Ny småbåtsbrygga - En bygglogg

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Hur länge räknar du med att trät håller? I princip allt ligger i skvalpzon vilket gör det extra utsatt. Köpte du något extra impregnerat?

Byggde trall för två år sen och nu är det dags att tvätta och måla/olja då impregneringen satt sig ordentligt. Om det är så för en trall känns det som en brygga är väldans utsatt.

Byggloggar som denna är riktigt kul att se här!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Var hittade du Öglebulten som du använt till gångjärn?
De jag har hittat är bara 100mm långa, och jag behöver lite längre för att det ska funka.

Alternativt att jag måste köpa en lyftögla där man kan gänga på egen gängstång. Då kan jag göra den så lång jag vill iofs..

Köpte mina på Jula. Mina är med 100mm, men tror de hade 120 också, kanske mer än så.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Snyggt!
Hur länge räknar du med att trät håller? I princip allt ligger i skvalpzon vilket gör det extra utsatt. Köpte du något extra impregnerat?

Byggde trall för två år sen och nu är det dags att tvätta och måla/olja då impregneringen satt sig ordentligt. Om det är så för en trall känns det som en brygga är väldans utsatt.

Byggloggar som denna är riktigt kul att se här!

Tackar!
Det är vanligt trallvirke impregnerat enligt NTR/AB. Bryggan ligger i sötvatten och det skvätter inte nämnvärt så den är inte mer utsatt än ett vanligt trädäck på land som det regnar på. Träet under vattenytan är NTR/A. Det är överdimensionerat så rent funktionellt lär det hålla 20 år tror jag, men den kanske jag byter ut något tidigare av estetiska skäl

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Nu ska du, och ni andra, få se på grejer, för nu är den klar och sjösatt!

Denna gång monterade vi lite pö om pö, men vid upptagning till hösten och iläggning nästa vår tror jag inte det kommer ta längre än 1 timma per gång, riktigt smidigt gick alltihopa! Vikten var bra och allt passade som det skulle. Tror även det kommer göra det nästa säsong då jag lämnat lite utrymme för att vissa delar kan förändra form under året.

De hemmabyggda gångjärnen känns faktiskt riktigt bra. Stor dimension (M16) på gängstången skapar en stabil konstruktion och den glider helt tyst när man går på bryggan. Överhängen vid gångjärnen gör att det blir en minimal glipa. Flytbryggan ligger väldigt stilla bara med förankring i gångjärnen. Mycket tack vare att gängstången och öglebultarna är så lika varandra i dimension så det finns inget "wiggle-room".
https://imgur.com/DH5EOoF.jpg
https://imgur.com/A2JmXJd.jpg

Båten kom i den också i helgen så nu är våren officiellt invigd här hemma! Ligger ny prydligt förtöjd i brygggan. Det blev ett bra djup längs ut så det gick fint att starta båten tillagd vid bryggan
https://imgur.com/rvCJSid.jpg
https://imgur.com/gm3yjCu.jpg

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda här hemma

Superfint projekt som jag är sugen på att kopiera. Tacksam att du delat med dig. Några lärdomar såhär efter några säsonger? Något du hade gjort annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friidel:

Superfint projekt som jag är sugen på att kopiera. Tacksam att du delat med dig. Några lärdomar såhär efter några säsonger? Något du hade gjort annorlunda?

Vad roligt, kör på säger jag! Lade i den igen för två veckor sedan ihop med båten. Så nu har den använts flitigt i 4 år och går in på sitt femte. Jag har dessutom köpt en lite större och nyare båt nu, HR 480 SC från 2013 med 75hk E-tec vilket ger en jäkla go kraft.

Allt funkar fortfarande precis lika bra som det gjorde första säsongen. Den senaste vintern var första gången jag inte tagit upp den över vintern, mycket i småbarnslivet just nu så det blev bara inte av. I kombination med en väldigt kall vinter med tjock is så knäcktes bryggan isär, det var dock träskruvarna som höll ihop reglarna som släppte. Min egen variant på ledstänger höll utan skador. Så nu har jag förstärkt insidan av bryggan med ett par vinkeljärn. Men till vintern tas den upp igen, tar ju under 1 timma.

Flytblocken har hållt sig fenomenalt fina. Det läcker in vatten innanför plasten men det påverkar ju inte flytkraften. Men frigoliten är helt intakt trots vinterns is, väldigt stor skillnad mot vår badbrygga där jag har frigolitblock utan skyddsplast.

Allt som allt har jag faktiskt inga förslag till förbättring. Lite längre möjligtvis, större är ju alltid bättre

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Fint bygge, var inhandlades cellplasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fint bygge, var inhandlades cellplasten?

Vanlig isolering från Byggmax, 100mm skivor som jag fäster ihop med isoleringsspik.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein