Samsung tar LPDDR5 till 16 GB för smarta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung tar LPDDR5 till 16 GB för smarta telefoner

Nästa generations smarta telefoner utrustas med samma mängd minne som många speldatorer, om Samsung får som de vill.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med högre kapacitet! Mumsigast är dock energibesparingen tycker jag. Det behövs ju verkligen på just mobiler. Batteritiden är viktig för mig då jag tycker det är störigt att behöva ladda stup i ett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

S20 ultra hade väl redan 16 gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

S20 ultra hade väl redan 16 gb?

Skickades från m.sweclockers.com

12

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@Kaleid: Det kommer en variant av S20 Ultra med 16GB och 512GB lagring

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra med högre kapacitet! Mumsigast är dock energibesparingen tycker jag. Det behövs ju verkligen på just mobiler. Batteritiden är viktig för mig då jag tycker det är störigt att behöva ladda stup i ett.

Vad innebär "stup i ett" för dig?

Själv kommer jag hem från jobb med ca 70% av batteriet kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad innebär "stup i ett" för dig?

Själv kommer jag hem från jobb med ca 70% av batteriet kvar.

Förstår inte kommentaren? Är du emot bättre batteritid? Ifall du använder din mobil så går det väl fortare? Eller menade du att du använder telefonen i jobbet och sen har du fortfarande 70 % kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra med högre kapacitet! Mumsigast är dock energibesparingen tycker jag. Det behövs ju verkligen på just mobiler. Batteritiden är viktig för mig då jag tycker det är störigt att behöva ladda stup i ett.

Jag tror inte ramminnets energianvändning är det som är problemet i en telefon. Att skärmen ska synas i solljus med sina 6” drar många gånger mer än att refresha några minnesbitar det kan jag lova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad innebär "stup i ett" för dig?

Själv kommer jag hem från jobb med ca 70% av batteriet kvar.

Får ladda innan lunch, runt 3 och sen när jag kommer hem. Brukar i och för sig köra Pokemon-Go på lunchen och det blir en del jobbmail så tror jag använder mobilen mer "tungt" än snittet

Skrivet av medbor:

Jag tror inte ramminnets energianvändning är det som är problemet i en telefon. Att skärmen ska synas i solljus med sina 6” drar många gånger mer än att refresha några minnesbitar det kan jag lova.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jo... Men... Många bäckar små

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får ladda innan lunch, runt 3 och sen när jag kommer hem. Brukar i och för sig köra Pokemon-Go på lunchen och det blir en del jobbmail så tror jag använder mobilen mer "tungt" än snittet

Ja, jo... Men... Många bäckar små

Antingen kör du 4k@120Hz med 1000Nits eller så har du ett trasigt batteri.

Min telefon har jag skärmen på ca 7-8h per dag i webbläsare, mail och teams...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Crazy. Känns fortfarande som att dagens "telefoner" skalar upp sin prestanda onödigt mycket dock. 16GB internminne, 1TB lagring och en processor som når upp till samma standard som mobila(läs laptop) processorer bara ett par generationer gamla.
Hur många har egentligen användning för det? Jag köpte alltid värre telefoner för ett par år sedan eftersom jag sysslade mycket med emulering, men för de flesta slutanvändare verkar det viktigaste just nu vara att kameran är bra och att batteriet håller.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Klart att det är trevligt med mera ram men när och vem använder över 8 GB? Om vi tar bort spel ur ekvationen. Kör folk så mycket multitasking på sina telefoner så man skulle ha användning för 16 GB?
Känns mest en till sak som man kan säga -japp det är 16 GB ram så det blir 19999 kr men om du går ner till den varianten som har 8 GB då kostar det 8999 kr. Lite samma sak som med lagring på telefoner.

För min del skulle de kunna koncentrera sig på att utveckla andra saker.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad innebär "stup i ett" för dig?

Själv kommer jag hem från jobb med ca 70% av batteriet kvar.

Alla telefoner har ju bra batteritid i början. Det hade min också när den var ny. Laddade väl ca varannan dag. Men batterisparandet blir ju mer uppenbart efter längre tid.

Nu 3-4 år senare är batteriet i min mobil fullständigt skräp. Jag har tur om den håller fram tills kl 15, och jag gör inget annat än lätt surfande i webbläsaren, skriver meddelanden eller mailar.

Och eftersom jag inte kräver mycket mer av min mobil så är det ju extremt kontraproduktivt att uppgradera mobil varje år. Jag hade förmodligen haft kvar denna i 3 år till om det inte vore för just batteriet.

Permalänk

@livsnjutaren: Bragging rights? Brukar kunna driva försäljning oväntat mycket.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Antingen kör du 4k@120Hz med 1000Nits eller så har du ett trasigt batteri.

Min telefon har jag skärmen på ca 7-8h per dag i webbläsare, mail och teams...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dags att du testar ett gps-baserat spel utomhus med massa animationer och ja, utomhus är det inte ovanligt att man behöver högre ljusstyrka.

Det han beskriver i batterikonsumtion är fullt normalt när man spelar framförallt niantics spel som Ingress, PoGo eller HP:WU, men även andra som Badgers!, Orna eller Turf. Alla som spelar den typen av spel har alltid med sig batteripack.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

@aggrocult: Sant sant.. Men fattar inte det heller, men det är väl för de som inte ens vet vad ram är men det är coolt att man har mycket av det

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte kommentaren? Är du emot bättre batteritid? Ifall du använder din mobil så går det väl fortare? Eller menade du att du använder telefonen i jobbet och sen har du fortfarande 70 % kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar att jag använder mobilen under dagen och när jag kommer hem så har jag 70% kvar. Vad är det du inte förstår med det? Naturligtvis beror det på vad man gör med sin mobil. Sitter man och spelar hela tiden så är det väl klart att det tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Alla telefoner har ju bra batteri tid i början. Det hade min också när den var ny. Laddade väl ca varannan dag. Men batteri sparandet blir ju mer uppenbart efter längre tid.

Nu 3-4 år senare är batteriet i min mobil fullständigt skräp. Jag har tur om den håller fram tills kl 15, och jag gör inget annat än lätt surfande i webbläsaren, skriver meddelanden eller mailar.

Och eftersom jag inte kräver mycket mer av min mobil så är det ju extremt kontraproduktivt att uppgradera mobil varje år. Jag hade förmodligen haft kvar denna i 3 år till om det inte vore för just batteriet.

Tyvärr har vi mobiltillverkarna att tacka för det där fenomenet. De borde göra som man gör med elbilarna.

Permalänk
Medlem

Onödigt. Skulle slå vad om att en stor majoritet inte ens behöver i närheten av halva den mängden RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Alla telefoner har ju bra batteri tid i början. Det hade min också när den var ny. Laddade väl ca varannan dag. Men batteri sparandet blir ju mer uppenbart efter längre tid.

Nu 3-4 år senare är batteriet i min mobil fullständigt skräp. Jag har tur om den håller fram tills kl 15, och jag gör inget annat än lätt surfande i webbläsaren, skriver meddelanden eller mailar.

Och eftersom jag inte kräver mycket mer av min mobil så är det ju extremt kontraproduktivt att uppgradera mobil varje år. Jag hade förmodligen haft kvar denna i 3 år till om det inte vore för just batteriet.

Byta batteri brukar inte kosta allt för mycket beroende på modell

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra med högre kapacitet! Mumsigast är dock energibesparingen tycker jag. Det behövs ju verkligen på just mobiler. Batteritiden är viktig för mig då jag tycker det är störigt att behöva ladda stup i ett.

Då undrar jag vad du har för mobil?

Skrivet av Jackbob:

Alla telefoner har ju bra batteri tid i början. Det hade min också när den var ny. Laddade väl ca varannan dag. Men batteri sparandet blir ju mer uppenbart efter längre tid.

Nu 3-4 år senare är batteriet i min mobil fullständigt skräp. Jag har tur om den håller fram tills kl 15, och jag gör inget annat än lätt surfande i webbläsaren, skriver meddelanden eller mailar.

Och eftersom jag inte kräver mycket mer av min mobil så är det ju extremt kontraproduktivt att uppgradera mobil varje år. Jag hade förmodligen haft kvar denna i 3 år till om det inte vore för just batteriet.

Det här man snackar skit om batteriet men nämner inte vad man har för mobil-märke......

Jag har Samsung s7 edge, S8 och S9 som jag skaffade vid släpp.

Alla håller minst 24timmar då använder jag de till att lyssna på musik 6-8timmar, surfa, rollspel, youtube och träning Då är wifi, mobildata, Always on Display, synk, kantbelysning, navigeringsfält och blåsljusfilter på.

Använder jag tyngre program som kräver att allt är igång då sjunker batteriet till 6-8timmar samt telefonen blir bra varm av den urladdningen så man vill inte hålla i den allt för hårt. Brukar ha det som nödlösning om man är ute länge och börjar frysa om händerna då kan man ha den som handvärmare.

Sitter och väntar på Note20 kommer bli för har alltid väntat på en bra Note men hittills har jag inte fastnad för nån.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix fast då har du ju bara använt mobilerna i ett år var, märks typ ingen stor skillnad då. Blir större skillnad om man har haft en mobil 3-4 år.
Och on top of that så är det antagligen väldigt få som gör dom enkla sakerna man kan göra för att ta lite bättre hand om batteriet. Typ som att inte använda trådlös laddning, inte snabbladda förutom när det är nödvändigt, inte ladda batteriet fullt förutom när det är nödvändigt, inte låta laddaren sitta kvar i när det inte behövs, inte justerar ljusstyrkan på skärmen efter behov (automatiskt, manuellt eller i kombination)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

16, https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_ultra_5g-10040.ph...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Onödigt. Skulle slå vad om att en stor majoritet inte ens behöver i närheten av halva den mängden RAM

Ehm va? Min äter 5 GB till frukost (Mate 10 pro), så har du nära alla appar i RAM så blir det bra över 8 GB!

Dessutom drar RAMen inte mer ström, utan mindre! Win win heter det!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Klart att det är trevligt med mera ram men när och vem använder över 8 GB? Om vi tar bort spel ur ekvationen. Kör folk så mycket multitasking på sina telefoner så man skulle ha användning för 16 GB?
Känns mest en till sak som man kan säga -japp det är 16 GB ram så det blir 19999 kr men om du går ner till den varianten som har 8 GB då kostar det 8999 kr. Lite samma sak som med lagring på telefoner.

För min del skulle de kunna koncentrera sig på att utveckla andra saker.

Har du Chrome, Instagram, Facebook, Snapchat, Spotify, Youtube, Google Maps o.s.v samtidigt i RAMen så går det på millisekunder att ladda dom när du trycker på dom igen...ingen vill vänta, speciellt inte när man snabbt ska kolla om nått nytt hänt eller om man ska googla nått.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@hellmix fast då har du ju bara använt mobilerna i ett år var, märks typ ingen stor skillnad då. Blir större skillnad om man har haft en mobil 3-4 år.
Och on top of that så är det antagligen väldigt få som gör dom enkla sakerna man kan göra för att ta lite bättre hand om batteriet. Typ som att inte använda trådlös laddning, inte snabbladda förutom när det är nödvändigt, inte ladda batteriet fullt förutom när det är nödvändigt, inte låta laddaren sitta kvar i när det inte behövs, inte justerar ljusstyrkan på skärmen efter behov (automatiskt, manuellt eller i kombination)

nopp jag använder alla samtidigt och de rullar fortfarande på

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Har du Chrome, Instagram, Facebook, Snapchat, Spotify, Youtube, Google Maps o.s.v samtidigt i RAMen så går det på millisekunder att ladda dom när du trycker på dom igen...ingen vill vänta, speciellt inte när man snabbt ska kolla om nått nytt hänt eller om man ska googla nått.

Fast det skulle inte äta mer än 6GB som absolut mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ehm va? Min äter 5 GB till frukost (Mate 10 pro), så har du nära alla appar i RAM så blir det bra över 8 GB!

Dessutom drar RAMen inte mer ström, utan mindre! Win win heter det!

Jag sa som sagt dom flesta vilket jag definitivt tror är sant. Själv är min snittanvändning tydligen 3,7GB av 8 och jag valde bara 8GB modellen istället för 6 för att jag ville ha så mycket lagring som möjligt.

Och varför ska man ha alla sina appar igång? Lämnar bara appar öppna om jag kommer använda dom snart igen eller om jag vill lämna dom exakt som dom var av någon anledning. Om man har så många appar igång samtidigt att man använder så mycket RAM så borde det vara enklare att bara öppna dom på startskärmen istället för att behöva leta igenom en lång lista, och det tar ju knappast lång tid för saker att öppna igen så länge inte mobilen är flera år gammal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jag sa som sagt dom flesta vilket jag definitivt tror är sant. Själv är min snittanvändning tydligen 3,7GB av 8 och jag valde bara 8GB modellen istället för 6 för att jag ville ha så mycket lagring som möjligt.

Och varför ska man ha alla sina appar igång? Lämnar bara appar öppna om jag kommer använda dom snart igen eller om jag vill lämna dom exakt som dom var av någon anledning. Om man har så många appar igång samtidigt att man använder så mycket RAM så borde det vara enklare att bara öppna dom på startskärmen istället för att behöva leta igenom en lång lista, och det tar ju knappast lång tid för saker att öppna igen så länge inte mobilen är flera år gammal

Min telefon håller i RAMen tills det blir fullt, och via algoritm avgör den vad jag oftast använder för att hålla dom i RAM.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aggrocult:

Fast det skulle inte äta mer än 6GB som absolut mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ja, men allt drar mer data med tiden. Förr var 480p HD på webben, nu är det 4K, snart 8K.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...