I mitt fall så var det bra för ett par månader senare så blev jag av med jobbet och valde att börja plugga lite och då var det skönt att ha drygt 3000 kr mindre i utgifter under ett antal månader framåt. Det där med att "få ränta" hur som helst. Räntebärande vanliga konton existerar väl inte riktigt idag på samma sätt som det gjordes förut? "Sparkonton" hos storbankerna ger typ 0% ränta. Och vad jag förstått så ska det krävas ett rejält kapital för att kunna få en fast bra ränta.
Och att investera pengarna i det läget var inte ett alternativ för mig, jag hade inte råd att förlora pengarna. Och då ska man aldrig investera.
Fast det här handlar ju bara om psykologi. Att du eventuellt hade satt sprätt på alla pengar ifall du hade haft dem på ett eget konto, så för att "hindra" dig själv, så har du låst in dina pengar hos hyresvärden. Vilket är en ganska konstig sak att göra om du frågar mig. Under en livstid så handlar det om ganska stora pengar, om man årligen lånar ut massa pengar till sin hyresvärd, helt räntefritt.
Det scenario du beskriver innebär ju att man mer eller mindre bör ha en liten "buffert" för varje möjlig utgiftspost, som du låser in hos de olika aktörerna (jag vet att det i ditt fall bara gällde hyran, men om man ska löpa linan ut så blir det flera). Exempelvis då hyresvärden, försäkringsbolaget, bilverkstan, etc. Det är då betydligt smartare att ha en generell sparbuffert, som kan användas till allehanda olika oförutsedda utgifter. Den bufferten kan också vara mindre än vad som skulle krävas för att "låsa" in pengar för varje enskild "möjlig" oförutsedd utgift.