ipad oanvändbar efter update

Permalänk

ipad oanvändbar efter update

Uppdaterade min ipad 2018, nu ska man aktivera den igen (av någon anledning) vilket inte går eftersom den aldrig får kontakt. Det är tydligen ett vanligt problem (varför kan man undra..) så det står att man kan koppla in den till sin dator och itunes och genom itunes aktivera den.

Problemet är att itunes aldrig känt igen att jag haft någon ipad i datorn (har provat det förr då jag vill lägga in musik i min ipad) så det går inte den vägen heller. PC'n i sig ser direkt att jag stoppat i en ipad och ipad frågar om jag vill lita på datorn (trycker såklart att jag gör det).. så det funkar, men det finns ingen kontakt mellan itunes och ipaden. Går man till "Enheter" är allt grått, står inte heller att det finns någon ipad att koppla upp till någonstans itunes.

Någon som vet någon lösning?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed:

Låter konstigt har aldrig hört talas om det tidigare men du kan alltid återställa den via DFU:

https://www.imore.com/how-to-iphone-ipad-dfu-mode

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv

Har du provat att starta om datorn? Ominstallerat Itunes? Provat en annan usb-kabel? Ett annat usb-uttag på datorn?

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

@Bemushroomed:

Låter konstigt har aldrig hört talas om det tidigare men du kan alltid återställa den via DFU:

https://www.imore.com/how-to-iphone-ipad-dfu-mode

"putting your iPhone into a state where it can still communicate with iTunes on Windows or Mac and be restored,"

fast itunes funkar ju inte med min ipad så..

Skrivet av anon265474:

Har du provat att starta om datorn? Ominstallerat Itunes? Provat en annan usb-kabel? Ett annat usb-uttag på datorn?

japp, startade om efter att jag installerade itunes (vilket jag gjorde idag, avinstallerat det för länge sen då jag ändå inte fick det att funka, samma skit denna gång, den hittar ingen ipad). kabel eller uttag spelar ingen roll, som sagt, min PC hittar den utan problem, jag kan te.x komma åt bilder osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed:

Kör DFU så kommer det lösa sig! Det fungerar oftast även om datorn inte känner av enheten av min erfarenhet

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att vid återställning via DFU försvinner all data och information från enheten

(Se till att du först har sparat all data/media/bilder/whatever som du vill behålla någon annanstans än på iPaden)

Permalänk

@anon265474:

ok, får prova det.

tog med den till en kompis och installerade itunes där, fick inte riktigt samma fel, istället säger itunes att ipaden gav "en felaktig respons" eller liknande (man måste ju älska att den automatisk tror att man vill ha det på svenska, suck... gör felsökningar på google mycket svårare).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

nä glöm det, tusen grejer att komma ihåg + göra det snabbt. jag är inte 13 år... har ingen aning om vad som är volym upp/ner heller, finns ju inte märkt någonstans + går ej att se i ipaden iom att jag har välkomstskärmen. vilken idioti.

den åker ut på försäljning. vilket skräp.

för den som vill ha ett gott skratt;

Plug in your iPad Pro 2018 into your Mac or PC.
Open iTunes.
Make sure the iPad Pro is turned off.
Quickly press and release the volume up button.
Quickly press and release the volume down button.
Press and hold the Power button at the top until the Power off slider appears.
Drag the slider to power the iPad Pro off.
Press and hold the Power button for 3 seconds.
While you're still holding the power button, press and hold down the volume down button.
Continue to hold both buttons down for 10 seconds.
If the Apple logo appears, you've held it for too long. Try again.
Release the side button but continue holding the volume button down for 5 seconds.
Remember, if the "Plug into iTunes" screen comes on, you've held the buttons down for too long and need to try again.
If the screen remains black, your iPad Pro is successfully in DFU mode.

allt detta ska göras snabbt + 100% korrekt + hoppas på att itunes funkar (vilket det inte gör så det kommer ändå inte gå om man mot stor förmodan lyckas göra allt ovan utan att misslyckas någon gång i processen).

är dessutom rätt säker på att jag redan är i "DFU", dvs jag har ju välkomstskärmen, så som den är när den är ny...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Avstängd

Ska du sälja en ipad som inte funkar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

@Lagerlöf:

den fungerar garanterat om man har en PC+ipad som lyckas få kontakt med itunes, vilket ingen av de PC's jag provat får. Har man en mac lär det säkert funka. knappast något fel på hårdvaran, går utmärkt att nå mina bilder osv...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

nä glöm det, tusen grejer att komma ihåg + göra det snabbt. jag är inte 13 år... har ingen aning om vad som är volym upp/ner heller, finns ju inte märkt någonstans + går ej att se i ipaden iom att jag har välkomstskärmen. vilken idioti.

den åker ut på försäljning. vilket skräp.

för den som vill ha ett gott skratt;

Plug in your iPad Pro 2018 into your Mac or PC.
Open iTunes.
Make sure the iPad Pro is turned off.
Quickly press and release the volume up button.
Quickly press and release the volume down button.
Press and hold the Power button at the top until the Power off slider appears.
Drag the slider to power the iPad Pro off.
Press and hold the Power button for 3 seconds.
While you're still holding the power button, press and hold down the volume down button.
Continue to hold both buttons down for 10 seconds.
If the Apple logo appears, you've held it for too long. Try again.
Release the side button but continue holding the volume button down for 5 seconds.
Remember, if the "Plug into iTunes" screen comes on, you've held the buttons down for too long and need to try again.
If the screen remains black, your iPad Pro is successfully in DFU mode.

allt detta ska göras snabbt + 100% korrekt + hoppas på att itunes funkar (vilket det inte gör så det kommer ändå inte gå om man mot stor förmodan lyckas göra allt ovan utan att misslyckas någon gång i processen).

är dessutom rätt säker på att jag redan är i "DFU", dvs jag har ju välkomstskärmen, så som den är när den är ny...

Volym upp är ju den övre och volym ner är nedre, sitter på högra sidan typ längst upp. Detta kan ju inte vara allt för svårt att hitta..

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Volym upp är ju den övre och volym ner är nedre, sitter på högra sidan typ längst upp. Detta kan ju inte vara allt för svårt att hitta..

vadå övre eller nedre, du kan hålla en ipad precis hur som helst, det finns inget upp eller ned.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

men som sagt, DFU.. det enda som händer med det är väl att man kommer tillbaka till välkomstskärmen, så som den är när den är ny. det är där jag är nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

vadå övre eller nedre, du kan hålla en ipad precis hur som helst, det finns inget upp eller ned.

USB kontakten är neråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

vadå övre eller nedre, du kan hålla en ipad precis hur som helst, det finns inget upp eller ned.

Hemknappen i nederkant och selfiekameran i överkant är väl standard gällande orienteringen på en iPad?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

vadå övre eller nedre, du kan hålla en ipad precis hur som helst, det finns inget upp eller ned.

Strömknappen sitter längst upp och USB-Kontakten längst ner. Även lilla selfie kameran är på översidan, så alltså blir volymknapparna längst upp på högra sidan. Och vilken som är upp och ner kan man då lista ut, den över knappen höjer och den undre sänker.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Den måste vara ikopplad i datorn när du kör in den i DFU-läge med.
Det brukar inte funkar om man kör DFU och sen kopplar in den i datorn.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

ok, tror jag är i DFU, har nån vit usb-kabel på skärmen nu.

får se om itunes och ipaden verkligen har kontakt, möjligt att itunes faktiskt tar hem något (pil nedåt med cirkel runt som snurrar, bör ju indikera att den laddar ner).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Ok.
DFU gör absolut ingenting, man kommer bara tillbaka till exakt där jag var. dvs till "it may take a few minutes to activate your ipad" (vilket inte går). Den säger då efter en stund att man kan försöka från itunes från din mac eller PC, vilket inte går.

"itunes kunde inte ansluta till ipad enheten "namn" eftersom ett ogiltigt svar mottogs från enheten."

står det i itunes nu, precis samma som kom upp på min kompis PC...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

vet vad felet är, men vet inte hur man löser det. ipaden säger ju att man ska slå in en Passcode (vilket jag alltid trott är lösen för ipaden, för slår man in lösen kommer man trots allt vidare). Men det är inte det den frågar efter, den frågar efter en sifferkombo som ska komma upp på PC'n som man ska matcha på sin ipad när den frågar efter denna passcode. Denna ruta kommer dock aldrig upp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

ok, tror jag är i DFU, har nån vit usb-kabel på skärmen nu.

får se om itunes och ipaden verkligen har kontakt, möjligt att itunes faktiskt tar hem något (pil nedåt med cirkel runt som snurrar, bör ju indikera att den laddar ner).

Beklagar att jag inte kommer med någon större hjälp, men om du har en vit kabel och iTunes-loggan så är du inne i Restore-läget.
Om du får in plattan i DFU-läge så ska skärmen vara helt släckt, får du upp något på skärmen så har man gjort fel.

Jag vet att enheterna är ganska kinkiga att komma in i DFU, men det är väl för att du inte ska råka göra det av misstag, antar jag.
Som många redan har sagt tidigare, du har volym-knapparna på sidan och har du ladduttaget nedåt så är plattan i rätt riktning.

Jag föreslår att du tar ett djupt andetag och försöker få in den i DFU-läget ordentligt, det brukar lösa de flesta problemen med att få ordning på Apples grejer som vägrar starta ordentligt.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

vet vad felet är, men vet inte hur man löser det. ipaden säger ju att man ska slå in en Passcode (vilket jag alltid trott är lösen för ipaden, för slår man in lösen kommer man trots allt vidare). Men det är inte det den frågar efter, den frågar efter en sifferkombo som ska komma upp på PC'n som man ska matcha på sin ipad när den frågar efter denna passcode. Denna ruta kommer dock aldrig upp.

Lite förvirrande att hänga med i vad du menar...

1. Fungerar din iPad normalt? Dvs kan kommer du in till hemskärmen? Kan du öppna inställningar? Bilder och övriga appar?
2. Om inte, är det denna skärm du kommer till? https://i1.wp.com/www.gottabemobile.com/wp-content/uploads/ac...
3. Är det i detta steg som du får upp att du behöver en passcode? Har du 2 faktors autentisering aktiverat? Om ja, så ska du acceptera på en annan enhet för att få reda på koden. (sex siffror)
4. Om du är i DFU läge så ser skärmen ut i stil med: https://9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/6/2016/09/force-... I detta läge så kan ENBART återställa telefonen via iTunes. Inget annat fungerar.
5. Du säger i ett tidigare inlägg #18289854, menar du att iPaden startar som den ska och du kan komma åt alla appar och bilder? Eller kommer du åt bilderna via utforskaren i datorn?
6. Kan du ta lite bilder med en annan enhet och visa oss så att vi ser vad exakt du menar då du blandar ihop saker och ting vilket gör det svårare för oss att hjälpa dig. Bilderna kan du ladda upp på exempelvis https://www.bildtagg.se/ och länka hit.

(Sen finns det upp och ned på en iPad. Selfiekameran är alltid upp och ladduttaget är nedåt )

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk

igen; jag kommer bara till skärmen där man ska aktivera sin ipad, får då felmeddelandet att det inte går och att man kan vänta och försöka igen (har försökt kanske 10 ggr) eller så kan man försöka aktivera den via sin PC eller mac och itunes.

bilder når jag som vanligt via PC'n.

men som sagt, vet vad felet är nu. får googla eller kolla med deras support.

och ja, "3. Är det i detta steg som du får upp att du behöver en passcode? Har du 2 faktors autentisering aktiverat? Om ja, så ska du acceptera på en annan enhet för att få reda på koden. (sex siffror)"

det är detta som är felet, får ingen passcode på PC'n som jag kan skriva in på ipaden.. det är därför den svarar i itune att den fått en felaktig respons när jag istället skrivit in mitt lösen..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Inaktiv

@Bemushroomed

Har du gjort detta? https://dgit.com/how-to-authorize-a-computer-on-itunes-55020/
Om inte så gör det, sedan prova igen.

Testa samtliga steg på denna sida: https://support.apple.com/sv-se/HT204095

Funkar det ändå inte, testa följa denna guide: https://www.ikream.com/how-to-fix-an-apple-ipad-pro-2018-that...

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Bemushroomed

Har du gjort detta? https://dgit.com/how-to-authorize-a-computer-on-itunes-55020/
Om inte så gör det, sedan prova igen.

japp, på båda datorerna.

Citat:

Testa samtliga steg på denna sida: https://support.apple.com/sv-se/HT204095

Det är i princip det jag gjort, men lite mer extremt, testade på en helt annan dator (dock en PC igen), gick även på den igenom olika portar.

Citat:

Funkar det ändå inte, testa följa denna guide: https://www.ikream.com/how-to-fix-an-apple-ipad-pro-2018-that...

har inte unknown-error-0xe felet iofs, utan problemet är att det ska komma upp en ruta på PC'n som ger mig en kod som ska skrivas in på ipaden.

"Verification codes
A verification code is a temporary code sent to your trusted device or phone number when you sign in to a new device or browser with your Apple ID. You can also get a verification code from Settings on your trusted device.
A verification code is different from the device passcode you enter to unlock your iPhone, iPad, or iPod touch"

dock är det något förbryllande för min ipad frågar faktiskt efter passcode, när jag pluggar in den, inte efter verification code, det har jag aldrig fått upp. men likväl svarar itunes / PC'n att svaret inte blev korrekt så jag tillåts därför inte att använda itunes med ipaden.

jag ska ge mig in i det imorrn, ett sista försök innan jag sätter ut annons på den, riktigt jävla kasst är det..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Lite prylar jag testat senaste timmen

* provat att inte använda min router utan direkt in i nätverkskort (2 olika)
* återställt nätverk
* avinstallerat itunes + allt "apple" med microsofts speciella "Install_and_Uninstall" program för felsökning
* manuellt tagit bort kataloger som blivit kvar (itunes lämnar en del efter sig)
* installerat det som admin + startat som admin. provade att installera på annan drive
* provat att dra ut precis alla usb-kablar inkl tangentbord + mus (tillfälligt).
* testat att stänga av onödiga tjänster, stängt av säkerhet för att se om något där stör.
* ändrade prioritet till Hög för allting som hade med itunes / apple att göra
* testat alla USB-ingångar inkl helt separata som sitter på PCI-E kort.
* provade en annan kabel (3:e).
* startat om dator + itunes x antal ggr
* "kallstartat" ipaden otal ggr
* testat att starta itunes och sen sätta i ipad, och tvärtom

alltid exakt samma respons från itunes (nu på engelska för att kunna felsöka bättre) "invalid response from device". får väl ägna några timmar åt att googla fler grejer men jag tror det är rätt kört faktiskt.

Edit 2:
körde det inbyggda diagnoistikprogrammet.

* No USB ports found
* No ipod, iphone or ipad found

no usb ports found.. okkk.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

igen; jag kommer bara till skärmen där man ska aktivera sin ipad, får då felmeddelandet att det inte går och att man kan vänta och försöka igen (har försökt kanske 10 ggr) eller så kan man försöka aktivera den via sin PC eller mac och itunes.

bilder når jag som vanligt via PC'n.

men som sagt, vet vad felet är nu. får googla eller kolla med deras support.

och ja, "3. Är det i detta steg som du får upp att du behöver en passcode? Har du 2 faktors autentisering aktiverat? Om ja, så ska du acceptera på en annan enhet för att få reda på koden. (sex siffror)"

det är detta som är felet, får ingen passcode på PC'n som jag kan skriva in på ipaden.. det är därför den svarar i itune att den fått en felaktig respons när jag istället skrivit in mitt lösen..

Logga in på ditt applekonto på datorn i webbläsaren och stäng av 2faktors då? När du får ordning på allt så kan du slå på 2FA igen.

https://support.apple.com/en-us/HT207198

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Logga in på ditt applekonto på datorn i webbläsaren och stäng av 2faktors då? När du får ordning på allt så kan du slå på 2FA igen.

https://support.apple.com/en-us/HT207198

Bra idé! Provade och det är igång, men man kan inte ta bort det tyvärr. Även om det står på deras egen sida att man ska kunna göra det.

"Sign in to your Apple ID account page.
In the Security section, click Edit.
Click Turn Off Two-Step Verification. Click again to confirm"

"turn off" finns inte som val helt enkelt. Det är den enda settingen där som inte på något sätt går att ändra, allt annat har någon form av edit-knapp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@bemushroomed : har du testat att i DFU-läge (är det utfört korrekt ser du inget på skärmen), ladda hem din uppdatering för iPad:en och göra en restore på enheten?