undersöka det närmare

Förövrigt! Någon som har en åsikt om huruvida det är värt att kopiera över data med eller utan en parity drive igång?

Bleak

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Igår kom jag återigen på varför jag gick tillbaks till Unraid från en ren xubuntu burk (som i stor sett var alla hd utdelade med smb+torrent prg o ingen mer).
Mitt "NAS äventyr" började med windows xp sen till 7 fortsatte till unraid, provade xubuntu i 2-3mån, gick tillbaks till unraid (kört det i 5-6år nu) o denna test/tillbaks till unraid.

Jag har ett tag funderat på nån annan lösning som tex openmediavault med snapraid då nästan ingen data ändras på dom flesta av mina diskar på år förutom att ta bort film/tv och ingen stor katastrof att råka "få tillbaks" en film heller två om snapraid ej uppdaterats nyligen vid en eventuell hd olycka.
Och unraid jag körde var rätt gammalt då NUT som min ups kräver fungerade bra under ett bra tag, men fick problem under en rätt lång tid under "nyare" unraid kommer ej ihåg vilka releaser det handlade om dock.

Men hade ingen lust o bråka med nut/ups som många fått göra och även efter att dom fått det att funka vid snabb tester så fanns problem kvar för vissa som bara kom upp efter unraid varit igång ett tag.
Så nope stannade kvar på samma unraid version i år, men nu har jag sett ganska lite om nut problem sista året så börjat fundera på å slänga in det senaste nya skinnande unraid.
Men tänkte provar openmediavault först då ingen stor risk för data förlust finns heller behov av data skyfflande mellan olika hd för att ändra formatering osv behövs så körde på.

OMV funkade rätt bra och hade installerat en del plugins/dockers och hade nästan bestämt mig för o köra vidare på det.
När "minnet" om varför jag gick tillbaks från xubuntu till unraid ramlade ner i skallen med en smäll (när jag satt på porslins tronen) efter att jag hörde en hd spinna upp när den inte skulle ha gjort det.

Problemet för mig med 14st hd av varierande märke/storlekar har varit att få till att ALLA hd (utom en som torrent körs på som snurrar 24/7) ska spinna ner efter 1-2tim (har på 2tim i unraid) och FRAMFÖRALLT INTE SPINNA UP IGEN efter några få minuter.
2st hd vägrade att spinna ner (eller snurrade visserligen ner men snurrade upp igen efter 1sek) oavsett inställningar (både i/med OMV/hdparm).

Dom flesta hd snurrade ner men snurrade upp igen efter 15-30min (ej vid exakta tidpunkter utan relativt oregelbundet men sällan över 30min=troligen inget schemalagt som gjorde det med andra ord).
2-4st funkade som dom skulle (kommer ej ihåg exakt) dvs snurrade ner efter rätt tid och STANNADE ned snurrade tills jag startade dom heller gick in på dom genom smb/ftp/etc.
Provade med att stänga av S.M.A.R.T koll/annat som möjligen kunde vilja röra en hd/körde utan nätverk så inget därifrån försökte väcka dom men inget hjälpte alls.

Och jag la nog ner 3+ timmar per dag i 2-3 veckor på detta och lite mindre följande 9-10 veckor innan jag gav upp, dvs mycket tid blev det.

DETTA var varför jag gick tillbaks till unraid!
Nu är dom flesta diskar utbytta tror jag har 3st kvar i unraid burken av dom jag hade vid "xubuntu testet".
Men efter att nu kollat under ett par timmar så verkar det vara tillbaks till ungefär det samma dvs några funkar som dom ska, några spinner inte ner alls, andra gör lite som dom vill.
Så efter ca ett dygn så är unraid installerat igen väntar bara på att paritets datan ska byggas upp igen innan jag kan/vill prova nut/ups, som funkade direkt utan nåt pillande alls i openmediavault.

Lärde mig en sak ang ups testande (från OMV forumet) som vissserligen är extremt självklart men som JAG inte hade tänkt alls på.
Vilket är att när man testar en ups och det inte funkar som det ska så kan ju ups'en slås av med alla nackdelar en felaktig avstängning kan leda till.
Om man vid testet INTE har burken ikopplad i ups'en vid testet så kommer ju inte strömen o brytas om nåt går fel, och om det går som det ska så stängs ju burken av som den ska.

Gissar att många här liksom denna nöt inte har tänkt på detta heller!

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."