Permalänk
Medlem

Ny småbåtsbrygga - En bygglogg

Här kommer en för Sweclockers något annorlunda bygglogg, men jag tror att många kan tycka det är intressant ändå. Jag själv älskar ju både elektronik/IT och att bygga saker IRL så nu tänkte jag dela med mig

För att bli av med vinterångesten och drömma om sommarens alla nöjen till sjöss så har jag börjat planera min nya småbåtsbrygga som jag ska bygga till våren. Vi har haft en gammal båtbrygga tidigare som skrotades i höstas då den var uttjänt. Jag uppgraderade även vår gamla långsamma eka till en mindre styrpulpetbåt i höstas så till denna säsong vill jag ha en ordentligare brygga. Vi har haft en hel del tankar på förbättringar som jag tar med mig till konstruktionen denna gång. I denna bygglogg tänkte jag dela med mig av min bryggbyggnation samt att det är kul att få input från andra som säkert kan förbättra mina tankar. Just nu pågår projektering i Sketchup och tanken är att börja så smått mot slutet av mars för att bli färdig i april.

Bryggans läge - Vi bor med sjötomt och har båtplatsen i en skyddad vik. Sötvatten och låga vindlaster gör det betydligt enklare. Sjöns vattenstånd varierar mycket över året. Som högst är det på vintern och lägst i augusti. Från iläggning i april till lägsta vatten i augusti skiljer det ca 50-60cm. Denna vinter har det hittills inte varit någon is alls men en kall vinter blir det uppåt 30cm is så bryggan behöver tas upp över vintern.

Förbättringar mot den förra bryggan - Den förra bryggan var svintung att flytta så vi behövde ofta 4 man för att släpa upp den på hösten, därför försöker jag göra så att den nya bryggan går att plocka isär i delar för att förenkla upptagningen. Den var även för kort (ca 4m) så jag kunde inte ligga med båten fast vid bryggan och starta den då propellern nådde botten, därför ska den nya bli längre (ca 8m). Tidigare när jag byggt en flytbrygga med cellplast som flytkropp så har dessa under året smulat ned vattnet med frioglitkulor, spruckit m.m så jag ser över bättre alternativ denna gång.

Bryggans utformning - På grund av det varierande vattenståndet vill vi ha en flytdel där båten ska ligga. På grund av längden vill jag dock inte ha enbart flytdel. Därför har jag delat upp bryggan i sektioner. En fast brygga som står på botten 3,5m lång + 2m ledad landgång + 3m flytbrygga. Bifogat ligger en översiktsbild. 4st flytblock i flytbryggan och ett i änden av landgången. Ramverket syns när jag släcker lagret med trallen. Anledningen till de många bärlinorna i den fasta bryggdelen är att de 2 mellersta bärlinorna tillsammans med trallen ska gå att plocka av löst i 2 stora delar för lättare upptagning. Jag funderar samtidigt på hur jag ska lösa något liknande för flytbryggan. Den lilla stumpen som sticker ut på flytbryggan är för att få ytterligare lite längd att förtöja båtens akter i så jag kommer ut på djupare vatten för motorn. Min sambo hatar den dock redan pga hur den ser ut så den ryker antagligen i en senare version...

Led för landgång - Att köpa färdiga beslag för att få en led till landgången var dyyyrt, ett par tusenlappar bara i den delen. Så jag fick uppfinna mig något eget. Jag har köpt rostfri gängstång M12 på 1m + rostfria öglebultar. Fäster 3st öglebultar på respektive bryggdel och för sedan igenom gängstången genom allihopa, låsmuttrar på ändarna så den stannar kvar. Blir som ett gångjärn + att det kommer hålla flytbryggan "rak". Bifogar en enkel skiss på det med.

Flytblocken - Jag har som sagt haft flytblock av cellplast förut men gillade ej att det lossnar frigolitkulor som fiskarna riskerar få i sig så jag har sökt med lampa och lykta efter flytpontoner av plast alternativt blå plastfat. Pontonerna blir orimligt dyra och plasttunnorna skapar en för hög brygga som blir instabil. Det finns inget som kommer i närheten av priset för cellplasten så det faller på dem även denna gång. Jag köper 1200x600x100 skivor och limmar ihop 3st med cellplastlim så varje flytblock blir 1200x600x300. Denna gång kommer jag dock att slå in dem i tjock byggplast, på samma sätt som jag slår in en julklapp. Skarven ska ha ca 10cm överlapp, placeras uppåt och tejpas med vävtejp. Därefter drar jag även 2x4st buntband av plast runt blocket för att hålla ihop dem extra bra, buntbandens anslutningar till varandandra sker i varje hörn av flytblocket så att det ej skär in i cellplasten.

Kostnader - Jag mängdar materialet i Excel parallellt och allt material kommer kosta strax över 5 000kr. Det kan jämföras med liknande färdiga paket att köpa som kostar allt mellan 25-50 tkr. Detta blir alltså låååångt mycket billigare + att det är mycket roligare att berätta för vänner och familj att jag gjort allt själv!

Det var allt jag hade för stunden. Jag planerar att posta gott om bilder i tråden under hela byggnationen så följ gärna tråden och kom gärna med tips och egna erfarenheter. Trevlig helg på er alla

Z

Dold text
Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Dags för uppdatering! Inte mycket respons ännu men hoppas någon ändå finner intresse när det är dags för eget bygge

Idag har jag tillverkat de första 2 flytblocken. Fick bara plats med cellplast för 2st i bilen hem i fredags så det fick räcka. Jag hade tänkt limma ihop dem som jag gjort sist men har inte riktigt varit nöjd med styrkan i det. Hittade i stället isolerspik på Byggmax vilket blev både billigare, enklare och det sitter betydligt bättre. Spikarna är 18cm långa och fäster 2 skivor ihop. Eftersom en skiva hamnar i mitten måste man tänka lite på i vilken ordning man spikar. Jag började trycka igenom 2 spikar i en skiva, därefter vände jag den och tryckte i två till, sedan tryckte jag på den tredje skivan ovanifrån och satte i 2 spikar till i den. Totalt 8 spikar per block med 3 skivor.

Dold text

Båten tar mycket plats i garaget men passar perfekt som förvaring för alla vinterprojekt.

Dold text

Nu är det dags att plasta in frigolitblocken. Jag köpte byggfolie som används som ångspärr i väggarna. 0,2mm tjock och vattentät så den kommer funka bra både i vattnet och är tålig när den ska dras upp på land på hösten. Bra att mäta upp ytan på blocken så jag vet vilka mått jag ska klippa till.

Dold text

Sedan placeras blocket i mitten av plasten. På det första blocket försökte jag vika in all plast utan att klippa bort ytorna som ej behövs då jag ville minska risken för möjliga inläckage. Det var dock svårt att hantera eftersom plasten är så tjock och styv. Kvalitetskontrollanten kom förbi en sväng och meddelade att det prasslande flytblocket var tämligen läskigt.

Dold text

Till flytblock nr 2 så valde jag att klippa bort plasten som ej behövdes och fick till ett mycket snyggare resultat utan massa extra vikt plast. Tejpen (vattenfast vävtejp) fäste mycket jämnare då också. Drog 2x4st grova buntband av plast runtom också för lite extra styrka. Jag anpassade anslutningarna av banden så att de hamnade i hörnen och skapade räta vinklar och därmed inte skär in i plasten. Det färdiga resultatet blev mycket bra tycker jag.

Dold text

Blir ca 200kr per flytblock plastat och klart. Mycket billigare än färdigköpta flytblock. Blå plastfat kan man få tag på lite billigare men då blir bryggan 30cm högre vilket påverkar stabiliteten avsevärt. Detta tror jag blir en perfekt lösning sett till ekonomi och funktion.

Z

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Snyggt än så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag är så sugen på att komma på någon bra lösning (dvs hitta något problem och lösa det åt dig, hjälpa till), men det du har ser redan bra ut.

Många missar flytblock på rampen men inte du!

Hur fäster du land-sidan i marken?

Vrider du rektangeln med byggplast 45 grader tjänar du ganska mycket yta som behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snyggt än så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag är så sugen på att komma på någon bra lösning (dvs hitta något problem och lösa det åt dig, hjälpa till), men det du har ser redan bra ut.

Många missar flytblock på rampen men inte du!

Hur fäster du land-sidan i marken?

Vrider du rektangeln med byggplast 45 grader tjänar du ganska mycket yta som behövs

Tack!
Den fasta bryggan planerar jag helt enkelt att ställa på botten. Vår gamla brygga har stått så i 10+ år. Den kommer väga strax över 200kg. Nu kommer visserligen en stor förlängning + båten längre ut, men jag kommer förtöja flytbryggan med rep så dess rörelser i sidled begränsas. Det ligger även i en skyddad vik så min bedömning utifrån magkänsla är att det kommer ligga still. Gör det inte det så får jag helt enkelt hitta på någon lösning på plats

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Kul projekt. Har hjälpt farsan att rita upp en brygga i likhet med din. Men jag valde plastdunkar istället för cellplast då cellplasten inte är så stryktålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Intressant projekt, jag är själv i fas med att bygga en brygga till sommaren.
Har du några beräkningar på flytkraften på cellplasten?
Vet själv inte riktigt vad jag skall använda för nått för att skapa flytkraften, men håller med om just den biten att pontonerna blir alldeles för kostsamt att använda, samt även att plastfat blir lite för höga.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Måste plastfaten vara under trallen verkligen? Tänker mig att man borde kunna bygga en bättre brygga med faten på sidan av trallen och ’bänkar’ eller iaf ett trappsteg upp till en högre avsats för faten. Då kan faten användas som fender dessutom och beroende på båt blir det lättare att komma in och ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Intressant projekt, jag är själv i fas med att bygga en brygga till sommaren.
Har du några beräkningar på flytkraften på cellplasten?
Vet själv inte riktigt vad jag skall använda för nått för att skapa flytkraften, men håller med om just den biten att pontonerna blir alldeles för kostsamt att använda, samt även att plastfat blir lite för höga.

Flytförmågan blir volymen av det undanträngda vattnet * densiteten av vattnet*jordens tyngdacceleration, så om du har 200 liters fat som ligger till hälften under ytan blir det ca 100kg-vikten av fatet i flytförmåga. Om hela fatet är under vatten klarar det strax under 200kg. Tror att jag personligen inte hade vågat bygga pontoner med bara byggplast som mekaniskt skydd, men det är väl stenigare och blåsigare där jag är uppväxt, men om man sticker hål med en fiskekrok blir det ju också förstört.. Hur som helst tycker jag TS brygga ser ut att bli jättefin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Intressant projekt, jag är själv i fas med att bygga en brygga till sommaren.
Har du några beräkningar på flytkraften på cellplasten?
Vet själv inte riktigt vad jag skall använda för nått för att skapa flytkraften, men håller med om just den biten att pontonerna blir alldeles för kostsamt att använda, samt även att plastfat blir lite för höga.

Kul, dela gärna med dig av dina egna tankar! Just flytkraft i vatten är väldigt enkelt. Volymen av den undanträngda massan (vatten) * densiteten av vatten, avrundat är det 1. Blocken är 1,2 x 0,6 x 0,3m = 0,216m3 * 1 * 1000 för att göra om det till kg. Så drygt 210kg lyftkraft per block med dess egenvikt borträknad.

Nu kommer ju inte hela blocket ligga under vattnet. Jag har gjort ett kalkylark för att beräkna maximal flytkraft samt en till formel för att beräkna hur mycket flytblocken sjunker under vattnet vid belastning av angiven last. I det fallet anger jag flytbryggans egentyngd + uppskattad last för att få en siffra på hur mycket den sjunker ned. Du kan kolla hur jag gjort samt kopiera om du vill i mitt kalkylark.

Skrivet av medbor:

Måste plastfaten vara under trallen verkligen? Tänker mig att man borde kunna bygga en bättre brygga med faten på sidan av trallen och ’bänkar’ eller iaf ett trappsteg upp till en högre avsats för faten. Då kan faten användas som fender dessutom och beroende på båt blir det lättare att komma in och ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det måste de inte, men jag skulle inte gilla det utseendet. Min båt är förhållandevis liten så jag behöver inte heller trappsteget. Men har man annan båt funkar det nog kanon att göra så för att få en bättre stabilitet.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Vill bara foga in min åsikt att den här typen av bygglogg är högt uppskattad! Jättekul att se hur folk gör vardagliga saker också, inte bara chassin.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Flytförmågan blir volymen av det undanträngda vattnet * densiteten av vattnet*jordens tyngdacceleration, så om du har 200 liters fat som ligger till hälften under ytan blir det ca 100kg-vikten av fatet i flytförmåga. Om hela fatet är under vatten klarar det strax under 200kg. Tror att jag personligen inte hade vågat bygga pontoner med bara byggplast som mekaniskt skydd, men det är väl stenigare och blåsigare där jag är uppväxt, men om man sticker hål med en fiskekrok blir det ju också förstört.. Hur som helst tycker jag TS brygga ser ut att bli jättefin

Frigoliten håller faktiskt funktionellt sett väldigt bra även utan skydd. Haft i vår badbrygga med frigolitblock utan plast 3 somrar och den funkar fortfarande väldigt bra. Enda nackdelen var att de blir äckliga av det bruna sjövattnet och går inte att tvätta samt att det lossnar små frigolitkulor som fiskar och andra djur kan få i sig vilket vi vill undvika. Sen har vi inte så mycket stenar heller

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Frigoliten håller faktiskt funktionellt sett väldigt bra även utan skydd. Haft i vår badbrygga med frigolitblock utan plast 3 somrar och den funkar fortfarande väldigt bra. Enda nackdelen var att de blir äckliga av det bruna sjövattnet och går inte att tvätta samt att det lossnar små frigolitkulor som fiskar och andra djur kan få i sig vilket vi vill undvika. Sen har vi inte så mycket stenar heller

Aha, men vad bra! Roligt att du tänker på våra fiskar också

Permalänk
Medlem

Dags för en uppdatering! Om ett par veckor planerar jag att ta fram sågen och sätta igång. Ikväll har jag suttit hemma och planerat vilka längder jag ska köpa och hur många, för att få så lite spill som möjligt. Supersmidigt att veta vilka längder jag ska köpa på mig på Byggmax och sedan hur jag ska kapa dem.

Work in progress, men så här ser den ut just nu!

Dold text

Kom på att jag har ju inte heller delat min kostnadskalkyl, så här kommer den! Har nog gjort lite småändringar sen jag tog fram den samt kommer nog ha missat några småsaker. Men förväntar mig att det landar under 6 000kr vilket jag är helnöjd med! Jag har även gjort en grov beräkning av vikten för att hela tiden ha med mig det när jag ritar bryggan, så att den blir hanterbar vid upptagning och iläggning.

Dold text

Önskar er en trevlig kväll & hoppas ni håller er Coronafria

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

LIte tankar om flytblocken, du säger att du skall slå in dem i byggplast.

Tänker du Åldersbeständig folie då?

Skulle vilja säga att vävtejp är ett dåligt val, bättre att du tar en åldersbeständig tejp. Eller även kallat "folietejp".

Tex; https://www.xlbygg.se/nynashamn/sortiment/farg-tapet/penslar-...

Det finns billigare varianter men med samma egenskaper, minns dock inte vem som gjort den. Kan ha varit Tesa?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

LIte tankar om flytblocken, du säger att du skall slå in dem i byggplast.

Tänker du Åldersbeständig folie då?

Skulle vilja säga att vävtejp är ett dåligt val, bättre att du tar en åldersbeständig tejp. Eller även kallat "folietejp".

Tex; https://www.xlbygg.se/nynashamn/sortiment/farg-tapet/penslar-...

Det finns billigare varianter men med samma egenskaper, minns dock inte vem som gjort den. Kan ha varit Tesa?

Tack för tankarna! Japp jag använder mig av åldersbeständig byggfolie, ordentligt tjock och håller bra mot vatten. Jag har använt mig av denna vävtejp, den var beskriven som vattenfast och känns starkare än vanlig "silvertejp". Hade inte sett tidigare att det fanns speciell tätningstejp. Nu har jag redan tejpat hälften och har kvar tejp för resten så jag kommer använda vävtejpen för resten med. Som sagt är plasten huvudsakligen för att frigolitkulor ej ska lossna, det behövs inte för flytförmågan. Skulle det inte hålla får jag väl justera det till nästa sommar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Virke inköpt! Igår eftermiddag köpte jag allt virke jag behöver för bygget, så nu är det snart dags att sätta igång. Eftersom jag bor i en mindre stad hade lokala Byggmax väldigt begränsat med vilka längder som fanns inne, så min inköpslista som var beräknad utifrån att få så lite spill som möjligt gjorde inte mycket nytta. I stället fick jag stå i blåsten med miniräknaren och räkna om vilka längder jag behövde. Mer spill blir det också så kostnaden ökade med några hundralappar. Men jag blev en erfarenhet klokare till nästa gång - kolla utbudet innan jag sätter mig och räknar!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Hej hå, här går det undan!

Solig vårhelg och två kära vänner kom förbi på korvgrillning, ett par öl och självklart bryggverkstad! Det gick i en rasande fart så givetvis glömde jag ta så mycket bilder längs vägen, men några få blev det.

Stommen för landgången färdig. I sista sekund valde jag att korta ned den från 2m till ca 1,3m. Kändes så onödigt långt då det inte kommer bli någon större höjdskillnad mellan fast brygga och flytbryggan.

Testmontering av mina hemmabyggda gångjärn innan jag skruvar fast allt i stora bryggorna. Mäter man noga så går det bra, och gängstången satt perfekt genom alla öglebultar. Känns otroligt robust faktiskt så jag tror det kommer funkar perfekt. Öglebultarna har placerats i förhållande till vartandra så att en bryggdel inte ska kunna glida bort från den andra.

Rätt var det var så var stommen för den fasta bryggan klar och trallen lagd. Trallen ligger fast på egna reglar och begränsas i sidled av den utanpåliggande brädan. Passformen blev jättebra med några mm till godo på alla håll. Så den ligger stilla och stabilt samtidigt som det blir lätt att lyfta av. Väger ca 100kg så går lätt att lyfta för två personer.

Sen blev stommen för den fasta bryggdelen färdig och en testmontering av "fötterna" så att jag kan testa lägga den på botten och se att både vinkel på stöden och höjden blir lagom. Jag gick ut i viken i eftermiddags med vadarstövlarna på och lodade för att få till måtten, men det kan ändå behöva finjusteras innan jag färdigställer den helt. Ps. Håll koll på vattennivån i förhållande till vadarstövlarna, rätt vad det är så ilar det till längs med baksida lår och hela benet dränks i kallt vatten

Nu återstår att testa lägga i den fasta delen som sagt, sedan blir det nog liten justering av höjden och sen så hoppar jag på flytbryggan. Oj så vi längtar efter att lägga i båten nu

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Nu har vi lagt i den fasta delen för test av vinkeln så att den blir plan när den står på botten. Det har varit ovanligt högt vatten i vinter och det har ännu inte hunnit sjunka undan, så jag måste nog vänta 1-2 veckor till så att vattnet sjunker ytterligare innan vi kan testa den på rätt plats och se att det blir korrekt. Bredden och storleken känns toppen nu när den väl ligger på plats

Stommen för flytbryggan gjordes klar idag också, samt att jag sågade till det mesta av trallen. Så snart är allt byggande klart och dags för iläggning

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Inte ditt fel, men känns verkligen att jag vant mig vid youtubers och andra som har allting klart direkt eller en vecka efter. Härligt att se din framgång, men känns så sakta i realtid...

Jag tror det kommer bli jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte ditt fel, men känns verkligen att jag vant mig vid youtubers och andra som har allting klart direkt eller en vecka efter. Härligt att se din framgång, men känns så sakta i realtid...

Jag tror det kommer bli jättebra!

Haha ja så är det ju på YouTube när man jobbar heltid med det. Jag är visserligen hemma på heltid nu men som föräldraledig, så dagarna går mest åt till lek, bus och blöjbytande. Blir att klämma in det när sambon min är hemma och tar hand om lillen

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Nu är bryggan färdigbyggd, enbart iläggningen återstår! Nu är det ju dessutom långhelg så ambitionen är att få i den under påskhelgen, hoppas även hinna få i båten

Så här ser flytbryggan ut med trallen på...

...och såhär med trallen avlyft. Alla delar lyfts och flyttas enkelt av två personer. Jag skruvade fast plåtband där flytblocken ska ligga så att "montering" vid iläggning blir enklare. Tror faktiskt inte jag kommer behöva skruva fast flytblocken underifrån då ramen är så tung ovanpå dem. Nu återstår bara iläggning - wihoo!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte ditt fel, men känns verkligen att jag vant mig vid youtubers och andra som har allting klart direkt eller en vecka efter. Härligt att se din framgång, men känns så sakta i realtid...

Jag tror det kommer bli jättebra!

Nu ska du, och ni andra, få se på grejer, för nu är den klar och sjösatt!

Denna gång monterade vi lite pö om pö, men vid upptagning till hösten och iläggning nästa vår tror jag inte det kommer ta längre än 1 timma per gång, riktigt smidigt gick alltihopa! Vikten var bra och allt passade som det skulle. Tror även det kommer göra det nästa säsong då jag lämnat lite utrymme för att vissa delar kan förändra form under året.

De hemmabyggda gångjärnen känns faktiskt riktigt bra. Stor dimension (M16) på gängstången skapar en stabil konstruktion och den glider helt tyst när man går på bryggan. Överhängen vid gångjärnen gör att det blir en minimal glipa. Flytbryggan ligger väldigt stilla bara med förankring i gångjärnen. Mycket tack vare att gängstången och öglebultarna är så lika varandra i dimension så det finns inget "wiggle-room".

Båten kom i den också i helgen så nu är våren officiellt invigd här hemma! Ligger ny prydligt förtöjd i brygggan. Det blev ett bra djup längs ut så det gick fint att starta båten tillagd vid bryggan

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda här hemma

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tjusigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Nu är bryggan färdigbyggd, enbart iläggningen återstår! Nu är det ju dessutom långhelg så ambitionen är att få i den under påskhelgen, hoppas även hinna få i båten

Så här ser flytbryggan ut med trallen på...
https://imgur.com/2PNY2zc.jpg

...och såhär med trallen avlyft. Alla delar lyfts och flyttas enkelt av två personer. Jag skruvade fast plåtband där flytblocken ska ligga så att "montering" vid iläggning blir enklare. Tror faktiskt inte jag kommer behöva skruva fast flytblocken underifrån då ramen är så tung ovanpå dem. Nu återstår bara iläggning - wihoo!
https://imgur.com/3jEeiHd.jpg

Jag tycker hela bygget ser jättebra ut!

Bara en sak jag vill nämna och det är att trallen ser ut att ha långt till närmaste stödet ute vid ändarna.

Jag känner mig hyffsat säker på att plankorna kommer kröka sig över tid om de inte har bättre stöd än så, gärna så nära ändarna som möjligt.

Du kan dock ha tur att det kan fungera några år, men min känsla är mer reserverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker hela bygget ser jättebra ut!

Bara en sak jag vill nämna och det är att trallen ser ut att ha långt till närmaste stödet ute vid ändarna.

Jag känner mig hyffsat säker på att plankorna kommer kröka sig över tid om de inte har bättre stöd än så, gärna så nära ändarna som möjligt.

Du kan dock ha tur att det kan fungera några år, men min känsla är mer reserverad.

Tack!
På vilken av delarna menar du? Trallen vilar på reglar allra längst ut i kanterna samt i mitten, högsta cc är omkring 60cm. Men jag har satt en utanpåliggande bräda utanför trallen som en estetisk detalj för att inte se trallens ändar. Kanske den du misstar som en del av stommen? Sitter en bärande regel precis bakom den

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att bryggan kan behöva bygglov eller tillstånd av annan sort som tillstånd för vattenverksamhet eller strandskyddsdispens.
Ska du följa reglerna bör du fråga kommunen vad som gäller på platsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Tack!
På vilken av delarna menar du? Trallen vilar på reglar allra längst ut i kanterna samt i mitten, högsta cc är omkring 60cm. Men jag har satt en utanpåliggande bräda utanför trallen som en estetisk detalj för att inte se trallens ändar. Kanske den du misstar som en del av stommen? Sitter en bärande regel precis bakom den

Jag baserade mig på att jag bara såg två reglar nära mitten som ser ut att hålla trallen, som jag förstod var löstagbar?

Sista bilden i det meddelande jag citerade ovan har trallen ståendes på högkant med bara två reglar nära mitten, det var det jag reagerade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att bryggan kan behöva bygglov eller tillstånd av annan sort som tillstånd för vattenverksamhet eller strandskyddsdispens.
Ska du följa reglerna bör du fråga kommunen vad som gäller på platsen.

Det har jag koll på och det är hanterat, men tack för påtalandet

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Gillar lösningen med gångjärnet, riktigt snyggt!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Var hittade du Öglebulten som du använt till gångjärn?
De jag har hittat är bara 100mm långa, och jag behöver lite längre för att det ska funka.

Alternativt att jag måste köpa en lyftögla där man kan gänga på egen gängstång. Då kan jag göra den så lång jag vill iofs..

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC