Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Irland har dessutom mindre än hälften så många medborgare, inte lika stor Iransk population och inte heller haft sportlov.
Bra jämförelse..

Att tillägga.

Irland hade inga fall för sex dagar sedan, för två dagar sedan hade de bara två, nu har de sex stycken. Är något klart så är det att det inte kommer stanna där.

För en vecka sedan hade Sverige bara sju fall...

Permalänk
Medlem

Har idag lite ont i halsen, tät i näsan, tät i öronen och lite lite huvudvärk, vad säger panelen stanna hemma eller gå till universitetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Har idag lite ont i halsen, tät i näsan, tät i öronen och lite lite huvudvärk, vad säger panelen stanna hemma eller gå till universitetet?

Har du inte varit i Italien eller Iran samt inte blivit kontaktad för smittspårning så skulle jag säga att du inte behöver va hemma Vanliga influensan, en vanlig förkylning är ju otroligt mycket mer troligt att det är. Men skulle du råka hosta på universitetet så lär du bli påpucklad av pöbeln

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Har idag lite ont i halsen, tät i näsan, tät i öronen och lite lite huvudvärk, vad säger panelen stanna hemma eller gå till universitetet?

Stanna hemma och kurera dig om du inte absolut måste till universitetet. Du kan ju plugga hemifrån. Snällare mot dig, och snällare mot dina kollegor. Om någon ifrågasätter kan du hänvisa till corona-viruset och att du vill dra ditt strå till stacken med att inte sprida sjukdomar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Stanna hemma och kurera dig om du inte absolut måste till universitetet. Du kan ju plugga hemifrån. Snällare mot dig, och snällare mot dina kollegor. Om någon ifrågasätter kan du hänvisa till corona-viruset och att du vill dra ditt strå till stacken med att inte sprida sjukdomar!

Haha, har två småbarn på dagis som blir sjuka om vartannat hela februari så de är nog ingen större fara😛

Permalänk
Medlem

Ny artikel om dödligheten: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-om-who-s-nya-corona...

Jag har inga belägg för det men skulle tro att i Italien, Sydkorea China och Iran där det är/har varit stora utbrott så är det otroligt många mer smittade än vad statistiken säger. Det ser man ju bara på våra importfall från Italien. Inte så troligt att 50-60 pers har haft sån otur att dom just råkat spendera tid med de 3848 smittade i norra italien. Italien har ändå 60.8 miljoner invånare

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag har inga belägg för det men skulle tro att i Italien, Sydkorea China och Iran där det är/har varit stora utbrott så är det otroligt många mer smittade än vad statistiken säger. Det ser man ju bara på våra importfall från Italien. Inte så troligt att 50-60 pers har haft sån otur att dom just råkat spendera tid med de 3848 smittade i norra italien. Italien har ändå 60.8 miljoner invånare

Ja, det låter rimligt. När man kommer över en viss gräns i smittade är det nog extremt svårt att få överblick över hela populationen. Frågan är var den gränsen går. 100 smittade? 1000 smittade? Om svenskar i så hög grad smittats av att träffa norditalienare, tänk då hur många norditalienare som måste smittats av att träffa andra norditalienare.

Permalänk
Medlem

Måste vara väääldigt goda pizzor om svenskar drar dit frivilligt just nu endå om det inte ens är jobbrelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Måste vara väääldigt goda pizzor om svenskar drar dit frivilligt just nu endå om det inte ens är jobbrelaterat.

Folk är dumma i huvet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det enda jag tänker utnyttja detta tillfälle till är att tjäna pengar, har best både sprit och mundskydd som ska krängas till veckan

Hoppas du skämtar!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Viking
Skrivet av Dimetikon:

Syptomen är vad jag förstår dom samma som vid vanlig influensa? Antar att dom vårdas nu för att minska smitta, inte för att dom är dödssjuka ?

Ca 14% har fått andningssvårigheter och lunginflammation. Och ca 5% har fått riktigt allvarliga symptom...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

Nu stänger de Fiiiiina Skolorna på Östermalm, Djursholm/Djurgården etc, medansåt knegarskolorna håller öppet.

Och nu har Anders Tengnell vår egen Bagdad Bob utalat sig om att vi har "Peakat" och fallen kommer nu gå neråt eftersom sportloven är slut.

HAHAHA!

Den här mannen är en sammhällsfara eller rent av en Ödla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Nu stänger de Fiiiiina Skolorna på Östermalm, Djursholm/Djurgården etc, medansåt knegarskolorna håller öppet.

Och nu har Anders Tengnell vår egen Bagdad Bob utalat sig om att vi har "Peakat" och fallen kommer nu gå neråt eftersom sportloven är slut.

HAHAHA!

Den här mannen är en sammhällsfara eller rent av en Ödla.

Folk som beter sig så illa som du är större samhällsfaror än en utbildad läkare och statsepidemiolog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Folk som beter sig så illa som du är större samhällsfaror än en utbildad läkare och statsepidemiolog.

Känns det jobbigt att få sanningen presenterad för sig? Tror ni på allvar att det här magiskt kommer att försvinna nu? (Citat stulet ifrån Trump)Nu när Viruset finns i så många länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nu stänger de Fiiiiina Skolorna på Östermalm, Djursholm/Djurgården etc, medansåt knegarskolorna håller öppet.

Och nu har Anders Tengnell vår egen Bagdad Bob utalat sig om att vi har "Peakat" och fallen kommer nu gå neråt eftersom sportloven är slut.

HAHAHA!

Den här mannen är en sammhällsfara eller rent av en Ödla.

Det beror ju helt och hållet på hur många dom 92 importfallen smittat i sin tur. Men det stämmer ju iaf att de flesta som blivit smittade I Italien under sportlovet skapar en peak just denna veckan då den vanligaste inkubationstiden verkar vara 5-7 dagar. Sen ser man ju i resten av europa att det inte verkar vara så enkelt.......Tyskland har väl över 500 fall nu.

Är dock väldigt glad att inte du är Folkhälsominister

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Det beror ju helt och hållet på hur många dom 92 importfallen smittat i sin tur. Men det stämmer ju iaf att de flesta som blivit smittade I Italien under sportlovet skapar en peak just denna veckan då den vanligaste inkubationstiden verkar vara 5-7 dagar. Sen ser man ju i resten av europa att det inte verkar vara så enkelt.......Tyskland har väl över 500 fall nu.

Är dock väldigt glad att inte du är Folkhälsominister

Det här är ingen Peak du ser mannen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Känns det jobbigt att få sanningen presenterad för sig? Tror ni på allvar att det här magiskt kommer att försvinna nu? (Citat stulet ifrån Trump)Nu när Viruset finns i så många länder?

Nej verkligen inte. Jag ville bara poängtera att du beter dig som en röv och uttrycker dig även som en sådan.

Jag är absolut inte orolig för Covid-19 som kommer bli en del av vår virusflora förr eller senare.

Permalänk
Medlem

lite från en betalsida (TTELA)

Allt tyder på att viruset sars-cov-2 kommer att drabba en större del av befolkningen. De allra flesta, faktiskt.

– Man brukar räkna med att på varje upptäckt fall går det två oupptäckta fall, som en regel. Det finns också antagligen en asymtomatisk smittspridning, som kanske ligger på 10 procent. Det vill säga att en av tio smittar utan att ha symtom. Det är troligt, eftersom det var så vid sars, och det finns vissa indicier på att det är så nu också. De här fallen är inte avgörande, men de bidrar och till slut blir smittspridningen som ett lokomotiv som inte går att stoppa.

– Som det ser ut i dag, utifrån den information om spridningstakten vi har och givet att viruset sprids i en icke-immun population, så kan vi förvänta oss en ganska omfattande smittspridning. Den är ju redan mycket mer omfattande än vad vi vet, säger han.

professor Joacim Rocklöv

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det här är ingen Peak du ser mannen...

Nej kanske inte, men det förklarar ju den plötsliga ökningen iaf. Jag tror detta är ett virus vi kommer få leva med så småningom. Sålänge inte för många blir sjuka på en gång så tror jag allt kommer gå fint.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej verkligen inte. Jag ville bara poängtera att du beter dig som en röv och uttrycker dig även som en sådan.

Jag är absolut inte orolig för Covid-19 som kommer bli en del av vår virusflora förr eller senare.

Det verkar dock som att viruset är förhållningsvis stabilt. Det har muterat en gång men flera av de vaccin som är på gång ser ut att kunna fungera på bägge varianterna som finns ute. Vi har alltså fortfarande chansen att kunna utrota viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Folk är dumma i huvet helt enkelt.

Blir ju förvånad om att det skulle vara "oinformerade" människor så som media matar på nu.. men jah.. *no comment*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Blir ju förvånad om att det skulle vara "oinformerade" så som media matar på nu.. men jah.. *no comment*

Med tanke på allt trams som skrivs i media om det så känns det som folk blir mer oinformerade ju mer dom läser skräpartiklar på aftonbladet o.d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vilken av mina poster var detta ett svar på? Kanske är puckad men fattar inte riktigt

Glöm detta - det var SBS från min avdelning. Ansvariga hjärnceller har blivit rejält sparkade i baken av en billig Rom igår och de lovar att inte upprepa klantiga taggningar i långa trådar på åtmonstone en månad!
Alltså - sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Glöm detta - det var SBS från min avdelning. Ansvariga hjärnceller har blivit rejält sparkade i baken av en billig Rom igår och de lovar att inte upprepa klantiga taggningar i långa trådar på åtmonstone en månad!
Alltså - sorry!

Haha

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Med tanke på allt trams som skrivs i media om det så känns det som folk blir mer oinformerade ju mer dom läser skräpartiklar på aftonbladet o.d.

Bara startsidan Microsoft News här man får i ögat, man har ju funderat på att byta till branyheter.se eller någon annan portal redan innan allt detta kom.. Aftonbladet lär det ju då inte bli.. heh

Permalänk
Avstängd

En mycket positiv fördel med Coronaviruset för min del är att jag har slutat beställa hemkörning av snabbmat pga. den irrationella rädslan. Nackdel är att jag vägrar ta i färsk frukt och färska grönsaker utan kör endast fruset grönt som kokas länge.

Personligen har jag aldrig fattat grejen med restauranger och att äta ute. Det känns som något man endast gör utomlands i varmare länder. Det enda man bör göra på restauranger är att supa lagom!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

En mycket positiv fördel med Coronaviruset för min del är att jag har slutat beställa hemkörning av snabbmat pga.

Håller med på den här punkten, har själv insett hur mycket mat man får om man handlar den i affären istället för att äta två restaurangmål om dagen. Det är nog en ändring som kommer följa med mig i livet framöver helt klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Håller med på den här punkten, har själv insett hur mycket mat man får om man handlar den i affären istället för att äta två restaurangmål om dagen. Det är nog en ändring som kommer följa med mig i livet framöver helt klart.

Jamen hua! Jag köpte 16 kg kycklingfilé för typ ca 1000 kr. Räcker typ 4 månader för min del. Har bunkrat upp en del ifall man måste undvika affärer och dylikt. Arbetar hemifrån så funkar finfint. Men lite mer tärt med kortlivade råvaror som mjölk, ägg och potatis som behövs för en komplett "isoleringsdiet".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jamen hua! Jag köpte 16 kg kycklingfilé för typ ca 1000 kr. Räcker typ 4 månader för min del. Har bunkrat upp en del ifall man måste undvika affärer och dylikt. Arbetar hemifrån så funkar finfint. Men lite mer tärt med kortlivade råvaror som mjölk, ägg och potatis som behövs för en komplett "isoleringsdiet".

Läste en artikel på nätet som sa att äggen håller dubbelt så långt om man förvarar kartongen "upp och ner", vet inte om det stämmer men mina kartonger är iaf upp och ner nu.

Permalänk
Medlem

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset
Anders Jansson, överläkare, ansvarig för hjärt-MR och spirometri, fysiologkliniken, Danderyds sjukhus

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2