Extremt långsamt 2.4ghz wifi
Tja!
För ungefär 2 veckor sedan började mitt wifi att strula. Jag kör en hel del IOT prylar som lampor, led stripes, smart lås osv. De flesta av dessa prylar går endast att köra på 2.4ghz bandet. Problemet ligger i att endast 2.4ghz bandet är fruktansvärt långsamt. 5ghz bandet fungerar klockrent, samt kabel fungerar med utmärkta prestandatester. Capar på ca 150 till 200mbit upp med 5ghz bandet. Capar på ca 220mbit upp med trådat till min stationära. Min bredbandsleveranör (Telenor) ger mig 250mbit. Min felsökning resulterar i att jag inte har en aning om vad det kan vara. Tidigare körde jag på Telenors bredbandsmodem, en Technicolor 799 Xtream. När 2.4ghz bandet tänkte jag att routern först börjat lägga av så jag införskaffade en Asus RT-AX58U. Jag brukar numera ligga på bredbandskollen 0.5mbit upp till 5mbit upp och 0.5 mbit ner på 2.4ghz bandet. Tidigare har jag iallafall legat på 60 till 70mbit. Jag har heller inte köpt nya prylar om man tänker på en potentiell överbelastning i just 2.4ghz bandet i och med alla IOT prylar.
Min felsökning inkluderar:
Köpt ny router, det ger samma siffror
Flyttat runt router i lägenheten, det ger samma siffror
Bytt till nya kablar
Kopplat ur prylar för att se om det är en överbelastning från min sida och börjat med en lampa, det ger samma siffror
Resettat routern, samma sak
Mixtrat med frekvenskanaler, tankat appar för att kolla vilka kanaler som är minst belastade, mitt wifi ligger på kanal 13 nu, vilket ska inte vara överbelastat alls
Googlade runt och kontrollerade ifall min micro alternativt kyl kan sända frekvenser över bandet, kopplat ur dessa, to no avail
Så har ni någon susning om vad som kan vara fel?
/En trött felsökare
ps. Kan tillägga att jag flyttat över det som går att flytta över till 5ghz bandet.. men det ska ju vara förjävligt att det inte fungerar att göra detta med de flesta IOT grejer...