Feedback på speldator för ca 18-20k

Permalänk
Medlem

Feedback på speldator för ca 18-20k

Efter många timmar i gamingrummet på jobbet är det äntligen dags att skaffa en egen dator till hemmet. Min budget är ca 20k för dator (exkl skärm och tillbehör osv). Jag vill gärna att bygge och operativsystem ingår samt att chassit är ett NZXT H510 (tycker det är tjusigt bara). Jag har läst ett gäng trådar här på forumet och efter lite research kommit fram till följande som ett första förslag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13421877

Jag har ingen större erfarenhet av detta så vill gärna få feedback på om det är något som jag kan byta ut som skulle ge mer pang för pengarna eller om det rentav är några komponenter som inte skulle lira tillsammans.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Hjee: Dina konfig är bra. Men tycker du ska välja en luftkylare som denna https://www.inet.se/produkt/5322750/deepcool-gamer-storm-assa.... Dom är tystare och funkar bra att överklocka med.

Permalänk
Medlem

funderar på kylaren på 1549
är det viktigt att datorn ska vara knäpptyst ?

jag skulle nog annars ta bort kylaren och lagt till ca 350 kr
och då istället köpt en 3900x
mycket mer prestanda för 350 kr

Permalänk
Medlem

Tack @Axel95 och @picolosan! Hur viktig är kylaren egentligen? Jag kommer mest troligt inte överklocka något och om det står mellan ljudnivå eller att spara 1000kr så väljer jag hellre det senare (ska även köpa en skärm så lägger hellre pengarna där isåfall). Duger kylaren som följer med processorn?

Permalänk
Medlem

@Hjee: JA stockylaren till Ryzen 300 har fått bra kritik. Du kan klara dig på den on du inte överklockar som en galning. Men 3000 serien kan heller inte överklocka så värst mycket. Så jag ser inga problem med att använda den.

Permalänk
Medlem

Okej, vad bra! Då skippar jag det tills vidare och lägger över en tusenlapp till skärmbudgeten. Tack för svar!

Permalänk

Här ser du en lista som går att banta ner mycket som cpu kylare och chassi tex om du bygger själv som inte är så svårt och skaffar windows för 40kr på ebay. Med nedbantning så får du in ett 2080 super istället.

Lista med 2080 super.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Ja det där ser onekligen väldigt lockande ut. Tack för input! Kanske värt att lägga ner lite tid på att bygga ihop den själv ändå om man dessutom kan få Windows så mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjee:

Ja det där ser onekligen väldigt lockande ut. Tack för input! Kanske värt att lägga ner lite tid på att bygga ihop den själv ändå om man dessutom kan få Windows så mycket billigare.

Såg också att komplett kör rea på datorer om du inte är helt bekväm med att bygga själv. Inte så dåligt pris ändå, och om du konfigurerar den och tar bort Windows så sjunker priset med ca 1000kr ytterligare.

3800X, RTX 2080 Super för 18 999kr (18100kr utan Windows). Okej moderkort, men räkna inte med någon vidare överklockning.

https://www.komplett.se/product/1139822/datorer/komplett-pc/k...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Hjee: Jag tror inte du behöver ett så dyrt nätagg, visst det är modulärt, men att det finns en kabel till diskettstation och bara har 2 istället för 4 PCI-E 6+2 kontakter tror jag inte är värt 400:- framförallt om du inte bygger själv.
corsair vs650W borde duga.
2070S är mer valuta för pengarna än 2080S, bättre lägga de pengarna på skärm enligt mig.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan det har du rätt i. Diskettstation vore lite kaxigt att ha dock 😅 Nej, men riktigt bra input, tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hjee:

Ser bra ut! Såhär hade jag byggt:

Någon speciell anledning att du valt Ryzen 7 3700X? Om du bara skall spela är Ryzen 5 3600 prisvärd.
Jag hade kanske skippat vattenkylaren och valt en luftkylare.
Dock har Inet en regel att luftkylare inte får väga mer än ~750 gram.
Noctua NH-U12S är bästa luftkylaren runt 750 gram.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13424876

Köp datorn utan kylare, så monterar de den helt okej kylaren som följer med (den till Ryzen 5 3600 är inte bra dock). Är du inte nöjd med ljudnivån kan du beställa hem typ en Noctua NH-D15.

Skrivet av Hjee:

Kanske värt att lägga ner lite tid på att bygga ihop den själv ändå om man dessutom kan få Windows så mycket billigare.

Även om du låter Inet installera så kan du köpa Windows från Ebay efteråt.
Beställ den bara utan något OS.
Sen skulle jag dock definitivt säga att det är värt att bygga ihop den själv ändå.

Skrivet av Fenrisulvfan:

CV450 är en VS450 med 80+ Bronze.
CV650 är dock av en annan OEM och betydligt bättre än en VS650.
Bara en femtilapp dyrare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack @Eric Hjalmarsson! Datorn kommer främst användas till spel men tänker att om stock kylaren som följer med Ryzen 7 3700X är helt ok så kan jag spara in pengarna från en separat kylare och istället lägga dom till en bättre processor. Känner jag mig själv rätt kommer datorn få tugga på i många år innan jag pallar uppgradera några delar osv så jag får för mig att det gör att datorn orkar med ett tag längre.

Hur legit är dom här Windows licenserna från Ebay? Är det riktiga licenser som fungerar precis som vanligt eller bör man vara försiktig på något sätt? Inser att det här förmodligen diskuterats i forumet av många redan...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hjee:

Tack @Eric Hjalmarsson! Datorn kommer främst användas till spel men tänker att om stock kylaren som följer med Ryzen 7 3700X är helt ok så kan jag spara in pengarna från en separat kylare och istället lägga dom till en bättre processor.

Skippa vattenkylningen bara. Inte prisvärt i ett miditower.
Jag hade rekommenderat AMD Ryzen 3600 + be quiet! Pure Rock on du skall spela. Ingen jättestor skillnad i prestanda mot Ryzen 7 3700X, speciellt inte om du överklockar. Det blir dessutom betydligt billigare än en Ryzen 7 3700X.

AMD Ryzen 5 3600 VS AMD Ryzen 7 3700X
Skrivet av Hjee:

Hur legit är dom här Windows licenserna från Ebay? Är det riktiga licenser som fungerar precis som vanligt eller bör man vara försiktig på något sätt? Inser att det här förmodligen diskuterats i forumet av många redan...

De är inte legit.
Det är riktiga licenser.
De allra flesta av dem funkar. Köp en billig så att du kan riskera att den inte funkar eller en med garanti.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|