System tar 20% av min cpu hela tiden hjälp

Permalänk

System tar 20% av min cpu hela tiden hjälp

Hej hej för några dagar sedan så blev min dator väldigt långsam. Jag öppnade aktivitethanteraren och såg då att det fanns en sak som hette "system" som konstant använde 20% av cpun. Detta är otroligt jobbigt för att jag kan tex inte spela league för att datorn är så långsam. Jag uppskattar all hjälp
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WornOutHans:

Hej hej för några dagar sedan så blev min dator väldigt långsam. Jag öppnade aktivitethanteraren och såg då att det fanns en sak som hette "system" som konstant använde 20% av cpun. Detta är otroligt jobbigt för att jag kan tex inte spela league för att datorn är så långsam. Jag uppskattar all hjälp
Tack på förhand.

blir svårt att hjälpa dig utan mer information av vad du har i datorn, drar "system" 20% av en gammal core2duo eller första gen i5a så är det inte så konstigt. Medans om du har en nyare säg intel gen 8 eller rysenprocessor så är det nog dags att installera om windows

Visa signatur

here we go!

Permalänk

@norrby89: jag har en intel i7 8th gen och det är på en laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av WornOutHans:

@norrby89: jag har en intel i7 8th gen och det är på en laptop

Okej, och hur länge har du haft detta problemet?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

@norrby89: det började för 2 dagar sedan annars har det aldrig varit ett problem och jag har kollat efter virus och det finns inga och man kan inte avlsuta aktiviteten "system"

(har en bild men vetinte hur manskickar den...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WornOutHans:

@norrby89: det började för 2 dagar sedan annars har det aldrig varit ett problem och jag har kollat efter virus och det finns inga och man kan inte avlsuta aktiviteten "system"

(har en bild men vetinte hur manskickar den...)

Ja nej system ska du inte avsluta kan inte va som så att du har en windows uppdatering som väntar på att få installeras?

Samt söker man på de så kan de ofta va typ drivrutiner som kan spöka.

Men kolla om de finns nån uppdatering för Windows annars så prova att nollställa hela datorn

Visa signatur

here we go!

Permalänk

@norrby89: har nu updaterat windows vilket tog ngn timme men den dära system finns kvar. Du sa att det kunde vara drivrutiner som spökar men de är updaterade till fullo så betyder detta att jag måste nollställa datorn nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WornOutHans:

@norrby89: har nu updaterat windows vilket tog ngn timme men den dära system finns kvar. Du sa att det kunde vara drivrutiner som spökar men de är updaterade till fullo så betyder detta att jag måste nollställa datorn nu?

Inte nödvändigtvis, är det något nytt du införskaffat till datorn? Typ usb wifi kort, ny mus eller något annat tillbehör som kopplas in i datorn?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

@norrby89: jag har inte skaffat ngt sånt på sistone det konstigaste med detta är att ibland funkar datorn som vanligt och ibland är system uppe och kör i bakrunden med 20% av min cpu men bara ibland