Permalänk
Medlem

Köpråd - Grafikkort

Tjenare!

Jag har ett grafikkort som gick sönder i förra veckan så måste nu ge mig ut och köpa ett nytt.
Mitt tänk har varit att jag skulle bygga en helt ny dator till hösten då Cyberpunk 2077 kommer men nu blir jag tvingad till att iaf börja uppgraderingen nu.

Problemet är ju bara att slutgiltiga specs för Cyberpunk inte har släpps än, och jag vill inte råka köpa ett kort nu som i slutändan inte är för klent. Nån som har några bra råd kring detta ämne? Budget för kortet hade jag tänkt mig mellan 4000 – 5000kr.

Har detta nätagg i nuläget. Antar att jag kommer behöva byta det också så råd kring det ämnet uppskattas också.
https://www.inet.se/produkt/6911389/corsair-tx-750w-80-bronze...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat2:

Tjenare!

Jag har ett grafikkort som gick sönder i förra veckan så måste nu ge mig ut och köpa ett nytt.
Mitt tänk har varit att jag skulle bygga en helt ny dator till hösten då Cyberpunk 2077 kommer men nu blir jag tvingad till att iaf börja uppgraderingen nu.

Problemet är ju bara att slutgiltiga specs för Cyberpunk inte har släpps än, och jag vill inte råka köpa ett kort nu som i slutändan inte är för klent. Nån som har några bra råd kring detta ämne? Budget för kortet hade jag tänkt mig mellan 4000 – 5000kr.

Har detta nätagg i nuläget. Antar att jag kommer behöva byta det också så råd kring det ämnet uppskattas också.
https://www.inet.se/produkt/6911389/corsair-tx-750w-80-bronze...

Hej,

RTX 2070 Super hade nog varit bäst om du vill va säker på att kunna driva Cyberpunk bra (vet dock inte vilken upplösningen du spelar i). Men den ligger ca 700kr över din budget så om du verkligen vill hålla dig under 5000kr så är 5700XT Pulse oslagbar.

Ang. nätagget så vet jag inte varför du vill byta ut det om du inte har märkt några problem? Den kan ju driva 2080ti+9900k. Är du rädd att den är för gammal kanske?

Permalänk
Medlem

Mellanlanda med ett begagnat kort tillsvidare tex Vega 56 eller GTX980Ti tills vi vet mer om systemkraven på spelet
samt att det förhoppningsvis hinner utannonseras lite nya kort innan spelet släps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@Boredbynoobs Okay kör du 5700XT Pulse? Känns som att det är många på forumet som klagar på kortet att det är instabilt, men såg också att det fick bra betyg i testerna här på sidan.^

@Bengabang Först var jag också inne på om man bara skulle köpa något billigt tills vidare, men samtidigt så kommer jag ju behöver lägga typ 2000 på ett begagnat kort, som jag ändå måste byta om 6 månader. Det blir ju bara pengar is sjön, varpå att i så fall hade fått ut mer av att spendera 7000 på ett kort nu.

Min fråga är nog snarare om det är ett 5700XT man ska köra på, eller något motsvarande Vilket kort som med störta sannolikhet kommer vara en bra investering inför Cyberpunk.

Permalänk
Medlem

Prestandan på 5700XT är oslagbar för pengarna, men i din budget ryms ju 2060 super också även om det är långsammare så är det inte lika ’osäkert’ som AMD har varit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tomat2: Det går alltid att sälja kortet igen
Själv mellanlandade jag på ett RX5700 till min ena spelburk i väntan på nästa generations kort, men det fungerar förvånansvärt bra i 3440x1440.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@BengaBang Ja jag lutar nog efter mycket om och men åt RX5700 XT Pulse, sen slog det mig att jag är väldigt rostig när det kommer till datorbygge. Vet inte ens vad jag ska kolla på för att avgöra om mitt moderkort kan ta emot Grafikkortet.

Jag har detta moderkort, kan jag ens sätta in RT5700 eller måste jag uppdatera?
https://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat2:

@BengaBang Ja jag lutar nog efter mycket om och men åt RX5700 XT Pulse, sen slog det mig att jag är väldigt rostig när det kommer till datorbygge. Vet inte ens vad jag ska kolla på för att avgöra om mitt moderkort kan ta emot Grafikkortet.

Jag har detta moderkort, kan jag ens sätta in RT5700 eller måste jag uppdatera?
https://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx

Det ska inte vara några som helst problem att installera ditt grafikkort i det moderkortet...

Permalänk
Medlem

Har det fysiskt plats inne i chassit så är det inga problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BengaBang:

Mellanlanda med ett begagnat kort tillsvidare tex Vega 56 eller GTX980Ti tills vi vet mer om systemkraven på spelet
samt att det förhoppningsvis hinner utannonseras lite nya kort innan spelet släps.

Skrivet av tomat2:

@Bengabang Först var jag också inne på om man bara skulle köpa något billigt tills vidare, men samtidigt så kommer jag ju behöver lägga typ 2000 på ett begagnat kort, som jag ändå måste byta om 6 månader. Det blir ju bara pengar is sjön

980Ti går att hitta för 1500 kronor, i höst kommer man säkert kunna få åtminstone 1300 kronor för dem. Så det blir 200 kronor i sjön, ungefär lika mycket som ett 5700XT förlorar när man tar ut det ur lådan om man går på Inets fyndpriser.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Blir att köpa ett ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO. Blir lite dyrt men får se det som en investering...

Ingen som råkar sitta på en rabattkod till Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat2:

Blir att köpa ett ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO. Blir lite dyrt men får se det som en investering...

Ingen som råkar sitta på en rabattkod till Komplett?

Om du är intresserad av ett begagnat RTX 2080 så har jag ett på annons

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586576-kfa2-geforce-r...