Första riktiga serverbygge, är detta rimligt?

Permalänk

Första riktiga serverbygge, är detta rimligt?

Tjenare,

Köpte för några månader sen en Raspberry Pi 4 för jag vill prova på Pi-hole. En sak ledde till en annan och idag driver samma Pi en drös av olika tjänster, främst Emby som jag och min familj kan titta på. Det är inte optimalt för den lilla Pien att driva allt detta, speciellt om det är flera som tittar samtidigt, och därför har tankarna gått till att bygga en riktig server. Satt uppe sent igår och kikade på vad som skulle kunna vara ett rimligt bygge och kom fram till följande:

Min tankeprocess för vardera komponent:

  • CPU: Vill ha möjlighet att kunna transcodea i alla fall 2 st 1080p HEVC strömmar samt lite extra åt andra tjänster.

  • Chassi: Vill ha möjlighet att kunna sätta in en hel del hårddiskar. R5:an har plats till 8 st direkt och men lite modifikation kan man enkelt få in fler.

  • Moderkort: AM4 sockel, 6 SATA-portar, fler PCI-e lanes än B450 där det blir konflikt om man vill använda M.2 gränssnitten och samtliga SATA-portar.

  • RAM: 32 GB för VMs och annat roligt. Har medvetet inte valt ECC, då jag inte tänker spara några superkänsliga saker på servern.

  • SSD: Cache minne för snabbare överföringar.

  • PSU: Vill ha ett pålitligt nätaggregat om servern ska stå på 24/7.

Tanken är att jag ska köra unRAID på servern. Hårddiskarna hade jag tänkt införskaffa genom att plocka isär WD Elements 8 TB som går att köpa på amazon.de för billiga pengar. Jag planerar eventuellt att installera mitt RTX 2060 för hårdvaruacceleration om jag köper nytt grafikkort när RTX 3000-serien kommer ut.

Så poängen med inlägget är mest för att kolla med er om detta är ett rimligt bygge? Hade ni gjort några förändringar? Vill gärna höra era synpunkter och åsikter!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på en CPU med inbyggd grafik del, så kan du sälja ditt 2060 istället när du köper ett nytt. Visst den nya transcodern i RTX seriern ska vara mycket bättre än vad du får med intel quicksync och AMDs version men hur ofta transcodar man för att det ska vara värt det? Ryzen 5 3400G eller Ryzen 3 3200G skulle jag köpt.

Som chassi tycker jag fractal helt klar är bäst när det gäller utrymme för diskar, jag sitter själv och tittar på detta https://www.inet.se/produkt/6909937/fractal-design-node-804-s...
plats för 10 diskar och passar i min TV bänk perfekt.

Moderkort så tittar jag själv på detta
https://www.inet.se/produkt/1902919/asrock-x570m-pro4
8st SATA och 2st m.2 platser

Permalänk
Skrivet av Daikar:

Jag skulle kört på en CPU med inbyggd grafik del, så kan du sälja ditt 2060 istället när du köper ett nytt. Visst den nya transcodern i RTX seriern ska vara mycket bättre än vad du får med intel quicksync och AMDs version men hur ofta transcodar man för att det ska vara värt det? Ryzen 5 3400G eller Ryzen 3 3200G skulle jag köpt.

Som chassi tycker jag fractal helt klar är bäst när det gäller utrymme för diskar, jag sitter själv och tittar på detta https://www.inet.se/produkt/6909937/fractal-design-node-804-s...
plats för 10 diskar och passar i min TV bänk perfekt.

Moderkort så tittar jag själv på detta
https://www.inet.se/produkt/1902919/asrock-x570m-pro4
8st SATA och 2st m.2 platser

Funderade på en AMD APU först också, men support för hårdvaruacceleration verkar fortfarande vara tvivelaktigt på linux. Det var även så liten prisskillnad mellan 3400G och 2700X för dubbla mängden kärnor och trådar att det var svårt att motstå.

Håller med om att Fractral Design chassina är väldigt bra, det enda jag kört med de senaste datorbyggena. Had nog också kört på en Node om jag skulle haft servern framme, planerar att gömma den i garderoben och då passar ett tower bättre.

Var inställd på x570 först också, då det verkar vara de enda AM4-kort med 8 SATA-portar. Men när jag kan få ett x470 så pass mycket billigare så kändes det lättare. Kan slänga in ett SATA-kort när det blir dags för fler än 6 diskar, vilket antagligen kommer ta ett litet tag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle byggt med begagnade enterprisedelar istället för konsument.

t.ex
https://www.tradera.com/item/1210/382165409/supermicro-x9sri-...-

Bra moderkort som klarar reg-minne så du kan köpa billiga minnesstickor, typ 200kr/ 8gb på tradera.
Följer med en kapabel start-cpu med 6kärnor/12trådar.
Även 8st 2gb-ramstickor så du får 16gb att börja med.
Square-ILM, så du kan använda dem flesta billiga cpufläktar, t.ex cm-212

/Daniel

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga lite också då jag står i samma sists som TS.

LÄNKEN OVAN VERKAR JU intressant.

Jag har redan skaffat ett 4U startech serverchassie med PSU och vaggor. Hårddiskar har jag också.

Men sen var det detta med modekort processor minne osv.

Jag kör idag en separerad lösning
NUC med Ubuntu och Docker där kag kör Home Assistant, Plex, och lite andra containrar Vill kunna streama 4k 2 strömmar.
NAS (Fractal chassie med nån äldre i3) som jag kör Open media Vault på. Det chassiet tänkte jag nyttja till nån vanlig dator sen om serverbygget blir av.

Tanken är att samla allt i en maskin och t.ex. testa Proxmox.

Vill ha bra kräm men samtidigt vill jag hålla kostnaderna nere. Svävade iväg och kikade på AMD Epyc men det blev ju superdyrt.

Hursomhelst så verkar det finnas två vägar att gå

- Hemma grejer men då är det ju 32 eller 64 gb minne max
- Servergrejer mer minne möjligt. Kan bygga ut mer över tid osv.

Hur ska man tänka och är det rimligt att samla allt i samma maskin?

Permalänk
Medlem

3600 kostar en hundring mera typ, lätt värt det.
Sen kan jag rekommendera plex över emby, det bara fungerar och finns på allt ifrån mobiler, PIs och nyare tvs.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Passar på att fråga lite också då jag står i samma sists som TS.

LÄNKEN OVAN VERKAR JU intressant.

Jag har redan skaffat ett 4U startech serverchassie med PSU och vaggor. Hårddiskar har jag också.

Men sen var det detta med modekort processor minne osv.

Jag kör idag en separerad lösning
NUC med Ubuntu och Docker där kag kör Home Assistant, Plex, och lite andra containrar Vill kunna streama 4k 2 strömmar.
NAS (Fractal chassie med nån äldre i3) som jag kör Open media Vault på. Det chassiet tänkte jag nyttja till nån vanlig dator sen om serverbygget blir av.

Tanken är att samla allt i en maskin och t.ex. testa Proxmox.

Vill ha bra kräm men samtidigt vill jag hålla kostnaderna nere. Svävade iväg och kikade på AMD Epyc men det blev ju superdyrt.

Hursomhelst så verkar det finnas två vägar att gå

- Hemma grejer men då är det ju 32 eller 64 gb minne max
- Servergrejer mer minne möjligt. Kan bygga ut mer över tid osv.

Hur ska man tänka och är det rimligt att samla allt i samma maskin?

Det är väldigt rimligt och testa allt i samma maskin tycker jag. ESXi är väldigt bra för virutalisering av allt från freenas till linux och pfsense. Om du vill ha mer kräm och kärnor så är ju ett dual-cpu-moderkort att föredra, dock dåligt med tillgången på tradera just nu.

ebay via usa är bäst pris, även med tull och avgifter som ebay räknar med.
här är en säljare som säljer allt i ett kit:
https://www.ebay.com/itm/SuperMicro-X9DRH-7TF-server-motherbo...

med frakt, tull och momsavgifter så blir det ~4500kr för allt.

2630v2 ger dig 3,1ghz turbo och 12trådar per processor, moderkortet har dual 10Gb ethernet och inbyggd sas-kontroller, ett av dom bästa 2011-moderkorten du kan få. Det följer även med kylare, enda du behöver lägga till är minnen, t.ex:

https://www.ebay.com/itm/8GB-16GB-Server-RAM-DDR3-PC3-L-12800...

Där kan du köpa 8gb-stickor för runt 150kr st. Rekommenderar att du kör minst 8st för att använda alla minneskanaler på moderkortet. (1200kr för 8st 8gb plus 150 i frakt från UK)

så för runt 6000kr så har du en riktigt bra server! https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2630+v...

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Det är väldigt rimligt och testa allt i samma maskin tycker jag. ESXi är väldigt bra för virutalisering av allt från freenas till linux och pfsense. Om du vill ha mer kräm och kärnor så är ju ett dual-cpu-moderkort att föredra, dock dåligt med tillgången på tradera just nu.

ebay via usa är bäst pris, även med tull och avgifter som ebay räknar med.
här är en säljare som säljer allt i ett kit:
https://www.ebay.com/itm/SuperMicro-X9DRH-7TF-server-motherbo...

med frakt, tull och momsavgifter så blir det ~4500kr för allt.

2630v2 ger dig 3,1ghz turbo och 12trådar per processor, moderkortet har dual 10Gb ethernet och inbyggd sas-kontroller, ett av dom bästa 2011-moderkorten du kan få. Det följer även med kylare, enda du behöver lägga till är minnen, t.ex:

https://www.ebay.com/itm/8GB-16GB-Server-RAM-DDR3-PC3-L-12800...

Där kan du köpa 8gb-stickor för runt 150kr st. Rekommenderar att du kör minst 8st för att använda alla minneskanaler på moderkortet. (1200kr för 8st 8gb plus 150 i frakt från UK)

så för runt 6000kr så har du en riktigt bra server! https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2630+v...

Jättetack. 6000 kr för nåt riktigt bra verkar okej. Gissar att den går att expandera i framtiden.

Då jag är noob på detta känns kompletta kit som en bra grej 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser att det ej är hdmi. Jag tänker att skärm har man väl knappt behov av.

Däremot undrar jag om det där IPMI eller vad det heter som gör att man kan se datorn från annan dator?

Om man sätter ovan förslag i relation till AMD 3600 alternativet så gissar jag att det är snabbare bättre med server alt?

Jag inser ju att man inte kan få allt och det är väl en del av utmaningen. En spelrigg är ju ingen server.

Kommer ju få en Fractal låda över att bygga vanlig dator med så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Det är väldigt rimligt och testa allt i samma maskin tycker jag. ESXi är väldigt bra för virutalisering av allt från freenas till linux och pfsense. Om du vill ha mer kräm och kärnor så är ju ett dual-cpu-moderkort att föredra, dock dåligt med tillgången på tradera just nu.

ebay via usa är bäst pris, även med tull och avgifter som ebay räknar med.
här är en säljare som säljer allt i ett kit:
https://www.ebay.com/itm/SuperMicro-X9DRH-7TF-server-motherbo...

med frakt, tull och momsavgifter så blir det ~4500kr för allt.

2630v2 ger dig 3,1ghz turbo och 12trådar per processor, moderkortet har dual 10Gb ethernet och inbyggd sas-kontroller, ett av dom bästa 2011-moderkorten du kan få. Det följer även med kylare, enda du behöver lägga till är minnen, t.ex:

https://www.ebay.com/itm/8GB-16GB-Server-RAM-DDR3-PC3-L-12800...

Där kan du köpa 8gb-stickor för runt 150kr st. Rekommenderar att du kör minst 8st för att använda alla minneskanaler på moderkortet. (1200kr för 8st 8gb plus 150 i frakt från UK)

så för runt 6000kr så har du en riktigt bra server! https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2630+v...

Ditt förslag är ett extended ATX och i mitt chassie står det följande (instansat) har fått med en påse distanser.

1 ATX M/B Hole
2 Baby AT hole
3 Slot B/P hole
4 Atx MB
Baby at
Slot B/p

A4 for asus P4 m/B
I4 for intel p4 m/B

Passar ditt förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Carson:

Tjenare,

Köpte för några månader sen en Raspberry Pi 4 för jag vill prova på Pi-hole. En sak ledde till en annan och idag driver samma Pi en drös av olika tjänster, främst Emby som jag och min familj kan titta på. Det är inte optimalt för den lilla Pien att driva allt detta, speciellt om det är flera som tittar samtidigt, och därför har tankarna gått till att bygga en riktig server. Satt uppe sent igår och kikade på vad som skulle kunna vara ett rimligt bygge och kom fram till följande:

https://i.imgur.com/EzBRh5Q.png

Min tankeprocess för vardera komponent:

  • CPU: Vill ha möjlighet att kunna transcodea i alla fall 2 st 1080p HEVC strömmar samt lite extra åt andra tjänster.

  • Chassi: Vill ha möjlighet att kunna sätta in en hel del hårddiskar. R5:an har plats till 8 st direkt och men lite modifikation kan man enkelt få in fler.

  • Moderkort: AM4 sockel, 6 SATA-portar, fler PCI-e lanes än B450 där det blir konflikt om man vill använda M.2 gränssnitten och samtliga SATA-portar.

  • RAM: 32 GB för VMs och annat roligt. Har medvetet inte valt ECC, då jag inte tänker spara några superkänsliga saker på servern.

  • SSD: Cache minne för snabbare överföringar.

  • PSU: Vill ha ett pålitligt nätaggregat om servern ska stå på 24/7.

Tanken är att jag ska köra unRAID på servern. Hårddiskarna hade jag tänkt införskaffa genom att plocka isär WD Elements 8 TB som går att köpa på amazon.de för billiga pengar. Jag planerar eventuellt att installera mitt RTX 2060 för hårdvaruacceleration om jag köper nytt grafikkort när RTX 3000-serien kommer ut.

Så poängen med inlägget är mest för att kolla med er om detta är ett rimligt bygge? Hade ni gjort några förändringar? Vill gärna höra era synpunkter och åsikter!

Jag kör själv en UnRaid server som bland annat har Plex så jag är lite i samma sits som dig.

Jag går i tankarna att uppgradera och då blir det AMD.

Jag skulle kört mATX i ett Node 804 istället. Mycket plats där också och bättre format för server imho.
Men kör ett riktigt server mobo istället. Du slipper lull-lull som tar plats, ström och kan gå sönder samt får funktioner som IPMI (guld värt), dubbla nic mm. Underlättar om du ska köra en VM så kan du dedikera ett NIC till den tex.

JAg kollar på asrock x470D4U

Visst är den lite dyrare men den är verkligen gjord för server, du kan köra utan grafikkort osv. DEt kan man inte alltid i ett vanligt mobo. Och du behöver inte kraften för transcodeing, med den prollen.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Ditt förslag är ett extended ATX och i mitt chassie står det följande (instansat) har fått med en påse distanser.

1 ATX M/B Hole
2 Baby AT hole
3 Slot B/P hole
4 Atx MB
Baby at
Slot B/p

A4 for asus P4 m/B
I4 for intel p4 m/B

Passar ditt förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske funkar ändå. Har du en länk till chassit? Annars är du nog begränsad till atx. Det finns atx-kort med dual cpu också, men dem är inte lika vanliga.

Det är VGA och integrerat grafikkort om du vill koppla skärm till servern, annars har den ipmi-port för fjärrstyrning.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

@Biermann: https://www.proshop.se/Chassi/Chieftec-UNC-410S-B-U3-OP-19-4U...

Verkar vara detta chassie. Vad är mina bästa väl för detta chassie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

@Biermann: https://www.proshop.se/Chassi/Chieftec-UNC-410S-B-U3-OP-19-4U...

Verkar vara detta chassie. Vad är mina bästa väl för detta chassie.

Svårt att säga med dem bilderna, men mät om det går in ett moderkort som är 330mm djupt. och att det finns några skruvhål i plåten som ger stöd åt ett såpass långt moderkort. Annars är det atx som gäller och då blir nog det bäst att ta ett för singleslot som det jag postade först.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa något med ipmi så du kan starta/stänga av och installera op via fjärrstyrning,
supermicro har det på de flesta av sina mobo, sjukt skönt att slippa stå med skärm och tangentbord fysiskt vid servern vid ominstallation eller andra saker.

sedan kräver inte emby jätte bra hårdvara. jag kör med en amd 6386se cpu, när jag försökt maxa ut den med emby har det ej lyckats även med väldigt många samtida hd strömmar då emby direkt spelar i väldigt hög grad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.