Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem

Intressant om hur Sydkorea jobbar, just nu ser det lovande ut, men kan förstås ändras snabbt.

Tyvärr för vår del är det nästan motsatsen till hur Sverige hanterar det
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sydkorea-kan-ha-hittat-form...

Permalänk

@JackA:

https://www.itv.com/news/2020-03-12/british-government-wants-...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-12/johnson-s-...
"want people needs to get the disease"

Alltså deras hälsominister sa det rakt ut i TV igår. Det är inget man skall ta med nypa salt.

Det är DÄRFÖR dom inte stänger skolor ect. Många skall få det långsamt så vården hinner med.
100% är det så Folkhälsomyndigheten tänker. dom går på Storbrittanniens linje i allt dom gör typ.

@Zyriak: Ja Sydkorea har en bra linje.

Man kan antigen gå på UK linjen (låt alla få herd immunity) eller gå på Sydkorealinjen (testa alla och social distancing). Sydkoreas verkar absolut smartast.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Man blir mållös. Helt otroligt.

Man får nog fortfarande ta detta med en nypa salt, ingen tycks ha bekräftat det. Men att man ens överväger det...

Jag isolerar mig från andra och äldre tills jag blir smittad. Jag tycker det är bra om man får immunitet och kan lättare överleva en starkare variant i framtiden. Vaccin kan ta lång tid att få fram.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Aggressiv smittspårning, vilket gjordes i Sverige fram tills helt nyligen, har varit en framgångsformel i Sykorea, rapporterar DN. Nyckeln ska vara mängden tester de har möjlighet att göra, vilket verkar vara det största problemet för Sverige om vi vill följa samma strategi. Vi har helt enkelt för begränsad testningskapacitet, och jag har inte hört om någon diskussion att utöka den. Jag vet inte om det är för att vi inte har tekniken för att tillverka nödvändiga testkit själva (eller gör det för långsamt), eller om vi saknar tillräckligt med utbildad personal för att analysera testerna. Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Enligt dn.se har norge 632 fall och sverige 557.
Därtill bor det cirka 5 miljoner i norge och 10 miljoner i sverige. Andelen sjuka är därmed betydligt högre i norge.

Dock har länder olika förutsättningar. Jag vet inte hur stor vårdkapacitet norge vs sverige har.

Sedan gäller väl norges skolförbud från och med måndag? Mycket kan hända tills dess

Enligt VG har Norge nærmare 800+ positivt testade. Men som sagt, så verkar det som att Norge har større testkapacitet æn Sverige har. Så talen blir ju inte en sanning i sig sjælva, men ær beroende på hur mycket man faktiskt testar och om man lyckas testa positiva fall eller inte.

Nej, det och en rad andra strænga tilltag gæller från igår kl 18.00. Bland annat så stoppas också alla inresande från utlandet till landets flygplatser och antingen returneras eller inkvarteras på lokal karantænførlæggning. Medborgare med samhællskritiska funktioner førbjuds resa utomlands.

Skrivet av deltascu:

Ja, det kommer nog vara det man landar i så småningom, skulle jag gissa. Sen är det ju inte bara sjuksköterskor etc som utför viktiga funktioner, även om de är bland de viktigaste på kort sikt. Om vi talar om längre nedstängningar finns det många andra viktiga sektorer som skulle ta stryk, som livsmedelförsörjning, städning, IT-tekniker, journalister...

Nej det var ett exempel
Hær ær uppmaningen att "alla som kan" skall jobba hemifrån før att i størsta møjliga mån begrænsa antalet mænniskor som rør sig ute och anvænder kollektiv transport etc.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Alltså deras hälsominister sa det rakt ut i TV igår. Det är inget man skall ta med nypa salt.

Det är DÄRFÖR dom inte stänger skolor ect. Många skall få det långsamt så vården hinner med.
100% är det så Folkhälsomyndigheten tänker. dom går på Storbrittanniens linje i allt dom gör typ.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag isolerar mig från andra och äldre tills jag blir smittad. Jag tycker det är bra om man får immunitet och kan lättare överleva en starkare variant i framtiden. Vaccin kan ta lång tid att få fram.

Hur exponerar man en hel befolkning "kontrollerat"? När du väl släpper ut virusjäveln bland pöbeln är det väl i det närmaste omöjligt att "kontrollera" det, folk blir ju hejvilt sjuka till höger och vänster?

Italien har ju i praktiken kört med att släppa det fritt innan man tog i med hårdhandskar, och där är väl vårdkapaciteten snart slut. De har runt 13 000 bekräftade fall, och även om det skulle i verkligheten vara, säg, 20 ggr så många dvs. 260k fall, så är det fortfarande bara 0,3 % av hela befolkningen. Och man går på knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Intressant om hur Sydkorea jobbar, just nu ser det lovande ut, men kan förstås ändras snabbt.
Tyvärr för vår del är det nästan motsatsen till hur Sverige hanterar det

Nej, Sverige arbetade också inledningsvis framgångsrikt med smittspårning. Det var när antal tester/dag blev övermäktiga samtidigt som man upptäckte 2 inhemskt smittade fall som man beslutade att ändra strategi och fokusera testerna på de känsligaste målgrupperna. Vi har inte testkapacitet att följa Sydkoreas exempel.

Skrivet av spikfavoriten:

Man kan antigen gå på UK linjen (låt alla få herd immunity) eller gå på Sydkorealinjen (testa alla och social distancing). Sydkoreas verkar absolut smartast.

Ja, om man har testkapaciteten, vilket vi alltså inte har. Alternativet är att försöka fördröja smittan så långt det går (skyffla fram de berömda puckeln så att den blir bredare och lägre) dvs minska antalet samtidigt sjuka. Sydkoreas alternativ är bra om man kan, men tänk på vilka resurser det tar och hur länge de måste underhålla sina nedstängningar, strikta förhållanden och testningar. Åtminstone tills vaccinet kommer, vilket jag förstår kan ta ett år.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mi...

Under denna säsong är det 5 800 fall av ”vanlig” influensa. Där 65 personer har dött. Det bedöms vara lite jämfört med tidigare år.

För coronas del är det cirka 600 personer och 1 död (hitills).

Ger väl ändå lite perspektiv.

Permalänk
Hedersmedlem

Både Sydkorea och Kina hade väl igår fler friskförklarade än smittade, dessutom hade Sydkorea det lägsta antalet smittade på tre veckor. Det ger lite hopp. En 103-åring har blivit friskförklarad i Kina, det tidigare rekordet låg på 101 år, det hade inte jag koll på.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Absolut.

Tyvärr måste man dock komma ihåg att den vanliga influensan inte pausar för att Corona kommer tågandes. Utan det blir ju dom siffrorna på de nya siffrorna vilket överbelastar vården.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Har du ett samhällsviktigt jobb så fixar arbetsgivaren någon som kan ta hand om barnet om inte föräldern kan lösa det på bättre sätt. Annat jobb så är det också upp till föräldern och arbetsgivaren att hitta en lösning. Mindre folksamlingar begränsar smittspridning, blir någon smittad så är det lättare att hantera både spårning och vårdmässigt. Men med dom experter vi har så kommer det mest troligt inte hända, det verkar ju inte ens vara rekommenderat att jobba hemifrån för dom som kan.

Jag har inte kollat efter eller sett några videor från Italien, såg en del från Kina. Men med tanke på siffrorna så vet jag inte om jag skulle tveka om jag såg högar av likpåsar. Vet inte hur dom kollar om inspelningarna är äkta, jag antar att dom som gjort dom inte vill vara för offentliga heller speciellt från Kina, Italien är ju dock inte samma diktatur.

Det enda jag kunde hitta var SVT men dom skriver bara om dom som är 70+, utelämnar dom andra 9,3% och ingen källa.
14,1% 90+
42,4% 80-89
34,2% 70-79
Alltså är 9,3% 69år eller yngre.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-...

"Över 90 procent av de döda var alltså över 70 år. Samtliga resterande fanns i grupperna 50-70 år med en majoritet över 65 år" Dessutom hade 2/3 andra sjukdomar enligt studion

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-...

Klart det är tillräckligt illa att dom gamla dör men med tanke på alla fall som dyker upp nu med många kända människor som blivit smittade så förstår man ju än mer hur stort mörkertalet är. Det är hundratusentals milda fall därute som inte upptäcks. Jag gissar på att dödligheten kommer hamna runt 0.5-1% som absolut max. Tillräckligt illa förstås.......

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mi...

Under denna säsong är det 5 800 fall av ”vanlig” influensa. Där 65 personer har dött. Det bedöms vara lite jämfört med tidigare år.

För coronas del är det cirka 600 personer och 1 död (hitills).

Ger väl ändå lite perspektiv.

Tror det måste gå lite längre tid för att kunna jämföras så. De vanliga influensorna var i full gång redan från årsskiftet. Corona började spridas för 4-5 veckor sedan i Sverige.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Då jag tycker vi alla behöver lite goda nyheter så kommer här äntligen en forskningsrapport på att viruset faktiskt har betydligt svårare att sprida sig i varma och fuktiga klimat. I diskussionen på reddit så är det många hoppfulla efter rapporten som menar på ihop med att vi spenderar mer tid utomhus under sommaren så kommer det hjälpa oss.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3551767

Kan varmt rekommendera alla att läsa på /r/Covid19 som diskuterar viruset och sjukdomen ur ett rent forskningsperspektiv, väldigt intressant.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd

Angående Norge så inför de precis samma testmetodik som de flesta länderna i Europa

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6b224da9a21e0011fa1...

--
Sen skrev någon uttrycket "jag är bara lite förkyld".... vi hade flera på jobbet som fick packa ner laptopen och åka hem.

Vi får inte gå på det här med "jag är lite förkyld", för alla som säger så ska kastas ut! Från jobbet, fester, LAN osv...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tror det måste gå lite längre tid för att kunna jämföras så. De vanliga influensorna var i full gång redan från årsskiftet. Corona började spridas för 4-5 veckor sedan i Sverige.

Enligt rapporten från Folkhälsomyndigheten (som jag antar SVTs artikel baseras på) var det antal fall/dödsfall från vecka 40 (förra året) fram till början på mars i år.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
SpelClockers
Permalänk
Medlem

Här kommer ett långt svar med ett antal svarade...hoppas att det inte blir alltför knöligt

Skrivet av JackA:

En purfärsk studie indikerar att de flesta sprider sjukdomen utan att ha några symtom. Precis vad vi verkar se i verkligheten, och dessvärre något som alldeles för många länder i Europa inte tagit till sig i god tid. Redan i början av februari dök fallet Steve Walsh upp, en engelsman som blir smittad i Singapore och tar smittan med sig till Frankrike och Storbritannien - helt utan att ha några symtom själv.

Att det ofta - om inte alltid - sprids "osynligt" på detta sätt har varit ganska självklart i flera veckor.

Dom konstaterar i studien att detta gäller på befolkningar som redan är i karantän, dvs man redan isolerat de som har symptom vilket gör att den asymptomatiska spridningen ser större ut. Frågan är fortfarande hur pass effektivt man smittar innan man har fått symptom, är man mest smittsam då är det ett påtagligt problem, är man hälften så smittsam som när man har symtom så är det ett betydligt mindre problem.

Skrivet av CubaCola:

Smittspridning kan inte heller bli enklare av att barn går till skolan.
Finns ingen logik i detta.

Hur många föräldrar skjutsar inte sina barn till skolan? Och till dagis så är föräldern alltid med så även om mot all förmodan barn inte skulle smitta så träffas föräldrar i kapprum och eftersom allt talar för att viruset kan hålla sig luftburet ett tag så är det stor risk att bli smittad.

Nej mitt förtroende är inte hos FHM.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår resonemanget här, jag misstänker att jag missar något

Frågan är väl ändå huruvida barn smittar varandra och i vilken utsträckning?

Skrivet av spikfavoriten:

@JackA: japp. Det är proaktivt. Så borde vi göra.

Kan vara så att vi tar efter Storbrittanien dock. Dom "'vill" att många blir smittade just "'för" att bygga upp inhemsk immunitet. Så att nästa år när viruset kommer igen, så e de flesta immuna och inget händer typ. Som en grym vaccination.

Om man vill köra den linjen (vilket jag tycker är fel) så borde man iaf vara ärliga med det. Inte mörka och spela dum och reagera 0% som dom gör i dagsläget.
Men somsagt. UK linjen slänger ljus på sveriges katastrofala senfärdighet och det måste vara så dom tänker.

Alltså, det är det som det innebär att man har en pandemi. Då lägger man ner försöken att stoppa spridningen och satsar på att få en långsammare spridning. Samtidigt försöker man skydda de svagaste grupperna så gott det går, dels för att inte belasta sjukvården mer än nödvändigt och dels för att hoppas att de klarar sig till det utvecklats en flockimmunitet. Jag lovar dig att INGET vettigt lands immunologer och beslutsfattare har några illusioner om att man kan stoppa viruset helt.

Skrivet av spikfavoriten:

@Frispel: både kina och sydkorea har nästan stoppat smittspridningen helt. Sydkorea testar alla och allt. Katastrof att sverige vägrar testa folk.

Lär av kina och sydkorea?

Nej absolut inte, lita på fhvm som har noll koll.

Lär av dom, hur? Kina kommer att få ökad spridning igen när de börjar släppa på karantänen. Vad man hoppas på där är antagligen att den totala och okontrollerade explosionen av folk som behöver vård hålls i shack. En lågoddsare är att även Sydkorea kommer okontrollerad spridning förr eller senare oavsett testkapacitet. Dom har uppenbarligen klarat smittspårningen väldigt bra, men förr eller senare så kommer även de att missa folk.

Men för att ta vårt närområde, är det något land i Europa som "testat allt och alla"? Varför läser man inte om det i nyheterna? Eller är det kanske så att exempelvis alla länder står inför samma svårigheter med mängdtestning och varit tvungna att prioritera vilka man testar? Har du lika lågt förtroende för deras motsvarigheter till FHM?

Skrivet av spikfavoriten:

@Dockland: kolla gårdagens tv sändning på sky news. Där säger hälsoministern att de har slutat försöka stoppa spridningen och att de inte heller är önskvärt att spridningen stoppas detta då det byggs upp en inhemsk immunitet till nästa år.
istället kommer de fokusera på att folk skall bli sjuka i lagom takt så vården hinner med.

Deras hälsominister (han med de fula ögonbrynen) säger det rakt ut i TV igårkväll vid ca 22.00

UK är iallafall ärliga med det. OM sverige skall följa samma uppgivna linj (vilket dom verkar) så borde dom ju vara ärliga med det.

https://www.itv.com/news/2020-03-12/british-government-wants-...
en artikel som tar upp det men googla så ser du.

Alla länder följer samma linje, finns ingen poäng att ha några andra illusioner. Det är lite det som en pandemi innebär.

Skrivet av deltascu:

Aggressiv smittspårning, vilket gjordes i Sverige fram tills helt nyligen, har varit en framgångsformel i Sykorea, rapporterar DN. Nyckeln ska vara mängden tester de har möjlighet att göra, vilket verkar vara det största problemet för Sverige om vi vill följa samma strategi. Vi har helt enkelt för begränsad testningskapacitet, och jag har inte hört om någon diskussion att utöka den. Jag vet inte om det är för att vi inte har tekniken för att tillverka nödvändiga testkit själva (eller gör det för långsamt), eller om vi saknar tillräckligt med utbildad personal för att analysera testerna. Någon som vet mer?

Det var ju någon tidigare i tråden som skrev om hur komplicerat det är att skapa pålitliga tester. Annars har jag läst artiklar om att man utökat kapaciteten för testning rätt ordentligt, men det även med det gick inte att hänga med när det kom så pass många importfall från Italien.

Edit: Lyckades hitta inlägget om hur man skapar tester för detta virus, får tacka @twit för detta

#18314723

Tar mig friheten att citera texten rakt av, plockad av @twit från facebook och ursprungligen skrivet av Henrik Brändén:

Skrivet av Henrik Brändén:

ag ser många vara upprörda eftersom just deras kompis inte får testa sig för coronaviruset, fastän de har influnsaliknande symptom eller varit på skidsemester i Alperna. Det är sannerligen ett lysande exempel på det uttryck Palme hjälpte Erlander mynta på 1950-talet: "De stigande förväntningarnas missnöje".

Folk som inte har en aning om hur komplicerat det är att utveckla och skala upp tester för ett helt nytt virus tycker myndigheterna är klantiga sopprötter för att det mindre än tre månader efter upptäckten av ett virus inte går att snabbt testa stora delar av befolkningen för det. Snacka om att inbilla sig att läkervetenskapen kan trolla med fötterna!

Viruset är alltså nytt.

Tester i stor skala kan man göra för ett virus efter det man isolerat viruset, lärt sig odla det i hyfsat stor skala, sprutat in avdödat virus i djur och låtit dem gå omkring med det tillräckligt länge för att bilda antikroppar mot dem. Antingen har man sprutat in dem i massor av hästar, och kan sedan rena fram de antikropparna från hästarnas blod, och använda de antikropparna för att detektera virus. Eller så har man sprutat in dem i möss, väntat tills mössen bildat antikroppar, dödat mössen, letat fram de vita blodkroppar som tillverkar antikropparna mot viruset i mössen, slagit ihop dem med cancerceller, odlat upp varsin sådan hybridscell i varsin liten skål, testat de antikroppar hybridceller i varje skål bildar för ifall just de verkligen känner igen viruset, och för ifall de korsreagerar mot något av allt det andra som också kan finnas i ett prov, väljer ut hybridcell som gör en antikropp som inte korsregarera och i övrigt verkar fungera bra, odlar upp de cellerna i stor skala (de delar sig en gång om dagen och dör ibland framför forskarnas ögon, så bara det tar några veckor) och sedan kan man BÖRJA arbetet med att designa själva testerna. Det säger sig självt att detta arbete bara hunnit börja.

Lyckligtvis finns ett annat sätt att testa för virus, som bygger på ett komplicerat och störningskänsligt sätt att locka virus-DNA i ett prov att kopieras jättemycket, och detektera sådana kopior. Sådana tester tar kortare tid att utveckla, och kan börja designas så snart man har virusets arvsmassa känd (vilket vi hade för en dryg månad sedan). Men metoden är komplicerad och känslig, och det är i detta sammanhang viktigt att ha någorlunda kontroll på risken för både falska positiva och negativa svar. Det är relativt personalintensivt att utföra testerna, och när man satt upp testet på ett lab kan man bara köra ett begränsat antal prov parallellt.

Jag har tidigare i livet arbetat med att utbilda biomedicinska analytiker just i teorien bakom och principen för dessa tester, och kontinuerligt pratat med folk som använder metoderna både på kliniska lab och i orskning, och jag är imponerad och fascinerad över hur snabbt det nu kunnat gå att komma från punkten att virusets arvsmassa sekvensades till en punkt där testet finns på en handfull laboratorier i landet, och vi kan testa över hundra prover per dag. Det är fantastiskt, och ett resultat av biovetenskapenas och bioteknikernas fantastisak framsteg senaste årtiondena, inte skräp.

Men då säger det sig självt att man måste prioritera att testa dem som får förkylnings/influensaliknande symptom efter att ha varit i de delar av världen där vi vet att viruset finns och sprids. Och att det varken kan ges till alla som landar på Arlanda, eller alla som blir förkylda. Sedan är det klart att det skulle varit trevligt om det var möjligt att testa alla - både ur smittskyddssynpunkt, för att skingra onödig oro och för att massor av viktiga vetenskapliga frågor om virusets beteende skulle kunna besvaras.

Men jag är aningen förundrad över att välutbildat intelligent folk på allvar tror att tester för nya virus bara uppstår av sig själva på nolltid, och att man bara behöver knäppa med fingrarna för att de ska gå att skala upp så att man kan göra dem på halva befolkningen på några veckor. (Ja, jag vet, jag överdriver hur de klagande uttrycker sig. Men bara lite.)

(Och för den som vill passa på tillfället att lära sig lite facklingo: Antikroppar som renas fram direkt från häst (eller kanin, eller ...) kallas polyklonala sera, sådana som tillverkas genom hopslagning med cancercell kallas monoklonala antikroppar. Numera finns en massa olika metoder att använda antikroppar för detektion, som gemensamt kallas immunbaserade metoder. Grundmetoden för tester där man letar efter virus-DNA kallas PCR, och den variant av metoden man använder kallas "real time-PCR", eller RT-PCR.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tror det måste gå lite längre tid för att kunna jämföras så. De vanliga influensorna var i full gång redan från årsskiftet. Corona började spridas för 4-5 veckor sedan i Sverige.

Absolut. Jag anser ändå att det ger perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det var ju någon tidigare i tråden som skrev om hur komplicerat det är att skapa pålitliga tester. Annars har jag läst artiklar om att man utökat kapaciteten för testning rätt ordentligt, men det även med det gick inte att hänga med när det kom så pass många importfall från Italien.
Edit: Lyckades hitta inlägget om hur man skapar tester för detta virus, får tacka @twit för detta
#18314723

Tack, @frispel och @twit! Jag förstod dock inte helt @twit's inlägg (mer än att det är komplicerat). @twit, du som har mer insikt i ämnet, förväntar du dig att man signifikant kan utöka mängden tester av covid-19 i Sverige framöver, eller finns det inneboende svårigheter som gör det orimiligt? (t.ex. begränsad mängd lämpliga labb)

Permalänk
Skäggig legend

Min bonusson har haft torrhosta sen igår men känner sig inte hängig alls. Han är såklart hemma från skolan men då kommer frågan till mig själv. Hur gör jag? När blir man smittad av någon som har symtom? (ifall det inte bara är rethosta som vilken som helst)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vad ska alla barnföräldrar göra när deras barn måste vara hemma p.g.a stängda skolor? Inte kan de ju lämna barnen ensamma hemma. Blir ju till att vabba med personalbrist överallt som följd. Om det verkligen är så att barn inte smittas låter det som en väldigt ineffektiv åtgärd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad ska alla barnföräldrar göra när deras barn måste vara hemma p.g.a stängda skolor? Inte kan de ju lämna barnen ensamma hemma. Blir ju till att vabba med personalbrist överallt som följd. Om det verkligen är så att barn inte smittas låter det som en väldigt ineffektiv åtgärd.

Barn smittas (även om de verkar få väldigt milda symptom). Frågan är huruvida barn smittar eller inte. Tanken är nog att eftersom det får så milda symptom så smittar de inte alls lika effektivt som de som får svårare symptom, tydligen brukar det vara så när det gäller andra virus. Ju värre symptom, desto mer smittsam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Min bonusson har haft torrhosta sen igår men känner sig inte hängig alls. Han är såklart hemma från skolan men då kommer frågan till mig själv. Hur gör jag? När blir man smittad av någon som har symtom? (ifall det inte bara är rethosta som vilken som helst)

Om sympton

Vilka är symtomen på covid-19?

De symtom som rapporterats är framförallt feber och hosta. Även andningspåverkan, halsont, huvudvärk, muskel- och ledvärk är vanliga symtom. De flesta får lindriga besvär som går över av sig själv med egenvård i hemmet. En del blir allvarligt sjuka med exempelvis andningssvårigheter och lunginflammation.

Inkubationstiden bedöms vanligtvis vara 2–14 dagar innan sjukdom bryter ut och de flesta insjuknar efter ca 5 dagar. Enstaka fall kan möjligen avvika från dessa mönster.

Det är mycket viktigt att stanna hemma när man känner sig sjuk. Om man inte klarar sig med egenvård i hemmet ska man ringa telefonnummer 1177 för sjukvårdsrådgivning.

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Känner du dig helt frisk och grabben klarar sig själv så ska det inte vara några problem.

Sen kännaer man ju oftast när en huvudvärk kommer krypande inkl att man fryser när febern kommer om man jämför med en vanlig förkylning/infulensa och då är det bara att gå hem.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@XHI: Kör på karantän, vi alla måste ta obekväma beslut just nu. Barn smittar vidare precis som alla andra men får väldigt lindriga symptom. Håll dig hemma i någon vecka, snittiden för att bli sjuk är 5 dagar.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Är det helt kört att få tag i handsprit? Hittar ingenstans verkar ha tagit slut för flera dagar sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår resonemanget här, jag misstänker att jag missar något

Frågan är väl ändå huruvida barn smittar varandra och i vilken utsträckning?

Inte för att låta elak men jag hade inte heller förväntat mig att du skulle vara en av de som skulle förstå.

Vi tycker olika i corona frågan

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är det helt kört att få tag i handsprit? Hittar ingenstans verkar ha tagit slut för flera dagar sen.

Japp, vården börjar också få brist. (man kan ju hoppas att vi har ett beredskapssystem som styr om eventuella leveranser till apoteken så vården får dessa istället för att man fyller på butikshyllorna)

Går att tillverka själv:
https://www.allas.se/halsa/gor-egen-handdesinfektion--enkla-r...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är det helt kört att få tag i handsprit? Hittar ingenstans verkar ha tagit slut för flera dagar sen.

Recept 1
Blanda samman 5 deciliter alkohol (etanol) och 2,5 deciliter kokos- eller aloe vera-olja.

Recept 2
Späd ut omkring 35 centiliter T-röd eller spolarvätska med cirka 15 centiliter kranvatten. Häll också i cirka 1 centiliter glycerol (finns att köpa på apotek) för att huden inte ska bli uttorkad.

Blanda ihop ingredienserna, häll innehållet i en pumpflaska och sprita händerna.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Sydkoreas regering såg till att man på ett väldigt tidigit skede startade upp tillverkiningen av testkits, för att inte bli beroende av import och därmed global brist. Därav har man kunnat testa många fler och stoppa "outbreaks" på ett tidigt skede eller isolera dom. Till och med den där sekten är under kontroll just nu, även om det skadade spridingen i första stadiet.

Dom har en kapacitet på 140000 tester i veckan numera, medans i Sverige så har vi fölitat oss på material/testkit från Roche, som har svårt att klara efterfrågan. Med EU hjälp så verkar man dock fått upp produktionen så det ser lite ljusare ut med den biten.

Men UK och Sverige är två exempel där man väljer en väldigt annan väg. Jag tror personligen inte det är rätt sätt å hantera det, men det kan vi tyvärr endast veta efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Hur exponerar man en hel befolkning "kontrollerat"? När du väl släpper ut virusjäveln bland pöbeln är det väl i det närmaste omöjligt att "kontrollera" det, folk blir ju hejvilt sjuka till höger och vänster?

Italien har ju i praktiken kört med att släppa det fritt innan man tog i med hårdhandskar, och där är väl vårdkapaciteten snart slut. De har runt 13 000 bekräftade fall, och även om det skulle i verkligheten vara, säg, 20 ggr så många dvs. 260k fall, så är det fortfarande bara 0,3 % av hela befolkningen. Och man går på knäna.

Så här exponerar man befolkningen "kontrollerat". I fallet med Italien så släppte man det verkligen "fritt", här släpper vi det under strategin "damage control"