Hejsan!
Jag installerade ubuntu (dual boot med Windows) på min dator och det rullade på bra.
Efter ett tag fick jag för mig att ta bort swapen och partionerade den sedan till ntfs.
När swapen var borta frös ubuntu direkt så jag var tvungen att formatera om ntfs partionen tillbaka till swap igen.
Just nu använder jag swap partionen och även om RAM minnet inte är på gränsen till fullt så använder den lite av swap, vad beror det på?
Är inga problem att köra utan swap heller (om man har tillräckligt med RAM), bara du ändrar partitionstabellen och fstab så linux får reda på att swap saknas
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p5 during installation
UUID=bcea4423-fc1a-4498-abe9-3a29e346dd95 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# /boot/efi was on /dev/nvme0n1p1 during installation
UUID=E097-8883 /boot/efi vfat umask=0077 0 1
# /home was on /dev/nvme0n1p7 during installation
UUID=d461e315-93a5-404c-915b-92685e28f3e7 /home ext4 defaults 0 2
# swap was on /dev/nvme0n1p6 during installation
UUID=a35e0e1a-33ef-4bb8-8726-e0a929bd6d01 none swap sw 0 0
Tack! Verkar som jag gjorde något fel.
Tänkte strunta i Swap först för att jag hört att det inte behövs numer men körde det ändå av gammal vana, så vet inte hur det hade varit utan, kanske blev något fel under formateringen.
Aj, det var ju inte riktigt så jag gjorde, utan jag omformaterade via disk...
Är inga problem att köra utan swap heller (om man har tillräckligt med RAM), bara du ändrar partitionstabellen och fstab så linux får reda på att swap saknas
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p5 during installation
UUID=bcea4423-fc1a-4498-abe9-3a29e346dd95 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# /boot/efi was on /dev/nvme0n1p1 during installation
UUID=E097-8883 /boot/efi vfat umask=0077 0 1
# /home was on /dev/nvme0n1p7 during installation
UUID=d461e315-93a5-404c-915b-92685e28f3e7 /home ext4 defaults 0 2
# swap was on /dev/nvme0n1p6 during installation
UUID=a35e0e1a-33ef-4bb8-8726-e0a929bd6d01 none swap sw 0 0
Tack! Verkar som jag gjorde något fel.
Tänkte strunta i Swap först för att jag hört att det inte behövs numer men körde det ändå av gammal vana, så vet inte hur det hade varit utan, kanske blev något fel under formateringen.
Aj, det var ju inte riktigt så jag gjorde, utan jag omformaterade via disk...
Tänk på att man kan inte bara ta bort swap-partionen hur som helst, när som helst - du måste först meddela OS att du inte längre tänker använda swap längre med 'swapoff --all' (tar bort användningen av alla eventuella swap-partioner eller swapfiler som systemet använder) så att OS vet om att filen helt plötligt slutar att existera och inte bara rycker mattan under denna. Normalt brukar OS kunna starta med kanske extra fördröjning även om fstab hänvisar till en swappartition/fil som inte längre finns, men tar man bort swap-partiotioner permanent så bör även hänvisningen till denna i /etc/fstab också kommenteras bort med '#' först på raden.
som root-användare kan du göra en massa styggheter mot OS utan att något förklädesprogram säger åt dig att du inte bör göra saker. Läs 'man' eller surfa på det innan för kommandot innan du ger dig på mer riskabla operationer.