Har jag förstört grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Har jag förstört grafikkortet?

Hej! Jag skulle koppla in en satakabel men fick inte plats så då bestämde jag mig för att koppla ut grafikkortet. Mitt i allt fick jag ett telefonsamtal och när jag hade lagt på luren skulle jag dra ut kortet och då trodde jag allt var klart bara att dra ut men hade tydligen inte tagit bort spärren på pcie porten så jag slet lite i kortet innan jag snabbt insåg mitt misstag.

När jag koppla in kortet igen så fungerade allt och jag gjorde en snabb benchmark på userbench och fick normalt resultat

Det som gör mig orolig är att själva guldiga "stiftet" är halvt borta kolla bild nedan

Där pilen är på bilden så går bara det första ungefär halvvägs upp, lite mer kanske medan på alla andra stift så är stiftet på hela.

Bilden jag infogade är också samma grafikkort som det jag har men på den så ser ju alla stift ut att vara likadana, kanske skiljer sig i verkligheten tänker jag, för om halva är borta borde väl skiten vara dött?

Håller på att skita på mig

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så kan stiften vara olika långa.
Alltså funkar det så funkar det ju..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Om jag inte minns fel så kan stiften vara olika långa.
Alltså funkar det så funkar det ju..

Jo det är iofs sant men jag tänker ifall det är något som kan gå sönder med tid eller något, kanske bara är extremt paranoid, oroar mig för att behöva köpa ett nytt kort snart, skulle kännas saftigt att köpa ett nytt 2080 :S

Permalänk
Skrivet av pukko:

Hej! Jag skulle koppla in en satakabel men fick inte plats så då bestämde jag mig för att koppla ut grafikkortet. Mitt i allt fick jag ett telefonsamtal och när jag hade lagt på luren skulle jag dra ut kortet och då trodde jag allt var klart bara att dra ut men hade tydligen inte tagit bort spärren på pcie porten så jag slet lite i kortet innan jag snabbt insåg mitt misstag.

När jag koppla in kortet igen så fungerade allt och jag gjorde en snabb benchmark på userbench och fick normalt resultat

Det som gör mig orolig är att själva guldiga "stiftet" är halvt borta kolla bild nedan

https://i.imgur.com/MW57O4h.jpg

Där pilen är på bilden så går bara det första ungefär halvvägs upp, lite mer kanske medan på alla andra stift så är stiftet på hela.

Bilden jag infogade är också samma grafikkort som det jag har men på den så ser ju alla stift ut att vara likadana, kanske skiljer sig i verkligheten tänker jag, för om halva är borta borde väl skiten vara dött?

Håller på att skita på mig

Hmmm, om du kollar på högra sidan så är där väl också något sådant stift som börjar en bit längre upp?

Kan du inte ta ett foto på hur det ser ut på ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Hmmm, om du kollar på högra sidan så är där väl också något sådant stift som börjar en bit längre upp?

Kan du inte ta ett foto på hur det ser ut på ditt grafikkort?

Absolut, fixar ett. brb

Permalänk
Medlem

Funkar det så funkar det så ingen fara. I värsta fall om det skulle sluta fungera så går det att fixa med strömledande färg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Fattade inte om det var själva "ledningen" på kretskortet som hade lossnat/var kortare, eller om det var hela kretskortet som hade brutits av? Om det är hela kretskortet som brutits av så borde du ha tagit i väääääldigt mycket och det tror jag du hade märkt, om det däremot är så att själva "ledningen" börjar en liten bit längre upp, så är det nog så som det ska vara, iaf om du kollar på hur det ser ut på andra sidan likt bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Hmmm, om du kollar på högra sidan så är där väl också något sådant stift som börjar en bit längre upp?

Kan du inte ta ett foto på hur det ser ut på ditt grafikkort?

Tog bild på båda sidorna av kortet, såg att det fanns en sådant stift som var mindre på bägge sidor så känns som allt är i sin ordning.

https://imgur.com/Wq03qsQ

https://i.imgur.com/vAjq16r.jpg

Skrivet av fantomsmurfen:

Funkar det så funkar det så ingen fara. I värsta fall om det skulle sluta fungera så går det att fixa med strömledande färg.

Skönt att höra, om något skulle strula kan man då lämna in den på en valfri itfirma och så kan de lösa biten med strömledande färg? Är inte så hightec på datorer så litar nog inte riktigt på mig själv där

Skrivet av sharadkingboy:

Fattade inte om det var själva "ledningen" på kretskortet som hade lossnat/var kortare, eller om det var hela kretskortet som hade brutits av? Om det är hela kretskortet som brutits av så borde du ha tagit i väääääldigt mycket och det tror jag du hade märkt, om det däremot är så att själva "ledningen" börjar en liten bit längre upp, så är det nog så som det ska vara, iaf om du kollar på hur det ser ut på andra sidan likt bilden.

Själva ledningen visste inte riktigt vad det kallades

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Tog bild på båda sidorna av kortet, såg att det fanns en sådant stift som var mindre på bägge sidor så känns som allt är i sin ordning.

Ja, det där ser helt normalt ut. Du är inte den första som blivit oroad av att några stift faktiskt är lite avhuggna på en normal PCIe-kontakt