Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Skillnaden är ju att många gamla och svaga är vaccinerade mot influensan. Hade dom inte varit det hade dödligheten varit betydligt högre för influensan också. Här har dom gamla och skröpliga inget som helst skydd

Du vet att influensaviruset muterar imellanåt och riskgrupper rekommenderas att ta vaccin varje år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det enda jag tänker utnyttja detta tillfälle till är att tjäna pengar, har best både sprit och mundskydd som ska krängas till veckan

Vad smart du är som kan utnyttja människors svaghet på detta innovativa sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det kritiska är om smittan får fäste, dvs det dyker upp fall utan uppenbar koppling till kända riskzoner i utlandet. Hittills verkar det som man kunnat spåra alla upptäckta fall till att antingen kommit från riskzon, eller haft nära kontakt med en som kommit därifrån. Om det fortsätter i den stilen kan antalet smittade lugnt öka tills det inte kommer fler hemvändande resenärer från Italien etc., dvs ingen exponentiell tillväxt.

Att man hittills bara hittat första och andra generationens smittbärare kan förstås också bero på att man inte testat längre bort, då de är svårare att hitta.

De verkar rätt snabba på att fånga upp sådana som får symptom, så de man upptäckt har nog inte varit sjuka speciellt länge. Jag kan tänka mig att det dröjer mer än ett par dagar innan man dör, så ge det någon vecka så kanske de första dödsfallen trillar in...

Ja, vi vet ju inte om dessa som blivit smittade i Italien och Iran flängt runt på stan innan de utvecklat symptom.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har inte följt tråden men se länk som visar antal insjukna, tillfriskna och döda
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Efter att ha läst/följt tråden när man velat ha sig ett gott skratt så undrar jag om nån har lust och förklara (gärna i punktform) varför covid-19 skulle kunna leda till en mindre apokalyps medan den vanliga säsongsinfluensan går i stort obemärkt förbi varje år?

Det är så många som kräver sjukvård (på sjukhus) pga covid-19, en hel del behöver även respirator vård, så att sjukhusplatser och utrustning för att vårda antalet sjuka kan helt enkelt ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Efter att ha läst/följt tråden när man velat ha sig ett gott skratt så undrar jag om nån har lust och förklara (gärna i punktform) varför covid-19 skulle kunna leda till en mindre apokalyps medan den vanliga säsongsinfluensan går i stort obemärkt förbi varje år?

  1. Det som gör covid-19 speciellt är dess höga dödlighet i vissa riskgrupper utan möjlighet till vaccinationsskydd, + dess smittsamhet.

  2. Covid-19 kommer inte leda till någon apokalyps.

  3. Vår civilisation bygger på förtroende för våra medmänniskor. Om det försvinner försvinner civilisationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, vi vet ju inte om dessa som blivit smittade i Italien och Iran flängt runt på stan innan de utvecklat symptom.

Sant, men så länge de inte utvecklat symptom är de förmodligen inte särskilt smittsamma. Det är nog värre om det är någon som har utvecklat symptom och flänger runt. Ju fler fall vi får desto större risk är att något sådant sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det är så många som kräver sjukvård (på sjukhus) pga covid-19, en hel del behöver även respirator vård, så att sjukhusplatser och utrustning för att vårda antalet sjuka kan helt enkelt ta slut.

Syptomen är vad jag förstår dom samma som vid vanlig influensa? Antar att dom vårdas nu för att minska smitta, inte för att dom är dödssjuka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Sant, men så länge de inte utvecklat symptom är de förmodligen inte särskilt smittsamma. Det är nog värre om det är någon som har utvecklat symptom och flänger runt. Ju fler fall vi får desto större risk är att något sådant sker.

Ja även om man nu kan smitta Innan man själv får symptom så lär man vars betydligt mer smittsam när man börjar hosta, nysa och snora

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Syptomen är vad jag förstår dom samma som vid vanlig influensa? Antar att dom vårdas nu för att minska smitta, inte för att dom är dödssjuka ?

Det finns andra länder att titta på när det gäller detta, att tro att Sverige har ett annat öde att möta en de, vore otroligt naivt.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag fråga och få eran ärlighet till vad ni tycker.

En kompis från Stockholm ska men blev "skulle" upp hit imorgon till Falun, men hans familj är oroliga över detta virus och hans pappa har lungsjukdomar och vill inte riskera att ta upp smittan hit till Falun, var det överdrivet eller klokt?

Han tog orden hårt från sin pappa helt enkelt och familjen att stanna där nere tills det är över.

Han är inte själv smittad, polaren min alltså.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Vet inte vad ni bor i för bubblor. Men alla som åker kollektivt i Stockholm kan ju räkna med att bli sjuka inom en månad.

För inte tror ni att SL fortfarande gör rent i sina fordon?

äääh, med mitt arbete så är jag redan immun mot de mesta

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Efter att ha läst/följt tråden när man velat ha sig ett gott skratt så undrar jag om nån har lust och förklara (gärna i punktform) varför covid-19 skulle kunna leda till en mindre apokalyps medan den vanliga säsongsinfluensan går i stort obemärkt förbi varje år?

Den allra största skillnaden är att coronaviruset spammas i media dygnet runt. 17 av mina senaste nyhetsnotiser handlar tex om coronaviruset.

Som en följd av det blir folk rädda...

Man ska inte ta ett nytt relativt okänt virus med en axelryckning men som det är nu är det som du säger skrattretande. Även jag tittar in i tråden emellanåt för att se om det skrivits nya knäppigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En kompis från Stockholm ska men blev "skulle" upp hit imorgon till Falun, men hans familj är oroliga över detta virus och hans pappa har lungsjukdomar och vill inte riskera att ta upp smittan hit till Falun, var det överdrivet eller klokt?

Om han är symptomfri, inte varit i riskområde med okontrollerad smitta (norditalien, Iran...) eller blivit kontaktad av myndigheter för misstänkt kontakt med smittspridare, så är det klart överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det finns andra länder att titta på när det gäller detta, att tro att Sverige har ett annat öde att möta en de, vore otroligt naivt.

Och i dom länderna råder anarki och samhällskollaps då eller? Eller har dom rent av gått under kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den allra största skillnaden är att coronaviruset spammas i media dygnet runt. 17 av mina senaste nyhetsnotiser handlar tex om coronaviruset.

Som en följd av det blir folk rädda...

Man ska inte ta ett nytt relativt okänt virus med en axelryckning men som det är nu är det som du säger skrattretande. Även jag tittar in i tråden emellanåt för att se om det skrivits nya knäppigheter.

Där tror jag vi har svaret på varför folk är livrädda👍 10 poäng till huffelpuff👊

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Min pessimistiska gissning:

Nästan uteslutande alla fall i Sverige just nu är importfall från Iran och Italien.

De sker inte någon generell testning i Sverige, alltså så är fallen i Sverige bara importfall eller de som varit i nära kontakt med importfall.

Det finns fler smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

äääh, med mitt arbete så är jag redan immun mot de mesta

Politiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Politiker?

Långt ifrån det

Tar däremot hand om någon som alla har i handen varje dag, Och en STOR del av folket verkar inte förstå att man kan faktiskt rengöra den..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Tar däremot hand om något som alla har i handen varje dag, Och en STOR del av folket verkar inte förstå att man kan faktiskt rengöra den..

Var nära på att göra ett penisskämt...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Och i dom länderna råder anarki och samhällskollaps då eller? Eller har dom rent av gått under kanske?

Det är ingen som pratar om anarki eller samhällskollaps i den här tråden, tror du får söka dig till Flashback eller liknande forum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon301768:

Har aldrig tagit något vaccin, känns onödigt, tycker vaccin enbart ska ges till dom som är i riskzonen och som kan dö om dom blir sjuka, egna immunförsvaret är de bästa.

Här låter det som att det saknas lite utbildning i frågan faktiskt.

I vilken utsträckning du som lekman tycker att polulationer ska vaccineras spelar mindre roll i sammanhanget. Det där är varken en åsiktsfråga eller en bedömningsfråga lämpad för lekmän.
Tvärt omär förebbygandet av epidemier en vetenskap ägnat forskare/läkare. Det är deras expertområde. Det är rimligt att lyssna på deras expertis på det här området. Faktiskt.

Ett bra skydd i samhället för en del sjukdomar fås genom vaccination. Exempelvis mässning, difteri och kikhosta. Det är riktigt trista sjukdomar som bara går att hålla borta om riktigt stor andel av befolkningen vaccinerar sig.
INTE bara riskgrupper.

Det är alltså högst relevant att både du och jag håller liv i våra vaccinationer också.
Vi hade kunnat vara fria från Mässlingen i Europa. Vi var nästan där för ett gäng år sedan. Men mässlingen är på väg tillbaka och fallen har mångdubblats på några år.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/europe-had-90-000-...
Den enda anledningen till det här är slarv med vaccinationerna. Det är hela orsaken. Vaccinationslättja.

Kurzgesagt – In a Nutshell gör fantastist bra informationsvideor.

De har gjort ett avsnitt om varför vi bör vaccinera oss mot mässlingen.
Titta på den.
Alltså verkligen.

https://www.youtube.com/watch?v=y0opgc1WoS4

Sist men inte minst.
Vaccination är inte en ersättare till immunförsvaret.
Det är träning för att göra det egna immunförsvaret bättre. Däremot finns det ingen som helst fördel att få den riktiga sjukdomen istället för att vaccinera sig och få en försvagad variant som inte gör en så sjukdomsdrabbad. I båda fallen tränas det egna immunförsvaret upp att hantera sjukdomen vid nästa smittotillfälle.
Men med vaccinationen slipper du få sjukdomens jobbiga symptom, du slipper sjukskrining, du slipper bli smittbärare under sjukdomstiden och du slipper slösa bort veckor av din tid på att vara sjuk.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Edit:
Bonusklipp från Kurzgesagt:

Hur vårt immunsystem fungerar del 1
https://www.youtube.com/watch?v=zQGOcOUBi6s
Hur vårt immunsystem fungerar del 2
https://www.youtube.com/watch?v=BSypUV6QUNw

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Sant, men så länge de inte utvecklat symptom är de förmodligen inte särskilt smittsamma. Det är nog värre om det är någon som har utvecklat symptom och flänger runt. Ju fler fall vi får desto större risk är att något sådant sker.

Både influensa och förkylning kan smitta innan symptom syns, och jag har för mig att förkylningar är som smittsammast dagen innan man märker symptomen.

Hur det är med corona undrar jag...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Både influensa och förkylning kan smitta innan symptom syns, och jag har för mig att förkylningar är som smittsammast dagen innan man märker symptomen. Hur det är med corona undrar jag...

För att sprida sig måste viruset komma ut ur en värd och in till nästa. Det gör den bäst genom att hänga med hosta och nysningar. Det är ingen slump att symptomen är just hostningar och nysningar, det är inducerat av viruset för att det är evolutionärt fördelaktigt för dess spridning. Viruset utnyttjar kroppens naturliga försvarsmekanismer för att sprida sig. För corona-viruset verkar detta vara huvudsakliga spridningsvägen (dropp-smitta), så ja, det är när man börjar uppvisa symptom som man blir smittsam på riktigt.

Sen kan man säkert smitta innan dess också, men mycket mindre effektivt. T.ex. genom att värden frivilligt utbyter kroppsvätska med någon. Därför kan ofta nära anhöriga bli smittade innan symptom utvecklats.

Barns lindrigare symptom är också anledningen till att man säger att de smittar mindre.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dockland:

Imorgon runt 50 nya fall tippar jag, på lördag 100 nya, och så vidare

Dubblingen går troligtvis ner mot var 3e dag som det gjort i dom flesta andra länder.

Skrivet av Stefanp67:

Undrar hur många som hade en "lätt förkylning" för 1-2 veckor sen? inkubationstiden var väl upp till 2 veckor och för vissa var det väl bara som en lätt förkylning? Kollar jag in sidan 13 (2 veckor sen) i den här tråden såg det ganska lugnt ut.

Jag menar det som händer nu startade väl egentligen för upp till 14 dagar sen om jag är rätt påläst på inkubationstiden för corona?

2-27 dagar verkar inkubationstiden vara, dock verkar inte vara speciellt vanligt med mer än 14 dagar. Det skulle vara intressant om dom började testa (iallafall stickprov) dom som har symptom men inte har någon direktkoppling till Italien, Iran etc men då skulle dom ju bli tvungen att erkänna att det är okända smittokällor därute.

Skrivet av Jaxione:

Vi har snart 200 fall delat mellan Sverige och Norge och ingen kritiskt sjuk. Så dödligheten börjar man undra om det är så hög egentligen. Någon borde ju rimligtvis bli kritiskt sjuk åtminstone om siffrorna ska stämma.

Dom som har testats nu och varit ute och rest är troligen inte i dom större riskgrupperna så dom klarar sig troligen och det tar troligen lite tid från att börja få symptom tills dom blir kritiska speciellt om du inte har tidigare hälsoproblem. WHO har beräknat dödligheten till 3.4% men antar att dom räknat på bekräftade fall och eftersom många länder inte testar, inte rapporterar fall så är siffrorna troligen ganska skeva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att irland bara har 1/4 smittade jämfört med Sverige? Ja just ja folkhälsomyndigheten är klåpare.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Hur kommer det sig att irland bara har 1/4 smittade jämfört med Sverige? Ja just ja folkhälsomyndigheten är klåpare.

Tänker inte försvara folkhälsomyndigheten för jag tycker de gör ett uruselt jobb för tillfället, men; Genomsnittsirländaren är betydligt fattigare än genomsnittssvensken, så de har inte haft lika många som haft råd (eller lust) att åka på skidsemester i Italien.

Sen är det inte FHMs fel att vi har massa idiotiska svenskar som vistas i ett högriskområde med massa smittade och sen kommer hem och lever sina liv som vanligt och låtsas att det regnar. Vi verkar ha fått vårt första fall i Ystad idag och mycket riktigt; Det är en småbarnsfamilj som varit på semester - i Italien.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Irland har dessutom mindre än hälften så många medborgare, inte lika stor Iransk population och inte heller haft sportlov.
Bra jämförelse..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Hur kommer det sig att irland bara har 1/4 smittade jämfört med Sverige? Ja just ja folkhälsomyndigheten är klåpare.

Räknat per capita så har Irland 0,12 konstaterade fall per 100.000 invånare.
Sverige har 0,91 konstaterade fall per 100.000 invånare.

Folkhälsomyndigheten är ena jäkla klåpare!

Å andra sidan.

Norge har 1,7 konstaterade fall per 100.000 invånare.
Island har 9,3 konstaterade fall per 100.000 invånare.

Folkhälsomyndigheten måste vara rena gudar!

Ett tips, du kan gnälla över folkhälsomyndigheten, skylla på regeringen, osv. Men sanningen är att inget land kommer att komma undan. Chansen att stoppa det här var så fort som möjligt i Kina. Nu finns det överallt och annat än att säga till folk hur de skall bete sig, så finns det inget som folkhälsomyndigheten kan egentligen göra. Eller för den delen regeringen.

Vad hade du tänkt dig? Skall vi stänga alla gränser, för alla, i månader? Lycka till med det.
Skall vi sätta upp karantänläger för smittade och möjligt smittade?
Med våld tvinga folk till husarrest?
Sätta Stockholm och Göteborg i karantän?
Vi lever inte i ett land där det är möjligt.

De skulle kunna gå ut med mer information om vad man skall göra, vikten av att tvätta händerna ordentligt, hålla sig hemma om man är sjuk, osv.
Problemet är att det här landet, precis som alla andra, har ordentlig med idioter och egoister som bara tänker på sig själva och tar beslut därefter. De kommer inte lyssna och de kommer att gå ut bland andra. För de är ju inte jättesjuka och att sitta inne är tråkigt...