Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MinscS2:

Har bashat vår regering och FHM en del i denna tråden, men något har dom (eller vi - högst oklart om det beror på regeringens/FHM's agerande, normalsvenskens försiktighet eller bara dum tur, kanske pga. vårt lands avlånga geografi) gjort rätt;

Sverige har färre smittade än Norge och mer eller mindre lika många smittade som Danmark, trots att vi har nästan lika stor befolkning som dessa två länder tillsammans.

Att Sverige redovisat färre smittade nyligen beror på att man dragit ner på testandet som utförs då det inte bedöms vara lika motiverat eftersom fasen där smittspårning varit en effektiv åtgärd anses vara passerad.
Återigen en god anledning till att man inte skall dra för stora slutsatser utan att veta lite om vad som ligger bakom siffrorna.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av filbunke:

By the end of the month, two large trenches — their lengths totaling 100 yards — were visible at the site from space.

Smaskigt valt clickbaitrubrik. Med den måttstocken är varenda fotbollsplan (100+ yards) också synlig från rymden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många skriker rakt ut och säger att vi ska göra mer och inskränka vår vardag ännu mer. Min fråga, vad är det ni är så rädda för? Sitter ni i eran borg av toapapper och vaggar fram och tillbaka i rädsla över vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att Sverige redovisat färre smittade nyligen beror på att man dragit ner på testandet som utförs då det inte bedöms vara lika motiverat eftersom fasen där smittspårning varit en effektiv åtgärd anses vara passerad.
Återigen en god anledning till att man inte skall dra för stora slutsatser utan att veta lite om vad som ligger bakom siffrorna.

Visst är det så, fast datan är ju knappast utdaterad - så länge sedan var det inte som man började fokusera på att enbart testa riskgrupperna I Sverige.

Både Danmark och Norge hade betydligt fler smittade i förhållande till antalet invånare för två dagar sedan också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Många skriker rakt ut och säger att vi ska göra mer och inskränka vår vardag ännu mer. Min fråga, vad är det ni är så rädda för? Sitter ni i eran borg av toapapper och vaggar fram och tillbaka i rädsla över vad?

Jag är rädd för att smitta äldre och människor i riskgrupper. Kan man hålla tillbaka smittan och skydda dessa människor så är det ju värt att inskränka sin vardag alla dagar i veckan. Desto fler som blir smittade, desto högre tryck på sjukvården. Det kommer drabba hela samhället.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Killmaster:

Tänker mer på dom äldre som kommer att få problem, man är ju medmänniska.. Jag kommer överleva om jag blir smittad men det handlar inte om mig utan hela samhället

EDIT: All heder till dom som har planerat i förväg och sett utvecklingen! Det är inget att skämmas för tycker jag som du verkar antyda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av filbunke:

För att det verkligen lamslår samhället. Vem skall ta hand om barnen? Hur går det med ensamstående föräldrar? Som jobbar inom vården, som polis, etc? Man kan parkera barnen hos någon mor eller farförälder, fast det är ju dem som barnen eller någon annan helst inte skall träffa och smitta.

Har du ett samhällsviktigt jobb så fixar arbetsgivaren någon som kan ta hand om barnet om inte föräldern kan lösa det på bättre sätt. Annat jobb så är det också upp till föräldern och arbetsgivaren att hitta en lösning. Mindre folksamlingar begränsar smittspridning, blir någon smittad så är det lättare att hantera både spårning och vårdmässigt. Men med dom experter vi har så kommer det mest troligt inte hända, det verkar ju inte ens vara rekommenderat att jobba hemifrån för dom som kan.

Skrivet av Jaxione:

Alla dessa mystiska ljudinspelningar som dyker upp?? Var likadant ifrån Kina. Kollar media ens om det är äkta? Nog för situationen är tuff i Italien, utan tvekan. Men har sett mängder med videor med italienska läkare och experter som säger att nästan alla som behöver intensivvård är äldre med underliggande sjukdomar, det syns ju på de som dör också. Medelåldern på de som dött i Italien är 81 år och 2/3 av dom har haft 1 eller flera underliggande sjukdomar.

Media är väldigt svår att lita på just nu tycker jag, dom livnär sig på folks oro.

Edit: Säger dock inte att det skulle vara en vanlig influensa

Jag har inte kollat efter eller sett några videor från Italien, såg en del från Kina. Men med tanke på siffrorna så vet jag inte om jag skulle tveka om jag såg högar av likpåsar. Vet inte hur dom kollar om inspelningarna är äkta, jag antar att dom som gjort dom inte vill vara för offentliga heller speciellt från Kina, Italien är ju dock inte samma diktatur.

Det enda jag kunde hitta var SVT men dom skriver bara om dom som är 70+, utelämnar dom andra 9,3% och ingen källa.
14,1% 90+
42,4% 80-89
34,2% 70-79
Alltså är 9,3% 69år eller yngre.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-...

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MinscS2:

Både Danmark och Norge hade betydligt fler smittade i förhållande till antalet invånare för två dagar sedan också.

Antal testat och verifierat smittade. Antalet faktiska smittade vid en specifik tidpunkt kommer vi antagligen aldrig veta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag är rädd för att smitta äldre och människor i riskgrupper. Kan man hålla tillbaka smittan och skydda dessa människor så är det ju värt att inskränka sin vardag alla dagar i veckan. Desto fler som blir smittade, desto högre tryck på sjukvården. Det kommer drabba hela samhället.

Skrivet av flashen:

Tänker mer på dom äldre som kommer att få problem, man är ju medmänniska.. Jag kommer överleva om jag blir smittad men det handlar inte om mig utan hela samhället

Men är det inte bättre att de äldre och de i riskgruppen håller sig isolerade då? Tänker ni likadant i vanliga fall när ni är förkylda?

Det som händer nu drabbar samhället ännu hårdare pga irrationell rädsla....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag är ju vän av "hårdare tag", och man kan diskutera stängda skolor, men med tanke på att sjukvården behöver personal måste man tänka noga. Stänger skolorna kommer jag att vara hemma då min fru har ett samhällsviktigare jobb. Men jag gissar att det för ensamstående eller i familjer med två vårdamställda blir svårare att välja vem som ska vara hemma även om man förmodligen får jobba i skift.

Precis, det är ju den avvägningen man får göra. Att stänga skolor är nog en effektiv åtgärd för många vanliga smittor där barn är en betydande smittvektor, men frågan hur effektivt det blir att stänga just skolor om det nu är som det verkar, att barn inte smittar i lika hög utrsträckning som vuxna?

En kompromiss skulle kunna vara att stänga gymnasier och universitet, vilket ju inte drabbar samhällsviktiga föräldrar, samtidigt som yngre barn ändå verkar vara relativt opåverkade av smittan. Studenter kan ju dessutom plugga hemma till viss del.

Och sen är frågan - hur länge ska skolorna vara stängda? Det är nog uteslutet att viruset kommer utrotas inom de närmaste åren, och att ha skolor stängda så länge skulle förstås göra mer skada än nytta.

Säg att man kan acceptera att ha skolorna stängda i en månad, när ska man stänga dem, nu eller om en vecka? Eftersom det fortfarande finns så många smittfall ute i samhället skulle en stängning av skolorna förmodligen inte ha så stor effekt i nuläget (smittan skulle fortlöpa ändå), medan de negativa följderna skulle bli stora. När mängden smittade ökat i nästa vecka kanske man kommer till en gräns där man anser att stänga skolorna kommer ge en verklig effekt i att bromsa spridningen - och då kommer man göra det.

Det bästa vi kan hoppas på i nuläget är att bromsa tillväxten av antalet virusinfektioner och skydda riskgrupperna. Att stänga ner samhället funkar bara för en begränsad tid, och det kommer inte utrota viruset, bara bromsa det, så det gäller att välja noga när man använder de verktyg som finns till förfogande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Varför man sätter sig i karantän är för att inte fler ska smittas så att sjukhusen kan ta hand om de som är sjuka.

Ju längre man kan minimera spridningen, desto mer tid vinner man fram tills dess att ett vaccin tagits fram.

Antingen sätter vi oss i karantän nu, eller så kommer vi få göra detta senare med betydligt värre resultat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför man sätter sig i karantän är för att inte fler ska smittas så att sjukhusen kan ta hand om de som är sjuka.

Precis.

Antalet sjuka kommer antagligen att vara ungefär densamma totalt sett oavsett, men det kommer vara bättre ur samhällsfunktionssyn och med färre dödsfall om den sprids ut över tid. En klar majoritet av de insjuknade frisknar ju till och kan återgå till arbetet och på så sätt "ta över" medans nästa "kull" av smittade är sjuka och väntar på bättring.
Bättre med 10% sjuka i 10 veckor än 50% sjuka i två veckor, etc.

Plus det finns ju alltid en chans att man hittar ett effektivt sätt att motarbeta sjukdomen, t.ex. vaccin ju längre man drar ut på det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ju längre man kan minimera spridningen, desto mer tid vinner man fram tills dess att ett vaccin tagits fram.

Antingen sätter vi oss i karantän nu, eller så kommer vi få göra detta senare med betydligt värre resultat.

Vad menar du med värre resultat? Varför ska vi sätta människor som inte tillhör riskgrupperna i karantän? Är det inte bättre att sätta de som tillhör riskgrupperna i karantän?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Killmaster:

Men är det inte bättre att de äldre och de i riskgruppen håller sig isolerade då? Tänker ni likadant i vanliga fall när ni är förkylda?

För att sittande regering inte styr med hela handen, det är roten till problemet tycker jag. Dom avvaktar och väntar på utredningar, ta beslut som våra grannländer tydligen kan göra utan problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

För att sittande regering inte styr med hela handen, det är roten till problemet

Nej, jag är fortfarande övertygad om att sjukdomen i sig är roten till problemet. Problemet idag är media som hetsar upp folk till den milda grad att det är domedagsprofetior i varannan mening. Rädslan är inte befogad, det är därför jag undrar vad som skrämmer er?

Permalänk
Medlem

Regeringen/FHM fattar beslut på vetenskapliga riskbedömningar baserat på var vi är i kurvan, vi som skriver inlägg här har varken utbildningen eller hela faktaunderlaget klart för oss.
Vad land X eller Y gör just nu är inte nödvändigtvis det bästa för oss just nu.

Men med det sagt så betyder det inte att alla experter inom området är överens om alla detaljer, men de är det i det stora hela.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Killmaster:

Nej, jag är fortfarande övertygad om att sjukdomen i sig är roten till problemet. Problemet idag är media som hetsar upp folk till den milda grad att det är domedagsprofetior i varannan mening. Rädslan är inte befogad, det är därför jag undrar vad som skrämmer er?

Skönt man kan ha egna åsikter Jag respekterar dina även fast jag inte alls håller med dig, hoppas allting löser sig snabbt i vilket fall som helst

Jag har 4+ veckor hemma från jobb just nu i alla fall vilket jag tycker är bra, företaget agerar innan regeringen

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Killmaster:

15000 sjuka varav 2600 idag, 1000 döda varav nästan 200 idag i Italien som enligt vad folk säger har en likvärdig sjukvård som Sverige. Om då folk ser det som en självklarhet att ta ansvar och göra vad man kan för att undvika att bli smittad och smitta andra speciellt dom som troligen blir sjukare än vad du blir själv, så skulle jag kalla det klokt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

15000 sjuka varav 2600 idag, 1000 döda varav nästan 200 idag i Italien som enligt vad folk säger har en likvärdig sjukvård som Sverige. Om då folk ser det som en självklarhet att ta ansvar och göra vad man kan för att undvika att bli smittad och smitta andra speciellt dom som troligen blir sjukare än vad du blir själv.

Med all säkerhet är ännu fler sjuka, jag är i Italien minst en gång om året och varför det spridit sig som det gjort där är för att Italienare inte är hemma som vi, de äter ute, fikar ute och är hemma så lite som möjligt pga trångboddhet. Sen är befolkningen klart äldre och de bor oftast hemma med familjen. Det är min teori om det hela i varje fall, sen att så många dött är nog mer oflyt att det började på ett sjukhus. Det kommer nog fasas ut med tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Killmaster:

Om vården blir överbelastad så blir det ju alla andra som blir lidande också. Händer en olycka, om nån får stroke, blodpropp eller hjärtattack så ligger ju den människan i farozonen att inte kunna bli behandlad i tid.

Inställda operationer (om det inte redan blivit av), scanning av tumörer osv.

Utöver det så vill jag inte förlora dom i min närhet som är äldre, eller min syster som har astma, som nu jobbar hemifrån. Det som Tegnell tyckte hon skulle fortsätta jobba kvar för att det inte blir jämlikt annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Om vården blir överbelastad så blir det ju alla andra som blir lidande också. Händer en olycka, om nån får stroke, blodpropp eller hjärtattack så ligger ju den människan i farozonen att inte kunna bli behandlad i tid.

Inställda operationer (om det inte redan blivit av), scanning av tumörer osv.

Utöver det så vill jag inte förlora dom i min närhet som är äldre, eller min syster som har astma, som nu jobbar hemifrån. Det som Tegnell tyckte hon skulle fortsätta jobba kvar för att det inte blir jämlikt annars..

Jag har med äldre släktingar och människor i riskgruppen runt omkring mig, men anser att det är bättre de stannar hemma än att 98% ska göra det. Som det är nu att flera tusen får lämna sina jobb, det är inte bra det heller....

Permalänk

@filbunke: den har redan störtdykt kolla di.se (värsta raset i historien) och kommer dyka ännu mer nu när man tillåter och uppmuntrar fri okontrollerad smittspridning.

Fokus är inte längre att stoppa smittspridningen utan istället att alla skall bli sjuka fast under en längre utsträckt period. :/

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@deltascu: anders tegnell eller vad han nu heter sa precis att snuviga barn absolut inte skall besöka äldre. Så nu har man tydligen ändrat sig om dethära med att "'barn smittar inte".

Somsagt. Man changsar hejvilt från fhmyndigheterna. Jaja det on det.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att det verkligen lamslår samhället. Vem skall ta hand om barnen?

Är det någon skillnad på sexåringar och nittonåringar?
Alla skolnivåer måste inte hanteras lika. Bör inte ens.

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att i Norge så innebär skol/dagisstängning att föräldrar samhällskritiska jobb inom hälsa och av polisiär art fortfarande kan ha sina barn på dagis. Det är alla andra som måste vara hemma med barnen.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@filbunke: den har redan störtdykt kolla di.se och kommer dyka ännu mer nu när man tillåter fri smittspridning.

Börsreaktionen har i nuläget nära nog ingenting med smittspridningen i sig att göra, utan snarare är det resultatet av de politiska åtgärderna som slumpvis rycks upp ur hatten helt utan förutsägbarhet, plus ett kollapsat oljepris eftersom oljekartelländerna inte har kommit överens.

Permalänk
Medlem

@deltascu: anders tegnell eller vad han nu heter sa precis att snuviga barn absolut inte skall besöka äldre. Så nu har man tydligen ändrat sig om dethära med att "'barn smittar inte".

Somsagt. Man changsar hejvilt från fhmyndigheterna. Jaja det on det.

Det är nog inte myndigheterna som forskar i hur det smittar. det är säkert mycket de/vi inte vet än idag som kommer revideras allt eftersom.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@filbunke: den har redan störtdykt kolla di.se (värsta raset i historien) och kommer dyka ännu mer nu när man tillåter och uppmuntrar fri okontrollerad smittspridning.

Fokus är inte längre att stoppa smittspridningen utan istället att alla skall bli sjuka fast under en längre utsträckt period. :/

Vilken bubbla lever du i? Du har ju en helt egen sanning, vilket är helt ok, men sprid den inte som om det vore fakta är du snäll. Det är pga personer som dig masshysteri orsakas.

Permalänk
Medlem

Jag tror det har att göra med att man inte riktigt vet hur smittsamma barn är. Även om allt pekar på att de smittar mycket lite i jämförelse med vuxna, så är det ju självklart att barn med symptom inte ska besöka äldre där konsekvensen av en smitta kan vara ödesdiger.

Permalänk
Medlem

Dagens ras över hela världen har en hel del att göra med det partiella flygstoppet som USA har infört.