Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

IPS 24´1080p 144 hz, nån som kan rekommendera nåt ?

Permalänk
Medlem

IPS 24´1080p 144 hz, nån som kan rekommendera nåt ?

Byggde precis en första dator till min ena grabb och "blev av med min spelskärm då". Jag söker just nu en ny. Har ju blivit lite ändringar sista året och nu finns det ju 1080p, 144 hz i IPS att välja på. Hade tänkt att vid nästa upp byte skulle jag köra på 1440p men med tanke på att plinkandet vid datorn är nästan obefintligt kan jag inte motivera en sån uppgradering då jag även "blev av med min gpu" vid byggandet av grabbens dator så jag behöver nytt där med...

Skärmarna jag kikat mest på är Acer XV240YP och ViewSonic XG2405. Finns ju även AOC 24G2U men den avstår jag helst estetiskt då jag som "gammal gamer" vill ha lite mer neutrala prylar, sen vad jag har läst mig till var det bökiga menyer. Asus VG259Q verkar finnas i lager from nästa vecka enligt flera återförsäljare, dock vill jag helst inte köpa Asus då jag har en dålig historia med garantier på skärmar från dom.

felstavat
Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Om det är monitorfoten som får dig att avstå från AOC 24G2U så skulle du kunna byta ut det mot t.ex. en sån här arm https://www.inet.se/produkt/2215590/deltaco-arm-534-gasdrivet-bordsfaste

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

Vad kul, har missat att det äntligen har kommit 24" IPS 144Hz.
Men jag kommer nog vänta tills de är uppe i 240Hz då jag använder en 180Hz TN nu.

Tyvärr så kommer det nog vara snålt med recensioner av dessa. =/

Permalänk
Medlem

Min Predator XB271HU fick flytta till höger på monitorarmen och nu har jag en AOC 24G2U som primär. 1080p känns bäst när det gäller snabba FPS-spel. Är riktigt nöjd än så länge. Det enda negativa är det vanliga: menyerna och knapparna är hemska. Som tur är finns det mjukvara man kan ladda ner och göra inställningarna.

Jag gillar utseendet om man bortser från foten, men den behöver jag ju inte oroa mig för nu när jag har monitorarm.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad kul, har missat att det äntligen har kommit 24" IPS 144Hz.
Men jag kommer nog vänta tills de är uppe i 240Hz då jag använder en 180Hz TN nu.

Tyvärr så kommer det nog vara snålt med recensioner av dessa. =/

Det finns redan 240 hz ips så. (Finns även flera i 27" dock bara med 1080p där också)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5273064 mindre dock.

Asus och MSI är på ingång också i samma storlek.

Finns review på Asus(patreon atm dock) och Acers 240hz IPS panel dock i 27" varianten.
TFTcentral har vilket även är de bästa reviewers utav skärmar.

Men här finns alla 240hz ips skärmarna också.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s435...

Permalänk
Medlem

@beijing det är den röda kanten i nedkant som jag stör mig på. Har inte sett den live så det kanske inte är nån big deal. Foten spelar ingen roll då jag kör ett tvåskärmsstativ sen ett tag tillbaka

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

@beijing det är den röda kanten i nedkant som jag stör mig på. Har inte sett den live så det kanske inte är nån big deal. Foten spelar ingen roll då jag kör ett tvåskärmsstativ sen ett tag tillbaka

Jag har inte samma panel som den du tittat på, men en med likadant utseende och fot (AOC)
Det röda är inte farligt alls, liten sträng längst ner i ganska mörk röd.
Foten är mycket bättre än man tror som är både höjd och vridbar.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Det finns redan 240 hz ips så. (Finns även flera i 27" dock bara med 1080p där också)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5273064 mindre dock.

Asus och MSI är på ingång också i samma storlek.

Finns review på Asus(patreon atm dock) och Acers 240hz IPS panel dock i 27" varianten.
TFTcentral har vilket även är de bästa reviewers utav skärmar.

Men här finns alla 240hz ips skärmarna också.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s435...

Se på f@#! Jag är lite nyfiken på att testa LG 27GN750-B
Visserligen 27" men jag tänker att pixlarna blir lite större och lättare att träffa när man spelar Quake/Diabolical, eller tänker jag fel där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Se på f@#! Jag är lite nyfiken på att testa LG 27GN750-B
Visserligen 27" men jag tänker att pixlarna blir lite större och lättare att träffa när man spelar Quake/Diabolical, eller tänker jag fel där?

Blir samma effekt av att sitta närmare en 24".
Själv tycker jag 27" är för stort för fps, det är svårt att hålla allt i fokus med stor skärm.

Ex se minimap och annan information utan att ta bort fokus på crosshair osv.

Om man nu inte har sin 27" långt långt bak men då kan jag inte spela

Men alla är olika vad man tycker om detta

Permalänk
Medlem

@laxpudding såg att du i denna tråd https://m.sweclockers.com/forum/trad/1581665-acer-24-nitro-xv... nämnde du hade ett test på g för IPS 1080p 144 hz. Blir det nåt av med testet ?

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bläjd: Japp, det blir av. Men är några veckor bort för att publicera.