Bästa RPG i alla tider?

Permalänk
Medlem

Diablo 1, Chronotrigger (är väl gränsfall?) samt Baldurs Gate (1) och Elderscrolls - Morrowind. Sen får jag väl säga att Witcher III är helt underbart det med!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Chrono Trigger

Permalänk
Medlem

Scrollat lite och tror inte Arx Fatalis är nämnt. Tidigt rpg från Arkane som är toppen.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om Baldur's Gate (1) och Fallout 2 när det gäller mina första älsklingar. Witcher 3 för "nyare" spel, men när jag gick tillbaka så uppskattade jag också Dragon Age Inquisition mer än jag mindes.

Permalänk
Medlem

Min röst faller på FF6 (3). Jag gillar verkligen storyn och att det finns karaktärer man kan få med sig om man gör rätt val osv. Jag gillar också karaktärssammansättningen och att olika personer har olika kvaliteter, det i kombination med spännande platser som måste besökas vilket snyggt vävts samman av ett öde. Sen är det klart att spelet får enormt med bonuspoäng bara pga att det var mitt första JRPG vilket banade vägen och uppskattning för genren.

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Min röst faller på FF6 (3). Jag gillar verkligen storyn och att det finns karaktärer man kan få med sig om man gör rätt val osv. Jag gillar också karaktärssammansättningen och att olika personer har olika kvaliteter, det i kombination med spännande platser som måste besökas vilket snyggt vävts samman av ett öde. Sen är det klart att spelet får enormt med bonuspoäng bara pga att det var mitt första JRPG vilket banade vägen och uppskattning för genren.

https://www.youtube.com/watch?v=a6t_uyg_pF8

Också bästa owerworld-music i alla tider.

Varför inte en remake av spelet til PS5 med orkester-version:
https://www.youtube.com/watch?v=TlsH5Y5wQ5o

Permalänk
Medlem

Dark Souls
Morrowind
Fallout 1/2
Planescape Torment
Neverwinter Nights
Diablo 1/2
Divinity Original Sin 1/2

Men då jag spelat allt under Dark Souls (förutom Divinity) långt innan jag upptäckte det och alltid kände mig säker på att de var de bästa RPG's och till en grad de bästa spelen någonsin så kan jag inte lägga vikt nog vid att när jag väl började spela Dark Souls så tog det över som bästa RPG och bästa spel jag någonsin spelat med en gång.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Dragon Age: Origins är nog det enda RPG jag inte kunde slita mig från innan det var klart.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vampire the masquerade - Jag LARPade det i flera år när jag var tonåring.

Sen gjorde dom ett datorspel av det som hette Vampire Bloodlines som var oerhört bra.
Det kommer en tvåa snart som jag ser fram emot.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

För mig det är Skies of Arcadia Legends. Jag hoppas det de gör en remake från det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är så svårt att tänka efter för...

Fallout New Vegas är i topplistan med bl.a. Oblivion, Dark Souls, Neverwinter och Star Wars: The Old Republic.

Permalänk
Medlem

Chrono trigger, breath of fire 2, secret of mana, knights of the old republic. Mass effect 1-3 final fantasy 6 och 7. Och många fler, kan inte välja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Det märks att man tillhör den äldre generationen... Säger Diablo och Baldurs Gates. Men även FF serien är sjukt bra!

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Seiken Densetsu 3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

BG2, inget snack för mig

Permalänk
Medlem

Fallout & Fallout 2

Sedan i princip alla Infinity Engine-spel, de gamla "gold box"-spelen, Bard's Tale osv.
"Western CRPG" i allmänhet, kan man väl säga. Har dock aldrig gillat JRPG och brukar tröttna på de flesta ARPG jag testat efter några timmars röjande.

Permalänk
Inaktiv

Horizon Zero Dawn. Aldrig varit så nöjd med ett spel. Efter jag klarade spelet så satt jag genom credits just för jag vart så tagen.
Final Fantasy Tactics. Ett mästerverk! Helt klart en förbisedd titel

Permalänk
Medlem

Diablo 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Dragon Quest 8. Jag älskade den engelska voiceovern och det spelet ändrade min inställning att JRPGS måste ha originaldialogen. Dessutom mitt första Dragon Quest. Jag har älskat JRPGS sedan jag först fick smak för det i Phantasy Star 2 på Sega Megadrive.

Permalänk

1. The Elder Scrolls - Skyrim (jag är en moddaholic)
2. Witcher 3
3. Fallout - New Vegas

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Avstängd

Min favorit är nog fortfarande Baldurs Gate 2.

Andra är väl Diablo 2, Chrono Trigger, Fallout 1,2.

Permalänk
Medlem

Har ny herre på täppan

1. Kingdom Come: Deliverance. Med tanke på att de inte fick budget att slutföra sin vision så kommer detta troligen överträffas med tvåan. Får bara hoppas de hittar spelmotorn som gör deras episka idéer rättvisa!

2. Vampire: Bloodlines
Underbar spelvärld och karaktärsutveckling.

3a. Skyrim VR. Blir lite klurigt då jag körde igenom detta efter Skyrim. Så det blir mer om man lirat detta först. Men då jag lyckades begrava 400 timmar till. Kingdom Come visar alla dess brister dock men de är tuggummilättsmält rpg och glass är gott? Nostalgin säger dock att Morrowind är bättre men spelmotorn kändes bra stiff sist jag testade. Det är för gammalt helt enkelt.

3b The Witcher 3. Välputsat men når inte upp till Kingdom Comes höjder.

4. KOTOR. Måhända bara nostalgi igen och jag borde skriva Mass Effect.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Dragon age : Origins och Kotor 2 är mina absoluta favoriter, Ff7 och Baldurs gate kommer tätt bakom

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem

Diablo 2
Path of exile

Permalänk
Medlem

Secret of Mana
Baldurs Gate II
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
är mina favoriter

Permalänk
Medlem

Planescape: Torment. Baldur's Gate II.

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk

Personligen så tycker jag inget RPG slår Fallout: New Vegas.

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråd. Vill bara säga att jag personligen tror inte det bara handlar om nostalgi då jag kan fortfarande hitta spel i toppklass till exempel Fallout New Vegas som jag börjat spela ganska nyligen. Jag har spelat en massa inom rpg genre och kan säga nånstans efter 2010 började det bli stopp på känslan av själ i spelet. Vet inte riktigt vad detta beror på, är det pga ny teknologi som man måste fokusera på istället för att göra karaktärer mycket trovärdiga och levande?

Permalänk
Medlem

Bara ett är för svårt men top 5:

Baldur's Gate 2
Witcher 3
Mass Effect 2
Diablo II
Dragon Age: Origins

Dock har jag garanterat mest timmar i Skyrim och Fallout: New Vegas. Det är kul med mods.

Permalänk
Medlem

Känns omöjligt att bara välja ett men några bra är:

Diablo 2, TES 2: Daggerfall, Divinity original sin, Skyrim, Fallout serien, Chrono Trigger, Witcher 3 och säkert 34 andra man glömt.