SweClockers öppnar upp frågelådan igen

Permalänk
Melding Plague

SweClockers öppnar upp frågelådan igen

Har du en teknikrelaterad fråga att ställa till SweClockers redaktion? Då kan vi glatt meddela att Fredagspanelens frågelåda åter har öppnat och är redo för era spörsmål!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra initiativ! Det kommer vara mycket uppskattat igen 😀

Permalänk
Medlem

Tycker Thomas kan skapa en lista (om han vill) likt den han gör med tv modeller fast datorskärmar. Bästa budget skärm, mellanklass, toppmodell. Vet att det finns en sjujävla massa olika men skulle vara trevligt om det fanns Fast det kanske redan finns och jag bara missat det? >_<

Permalänk
Medlem

Old Swec back again 😀👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni gå tillväga om ni ville bygga en tyst speldator? Det finns ju flera debatt punkter i entusiastkretsen. Mesh/ljuddämpning. AiO/tornkylare. Fler/färre fläktar.

Permalänk
Medlem

Skickade för någon dag sedan in att jag vill se er ta upp bluetooth 5.0 till pc.
Vill veta vad för dongel osv som är värt att köpa till mina hörlurar. Gärna med stack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en jämförelse mellan LG 27gl850 och HP omen x 27. Kan låna ut min HP omen x 27 under en kortare period. Eller kanske hur man ska tänka när man väljer en skärm för spel. t.ex vad är det man offrar när man väljer en tn skärm för spel jämfört mot en ips för spel.
Eller rekommendationer av gaming skärmar i dom högre prisnivåerna.

Permalänk
Medlem

I chassin så brukar det finnas ett hål eller något som man kan dra CPU sladden genom. Varför har i stort sett ingen tänkt på att det ska vara 5-10mm större så att man slipper spendera 10min på att försöka alla möjliga sätt att få igenom kabeln?

Bonuspoäng om ni demonstrerar en superteknik som alltid fungerar på 10 sekunder.

Permalänk
Medlem

Vad är definitionen av rosa och lila färg?

Permalänk
Medlem

Sitta ner i en stor enda kudde som första gången Frågelådan genomfördes?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Varför ni inte kör med AVX när ni testar kylare. Kan ju skilja upp mot 20 grader.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Program:

Tycker Thomas kan skapa en lista (om han vill) likt den han gör med tv modeller fast datorskärmar. Bästa budget skärm, mellanklass, toppmodell. Vet att det finns en sjujävla massa olika men skulle vara trevligt om det fanns Fast det kanske redan finns och jag bara missat det? >_<

TV-guiden är inte en guide till bästa TV:n utan en klassificering över vilka modeller som är på ett ungefär jämförbara. Det finns ingen TV som är bäst, utan det är som allting annat i livet en fråga om att finna rätt. Den rätta TV:n som är lämpligast för just dig.

Har en sådan guide till datorskärmar här: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV-guiden är inte en guide till bästa TV:n utan en klassificering över vilka modeller som är på ett ungefär jämförbara. Det finns ingen TV som är bäst, utan det är som allting annat i livet en fråga om att finna rätt. Den rätta TV:n som är lämpligast för just dig.

Har en sådan guide till datorskärmar här: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Bästa tvn är väl den som för dagen är inom köparens budget som uppfyller så många av kraven som möjligt som köparen har, alternativt den som har ’bäst’ funktioner till priset för den dagen. Ibland finns det flera som är jämförbara såklart och då blir det svårare, men när en specifik modell är nedsatt mycket är den troligen bäst för dagen åtminstone. Borde gå att skapa någon sån sida, billigaste topklassmodellerna för dagen eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta när vi kan tänkas få se bildskärmar med nya displayport (2.0) som stödjer 4k@144hz med full färgupplösning (och mer därtill). Standarden har ju funnits ett tag, men jag har inte lyckats hitta några nyheter om en skärm som faktiskt ska stödja den. Kommer nästa generations grafikkort från AMD och Nvidia stödja den eller får vi vänta mer än ett år till?

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Sitta ner i en stor enda kudde som första gången Frågelådan genomfördes?

https://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

Permalänk
Bildexpert 📺

@medbor: Det är precis därför de här guiderna finns. För att komma underfund med vilka modeller som är de rätta för de behoven, önskemål och krav man ställer på en produkt, oavsett om det är en TV eller en skärm. Därefter kan man ganska enkelt själv bevaka de lämpligaste produkterna genom befintliga tjänster som Prisjakt och Pricerunner.

Permalänk

Hur viktigt är det att följa QVL?

Jag ska införskaffa mig en ny dator, men har börjat haka upp mig på vilket RAM-minne jag ska välja. 3600MHz CL16 åt Ryzen 5 3600 rekommenderas starkt av nästan alla. Billiga sådana som dessutom är listade i mitt moderkorts (MSI MORTAR MAX) QVL existerar däremot inte. Det finns billiga kort för lite över en tusenlapp, men då är de inte listade i QVL!.

Så till frågan; Hur viktigt är det att följa moderkortets QVL egentligen? Specifikt vad det gäller RAM-minnen.

Vad kan man vänta sig för konsekvenser, och är de i så fall överkomliga genom manuell tweaking? För att så som jag har förstått det så innebär produkter listade i QVL att moderkortstillverkaren kan lova en god default XMP inställning utan behov av tweaking för att det ska fungera stabilt. Men vafan, om det bara är det och man ändå hade tänkt pyssla med det så borde QVL inte spela någon roll ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semifreddo:

Jag ska införskaffa mig en ny dator, men har börjat haka upp mig på vilket RAM-minne jag ska välja. 3600MHz CL16 åt Ryzen 5 3600 rekommenderas starkt av nästan alla. Billiga sådana som dessutom är listade i mitt moderkorts (MSI MORTAR MAX) QVL existerar däremot inte. Det finns billiga kort för lite över en tusenlapp, men då är de inte listade i QVL!.

Så till frågan; Hur viktigt är det att följa moderkortets QVL egentligen? Specifikt vad det gäller RAM-minnen.

Vad kan man vänta sig för konsekvenser, och är de i så fall överkomliga genom manuell tweaking? För att så som jag har förstått det så innebär produkter listade i QVL att moderkortstillverkaren kan lova en god default XMP inställning utan behov av tweaking för att det ska fungera stabilt. Men vafan, om det bara är det och man ändå hade tänkt pyssla med det så borde QVL inte spela någon roll ju?

XMP är en Intel teknik, men motsvarande finns såklart för AMD plattformar också. Intressant är att XMP tekniskt sett bryter mot garantin på Intelprocessorer (enligt gamers nexus om kunder i usa).

QVL är vilka kit moderkortstillverkaren testat med och brukar alltså bestå av kit lanserade innan moderkortet.

Åt andra hållet finns listor hos ramtillverkarna som innehåller moderkort som dom garanterar stöd på (dessa kan vara helt separat från QVL, framförallt för nyare kit).

Sen tillkommer ju alla kit som ingen har testat i den specifika kombinationen, då blir det mer sv ett lotteri, men ett kit som fungerar bra på många kort med samma chipset och cpu-stöd borde troligen fungera också.

Det kan vara så att det fungerar först när man sänker frekvens, ökar volt eller släpper upp till lösare (högre) timings, men det kan lika gärna fungera att öka frekvensen eller strama åt (lägre) timings.

Framförallt var det extremt viktigt på ryzen 1000 på 300-seriens chipset, men det kan såklart vara kritiskt på alla plattformar om man har otur.

Problemet med ramminnen är att deras fel vid instabilitet kan visa sig först efter hundratals timmar av tester och ofta ger de extremt slumpmässiga symptom (krasher och instabilitet när som helst med olika fel som konsekvenser/symptom).

Min rekommendation är att alltid köra memtest över natten (minst) när man ändrat ramminne i datorn just för att felsökning av ramminne är så extremt svårt.

Permalänk
Medlem

Är Jonas vampyr? Han verkar ju inte ha åldrats en dag på 9 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Är Jonas vampyr? Han verkar ju inte ha åldrats en dag på 9 år

Det vet väl alla att han är Alien och lever på batterivatten! Rena ungdomskuren!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kommer vi svenska konsumenter kunna ta del av skadeståndet som apple ska betala ut för långsamma telefoner? såfall hur?

Permalänk
Medlem

@JonasT @Kenneth
Har en fråga till frågelådan:
Kan ni när ni testar de kralligare kommande grafikkorten (Titan, 3090, 3080, RDNA2) kika på om det blir några prestandaskillnader mellan PCI-E 3.0x16 och 4.0x16?

Jag har sett denna diskussion både på SweClockers och på andra ställen på nätet och det vore kul att se vad siffrorna visar nu när korten förmodligen kommer bli rätt fläskiga.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@JonasT @Kenneth
Har en fråga till frågelådan:
Kan ni när ni testar de kralligare kommande grafikkorten (Titan, 3090, 3080, RDNA2) kika på om det blir några prestandaskillnader mellan PCI-E 3.0x16 och 4.0x16?

Jag har sett denna diskussion både på SweClockers och på andra ställen på nätet och det vore kul att se vad siffrorna visar nu när korten förmodligen kommer bli rätt fläskiga.

Blir nog svårt när deras nya testrigg kör Intel 10900K som bara var stöd för PCIe 4.0, och helt ärligt är AMD efter i spel så kanske missar skillnaden baserat på det om man kör andra plattformen...

Permalänk
Medlem

@medbor: skulle väl finnas moderkort även där med stöd för PCI-E 4.0 trots att CPU inte har stöd?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir nog svårt när deras nya testrigg kör Intel 10900K som bara var stöd för PCIe 4.0, och helt ärligt är AMD efter i spel så kanske missar skillnaden baserat på det om man kör andra plattformen...

Fast det är väl inte svårare än att testa både PCIE 3.0 och 4.0 på samma AMD rigg för att isolera vad skillnaden är? Det borde ju ge en fingervisning om man kan förvänta sig bättre prestanda med Intel också när de väl släpper stöd för PCIE 4.0... Högst intressant test tycker jag!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@kribol01: faktiskt

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@medbor: skulle väl finnas moderkort även där med stöd för PCI-E 4.0 trots att CPU inte har stöd?

Moderkorten är ’redo’ men PCIe-kontrollern sitter ju i processorn och de är endast gen 3 i skylake (10-serien). Först nästa generation ska ha stöd enligt planen.

@kribol01: självklart kan de testa PCIe generationer på AMD istället, men då kommer det nog snarare bli ett snabbtest med några grafikkort eftersom testriggarna inte kommer köra AMD så blir det bökigare och mycket mer jobb att testa en sån grej.

Tidigare tester har ju dessutom visat att PCIe 2x16/3x8 bara gör ca 2% på 2080ti, så jag tror knappast 4.0 kommer göra stor skillnad

Permalänk
Medlem

@JonasT Kan ni testa PCI-E 4.0 16x mot PCI-E 3.0 16x med nya AMD processorerna förslagsvis (5900x eller 5950x) parat med 3080 eller helst 3090.
Vore kul att se om det blir någon skillnad mot ert test med 3900XT.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Kan ni iföra darkmode på siten tack?

Det är så vitt att ögonen skrumpnar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.