Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Såg precis regeringens pressträff om Corona viruset, fick faktiskt förnyat förtroende, det låter som man är beredda att göra "det som krävs" ifall det skulle behövas, dvs sätta in karantän zoner etc om det skulle komma till det. Det tillsammans med det tidigare beslutet om att stänga flygtrafiken till Iran är ju en bra början.

För egen del var det först nu jag började bli nervös på riktigt, att dessa personer skulle rädda oss från någonting annat än sig själva känns långsökt. Dock har jag ändå större tilltro till att de ansvariga myndigheterna förmodligen har bättre koll och helt enkelt kommer bortse från direktiven uppifrån när dom blir allt för verklighetsfrämmande. Fast när Löfven kallade Sydafrika för "en vit fläck" kunde jag inte låta bli att skratta

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilwest:

Varför låter man folk åka till norra Italien fortfarande? De har ställt in flygen till Iran men så de skulle kunna ställa in flygen dit också. Åtminstone i några veckor tills det lugnat ner sig lite.

Har Italien stängt sina gränser? Nej.

Ok, Sverige stoppar flyg till Italien.

Om någon vill till norra Italien kan denne då flyga till Schweiz, Österrike, eller Frankrike och sen åka över gränsen till Italien? Ja.
Kan sen denne åka tillbaka från norra Italien till Schweiz, Österrike, eller Frankrike och sen flyga hem till Sverige? Ja.
(Eller för den delen centrala/södra Italien...)

Om någon flyger till/från norra Italien så går den personen att identifiera. Det går inte för någon som tagit sig dit/hit via omvägar.

Sen kan man fråga sig vilka idioter som tycker att det är lämpligt att åka till norra Italien. Men det är som sagt bra att kunna identifiera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Coronadokumentären var otäck när det skreks inne på sjukhuset. Måste va riktigt jobbigt för personalen som behöver jobba övertid i sådan stressad miljö.
Pallade inte se resten, hjälper inte min oro direkt. Får hoppas det inte blir samma situation här med spökstäder, tomma hyllor, total kaos på sjukhusen osv.
Blir det så kommer det sätta press på samhället och medborgarna.

Jo det var en otäck dokumentär. Kaos på sjukhusen är det redan nu med fall av patienter i livets slutskede som fått dö i korridorer bakom provisoriskt skynke p.g.a. vårdplatsbrist.

Skrivet av Dredd:

Såg precis regeringens pressträff om Corona viruset, fick faktiskt förnyat förtroende, det låter som man är beredda att göra "det som krävs" ifall det skulle behövas, dvs sätta in karantän zoner etc om det skulle komma till det. Det tillsammans med det tidigare beslutet om att stänga flygtrafiken till Iran är ju en bra början.

Man kan ju alltid hoppas att det inte är floskler som med mycket annat i politiken.
Hade inte regeringen och Stefan läget helt under kontroll typ igår?

Skrivet av bardbard:

”Vi har varit naiva”,
”Vi såg det inte komma”.
Så erkännanden har ju faktiskt skett från de ansvariga(dock ej om corona mig veterligen)

Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Isolera och vårda var?

Staffan Sylvan (överläkare, tidigare smittskyddsläkare i Uppsala län) skriver:

Sven Britton, professor emeritus i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet:

Jag hoppas att allt ordnar sig men jag ser inga tecken på att vår sjukvård skulle vara väl förberedd.

Finns inte en möjlighet att ta hand om alla sjuka i de scenariorna, spelar ingen roll om landet heter China eller Sverige. Och att nu se Hanif Bali hetsa på Twitter att vi har lägst antal intensivvårdsplatser i Europa får en bara att sucka. Om 100 000 behöver intensivvård så spelar det ingen roll om Sverige har 511 eller 4000 platser, folk kommer endå dö som flugor och sjukhusen duka under. Mer effektivt att lägga stålarna på att hindra smittspridningen, om det nu är möjligt.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de stoppar flygen från Iran. Det borde gjorts ännu tidigare.

Italien upptäcktes för sent. Hade de haft bättre koll då hade nog inte sjuka kunna flyga hit.

Medelinkubationstiden är tydligen 4 dagar.

Kommer ligga lågt tills man ser vilket håll det går åt. Några enstaka fall till i veckan är OK men inte 10-100

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte hur Sveriges ”myndigheter” tänker. De vet att viruset är smittsamt som fan, men det är enkelt att kontrollera folk som reser in från riskzoner. Men gör man det? Nejdå.. Först väntar man tills flera personer blir smittade, SEN inför man flygstopp från 1 land.
Antingen är de så naiva som de alltid säger, eller så är Löfven & co helt enkelt korkade 🤨

Permalänk
Medlem

Att Regeringen Löfven är naiva, ute sent och bara är bra på att vara efterklok är ingen nyhet. Har noll förtroende för att vår regering skulle göra något effektivt i ett eventuellt (riktigt) utbrott, och tyvärr har jag inget större förtroende för vår sjukvård heller, då den redan vacklar innan det ens har smällt.

Är inte superorolig för Corona personligen, men jag har personer i min omgivning som ligger i riskzonen, och är mest orolig att jag omedvetet skulle smitta dom ifall jag själv blev sjuk.

Sen är jag irriterad på personer som fortfarande nöjesreser kors och tvärs med noll respekt för varken viruset eller sina medmänniskor. En svag "tröst" är väl att det med störst sannolikhet är dessa mupparna som ådrar sig viruset först. Mindre kul är det för oss andra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Sen kan man fråga sig vilka idioter som tycker att det är lämpligt att åka till norra Italien. Men det är som sagt bra att kunna identifiera dem.

Vet folk som åkte ner på skidresa i lördags, ungefär 1/3 av de på den resan hade avbokat så 2/3 åkte även om både flygplanet ner och bussen upp till skidområdet var i princip tomt i övrigt.
Deras resonemang än så länge är att om de ska drabbas så är det bättre att drabbas tidigt än när alla sjukhus redan är överfulla för det lär inte gå att stoppa oavsett.
Sen blir de inte mindre övertygade om att det var rätt val när de kan åka utan liftköer och med backar som är i så fint skick så det bara inte händer en normal säsong.

Kan tillägga att de räknar med att sätta sig själv i karantän i 2 veckor och jobba hemifrån när resan är slut.

Permalänk
Medlem

Är inte orolig för mig själv personligen, eller mina närmsta, men tycker det ringer en varningssignal så som Sverige sköter detta. Flera åtgärder som borde ha tagits direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Deras resonemang än så länge är att om de ska drabbas så är det bättre att drabbas tidigt än när alla sjukhus redan är överfulla för det lär inte gå att stoppa oavsett.

Helt okej resonemang, men det förutsätter att man blir immun om man redan har drabbats en gång.
Finns tyvärr än så länge inget bevis på att så är fallet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att de isåfall blir sjuka i Italien, och att resor tillbaka ifrån Italien ej tillåts.
För om de blir smittade nu, så kommer de ändå att ta resurser ifrån svensk sjukvård oavsett om de jobbar hemifrån eller ej.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vet folk som åkte ner på skidresa i lördags, ungefär 1/3 av de på den resan hade avbokat så 2/3 åkte även om både flygplanet ner och bussen upp till skidområdet var i princip tomt i övrigt.
Deras resonemang än så länge är att om de ska drabbas så är det bättre att drabbas tidigt än när alla sjukhus redan är överfulla för det lär inte gå att stoppa oavsett.
Sen blir de inte mindre övertygade om att det var rätt val när de kan åka utan liftköer och med backar som är i så fint skick så det bara inte händer en normal säsong.

Kan tillägga att de räknar med att sätta sig själv i karantän i 2 veckor och jobba hemifrån när resan är slut.

Vad snopet om de insjuknar och ligger på sin dödsbädd ”attans... det var fan en dum idé detta!”

Eller ännu värre... Tar med sig viruset hem och smittar någon oskyldig som dör...

Idioter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi får hoppas att de isåfall blir sjuka i Italien, och att resor tillbaka ifrån Italien ej tillåts.
För om de blir smittade nu, så kommer de ändå att ta resurser ifrån svensk sjukvård oavsett om de jobbar hemifrån eller ej.

Vad hindrar då dem från att ta sig till annat land och sedan åka hit? Eller skall vi stänga gränserna för alla?

Permalänk
Medlem

Saken med Italien är att antalet smittade har ökat ifrån 889 till 2036 på 3 dagar, det vill säga en ökning på 1147 personer.

Kina som har en befolkning som är nästan 23 ggr större än Italien, ökade "enbart" med 775 personer under samma tid.
Japan ökade med 40st smittade under samma tid.

Italien har med andra ord stora problem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad hindrar då dem från att ta sig till annat land och sedan åka hit? Eller skall vi stänga gränserna för alla?

Finns tydligen rätt många som anser att det är enda vägen att gå. Sen om det gömmer sig andra politiska åsikter bakom eller om det bara är rädsla för ett virus kan jag ej svara på men det är obekvämt med så många som anser att isolering är enda vägen framåt :/

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Finns tydligen rätt många som anser att det är enda vägen att gå. Sen om det gömmer sig andra politiska åsikter bakom eller om det bara är rädsla för ett virus kan jag ej svara på men det är obekvämt med så många som anser att isolering är enda vägen framåt :/

Finns en del som inte tänker särskilt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad hindrar då dem från att ta sig till annat land och sedan åka hit? Eller skall vi stänga gränserna för alla?

Vad är det som säger att andra länder kommer ta emot personer ifrån Italien?
Det kan ju bli så att länder runtom Italien stoppar alla personer som kommer ifrån dessa länder ifrån att resa in i landet för att hindra smittspridningen.

Om man kollar på Syd Korea så är det travel ben ifrån Syd Korea till många länder.
Tex så vägrade Vietnam låta ett flygplan ifrån Syd Korea att landa på grund av Corona-smittan.
Känns som Italien har lika stora problem som Syd korea när det gäller hur fort smittan ökar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Finns tydligen rätt många som anser att det är enda vägen att gå. Sen om det gömmer sig andra politiska åsikter bakom eller om det bara är rädsla för ett virus kan jag ej svara på men det är obekvämt med så många som anser att isolering är enda vägen framåt :/

Känns rätt så obekvämt med hur många som tycker det är soft att viruset tillåts sprida hejvilt världen över för att man tycker det är taskigt att försöka hindra smittspridning så mycket som möjligt.

Finns många som inte tänker så långt helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Fattar inte hur Sveriges ”myndigheter” tänker. De vet att viruset är smittsamt som fan, men det är enkelt att kontrollera folk som reser in från riskzoner. Men gör man det? Nejdå..

Vi vet ännu inte hurpass smittsamt viruset är (rådande uppskattningar landar ungefär i samma spann som en reguljär influensa), och det är inte enkelt att kontrollera folk (eller tja, det beror på vad du vill kontrollera - det är lätt att kontrollera hur många fingrar de har på var hand, betydligt svårare att kontrollera huruvida de är smittade av COVID-19). Jag förstår att det är bekvämt att lasta staten, men då kanske du skall göra detta med lite underbyggd information instället för att förlita dig vad en jeppe på bussen påstod.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Var får du dina uppgifter om att influensa och Corona skulle vara lika smittsamt?

Influenza har en R0 på ungefär 1,3 medans Corona har en R0 på någonstans mellan 2 till 3 (senaste siffran jag såg pekade på 2,2)

Det vill säga, för varje person som får influensan, så smittar denne person 1,3 personer med influensa.

Medans varje Corona-smittad smittar i snitt mellan 2 till 3 personer

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Känns rätt så obekvämt med hur många som tycker det är soft att viruset tillåts sprida hejvilt världen över för att man tycker det är taskigt att försöka hindra smittspridning så mycket som möjligt.

Finns många som inte tänker så långt helt enkelt...

Forcerad karantän där vi låser in människor är en kontraproduktiv åtgärd. Det kan även bli aktuellt med karantäner i Sverige om det skulle bli en större spridning inom ett begränsat område.

Det är inte en Pandemi än. Vi har haft virus förut som man med lyckade åtgärder har fått att ebba ut. Problemet idag är att Sociala medier och vanlig media livnär sig på att människor blir uppskrämda pga genererade klick och reklamintäkter.

Om vi säger såhär:

Influensa A Virus har dödat bra mycket fler än CoVid-19 men vi är inte ett dugg rädda för influensa i samma utsträckning för att det är känt osv.

CoVid-19 är nytt ja men 80% av de drabbade får lätta symptomer. Resterande kan få njursvikt och viral lunginflammation som i de fall där patienten är svag med dåligt immunförsvar oftast dör av effekterna. Detta sker varje år under säsongsinfluensan också.

Det vi inte vet inuläget är hur viruset agerar när värmen ökar eller om det muterar så det ej kan hoppa människa till människa längre.

Nej jag är inte rädd för att bli smittad av det. Jag ber däremot att folk i min närhet som är extra utsatta tänker en gång extra och isåfall ringer om de behöver hjälp med inköp av matvaror osv.

Slutligen så kan jag säga att jag hellre blir smittad med Coronaviruset än att äta en ananas.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donkey:

Forcerad karantän där vi låser in människor är en kontraproduktiv åtgärd. Det kan även bli aktuellt med karantäner i Sverige om det skulle bli en större spridning inom ett begränsat område.

Det är inte en Pandemi än. Vi har haft virus förut som man med lyckade åtgärder har fått att ebba ut. Problemet idag är att Sociala medier och vanlig media livnär sig på att människor blir uppskrämda pga genererade klick och reklamintäkter.

Om vi säger såhär:

Influensa A Virus har dödat bra mycket fler än CoVid-19 men vi är inte ett dugg rädda för influensa i samma utsträckning för att det är känt osv.

CoVid-19 är nytt ja men 80% av de drabbade får lätta symptomer. Resterande kan få njursvikt och viral lunginflammation som i de fall där patienten är svag med dåligt immunförsvar oftast dör av effekterna. Detta sker varje år under säsongsinfluensan också.

Det vi inte vet inuläget är hur viruset agerar när värmen ökar eller om det muterar så det ej kan hoppa människa till människa längre.

Nej jag är inte rädd för att bli smittad av det. Jag ber däremot att folk i min närhet som är extra utsatta tänker en gång extra och isåfall ringer om de behöver hjälp med inköp av matvaror osv.

Slutligen så kan jag säga att jag hellre blir smittad med Coronaviruset än att äta en ananas.

Man ska inte måla fan på väggen, men CoVid-19 har en R0 som är skyhög just nu, tror vi vet först till hösten hur det blir. Influenza-A har både mindre dödlighet samt lägre R0. OM CoVid-19 blir nästa säsongs influenza virus, då blir det inte kul alls. Särskilt i Sverige med sina 500 ECMO maskiner, samt lägst antal vårdplatser per capita i nästintill, hela den industrialiserade världen.

Men, japp, man missar en del, H1N1 t.e.x. har fått nytt utbrott in Indien, Latinamerikanska Sydamerika slåss emot Dengue utbrott, Ebola har gjort framsteg i Afrika, etc. En sak som påvisas nu, dock, samtliga våra farföräldrar gjorde en sak som var smart, ha ett litet förråd av mat och förnödenheter, för när det väl smäller, tar maten slut ganska fort på Konsum (ICA/COOP/Willys/LIDL).

Spelar ingen roll om det är virus, naturkatastrofer, eller vad som, folk kan idag inte klara sig särskilt länge utan hjälp, det kommer nog visa sig vara vårt största misstag i västvärlden någonsin. Dock kul med att vi nu ser lite, vad som skulle kunde hända, hoppas folk drar lärdom, tills nästa gång, får det blir en nästa gång, vi har haft en enorm tur väldigt länge, om vi tittar historiskt.

PS. Själv har jag massor med ananas på burk, så jag kan göra Hawaii pizza när världen faller samman, på grillen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@twit: Var får du dina uppgifter om att influensa och Corona skulle vara lika smittsamt?

Influenza har en R0 på ungefär 1,3 medans Corona har en R0 på någonstans mellan 2 till 3 (senaste siffran jag såg pekade på 2,2)

Det vill säga, för varje person som får influensan, så smittar denne person 1,3 personer med influensa.

Medans varje Corona-smittad smittar i snitt mellan 2 till 3 personer

För det första innebär R0 (basic reproduction number) inte hur många individer som varje person i genomsnitt smittar, utan ett idealiserat scenario som anger hur många individer som skulle smittas i en population där samtliga individer är mottagliga (alltså alltid ett högre värde än R (reproduction number), vilket är det antal individer som faktiskt smittas). För det andra skall du inte förvränga vad andra människor säger, jag sa inte att influensa och COVID-19 skulle vara lika smittsamt utan ordagrant "rådande uppskattningar landar ungefär i samma spann som en reguljär influensa".
För det tredje är siffran du anger för influensa inte R0 utan R. Du jämför alltså två värden som representerar olika saker. Detta är någonting som görs rätt frekvent även i publikationer som borde veta bättre, exempelvis anger en artikel i Scientific American att R0 för influensa är 1.3 och anger en artikel i NYT som referens. Jag vet inte om NYT-artikeln korrigerats eller om SA fått det hela om bakfoten, för NYT-artikeln beskriver nu korrekt att det handlar om R.

Det finns gott om studier på både R och R0 för åtskilliga smittsamma sjukdomar, där antagligen metastudierna ger värden som hamnar närmast faktiska värden (som naturligtvis aldrig går att säkerställa). Här får vi ett medianvärde för den vanliga säsongsbaserade influensan där R anges till 1.28 (Q1-Q3 spann om 1.19–1.37), jämfört med spanska sjukan med ett median-R på 1.80. Här har vi en studie på just spanska sjukan som är intressant eftersom den anger både R (2-3) och R0 (3-4) där det lägre värdet för R ger det lägre värdet för R0 (spannet beror på vilken modell som använts).
R0 för COVID-19 uppskattas till 2.2 med 90% sannolikhet att falla i ett intervall mellan 1.4-3.8.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Saken med Italien är att antalet smittade har ökat ifrån 889 till 2036 på 3 dagar, det vill säga en ökning på 1147 personer.

Kina som har en befolkning som är nästan 23 ggr större än Italien, ökade "enbart" med 775 personer under samma tid.
Japan ökade med 40st smittade under samma tid.

Italien har med andra ord stora problem.

Skulle ta officiella siffror från Kina med en skopa salt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

@twit: Jag förvränger inte ord, i mina öron är "I samma spann" = på samma nivå.
Om jag har lön i samma spann som någon kollego så förväntar jag inte mig att den kollegan tjänar 10000kr mer i månaden, utan kanske +/- 500kr.
Hittar bara R0 värde runt 1.53 för Influenza, men det är fel det också?
https://journals.lww.com/imd/Fulltext/2019/09000/A_Severe_Sea...

@HandsomeT: Kina har väl inget intresse av att överdriva sina siffror om siffrorna nu kom därifrån?
Jag tog min info ifrån https://www.statnews.com/2020/01/26/containing-new-coronaviru...

"An outbreak with a reproductive number of below 1 will peter out. But a number of groups have calculated a reproductive rate for this current outbreak — known by the term R-naught or R0 — in the range of 2 to 3 or beyond."

Även WHO listar uppåt 2
https://www.who.int/news-room/detail/23-01-2020-statement-on-...

"Human-to-human transmission is occurring and a preliminary R0 estimate of 1.4-2.5 was presented. Amplification has occurred in one health care facility. Of confirmed cases, 25% are reported to be severe. The source is still unknown (most likely an animal reservoir) and the extent of human-to-human transmission is still not clear. "

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Menade mest att oavsett vad dom rapporterar så finner jag inte en kommunistdiktatur särskilt trovärdig @CubaCola. Finns vissa som menar att landet stannat av helt och hållet för att få bukt med spridningen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@HandsomeT: Kina har väl inget intresse av att överdriva sina siffror om siffrorna nu kom därifrån?

Jag tror han tänker tvärtom, att de möjligen underrapporterar. Som många påpekat vore det inte första gången de ljuger rakt ut. Andra förklaringar kan vara att de inte klarar av att testa fler, eller att karantänerna de satt upp faktiskt fungerar riktigt väl. Vilket som så ogillar jag starkt att behöva gå på deras siffror, då vi faktiskt inte har en aning om hur sanningsenliga de är.

..inte för att andra länders siffror nödvändigtvis är bättre, men just Kina har som sagt en vis historik av att ljuga, sen saknar de även incitament att vara uppriktiga med omvärlden. Sydkorea har varit ett lysande motexempel.

Ett + i kanten får Kina för att deras tidigare statistik stämmer väl med tidiga fall i andra länder. Så ja, vem vet.. Litar fortfarande hellre på tex Sydkorea och Italien.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

Här är kriterierna för att bli testad för Corona i Sverige :

Citat:

Enligt Vårdguiden/1177 behöver man uppfylla vissa krav för att testas för covid-19. Utöver att ha symtom måste något av följande stämma in:
* Du har under de senaste 14 dagarna varit i Kina, Hongkong, Iran, Sydkorea eller Italien – i regionerna Lombardiet, Piemonte, Emilia-Romagna eller Veneto.
* Du har under de senaste 14 dagarna varit i kontakt med någon som har covid-19.

Jag antar att en läkare kan bortse ifrån dessa kritierier om han misstänker smitta? Annars är det ju lite galet.

Edit : 9 nya fall idag, får se om vi dubblar upp idag eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Fattar inte hur Sveriges ”myndigheter” tänker. De vet att viruset är smittsamt som fan, men det är enkelt att kontrollera folk som reser in från riskzoner. Men gör man det? Nejdå.. Först väntar man tills flera personer blir smittade, SEN inför man flygstopp från 1 land.
Antingen är de så naiva som de alltid säger, eller så är Löfven & co helt enkelt korkade 🤨

Ja, och dom har inte stoppat flyget från Kina än. För att regeringen litar på att en kommunistdiktatur talar sanning om att dom har kontroll...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

Jag tror han tänker tvärtom, att de möjligen underrapporterar. Som många påpekat vore det inte första gången de ljuger rakt ut. Andra förklaringar kan vara att de inte klarar av att testa fler, eller att karantänerna de satt upp faktiskt fungerar riktigt väl. Vilket som så ogillar jag starkt att behöva gå på deras siffror, då vi faktiskt inte har en aning om hur sanningsenliga de är.

..inte för att andra länders siffror nödvändigtvis är bättre, men just Kina har som sagt en vis historik av att ljuga, sen saknar de även incitament att vara uppriktiga med omvärlden. Sydkorea har varit ett lysande motexempel.

Ett + i kanten får Kina för att deras tidigare statistik stämmer väl med tidiga fall i andra länder. Så ja, vem vet.. Litar fortfarande hellre på tex Sydkorea och Italien.

WHO's generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus talar väl om Kina https://www.di.se/ledare/diktatursjuka-ar-varre-an-corona/

WHO anklagas också för att va korrupt, vilket inte förvånar när någon talar så väl om ett land som får människor att "försvinna" när dom försöker varna folk.