Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har aldrig tagit något vaccin, känns onödigt, tycker vaccin enbart ska ges till dom som är i riskzonen och som kan dö om dom blir sjuka, egna immunförsvaret är de bästa.

Dags att läsa på lite om flockimmunitet. Vaccin fungerar när tillräckligt många är vaccinerade, det finns de som har allergier och annat som gör att de inte kan vaccineras, det är inte ett problem så länge som andra inte vägrar av idiotiska eller egoistiska skäl.

Det räcker inte att man bara ger det till dem som är i riskzonen eller som kan dö, för mässling gäller tex att 93-95% av en population måste vara vaccinerad för flockimmunitet. Tack vare alla anti-vax idioter så får vi återigen mässlingutbrott.

Permalänk
Medlem

28 nya fall i Stockholm idag. Bara att vänja sig antar jag. Kommer tänka på Kjell när jag ska sova ikväll, hur fel det än låter Gör mig glad att han verkar så avslappnad med allt

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kjell-i-karantan-mat-i-fry...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

28 nya fall i Stockholm idag. Bara att vänja sig antar jag. Kommer tänka på Kjell när jag ska sova ikväll, hur fel det än låter Gör mig glad att han verkar så avslappnad med allt

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kjell-i-karantan-mat-i-fry...

Imorgon runt 50 nya fall tippar jag, på lördag 100 nya, och så vidare

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Imorgon runt 50 nya fall tippar jag, på lördag 100 nya, och så vidare

Det är "Lilla Wuhan"! "Svehan" eller kanske "Stockhan" eller "Wuholm".

Wuholm lät bra! D

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är "Lilla Wuhan"! "Svehan" eller kanske "Stockhan" eller "Wuholm".

Wuholm lät bra! D

Jag tror vi är runt 3000-5000 smittade till månadsskiftet mars/april.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Undrar hur många som hade en "lätt förkylning" för 1-2 veckor sen? inkubationstiden var väl upp till 2 veckor och för vissa var det väl bara som en lätt förkylning? Kollar jag in sidan 13 (2 veckor sen) i den här tråden såg det ganska lugnt ut.

Jag menar det som händer nu startade väl egentligen för upp till 14 dagar sen om jag är rätt påläst på inkubationstiden för corona?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Exakt så här vill jag se svenska företag göra, annars är de bannemig "utvecklingsländer" hela bunten, anpassa sig:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Trodde tidigare på en dubbling av fall var tredje dag som vi sett i andra länder, men det här tar sig ju bra mycket snabbare än väntat måste jag ändå säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är "Lilla Wuhan"! "Svehan" eller kanske "Stockhan" eller "Wuholm".

Wuholm lät bra! D

Äsch jag har redan en lösning på det. Vi ska alla börja singla slant och välja ”Klave” så är det garanterat att bara den andra personen får ”Corona”

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

Uppdatering om vad sjutton "S" och "L" handlar om för coronaviruset samt ursprungsartikeln till det:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Undrar hur många som hade en "lätt förkylning" för 1-2 veckor sen? inkubationstiden var väl upp till 2 veckor och för vissa var det väl bara som en lätt förkylning? Kollar jag in sidan 13 (2 veckor sen) i den här tråden såg det ganska lugnt ut.

Det va lugnt tills det kom till Italien/Iran då träffade skiten fläkten för EU.

Samt s*tan vad folk hamstrar handsprit samt säljer för ocker priser en liter på apoteken kostar 29:- säljs nu för 500 på Tradera och folk bjuder.

Trodde det inte va sant så tvungen att ta en vända förbi handsprits hyllan på apoteket när jag va och köpte lite Ibuprofen och den va länsad på två apotek. Så frågade vid kassan om handspriten va slut hos leverantören men personalen skakade bara på huvudet och sa att de skulle få in nytt nu i veckan samtidig såg man på dem hur de tyckte att denna hysteri börjar bli en dålig komedi.

Men tur så märkte man att ens egna lager höll på att ta slut så jag köpte på mig lite innan denna hysteri.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Äsch jag har redan en lösning på det. Vi ska alla börja singla slant och välja ”Klave” så är det garanterat att bara den andra personen får ”Corona”

Nej nej, det här är Sverige, ALLA ska med på Corona tåget! Ingen får stå kvar på perrongen.

Inga masker, de hjälper inte! Låt barnen gå på dagis/skola! Alla ska till kontoret oavsett om du kan sköta ditt jobb hemmifrån!

Alla ska med Tjooo Tjooo!

Permalänk
Medlem

Vi har snart 200 fall delat mellan Sverige och Norge och ingen kritiskt sjuk. Så dödligheten börjar man undra om det är så hög egentligen. Någon borde ju rimligtvis bli kritiskt sjuk åtminstone om siffrorna ska stämma.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Det va lugnt tills det kom till Italien/Iran då träffade skiten fläkten för EU.

Samt s*tan vad folk hamstrar handsprit samt säljer för ocker priser en liter på apoteken kostar 29:- säljs nu för 500 på Tradera och folk bjuder.

Trodde det inte va sant så tvungen att ta en vända förbi handsprits hyllan på apoteket när jag va och köpte lite Ibuprofen och den va länsad på två apotek. Så frågade vid kassan om handspriten va slut hos leverantören men personalen skakade bara på huvudet och sa att de skulle få in nytt nu i veckan samtidig såg man på dem hur de tyckte att denna hysteri börjar bli en dålig komedi.

Men tur så märkte man att ens egna lager höll på att ta slut så jag köpte på mig lite innan denna hysteri.

https://www.allehanda.se/artikel/sa-gor-du-egen-handsprit

kan du fixa fram egen om du vill...inget svårt alls få tag på ingredienser.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Vi har snart 200 fall delat mellan Sverige och Norge och ingen kritiskt sjuk. Så dödligheten börjar man undra om det är så hög egentligen. Någon borde ju rimligtvis bli kritiskt sjuk åtminstone om siffrorna ska stämma.

Italien rapporterar idag 41 nya dödsfall. Det kommer i Sverige också, blir du sjuk i det här så kan du vara sjuk i 3-4 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Italien rapporterar idag 41 nya dödsfall. Det kommer i Sverige också, blir du sjuk i det här så kan du vara sjuk i 3-4 veckor.

Italien lär dock ha betydligt fler smittade än va siffrorna anger. Annars skulle vi inte få hit så många fall därifrån. Så procenten är nog mycket lägre än vad som anges nu

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Det va lugnt tills det kom till Italien/Iran då träffade skiten fläkten för EU.

Samt s*tan vad folk hamstrar handsprit samt säljer för ocker priser en liter på apoteken kostar 29:- säljs nu för 500 på Tradera och folk bjuder.

Trodde det inte va sant så tvungen att ta en vända förbi handsprits hyllan på apoteket när jag va och köpte lite Ibuprofen och den va länsad på två apotek. Så frågade vid kassan om handspriten va slut hos leverantören men personalen skakade bara på huvudet och sa att de skulle få in nytt nu i veckan samtidig såg man på dem hur de tyckte att denna hysteri börjar bli en dålig komedi.

Men tur så märkte man att ens egna lager höll på att ta slut så jag köpte på mig lite innan denna hysteri.

Var det inte ett apotek i Stockholm som sålde munskydd för 900kr idag

Jag kör med T-röd (biltema) utspädd till 70% med kranvatten och sen ca 2% glycerol (apoteket, nätet) så inte händerna torkar ut sen har sambon många behåar och det är ju 2 munskydd i ett och sen är dom ju tvättbara också

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tyskland har 482 reporterade fall, inga som avlidit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tror vi är runt 3000-5000 smittade till månadsskiftet mars/april.

Det ser ju ut som om antal smittade ökar med 20-25% per dag i alla europeiska länder just nu.
Så vi borde ha 10-25k smittade vid nästa månadsskifte.

Samma logik säger att Sverige just nu ligger ca två veckor efter Italien i smittspridning.
Så vi kan nog förvänta oss att skolor och annat stängs här om 10-12 dagar.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt så här vill jag se svenska företag göra, annars är de bannemig "utvecklingsländer" hela bunten, anpassa sig:
https://www.youtube.com/watch?v=r98FC869mp0

Videmöten har jag haft de senaste 5 åren. Har iofs blivit lite resor också då man inte kan lösa allt som krävs för ett gott samarbete via videomöten. Sen finns det fall som kan kräva fysisk närvaro. T.ex konferens med Teambuilding och annat gott. Men i de flesta fall så använder vi Videomöten för simplicitetens samt kostnadseffektiva skäl.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv

och en vanlig influensa säsong smittas ca 20k månniskor på ca 10-12v, i Sverige, försk se helheten i det hela. Jag är facinerad över hur påverkade människor blir av media i dessa dagar, jag ska återkomma till denna tråd om 1år så ska vi sammanställa hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vi har snart 200 fall delat mellan Sverige och Norge och ingen kritiskt sjuk. Så dödligheten börjar man undra om det är så hög egentligen. Någon borde ju rimligtvis bli kritiskt sjuk åtminstone om siffrorna ska stämma.

Min pessimistiska gissning:

Nästan uteslutande alla fall i Sverige just nu är importfall från Iran och Italien.
Personerna som är smittade är sådana som varit ute på (nöjes)resor och de tenderar att inte var så gamla, utan de flesta tillhör kategorin unga/småbarnsfamiljer. På sin höjd lite folk i övre medelåldern.
Vad har dessa personer som är ute och nöjesresor gemensamt? De tillhör ingen riskgrupp (då de varken är gamla eller multisjuka) så de överlever smittan.

Dödsfallen kommer komma om ett tag nu när dessa kommit hem och smittar folk i sin omgivning - folk som är både äldre och sjukare.

Vidare så har vi för tillfället mindre än 100 (bekräftade) fall, så sjukvården pallar fortfarande trycket och det finns plats till dom som verkligen behöver sjukvård. Ge det en månad så har platserna tagit slut och fler och fler får självmedicinera och självisolera sig, inklusive de gamla och multisjuka, och det kommer naturligtvis tyvärr inte att sluta lyckligt för samtliga.

Jag hoppas dock verkligen att jag har fel, och ser gärna att någon citerar detta inlägg i framtiden och säger "Haha, så fel du hade!".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag tänker utnyttja detta tillfälle till är att tjäna pengar, har best både sprit och mundskydd som ska krängas till veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

och en vanlig influensa säsong smittas ca 20k månniskor på ca 10-12v, i Sverige, försk se helheten i det hela. Jag är facinerad över hur påverkade människor blir av media i dessa dagar, jag ska återkomma till denna tråd om 1år så ska vi sammanställa hur det gick.

Har redan lagt in en kalenderbokning för att se hur det hela spelade ut sig om ett års tid xD

Kommer väl ihåg hur "paniken" slog till 2003 under SARS och det är fan ännu värre nu än då tack vare Sociala medier

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Har redan lagt in en kalenderbokning för att se hur det hela spelade ut sig om ett års tid xD

Kommer väl ihåg hur "paniken" slog till 2003 under SARS och det är fan ännu värre nu än då tack vare Sociala medier

Ja jag hoppas verkligen att jag kan sitta här och skratta åt hur mycket tid jag la på det här om ett år. Hoppas verkligen att det blåser över snart. För det tycker jag är det värsta. Att man inte ser något slut. Mycket av det jag tycker om ställs in. Tex fotboll. Fortsätter det såhär så kommer det inte spelas en fotbollsmatch i hela Europa. Kanske känns småaktigt att tänka på sånt men leva är inte bara att andas.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Ytterligare en artikel om varför Italien har fler dödsfall än tex Sydkorea.

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/03/04/world...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

och en vanlig influensa säsong smittas ca 20k månniskor på ca 10-12v, i Sverige, försk se helheten i det hela. Jag är facinerad över hur påverkade människor blir av media i dessa dagar, jag ska återkomma till denna tråd om 1år så ska vi sammanställa hur det gick.

Dödligheten är kraftigt högre för Coronaviruset. Sant, sannolikheten för att dö är större om man tillhör en riskgrupp, dvs om man är äldre eller om man har vissa sjukdomar. Är man mellan 10 och 39 år så är sannolikheten 0,2%.

Sannolikheten att dö om man får vanlig influensa är 0,1% och det är då för alla, inklusive riskgrupper.

Dvs, sannolikheten att dö av coronaviruset är kraftigt högre även för de som inte tillhör en riskgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

28 nya fall i Stockholm idag. Bara att vänja sig antar jag.

Skrivet av Dockland:

Imorgon runt 50 nya fall tippar jag, på lördag 100 nya, och så vidare

Det kritiska är om smittan får fäste, dvs det dyker upp fall utan uppenbar koppling till kända riskzoner i utlandet. Hittills verkar det som man kunnat spåra alla upptäckta fall till att antingen kommit från riskzon, eller haft nära kontakt med en som kommit därifrån. Om det fortsätter i den stilen kan antalet smittade lugnt öka tills det inte kommer fler hemvändande resenärer från Italien etc., dvs ingen exponentiell tillväxt.

Att man hittills bara hittat första och andra generationens smittbärare kan förstås också bero på att man inte testat längre bort, då de är svårare att hitta.

Skrivet av Jaxione:

Vi har snart 200 fall delat mellan Sverige och Norge och ingen kritiskt sjuk. Så dödligheten börjar man undra om det är så hög egentligen. Någon borde ju rimligtvis bli kritiskt sjuk åtminstone om siffrorna ska stämma.

De verkar rätt snabba på att fånga upp sådana som får symptom, så de man upptäckt har nog inte varit sjuka speciellt länge. Jag kan tänka mig att det dröjer mer än ett par dagar innan man dör, så ge det någon vecka så kanske de första dödsfallen trillar in...

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst/följt tråden när man velat ha sig ett gott skratt så undrar jag om nån har lust och förklara (gärna i punktform) varför covid-19 skulle kunna leda till en mindre apokalyps medan den vanliga säsongsinfluensan går i stort obemärkt förbi varje år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dödligheten är kraftigt högre för Coronaviruset. Sant, sannolikheten för att dö är större om man tillhör en riskgrupp, dvs om man är äldre eller om man har vissa sjukdomar. Är man mellan 10 och 39 år så är sannolikheten 0,2%.

Sannolikheten att dö om man får vanlig influensa är 0,1% och det är då för alla, inklusive riskgrupper.

Dvs, sannolikheten att dö av coronaviruset är kraftigt högre även för de som inte tillhör en riskgrupp.

Skillnaden är ju att många gamla och svaga är vaccinerade mot influensan. Hade dom inte varit det hade dödligheten varit betydligt högre för influensan också. Här har dom gamla och skröpliga inget som helst skydd

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar