Köpråd Lightroom/Photoshop (budget hög)

Permalänk
Medlem

Köpråd Lightroom/Photoshop (budget hög)

Hej igen!

Nu är det dags att uppgradera datorn till något som klarar av Lightroom och Photoshop utan problem.
Har en äldre dator där jag investerade i ett GFX 2060 så det är inte med i detta bygge då det kommer flyttas till det nya bygget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13353511

Har tidigare köpt från Inet så tänkte fortsätta med det (om jag inte övertygas annat).

Detta är vad jag kan få ihop iaf.

Samsung 860x2 kommer sättas i Raid1 och fungera som OS-disk.
Seagate 2tb kommer användas som arbetsdisk och scratchdisk.
Lådan är vald för att vara tyst och "enkel".
Moderkortet valde jag för det är business snarare än gaming. (spelar knappt/inget).
Corsairminnena är jag lite osäker på. Kan man få snabbare/bättre minnen eller är det klocka som gäller?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@fiend: köpa os på ebay och lägg överblivna pengarna på extra minne så du får 4 pinna även om det bara är dual channel mobo

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Köp Windows 10 Pro från Livekort.se så sparar du en ordentlig slant. Funkar hur bra som helst och helt krångelfritt.

Permalänk
Medlem

Visst finns det snabbare minne, och visst kan det göra lite skillnad i prestanda. Men om det är värt de ökade priset är helt upp till dig.

Här har du ett 4x16GB kit för 1900kr mer än det du valt. Har högre frekvens och lägre timing.
https://www.inet.se/produkt/5301870/g-skill-64gb-4x16gb-ddr4-...

Är det nån speciell funktion på Ace kortet du behöver? Annars ser jag ingen anledning att välja det bara för att du inte spelar. Man väljer moderkort för dess funktioner.
Vill du ha ett moderkort i ungefär samma prisklass fast ännu mer funktioner så kan du kolla det jag kör med: ASUS STRIX X570-E
Dock så är Inets nuvarande pris på den rätt högt. De har funnits för under 3500 innan

Edit: Webhallen har det för 3200kr nu. Riktigt bra då det kostade 4000 nytt: https://www.webhallen.com/se/product/303164-ASUS-ROG-Strix-X5...

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Se till att köpa ett moderkort med så många m.2 slots som möjligt (finns flera till AM4 som har tre platser)

Jag skulle hellre köpa två billigare ssd på 1TB än att köpa firecuda, den mellanskillnaden räcker till 3950X vilken kommer göra skillnad.

Har du tänkt/tittat på threadripper? Mer io och ramkanaler känns som att det kan hjälpa med ett sånt här bygge men då blir det ju naturligt en del dyrare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Se till att köpa ett moderkort med så många m.2 slots som möjligt (finns flera till AM4 som har tre platser)

Jag skulle hellre köpa två billigare ssd på 1TB än att köpa firecuda, den mellanskillnaden räcker till 3950X vilken kommer göra skillnad.

Har du tänkt/tittat på threadripper? Mer io och ramkanaler känns som att det kan hjälpa med ett sånt här bygge men då blir det ju naturligt en del dyrare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte datorn nog overkill för Lightroom och Photoshop? Vilket foton ska ens redigeras, RAW filer från Fuji GFX100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Är inte datorn nog overkill för Lightroom och Photoshop? Vilket foton ska ens redigeras, RAW filer från Fuji GFX100?

I så fall kan man ju spara pengar och inte uppgradera...

Tänkte bara workstation och då känns threadripper relevant framförallt om datorn ska användas länge, men absolut overkill, det är sant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Köp Windows 10 Pro från Livekort.se så sparar du en ordentlig slant. Funkar hur bra som helst och helt krångelfritt.

Aha, jag har som inte tänkt på att köpa OS från andra sidor direkt. Ska kollas upp. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Visst finns det snabbare minne, och visst kan det göra lite skillnad i prestanda. Men om det är värt de ökade priset är helt upp till dig.

Här har du ett 4x16GB kit för 1900kr mer än det du valt. Har högre frekvens och lägre timing.
https://www.inet.se/produkt/5301870/g-skill-64gb-4x16gb-ddr4-...

Är det nån speciell funktion på Ace kortet du behöver? Annars ser jag ingen anledning att välja det bara för att du inte spelar. Man väljer moderkort för dess funktioner.
Vill du ha ett moderkort i ungefär samma prisklass fast ännu mer funktioner så kan du kolla det jag kör med: ASUS STRIX X570-E
Dock så är Inets nuvarande pris på den rätt högt. De har funnits för under 3500 innan

Edit: Webhallen har det för 3200kr nu. Riktigt bra då det kostade 4000 nytt: https://www.webhallen.com/se/product/303164-ASUS-ROG-Strix-X5...

Jag vill ha ett system som är "jämnt" fördelat på prestanda utan flaskhalsar.
Det som jag är främst ute efter är prestanda på minne, hårddisk och CPU samt allt som ska levereras däremellan.

Funktion på ACE-kortet vet jag inte, men läste lite recensioner och det verkar vara fokuserat på desktop snarare än funktioner för blinkande lampor och annat lull-lull som jag inte behöver
Det är prestandan främst som jag är ut eefter.
Vad är det för funktioner i Strix X570-E som jag får då och vad gör de?

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Se till att köpa ett moderkort med så många m.2 slots som möjligt (finns flera till AM4 som har tre platser)

Jag skulle hellre köpa två billigare ssd på 1TB än att köpa firecuda, den mellanskillnaden räcker till 3950X vilken kommer göra skillnad.

Har du tänkt/tittat på threadripper? Mer io och ramkanaler känns som att det kan hjälpa med ett sånt här bygge men då blir det ju naturligt en del dyrare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag funderar om det finns begränsningar på M2-kanalerna att om jag köper och kör för många så gör inte prestandan lika mycket gott? Att de måste dela på bandbredden.
Eller så har jag läst fel.

Har inte kollat på threadripper då de varit lite utanför min "zon" av vad jag får bang for the buck dessvärre. Har kollat lite videos och sidor som testat olika CPUs mot LR och Photoshop osv och de har inte varit värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Är inte datorn nog overkill för Lightroom och Photoshop? Vilket foton ska ens redigeras, RAW filer från Fuji GFX100?

Jag kör många högupplösta bilder både i HDR och Panoramas.. plus redigerar 4k-videos i Premiere så nuvarande datorn börjar ha lite tungt. Till sommaren ska också nya kameror investeras.. med ännu mer megapixlar vilket kommer göra det än tyngre. Såväl som gå över till mer film
Så mycket pulver behövs, men det behöver motsvara vad man får för pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jag kör många högupplösta bilder både i HDR och Panoramas.. plus redigerar 4k-videos i Premiere så nuvarande datorn börjar ha lite tungt. Till sommaren ska också nya kameror investeras.. med ännu mer megapixlar vilket kommer göra det än tyngre. Såväl som gå över till mer film
Så mycket pulver behövs, men det behöver motsvara vad man får för pengen.

Solklart bättre för pengarna med B450 och 3950X, ska du köra film är cpu ännu viktigare.

Vid filmredigering kan gpu vara viktig, framförallt mängden minne. Vissa effekter och sånt kan bara köras om det finns tillräckligt med vram, men det beror såklart på ditt arbetssätt och upplösning på materialet. Ett 2070 med 8gb kan vara värt att fundera över

Sett till prestanda så tror jag 2x intel 660p 1tb i raid slår firecudan för nästan halva priset. Framförallt vid film är det sekventiell prestanda som är viktigast och jag tror inte fotoredigering är så tufft prestandamässigt för hårddisken.

Går såklart att uppgradera en dator på konsumentsockel en del senare också men threadripper är på en helt annan nivå.

Något att fundera över:
https://www.webhallen.com/se/product/289150-Asus-HYPER-M-2-X1...
Den skulle hjälpa att få in fler snabba ssd i datorn. Tyvärr billigare att köpa flera små idag, men den ser ut att kunna vara en hyfsad kompromiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För chassit, menar du "enkel" som i stilren eller som i lättarbetad?

Jag skulle kika pä Lian Li Lancool II som chassi. Den ser ut att vara fantastisk att bygga i, och det finns en liten hotswap-modul för 3 st sata-diskar man kan köpa till för 250 kronor. (Tror den är beroende av att ansluten kontroller också har hot swap, vilket moderkort inte tenderar att ha stöd för, men det underlättar ändå byte av diskar, vilket är superpraktiskt när du ska göra backuper och arkivera RAW-material etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Lite extra info tillagt, och stavning
Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Solklart bättre för pengarna med B450 och 3950X, ska du köra film är cpu ännu viktigare.

Vid filmredigering kan gpu vara viktig, framförallt mängden minne. Vissa effekter och sånt kan bara köras om det finns tillräckligt med vram, men det beror såklart på ditt arbetssätt och upplösning på materialet. Ett 2070 med 8gb kan vara värt att fundera över

Sett till prestanda så tror jag 2x intel 660p 1tb i raid slår firecudan för nästan halva priset. Framförallt vid film är det sekventiell prestanda som är viktigast och jag tror inte fotoredigering är så tufft prestandamässigt för hårddisken.

Går såklart att uppgradera en dator på konsumentsockel en del senare också men threadripper är på en helt annan nivå.

Något att fundera över:
https://www.webhallen.com/se/product/289150-Asus-HYPER-M-2-X1...
Den skulle hjälpa att få in fler snabba ssd i datorn. Tyvärr billigare att köpa flera små idag, men den ser ut att kunna vara en hyfsad kompromiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som är solklart bättre?
Nu har jag redan ett 2060 och GPU används inte så mycket i det jag jobbar främst (LR / PS) etc. Så 2060 har det jag tror jag behöver.

På vilket sätt slår två stycken såna en firecuda? Raid, menar du Raid 0 då gissar jag?

På vilket sätt är Threadripper såpass bra mot den 3950 (3900) ?
I de tester jag läst så har inte denna utpresterat 3900 såpass att det ens varit närheten pengen

Asus HYPER M.2 X16 Card
Såg helt klart intressant ut!

Då kanske man ska satsa på ett sånt kort +2st M2-SSDs som Raid1 för OS, samt en större M2-SSD (eller dubbla i raid0) ? Eller tänkte du något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

För chassit, menar du "enkel" som i stilren eller som i lättarbetad?

Jag skulle kika pä Lian Li Lancool II som chassi. Den ser ut att vara fantastisk att bygga i, och det finns en liten hotswap-modul för 3 st sata-diskar man kan köpa till för 250 kronor. (Tror den är beroende av att ansluten kontroller också har hot swap, vilket moderkort inte tenderar att ha stöd för, men det underlättar ändå byte av diskar, vilket är superpraktiskt när du ska göra backuper och arkivera RAW-material etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar enkel som att enkel att bygga in saker i utan lull-lull och annat jox.
Har en Define R5 idagsläget och mycket utrymme går åt för stället där man monterar 3.5 och 2.5" enheter vilket kändes onödigt. Bättre med ett mer öppet chassi fortfarande med bra och tyst ljud/luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Solklart bättre för pengarna med B450 och 3950X, ska du köra film är cpu ännu viktigare.
Skickades från m.sweclockers.com

"AMD Ryzen 9 3950X is the fastest CPU we have tested for Lightroom Classic, but is the extra 5% performance over the AMD Ryzen 9 3900X worth a 50% increase in cost? Either way the 3950X further solidifies AMD's lead over Intel for Lightroom Classic. https://hubs.ly/H0lPHlp0
"

Läste sen lite mer här
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-...

Att 3960x är betydligt bättre i Lightroom. Kanske man ska kika mer på den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

"AMD Ryzen 9 3950X is the fastest CPU we have tested for Lightroom Classic, but is the extra 5% performance over the AMD Ryzen 9 3900X worth a 50% increase in cost? Either way the 3950X further solidifies AMD's lead over Intel for Lightroom Classic. https://hubs.ly/H0lPHlp0
"

Läste sen lite mer här
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-...

Att 3960x är betydligt bättre i Lightroom. Kanske man ska kika mer på den då.

Nu tänkte jag mest på premiere och annat med just videoredigering. Saker som export kräver ju resurser av cpu, men som allt annat beror det på vilket workflow användaren har och vilka features.

Pugetsystems är en bra källa för tester på sådana laster

Skickades från m.sweclockers.com

Med bättre för pengarna menade jag främst prioritera processor över x570

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Solklart bättre för pengarna med B450 och 3950X, ska du köra film är cpu ännu viktigare.

Vid filmredigering kan gpu vara viktig, framförallt mängden minne. Vissa effekter och sånt kan bara köras om det finns tillräckligt med vram, men det beror såklart på ditt arbetssätt och upplösning på materialet. Ett 2070 med 8gb kan vara värt att fundera över

Sett till prestanda så tror jag 2x intel 660p 1tb i raid slår firecudan för nästan halva priset. Framförallt vid film är det sekventiell prestanda som är viktigast och jag tror inte fotoredigering är så tufft prestandamässigt för hårddisken.

Går såklart att uppgradera en dator på konsumentsockel en del senare också men threadripper är på en helt annan nivå.

Något att fundera över:
https://www.webhallen.com/se/product/289150-Asus-HYPER-M-2-X1...
Den skulle hjälpa att få in fler snabba ssd i datorn. Tyvärr billigare att köpa flera små idag, men den ser ut att kunna vara en hyfsad kompromiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste / tittade lite på denna video
https://www.youtube.com/watch?v=x5G-zciner4
Lite klurigt att sätta upp en raid och fixa, men det verkar ju onekligen smidigt att kunna köra det för en media-drive.. att köra flera små diskar i raid istället. Gav fina hastigheter och gör att jag kan ha än större disk om jag så skulle vilja.
T.ex. 4st 1tb

OS:et kanske man kan göra i så fall på en vanlig M2-SSD som sitter på moderkortet?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Fundera på 3600MHz CL16 minne, kan ge en liten boost i prestanda, även om 3200MHz stickorna kanske kan överklockas.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13354246

Endast 5 års garanti på Fractal Design Edison. Men i övrigt bra nätagg.

Om man skall köpa moderkort för en mindre förmögenhet hade jag valt ett med 3st M.2, även om det finns expansionskort. WS vs Gaming brukar mest skilja i RGB & utseende och eftersom att du har sidopanel på chassit spelar det ju ingen roll. Ta ett gamingmoderkort om det är billigare och har funktionerna du vill ha.
Alla Inets med M.2 i samma prisklass:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13354224

ASRock X570 Taichi är tier S medan Gigabyte X570 AORUS ULTRA endast är tier A

Skrivet av aragon:

4 pinna även om det bara är dual channel mobo

4 stickor i dual channel kan ge lite lite sämre prestanda än 2.
2 att börja med och behöver man mer utrymme köper man 2 till.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har testat sätta ihop en "Threadripper"-kombo.
Verkar vara lite dyrare komponenter i form utav CPU och Moderkort. Drar fort iväg där märker jag.
Sedan så blev det 5st 1tb-diskar men kanske klarar mig med 3st
1st = OS (C-disk) på moderkortet = 1tb
2st = Mediascratch/arbetsdisk i Raidkortet i Raid0 = 2tb

Synpunkter?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13354300

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Har testat sätta ihop en "Threadripper"-kombo.
Verkar vara lite dyrare komponenter i form utav CPU och Moderkort. Drar fort iväg där märker jag.
Sedan så blev det 5st 1tb-diskar men kanske klarar mig med 3st
1st = OS (C-disk) på moderkortet = 1tb
2st = Mediascratch/arbetsdisk i Raidkortet i Raid0 = 2tb

Synpunkter?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13354300https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13354300

Min poäng var bara att nämna det som ett alternativ. Threadripper är nog overkill, framförallt om inte video är en huvudsyssla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min poäng var bara att nämna det som ett alternativ. Threadripper är nog overkill, framförallt om inte video är en huvudsyssla.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte huvudsysslan just nu, men det blir mer och mer video. Både via drönaren samt kameror av olika de slag.
Just nu är det mycket bilder och panoraman, flertal exponeringar, mer megapixlar i nya kamerorna osv.
Det som slog mig gällande Threadrippern är att ja den kostar mer.. men den (3960x) verkar vara betydligt snabbare i LR också.
Inte bara i Premiere. 3950x var inte lika stort steg. Därav som jag gått upp till 3960x i exemplet ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Det är inte huvudsysslan just nu, men det blir mer och mer video. Både via drönaren samt kameror av olika de slag.
Just nu är det mycket bilder och panoraman, flertal exponeringar, mer megapixlar i nya kamerorna osv.
Det som slog mig gällande Threadrippern är att ja den kostar mer.. men den (3960x) verkar vara betydligt snabbare i LR också.
Inte bara i Premiere. 3950x var inte lika stort steg. Därav som jag gått upp till 3960x i exemplet ovan

Det finns ju en helt annan i/o på threadripper, inte bara quad channel minne (dubblerad bandbredd) utan även mer än dubbelt så många banor pcie, så med liknande m.2 adaptrar som ovan kan du ha upp till 16 m.2 med full pcie4x4 bandbredd till varje. Nu säger jag verkligen inte att det behövs, men det finns där.

På am4 har du bara 20 banor totalt, varje m.2 tar helst 4 (kanske kan splitas ner till två, osäker) och grafikkortet vill ha 16 eller minst 8.

Nu behöver du såklart inte maxa alla diskar samtidigt, men det kan bli tight på am4 efter några uppgraderingar kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns ju en helt annan i/o på threadripper, inte bara quad channel minne (dubblerad bandbredd) utan även mer än dubbelt så många banor pcie, så med liknande m.2 adaptrar som ovan kan du ha upp till 16 m.2 med full pcie4x4 bandbredd till varje. Nu säger jag verkligen inte att det behövs, men det finns där.

På am4 har du bara 20 banor totalt, varje m.2 tar helst 4 (kanske kan splitas ner till två, osäker) och grafikkortet vill ha 16 eller minst 8.

Nu behöver du såklart inte maxa alla diskar samtidigt, men det kan bli tight på am4 efter några uppgraderingar kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, nu blev det fort lite grekiska här för mig
Vad jag förstår så är Threadripper bra på mycket.
Med PCIE 4x4 bandbredd till varje = maxad presetanda och ingen flaskhals?
Vad är AM4 ?

Tror inte att alla 4 diskarna kommer behöva allt detta. Så kritiskt är det inte.
Anledningen jag valde 4st diskar är för att det kändes vettigare än 2st 2tb?
Eller skulle det i så fall vara ett bättre alternativ? Alt köra 2st raid0 med 2st diskar i vardera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om man skall köpa moderkort för en mindre förmögenhet hade jag valt ett med 3st M.2, även om det finns expansionskort. WS vs Gaming brukar mest skilja i RGB & utseende och eftersom att du har sidopanel på chassit spelar det ju ingen roll. Ta ett gamingmoderkort om det är billigare och har funktionerna du vill ha.
Alla Inets med M.2 i samma prisklass:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13354224https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13354224
ASRock X570 Taichi är tier S medan Gigabyte X570 AORUS ULTRA endast är tier A
4 stickor i dual channel kan ge lite lite sämre prestanda än 2.
2 att börja med och behöver man mer utrymme köper man 2 till.

Passar detta moderkort för Threadripper och vad är det som gör att de andra moderkorten jag kikat på kostar det dubbla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Aha, jag har som inte tänkt på att köpa OS från andra sidor direkt. Ska kollas upp. Tack!

Ska du köpa från livekort.se kan du lika gärna köpa en nyckel på ebay för 40:- men nu är vi ute på gråmarknaden så vet inte hur uppskattat det är med såna diskussioner.
Oavsett så är det samma nyckel då får. Skillnaden är att du inte har någon garanti om din nyckel skulle spärras pga. att den är köpt på gråmarknad

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Okej, nu blev det fort lite grekiska här för mig
Vad jag förstår så är Threadripper bra på mycket.
Med PCIE 4x4 bandbredd till varje = maxad presetanda och ingen flaskhals?
Vad är AM4 ?

Tror inte att alla 4 diskarna kommer behöva allt detta. Så kritiskt är det inte.
Anledningen jag valde 4st diskar är för att det kändes vettigare än 2st 2tb?
Eller skulle det i så fall vara ett bättre alternativ? Alt köra 2st raid0 med 2st diskar i vardera?

Am4 = sockel till 3950x och neråt (inte threadripper)

4 diskar måste du ha adapter till på dessa moderkort

Threadripper kan ha 4 platser utan adapter (vissa moderkort endast)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av medbor:

På am4 har du bara 20 banor totalt, varje m.2 tar helst 4 (kanske kan splitas ner till två, osäker)

2st M.2:er skall kunna dela på PCIe x4.

Skrivet av fiend:

Det som slog mig gällande Threadrippern är att ja den kostar mer.. men den (3960x) verkar vara betydligt snabbare i LR också.
Inte bara i Premiere. 3950x var inte lika stort steg. Därav som jag gått upp till 3960x i exemplet ovan

Snabbare ja, men 3900X är också väldigt snabb.

Skrivet av Puget:

Currently, the best all-around CPUs for most Lightroom Classic tasks the AMD Ryzen series - including the 3800X, 3900X, and 3950X depending on your budget. Especially for tasks like exporting images, these CPU are significantly faster than any processor available from Intel.

However, if you need the best possible performance when exporting, the more expensive AMD Threadripper 3960X 24 Core can provide terrific performance. Due to the higher cost of this CPU and the fact that this type of requirement is not common, we do not list this processor as an option on our Lightroom Classic workstation.

Puget Systems Recommended Systems for Adobe Lightroom Classic

Skrivet av Puget:

Currently, there are multiple processors that are effectively tied for the top spot in terms of Photoshop performance. The AMD Ryzen 9 3900X, AMD Ryzen 7 3800X, and Intel Core i9 9900K 8 Core all perform withing a few percent of each other. These CPUs are excellent for everything in Photoshop and are all a solid choice.

Adobe has been making improvements in order to make more effective use of higher core count CPUs, but for now, having beyond ~8 cores is typically not going to give you any higher performance.
Puget Systems Recommended Systems for Adobe Photoshop

Skrivet av fiend:

Passar detta moderkort för Threadripper

Nej nej nej, det är självklart AM4 sockel, det passar alltså till 3900X och 3950X och kostar ju ungefär lika mycket som det första moderkortet du hade.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

2st M.2:er skall kunna dela på PCIe x4.
Snabbare ja, men 3900X är också väldigt snabb.
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=58365&width=700
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=58364&width=700
Nej nej nej, det är självklart AM4 sockel, det passar alltså till 3900X och 3950X och kostar ju ungefär lika mycket som det första moderkortet du hade.

Min fundering är ju lite också kring hur mycket framtida uppdateringar osv kommer påverka hur bra ett system som Threadripper står sig i längden kontra 3900x
Och hur mycket det påverkar andra program, I/O, minnen osv också.

Så man inte fokuserar 100% på enbart vissa saker och tänker "Just nu"
Denna dator ska hålla i 5-7 år minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Am4 = sockel till 3950x och neråt (inte threadripper)

4 diskar måste du ha adapter till på dessa moderkort

Threadripper kan ha 4 platser utan adapter (vissa moderkort endast)

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skulle du ha gjort i mitt ställe?
Kom gärna med ett förslag på datorupplägg Om du får tänka fritt.