Nvidias strömningstjänst Geforce Now passerar en miljon nya användare

Permalänk
Medlem

Skumt att spelutvecklare tar bort sina spel från GeForce Now för övrigt. Ska det vara på grund utav anticheat eller vad är anledningen? Finns ju andra molntjänster för gaming där Blizzard-spel fortfarande är spelbart, t.ex Playkey.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Woaini:

Alltså jag menar Word,Excel,ppt, outlook osv.vanliga kontorsprogram.
Jag tror det är.lokalt installerat på våra laptops.

Det går ju att köra enkelt även på en Celeron, så det finns ingen riktig anledning att köra dem på en server.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Snusfri

Skulle vara riktigt nice om Nvidia släppte antingen en Geforce Now image för RPI4 eller Raspbian eller liknande, perfekt liten enhet att ha kopplad till tv'n för couch gaming.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Eric Hjalmarsson: Kötid?! Vilket år lever vi i?

Bara om man kör gratisversionen som man typ kan hamna i kö. Betalar man är man prioriterad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Att ha en miljon gratisanvändare är ju inte riktigt samma sak som att ha en miljon som betalar.

Bör det inte bli något i stil med det här:
Vinst = Intäkter från prenumeranter - kostnad för prenumeranter - kostnad gratisanvändare

Intäkter från x prenumeranter = x*59kr
Kostnad för x prenumeranter = x*(elkostnad1)
Kostnad för y gratisanvändare = y*(elkostnad2)
Totalt antal användare = x+y

Frågan är då: Hur stor andel av alla användare ska vara prenumeranter för att det ska gå runt?

Känns som Microsoft och Sony kommer att ha en bättre utgångspunkt för att få in mer pengar per prenumeration, ha attraktivare deals med spel och lägre driftkostnader.

Om jag läser det rätt så finns det servrar i STockHolm (NP-STH-01 , NP-STH-02). EU Northwest.

Fast gratis är sällan gratis i den bemärkelsen utan en funktion som är tänkt att på sikt generera ökade intäkter via nyrekrytering av användare och andra fluffiga marknadsvärderingar. 😊

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det går ju att köra enkelt även på en Celeron, så det finns ingen riktig anledning att köra dem på en server.

Eller på webben? det har vi tillgång till på mitt jobb i alla fall, då kan man sitta på vilken enhet som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Fast gratis är sällan gratis i den bemärkelsen utan en funktion som är tänkt att på sikt generera ökade intäkter via nyrekrytering av användare och andra fluffiga marknadsvärderingar. 😊

Oja, där har du helt rätt. Just den här frågan handlar om hur stor andel prenumeranter som krävs för att de ska gå runt. Sedan vill de ju förstås ha 100 miljoner - 1 miljard användare för att maximera vinsten. Då behöver de inte så mycket per person.

Men säg att elpriset är 90 öre/kWh , att gratisanvändare spelar 1h om dagen med en effekt på 120W , medan prenumeranter kör 5h om dagen, med en effekt på 300W. Då får vi:
59kr = (30 dagar*5h*0,3kW*0,9kr/kWh) + y*(30 dagar*1h*0,12kW*0,9kr/kWh)
59kr = 40,5 + y*3,24
(59-40,5)/3,24 ~ 5,71 = y

Så har vi 6 gratisanvändare för varje prenumerant enligt denna modell , så tjänar de inga pengar. Sedan så finns det andra modeller där man modifierar tiden per person, elpriset, elförbrukningen och så. Ingenting säger att jag har prickat rätt på alla variabler.

Xbox och Sony kommer inte lida till lika stor grad av dessa problem. De tjänar pengar på spelen och har även lägre elförbrukning för sina SOCs.

Permalänk
Medlem

Min hjärna förstår inte ekonomin om alla användare skulle få för sig att byta ut sin ordinarie dator mot en av dessa.
Hela affärsideerna med dessa måste ju vara att kunden är den där som bara spelar några få timmar i veckan men som kan tänka sig betala typ 150kr / månad för detta.

Om en av deras datorer kan hålla 2 användare samtidigt som spelar (eller 4?) så ska ju dessa 4 personer se till att ha betalat av denna dator till företaget (Google, Nvidia osv) på ca 2 år innan den blir för gammal för att kunna spela spelen i 4k 60fps

om 4 användare betalar 150kr var i månaden i 24månader så får ju företaget bara in 14400kr totalt vilket borde vara en brakförlust.
Därför bör ju rimligen hela affärsiden vara att många användare spelar max 2 timmar per dag, och på så sätt bör man kunna få in fler personer som betalar för denna dator.

Att man sedan får sämre bildkvalitet och inputlag säger bara mer till mig att det inte är sweclockersmedlemen som är målgruppen utan det är familjen Svensson som vill ha något lite mer avancerat än Candy Crush någon timma i veckan och som inte bryr sig riktigt om bildkvaliteten inte är den bästa eller om det är lite inputlag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Försöker googla och läsa mig till vad poängen är?
Att kunna ha en mer Basic dator men spela spelen i ”molnet” där en grym server kör spelen?

Kopplar man denna tjänsten till tex steam och origin osv?
Finns det gratisspel i själva geforce now?
Vad händer när ens session är slut? Sparas allt och så får man köa för an session till?

Och varför sessioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Försöker googla och läsa mig till vad poängen är?
Att kunna ha en mer Basic dator men spela spelen i ”molnet” där en grym server kör spelen?

Ja precis du kan spela spel som din dator i normala fall inte skulle orka med.

Citat:

Kopplar man denna tjänsten till tex steam och origin osv?

Ja du kan spela steamspel men alla spel är inte tillgängliga än.

Citat:

Finns det gratisspel i själva geforce now?

när jag testade på en Nvidia shield fanns det ett gäng spel som var helt gratis provspelade Just cause 3 och det fungerade bra.

Citat:

Vad händer när ens session är slut? Sparas allt och så får man köa för an session till?

vet inte

Citat:

Och varför sessioner?

För att det ska finnas en anledning till att köra med alternativet som kostar pengar. Det förhindrar även folk som blir afk tar massa plats på servrarna i onödan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Intäkt per år per server

Skrivet av CubaCola:

Min hjärna förstår inte ekonomin om alla användare skulle få för sig att byta ut sin ordinarie dator mot en av dessa.
Hela affärsideerna med dessa måste ju vara att kunden är den där som bara spelar några få timmar i veckan men som kan tänka sig betala typ 150kr / månad för detta.

Om en av deras datorer kan hålla 2 användare samtidigt som spelar (eller 4?) så ska ju dessa 4 personer se till att ha betalat av denna dator till företaget (Google, Nvidia osv) på ca 2 år innan den blir för gammal för att kunna spela spelen i 4k 60fps

om 4 användare betalar 150kr var i månaden i 24månader så får ju företaget bara in 14400kr totalt vilket borde vara en brakförlust.
Därför bör ju rimligen hela affärsiden vara att många användare spelar max 2 timmar per dag, och på så sätt bör man kunna få in fler personer som betalar för denna dator.

Att man sedan får sämre bildkvalitet och inputlag säger bara mer till mig att det inte är sweclockersmedlemen som är målgruppen utan det är familjen Svensson som vill ha något lite mer avancerat än Candy Crush någon timma i veckan och som inte bryr sig riktigt om bildkvaliteten inte är den bästa eller om det är lite inputlag.

Tankevurpa. Om en server klarar 2 användare samtidigt betyder det inte att det är 2 användare per dator. Om varje användare spelar 2h per dag blir det (24h/2h) x 2 användare = 24 användare per server.

Exemplet ovan ger en årlig intäkt på 43 200 SEK om priset är 150 SEK/månad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Avstängd

Känns som Nvidias försäljning av grafikkort kommer gå ner radikalt om denna lösning funkar så bra som det sägs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De som inte nöjer sig med amd prestanda vilket är runt 1080ti med 5700xt, lär ändå inte nöja sig med upplevelsen man får genom att strömma spelen. Detta är något som passar bra för folk som inte är så kräsna.
Jag skulle exempelvis säkert kunna nöja mig med detta om de stödjer 3440x1440 och har bra stöd för VR. Men jag spelar mest långsamma spel.
Tror inte någon som spelar starcraft eller CS orkar med extra latens.

Fast 2080ti är inte direkt det nvidia tjänar sina pengar på. Det är reklam.
Det är mellansegmentet som de större pengarna finns och det som streaming är så lukrativt för.
Streaming vare sig jag gillar det eller ej har kommit och kommer explodera inom några år.
Sedan att vi konsumenter kommer få betala ett högre pris för en sämre produkt när man börjar räkna på vad allt kommer kosta i månaden är en annan sak.
De som sedan måste ha det värsta som streaming inte kan erbjuda kommer få betala ett ännu högre pris då hårdvaran blir dyrare pga smalare köpkrets.
Vi är inte där idag men det kommer detta årtiondet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det med FPS högre än 60 hz, input lag osv för denna typ av spel? Att det fungerar väl för vanliga single player spel förstår jag men fungerar det lika väl för snabbare FPS spel och liknande? Och är det problem om spelare som verkligen kör lokalt möter spelare som inte gör det (om det nu är möjligt), typ som när konsolspelare möter PC spelare (eller iaf de som kör med mus och tangentbord isf kontroll)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast 2080ti är inte direkt det nvidia tjänar sina pengar på. Det är reklam.
Det är mellansegmentet som de större pengarna finns och det som streaming är så lukrativt för.
Streaming vare sig jag gillar det eller ej har kommit och kommer explodera inom några år.
Sedan att vi konsumenter kommer få betala ett högre pris för en sämre produkt när man börjar räkna på vad allt kommer kosta i månaden är en annan sak.
De som sedan måste ha det värsta som streaming inte kan erbjuda kommer få betala ett ännu högre pris då hårdvaran blir dyrare pga smalare köpkrets.
Vi är inte där idag men det kommer detta årtiondet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tolkade ditt inlägg som att när väl AMD släpper något som presterar som 2080ti så behövs det inte eftersom man strömmar spelen då. Kanske tolkade fel då.
Men oavsett så har AMD en del av kakan sitter ju AMD GPU i Stadia, Xcloud och jag antar även Playstation now?

Om man kan komma undan med att betala 150kr i månaden blir det i alla fall billigt för mig. På 5 år blir det ju bara 9000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja precis du kan spela spel som din dator i normala fall inte skulle orka med.
Ja du kan spela steamspel men alla spel är inte tillgängliga än.
när jag testade på en Nvidia shield fanns det ett gäng spel som var helt gratis provspelade Just cause 3 och det fungerade bra.
vet inte

För att det ska finnas en anledning till att köra med alternativet som kostar pengar. Det förhindrar även folk som blir afk tar massa plats på servrarna i onödan.

Ok, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Min hjärna förstår inte ekonomin om alla användare skulle få för sig att byta ut sin ordinarie dator mot en av dessa.
Hela affärsideerna med dessa måste ju vara att kunden är den där som bara spelar några få timmar i veckan men som kan tänka sig betala typ 150kr / månad för detta.

Om en av deras datorer kan hålla 2 användare samtidigt som spelar (eller 4?) så ska ju dessa 4 personer se till att ha betalat av denna dator till företaget (Google, Nvidia osv) på ca 2 år innan den blir för gammal för att kunna spela spelen i 4k 60fps

om 4 användare betalar 150kr var i månaden i 24månader så får ju företaget bara in 14400kr totalt vilket borde vara en brakförlust.
Därför bör ju rimligen hela affärsiden vara att många användare spelar max 2 timmar per dag, och på så sätt bör man kunna få in fler personer som betalar för denna dator.

Att man sedan får sämre bildkvalitet och inputlag säger bara mer till mig att det inte är sweclockersmedlemen som är målgruppen utan det är familjen Svensson som vill ha något lite mer avancerat än Candy Crush någon timma i veckan och som inte bryr sig riktigt om bildkvaliteten inte är den bästa eller om det är lite inputlag.

Tror väldigt få spelar mer än några timmar per dag, de allra flesta har andra saker att göra och snittet kanske hamnar på max två timmar i veckan. Gratis tjänsten kan ha fler användare på samma hårdvara för de kör med sämre settings.

Kontentan blir att hundratals eller till och med tusentals kan dela på samma server, om säg 10% betalar får dom kanske in 5000kr i månaden per server, det räcker till ganska mycket el. Framtida kort kommer räcka till ännu fler samtidiga och kommer komma nya nivåer med 4k och bättre framerate att betala för snart.

Nu ska tjänsten bara fungera och se billig ut, det kommer ändras med tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tolkade ditt inlägg som att när väl AMD släpper något som presterar som 2080ti så behövs det inte eftersom man strömmar spelen då. Kanske tolkade fel då.
Men oavsett så har AMD en del av kakan sitter ju AMD GPU i Stadia, Xcloud och jag antar även Playstation now?

Om man kan komma undan med att betala 150kr i månaden blir det i alla fall billigt för mig. På 5 år blir det ju bara 9000kr.

150kr i månaden kommer bli 300kr i månaden eller så kommer det som med film/serier krävas 10 olika spel streaming sajter för att få vettig tillgång. Se bara Activision. Detta är bara den vanliga lockfasen som pågår nu. Entusiaster provar, rekommenderar vidare och så dröjer det några år innan den stora massan kommer. Sedan några år efter det är alla fast och priserna går upp.
Ser man till vad premium tv kanaler förr kostade så räcker troligen inte ens 300kr per månad.
Sedan har man barn. Då kostar det för dem med.
Ja det kommer bli enorma summor i framtiden om man bara kopierar från vanlig streaming. Skillnaden mellan den är att den mest behöver tillhandahålla material. Spelstreaming kommer kräva både material och rejält med hårdvara så logiskt borde det kosta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är chockad över att så många SweClockare gått från att för ett halvår sedan totalt rata GFN (sannolikt baserat på magkänsla än faktisk erfarenhet) till att faktiskt verka uppskatta den. Jag är positivt överraskad, kul att se att alla inte är gubbar som tycker att det var bättre förr. Vilket det på spellicens-fronten kanske iofs var men blir detta populärt nog så får de nog vind i seglen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Jag är chockad över att så många SweClockare gått från att för ett halvår sedan totalt rata GFN (sannolikt baserat på magkänsla än faktisk erfarenhet) till att faktiskt verka uppskatta den. Jag är positivt överraskad, kul att se att alla inte är gubbar som tycker att det var bättre förr. Vilket det på spellicens-fronten kanske iofs var men blir detta populärt nog så får de nog vind i seglen.

Nu har vi Stadia att jämföra med, då ser GFN felfri ut i jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Gick in på gratisversionen och testade slå igång min stad med 140K pop i Cities: Skylines. Brukar gå lika snabbt på normal hastighet som snabbspolning med 3700X och 2070. Var samma sak som gällde där, men när man viftade med kameran så var latensen ändå förvånansvärt låg.
Mycket lägre än jag vill minnas att min flickväns gamla platt-TV halkade efter när man spelade Super Smash Bros.
Men inte desto mindre en märkbar latens.

Så de som äger en egen dator som de åtminstone kommer upp i 60FPS på lägsta inställningar har fortfarande markant fördel i systemrespons.

Med det sagt så kan jag däremot se att det kommer vara ett extremt prisvärt alternativ för andra sorters spel. T.ex. Tomb Raider och andra äventyrsspel lider ju verkligen inte lika mycket av latensmängderna i GFN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Skumt att spelutvecklare tar bort sina spel från GeForce Now för övrigt. Ska det vara på grund utav anticheat eller vad är anledningen? Finns ju andra molntjänster för gaming där Blizzard-spel fortfarande är spelbart, t.ex Playkey.

Man kanske vill hålla på spelen för att på sikt starta en egen streamingtjänst om GFN slår stort?

Hade man fått bort allt fusk hade t o m jag kunnat lägga någon timme i veckan online, fantastisk möjlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De som inte nöjer sig med amd prestanda vilket är runt 1080ti med 5700xt, lär ändå inte nöja sig med upplevelsen man får genom att strömma spelen. Detta är något som passar bra för folk som inte är så kräsna.
Jag skulle exempelvis säkert kunna nöja mig med detta om de stödjer 3440x1440 och har bra stöd för VR. Men jag spelar mest långsamma spel.
Tror inte någon som spelar starcraft eller CS orkar med extra latens.

Jag tror jag skulle bli jädrigt åksjuk om jag provade att strömma VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om man är svensk kund och kör Geforce now, var sitter servrarna?

Är det i Sverige eller någonstans i utlandet?

Vi i Sverige spelar på EU Northwest servrarna och dessa står faktiskt i Stockholm, Sverige. Jag bor själv i Stockholm och har en latens på otroligt låga 2ms till denna server när jag gör ett nätverkstest i GeforceNow klienten :). Under 40ms är rekommenderat.

Skickades från m.sweclockers.com