Prispressade kvantdatorn QUBY ett PR-jippo

Permalänk
Melding Plague

Prispressade kvantdatorn QUBY ett PR-jippo

Den billiga kvantdatorn QUBY presenterades som ett hot mot rådande krypteringsstandarder, men är istället ett PR-knep för att starta diskussion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast ens en kvantdator öht?

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt mycket "vad var det jag sa" på denna, men det var ju inte många som sa emot heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kvar står frågan: ”but can it run Crysis?”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi lägger att det inte är en kvantdator åt sidan - en dator med två Nvidia-grafikkort i för 6000 kr? Är det verkligen prisvärt jämfört med ett singelkort? Även för grejer som att knäcka kryptering alltså.

Permalänk
Avstängd

Nackdelen med att följa strömmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om vi lägger att det inte är en kvantdator åt sidan - en dator med två Nvidia-grafikkort i för 6000 kr? Är det verkligen prisvärt jämfört med ett singelkort? Även för grejer som att knäcka kryptering alltså.

fler cores per krona?

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt att ta reda om det är legit quantum utrustning eller inte:

Har den en auto flytande kväve injector? Alt kommer den i thermoisolerande kammare? För att det superledande materialet som används till dagens quanntum tech är endast superledande vid en viss super låg temperatur. Ingen av ovan? Troligen bullshit.

Permalänk
Medlem

Så lite som vad människor tänkte att Cicada 3301 var.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Kanske dags för Swec redaktionen att ta en funderare kring källkritik...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Skrivet av multimiffo:

Kanske dags för Swec redaktionen att ta en funderare kring källkritik...

Instämmer! Riktigt illa hur ursprungliga artikeln publicerades...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Kanske dags för Swec redaktionen att ta en funderare kring källkritik...

Jag håller med, det var riktigt pinsamt att läsa artikeln, trodde mer om Sweclockers nyhetsredaktion.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nixus:

Jag håller med, det var riktigt pinsamt att läsa artikeln, trodde mer om Sweclockers nyhetsredaktion.

Det här är en observation jag gjort att jag sett denna typen av kommentar på senaste där artiklar om rykten framställts som nyheter eller inte varit nog tydliga med att det handlar om rykten.

(Vill bara förtydliga att jag menar att kommentarerna eventuellt indikerar på någon trist utveckling(?) hos redaktionen, inte att det är något fel på kommentarerna i sig)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Kanske dags för Swec redaktionen att ta en funderare kring källkritik...

Behöver inte ens källkritik för att fundera på om det är sant. Gäller bara att fundera på om det är rimligt.

Denna nyhet var lite som att någon påstod sig att ha skrivit en Ryzen 3950x emulator på sin Commodore 64 och får det att låta som du har samma prestanda på emulatorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur som intressant med kvantdatorer! Genom det lilla jag förstått "att de kan hitta en lösning direkt" (rätta mig om jag har fel) skulle de säkerligen kunna användas för att förbättra minneshierarkierna i datorer, istället för att behöva använda en massa av de komplicerade metoderna för att göra minnet stort, snabbt och billigt, kanske kvantdatorer kan leta reda på minnesadresserna och datan direkt??? Skulle ju göra att CPUn bara behöver vänta en klockcykel, sen igen så kanske dagens datorer har redan en väldigt låg miss rate och går i par med CPUns prestanda?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Hur som intressant med kvantdatorer! Genom det lilla jag förstått "att de kan hitta en lösning direkt" (rätta mig om jag har fel) skulle de säkerligen kunna användas för att förbättra minneshierarkierna i datorer, istället för att behöva använda en massa av de komplicerade metoderna för att göra minnet stort, snabbt och billigt, kanske kvantdatorer kan leta reda på minnesadresserna och datan direkt??? Skulle ju göra att CPUn bara behöver vänta en klockcykel, sen igen så kanske dagens datorer har redan en väldigt låg miss rate och går i par med CPUns prestanda?

Nä, det där låter inte riktigt så som det faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nä, det där låter inte riktigt så som det faktiskt fungerar.

Varför fungerar det inte så? Jag tycker inte ett "Nä" räcker som motivation.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Varför fungerar det inte så? Jag tycker inte ett "Nä" räcker som motivation.

Kvantfysik och kvantberäkningar är väldigt komplicerade saker och jag är långt ifrån en expert.
Om du vill att jag ska utveckla mitt nej, så måste du utveckla på vilket sätt den skulle åstadkomma det du pratar om.

Hur menar du att en kvantdator skulle åstadkomma det du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kvantfysik och kvantberäkningar är väldigt komplicerade saker och jag är långt ifrån en expert.
Om du vill att jag ska utveckla mitt nej, så måste du utveckla på vilket sätt den skulle åstadkomma det du pratar om.

Hur menar du att en kvantdator skulle åstadkomma det du pratar om?

Data hittas genom adresser, adresser tar tid att hämta och läsa. Borde inte en kvantdator kunna säga exakt vart datan från adressen hittas "direkt" istället för att behöva läsa av bitarna, matcha i vilket set/page samt offset, som en traditionell dator?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Data hittas genom adresser, adresser tar tid att hämta och läsa. Borde inte en kvantdator kunna säga exakt vart datan från adressen hittas "direkt" istället för att behöva läsa av bitarna, matcha i vilket set/page samt offset, som en traditionell dator?

Hur skulle en kvantdator göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur skulle en kvantdator göra det?

Jag antar eftersom en kvantdator kan använda sig av andra metoder (läste om Grover's algoritm nyss, men den verkar tveksam till oordnade listor) än vad en traditionell dator har tillgång till så kanske den kan bestämma positionen av datan snabbare, än vad som är möjligt genom att behöva läsa av varje bit och därefter jämföra den med en lång lista för att hitta en match.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Jag ser framför mig en redigerad källartikel följt av en redigerad sweclockers artikel. Men jag har ju min kvantemulator som kan se in i framtiden så det är ju lite fusk.
Bättre att läsa och fundera lite först innan man bara skriver av vad som helst.

Fullträff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag antar eftersom en kvantdator kan använda sig av andra metoder (läste om Grover's algoritm nyss, men den verkar tveksam till oordnade listor) än vad en traditionell dator har tillgång till så kanske den kan bestämma positionen av datan snabbare, än vad som är möjligt genom att behöva läsa av varje bit och därefter jämföra den med en lång lista för att hitta en match.

En kvantdator räknar extremt mycket fel, även om den räknar fort så behövs miljontals avläsningar av resultatet och avancerad statistisk analys av alla datapunkter som kom ut för att få fram det rätta svaret. Sanningen är också att dessa problem blir mycket värre ju mer avancerad kvantdatorn är.

Den typen av användning du föreslår är dessutom helt enkelt fel. Har du 32 eller 64 kvantbitar betyder inte det alls att dom rymmer all information i alla möjliga adresser. Och dessutom skulle hela sammanflätningen falla samman så fort man skulle läsa en enda gång eftersom då hade kvanttillståndet sammanfallit.

Hemligheten med kvantbitar är att alla är kopplade till alla så om man påverkar en händer något med alla, detta kan via komplicerade ändringar långsamt skapa ett helhetsstadium där primtal kan tolkas fram ur informationen när man läser på exakt rätt sätt vid rätt tidpunkt, inget alls som liknar ramminne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag antar eftersom en kvantdator kan använda sig av andra metoder (läste om Grover's algoritm nyss, men den verkar tveksam till oordnade listor) än vad en traditionell dator har tillgång till så kanske den kan bestämma positionen av datan snabbare, än vad som är möjligt genom att behöva läsa av varje bit och därefter jämföra den med en lång lista för att hitta en match.

Okej, så som jag förstår det så kan du inte applicera en kvantdators möjligheter vid specifika situationer till generella tillämpningar och jag kan inte föreställa mig ett system som skulle fungera så som du pratar om.

Men då jag inte alls är särskilt kunnig så finns det massor med saker jag inte kan föreställa mig men som faktiskt fungerar. Så vill du ha ett utförligare och djupare svar får du vänta på någon mer kunnig. Men så som jag förstår kvantberäkningar och det du skriver så har du försökt göra en generell applicering av en kvantdators specifika styrkor på ett sätt som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En kvantdator räknar extremt mycket fel, även om den räknar fort så behövs miljontals avläsningar av resultatet och avancerad statistisk analys av alla datapunkter som kom ut för att få fram det rätta svaret. Sanningen är också att dessa problem blir mycket värre ju mer avancerad kvantdatorn är.

Den typen av användning du föreslår är dessutom helt enkelt fel. Har du 32 eller 64 kvantbitar betyder inte det alls att dom rymmer all information i alla möjliga adresser. Och dessutom skulle hela sammanflätningen falla samman så fort man skulle läsa en enda gång eftersom då hade kvanttillståndet sammanfallit.

Hemligheten med kvantbitar är att alla är kopplade till alla så om man påverkar en händer något med alla, detta kan via komplicerade ändringar långsamt skapa ett helhetsstadium där primtal kan tolkas fram ur informationen när man läser på exakt rätt sätt vid rätt tidpunkt, inget alls som liknar ramminne.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok coolt! Tack för förklaringen det var intressant att läsa, speciellt sista stycket

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej, så som jag förstår det så kan du inte applicera en kvantdators möjligheter vid specifika situationer till generella tillämpningar och jag kan inte föreställa mig ett system som skulle fungera så som du pratar om.

Men då jag inte alls är särskilt kunnig så finns det massor med saker jag inte kan föreställa mig men som faktiskt fungerar. Så vill du ha ett utförligare och djupare svar får du vänta på någon mer kunnig. Men så som jag förstår kvantberäkningar och det du skriver så har du försökt göra en generell applicering av en kvantdators specifika styrkor på ett sätt som inte fungerar.

Jo jag instämmer, det är nog väldigt specifikt som du säger, kan nog inte appliceras på minne, tyckte bara det verkade som en cool idé att dela med sig.
Jag gillar diskussion, bryr mig inte om rätt eller fel, men ett "nä" får mig rätt irriterad ...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Kanske dags för Swec redaktionen att ta en funderare kring källkritik...

@loevet:

Jag håller med om detta!
MEN jag tycker också redaktionen tog sitt ansvar att både editera den gamla artikeln (som folk kanske bokmärkt etc) och att lägga ett tydligt meddelande om felaktigheten i den förra artikeln för alla att se på framsidan.

Det jag läste i redaktionens kommentarer i förra artikeln var inte ett ’vi tror blint på det här’ utan snarare ’det visar sig om några dagar under presentationen’. Jag tycker dock att en varning eller något på artikeln under denna period av osäkerhet hade varit på sin plats.

Tack för att ni lade en separat artikel på framsidan med denna uppdatering, det tyder på yrkesstolthet och bra inställning till rättvisa. Tror MÅNGA hade missat detta om det bara hade varit en ändring på orginalartikeln.

Ibland går det fel, bättre att vara ärlig efteråt om man inte hinner fixa felet i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: bra feedback! Det uppskattas. Precis som du skriver var vår inställning också en skeptisk sådan, men att det fick visa sig efter presentationen hur mycket som faktiskt stämmer runt QUBY. Men du har helt rätt i att den skepsis vi ändå kände kunde kommunicerats i texten i någon form, det tar vi med oss till framtida liknande situationer. Tummen upp!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag håller med om detta!
MEN jag tycker också redaktionen tog sitt ansvar att både editera den gamla artikeln (som folk kanske bokmärkt etc) och att lägga ett tydligt meddelande om felaktigheten i den förra artikeln för alla att se på framsidan.

Det jag läste i redaktionens kommentarer i förra artikeln var inte ett ’vi tror blint på det här’ utan snarare ’det visar sig om några dagar under presentationen’. Jag tycker dock att en varning eller något på artikeln under denna period av osäkerhet hade varit på sin plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av loevet:

@medbor: bra feedback! Det uppskattas. Precis som du skriver var vår inställning också en skeptisk sådan, men att det fick visa sig efter presentationen hur mycket som faktiskt stämmer runt QUBY. Men du har helt rätt i att den skepsis vi ändå kände kunde kommunicerats i texten i någon form, det tar vi med oss till framtida liknande situationer. Tummen upp!

Ja, det är väldigt bra att faktiskt gå ut med en rättelse och uppdatera original artikeln. Dock tycker jag personligen inte att ni drar helt rätt slutsats här. I det här fallet saknade artikeln all rimlig grund för publicering och den skulle aldrig varit på förstasidan. Det räcker inte att gömma sig bakom "Rykte:" eller liknande friskrivning. Antingen har redaktionen gjort efterforskningar och funnit materialet trovärdigt och då kan man publicera utan någon brasklapp eller så tror man inte på materialet och då ska man låta bli.

Nu har jag ingen insikt i Swecs ekonomiska situation så det är väl lite orättvist att döma men jag tycker det är tråkigt att man uppenbart gör bedömningen att några extra nyheter på framsidan är värt lite "hänt extra" stämpel. Det övriga materialet på sidan håller väldigt hög nivå så det är synd att man måste sänka sig så lågt vad gäller nyheter.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Dom som gjorde detta jippo är verkliga idioter. Snacka om fel väg att gå.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"