Tips på ny familjebil modell lite större?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Vw touran eller kanske något franskt, Renault Espace/Grand Scenic, då har alla gott om plats. Superben är liksom lite av Sveriges nya V70, men kolla på den från 2015 och framåt då den tidigare modellen är väl bullrig. (kör en sån själv och det går knappt föra samtal mellan fram och baksätespassagerare).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Kollat på Hyundai Kona? Helt ny hybrid ligger på under 240 000:- kan ju bli en del drivmedelsbesparingar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Jag vet ingen "normal" 5 sitsig bil där det blir bekvämt att sitta som ni åker. Jag skulle titta på något 6-7 sitsigt i ditt läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-mondeo-titaniu...

Spanat på dessa?

Vi har en Mondeo 2009, satans den bästa bil vi haft o då är jag 42 år med iaf. 10 bilar i alla möjliga klasser i bagaget!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Sjukt nöjd med vår Mazda 6 kombi, men åk och provsitt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av [SH]:

Är öppen för Subaru Outback, vi har provsuttit en men inte provkört. Kardantunnel bak var inget problem, om jag minns rätt stack den inte upp så mycket vilket borde bero på att det är en lite högre bil?

Googlade lite snabbt på CVT-lådan. Verkar varit en hel del problem med rasade lådor... Löst nu? Subaru brukar ju klassas som driftsäkra. Om växellådan är ok kanske Outback är ett alternativ men bensinare med automat till vettigt pris (även om man sträcker budgeten 20-30k) utan jättemånga mil (<ca 9000) och årsmodell 2015+... Det kommer inte ut många.

Audin vi kör har deras Tiptronic-låda och den har varit otroligt trevlig.

Det påstås från Subarus sida att det ska vara fixat men det ska man väl ta med en nypa salt. Hittills inga automatlådeproblem kring bilarna inom släkten, men det är förstås ett för litet urval för att vara representativt. Är dock lite skadad eftersom i stort sett hela min sambos släkt kör Subaru sen många år tillbaka och verkar vara väldigt märkestrogna.

Prismässigt så ligger de högt fortfarande så räkna inte med några fynd just nu i alla fall. Att gå ner till 2014 års modell skulle jag inte rekomendera. De känns gamla i jämförelse med de nyare.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av inquam:

Finns ju fler exemplar :)... I just did a quick google. Sett exemplar runt 200k med 7000mil på mätaren ungefär.

Hehe... Ville bara informera TS =), bra det!

I9 9900K | Noctua NH-D15 | 16GB (2*8) Corsair 3200MHZ | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | MSI 2080TI OC | 2 x 500GB Samsung 850 SSD | 34" Samsung C34H9x 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | EVGA G3 80+ Gold | Win10 Pro | 500/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av [SH]:

Vi får plats och rolig körupplevelse har jag lämnat bakom mig. Vill åka någorlunda bekvämt och säkert. Hatar när bilen krånglar så driftsäkerhet är prio. Toyota Kvalitetsgaranti lockar. Hade motsvarande funnits på Audin hade många sköna tusenlappar sparats...

Kikade själv en hel del på avensis (runt 15) när jag skulle byta min avensis 07 förra året. Men blev en Auris kombi 15 eftersom den gick att få som hybrid och jag inte riktigt har behovet av utrymmet avensisen gav.
Om det nu blir en toyota ska du vara medveten om att den extra kvalitetsgarantin inte gäller om du inte servar på toyota verkstad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Finns det inte gott om 7-sitsiga bilar med automat? Även bensin?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Skulle nog kika på mer av en minibuss. Ungarna växer ju. Har själv en Passat -16 och än om baksätet är som en tennisplan när det gäller benutrymmet (slås nog bara av Superben) så är mittplatsen som en kyrkbänk. Problemet blir också att har man plant baksäte, dvs utan skålningen på ytterplatserna så kommer axlarna krocka i varandra istället för att mittpassageraren hamnar lite "framför" dom på sidan.

Ford har väl skapliga minibussar?

Trädvy Permalänk
Skribent
Jonas Klar
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008

Ford S-Max. Blir iofs krångligt med kombon bensin och manuell för de pengarna, men verkar poppis bland bilentusiaster som ynglar av sig.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av [SH]:

Spräcker budgeten med ca 30k om man tittar på vad som är till salu nu. Dyr skatt också, kanske pga de många hästarna i motorn? Annars känns det som en trevlig bil...

Även jag ger nog ett slag för den bilen, eller motsvarade bil hos Hyundai. Mycket benutrymme bak, åtminstone för Hyundai i40.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2004

Vi har en Seat Alhambra -15, och är väl på det stora hela nöjd med den. Den är skapligt pigg med 177 dieselhästar och lastar som en mindre skåpbil. Baksätet har tre likadana stolar så att sitta i mitten är inte direkt sämre än ytterkanterna. Dock är bilen verkligen bussig att köra, vill helst gå rakt fram och någon kontakt med vägen upp via ratten har man knappt. Som familjefraktare är den dock svår att slå, ganska snål med.

Då vi inte har hund längre har vi provkört lite bilar och kollat just bredden på baksätet. Touranen har ett något smalare mittensäte men är bättre än en de flesta kombis osv. Lastar bra med.

C5 Aircross har med ett brett baksäte där jag har för mig alla stolar är lika breda. Kan nog va svår att hitta för runt 200k och så är det såklart franskt...

Jag tror faktiskt det blir svårt att hitta en "vanlig" kombi, typ passat, V70 osv där baksätet är bra för tre åkande. En MPV är väl ingen bil någon vill ha egentligen, men de är byggda för att frakta folk och det brukar märkas speciellt på att tre kan åka nästintill likvärdigt i baksätet.

Precis som TS skulle jag helst inte vilja handla en VAG-bil då man hört otaliga historier om konstruktionsfel osv där de inte tar ansvar. MEN tyvärr har de många bra modeller inom koncernen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin
Registrerad
Jan 2008

Asus ROG G752VSK | Intel Core i7 7820HK 3.9 Ghz | 48 GB DDR4 2667 | 500 GB Samsung 970 EVO NVMe , 256 GB Samsung SM961 NVMe , 1 TB HGST 7.200 RPM SATA | nVidia GeForce GTX 1070 8 GB GDDR5 |
DVD+RW| 17.3" FHD IPS 120Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
Sony Xperia XZ Premium 5.5" 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

En familjebuss (en kategori som jag egentligen vill hoppa) som jag helt missat. Verkar trevlig i den kategorin men mina fördomar om BMW säger att den är dyr att serva. Men jag kanske har fel?

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB | Seagate Barracuda Green 2 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [OnePlus 7T Pro]