Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Shudnawz:

Jag såg precis en länkning till nån slags "artikel" som påstår sig kunna bevisa att SARS-CoV-2 är ett biovapen från Kina som är en kombination av "bat-SARS" och HIV.
Alltså what. Folk.
Jag har länken, men tänker inte lägga upp den här så den inte sprids mer. Ifall nån är genuint intresserad av att ögna igenom det jävla otyget kan jag PMa er.

Skrivet av Söderbäck:

Ja det sprids ju en hel del fake news och skit i nuläget. Det här är en av flertalet riktigt risiga konspirationsteorier sedan tidiagre.

Men upplägget att flagga om det här blir väl lite märkligt om du inte anser att källan är lämplig att publicera?

Kina forskar säkert på olika varianter av SARS viruset för att kunna vara tidigt ute om det blir ett utbrott som tidigare. Antingen för att hitta ett vaccin eller kanske en mutation som inte ger några eller mycket milda symptom hos stora delar av befolkningen men ändå ger immunitet mot dom farligare mutationerna.
Att gå direkt till biovapen vet jag dock inte om det är rimligt. Om man vill lamslå ett helt land så vill man ju ge viruset möjligheten att smitta under en lång tid utan att det upptäcks. Biovapen riktar man också främst mot militära mål och för bästa effekt så smittar man män med symptom som gör dom mindre effektiva i strid, kvinnor och barn kan också bli smittade men gärna med inga eller mildare symptom så att dom ändå sprider det vidare. Kan man också på något sätt ta död på dom med större erfarenhet så är nog det också bra.
Om dom nu jobbade på detta i ett lab varför skulle dom släppa ut det i en marknad där även forskarna troligen handlar och är rakt över gatan från labbet i en miljonstad? Om någon av forskarna som jobbade på det hade en olycka så att dom riskerade att ha blivit smittade så tar dom självklart sitt ansvar och rapporterar olyckan till dina chefer samtidigt som dom tar alla skyddsåtgärder som dom kan exempelvis 14 dagars karantän, precis som alla andra smittskyddsexperter skulle gjort.
Om det också visade sig att det var ett bio vapen som man hade råkat släppa ut på sin egna befolkning skulle man verkligen släppa in WHO så tidigt som 3 månader senare till 1 plats i 1 stad där det började? Samtidigt som man säger att det är uppenbart att USA eller någon annan var orsaken?

Den gudomliga ledaren Xi Jinpooh kunde ju stoppa smittan från 1000tals per dag till 2 siffrigt per dag på bara 2 veckor. Så skulle det något av detta verkligen hända under ett sådant ledarskap?

I Sverige så har vi ju kört stickprov heltiden så nu när vi får data från det nästa vecka så säger det säkert att vi inte har något mörkertal, förutom Stockholm då men där reser ju nästan ingen med kollektivtrafik så det måste vara lugnt även där. Så om vi inte har någon större mörkertal så klarar vi oss säkerligen 1 månad till iallafall då sjukvården har sina 50.000 fall och om ca 1% behöver intensivvård så är kapaciteten maxad.

Och ja jag hade tråkigt idag och var trött idag speciellt på fake news, skit konspirationer slagorden som vissa kastar ur sig istället för att kontra med argument om varför det som sägs är fel, från att tidigare bara säga åt dom att dom ska vara tyst om dom inte sa saker som passade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående att ta hand om sig själv om man råkar på viruset.. Utöver vatten och vila, är det bara paracetamol som rekommenderas? Och en termometer för att veta bättre hur man ligger till kanske.. Vad bör man ha hemma helt enkelt?

Jag är ganska ignorant vad gäller medicin, och brukar för mig själv ta ställningen att "låta immunförsvaret göra sitt jobb" vid mindre besvär som en förkylning etc.. Men på det spåret, är inte feber delvis hur kroppen bestrider virus? Så till viss grad är feber i så fall en bra sak, och man bör inte ta alvedon förns man får riktigt hög feber. Eller är det helt fel?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/hancocktom/status/1239669605586604032

Citat:

Incredible detail in this FT story: up until last week, the UK was basing its coronavirus control policy on a model based on hospitalisation rates for 😲 a different disease 😲 with lower rates of intensive care need than coronavirus

Britterna använde en annan sjukdom för sina modeller fram till en vecka sedan...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Totala lockdown är det enda rätta. Utegångsförbud för alla invånare. Fasta om människor inte har mat hemma.

Hur länge tror du vi klarar av en sån lockdown? Dessutom med superstrikt gränskontroll och karantän. Efteråt måste vi ha fortsatt superstrikt kontroll på gränserna tills dess att vi har ett vaccin. Det kan nämnas att vi har ca 1600 km gräns mot Norge och att ett vaccin är minst 18 månader bort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Tvätta händerna, rör inte ditt ansikte och stanna hemma om du är sjuk. Vad mer gör Sverige för att förhindra smittan?

Ger folk ekonomisk möjlighet att stanna hemma? Ser till att folk inte behöver ge sig ut bland friska människor och belasta sjukvården för att få läkarintyg?

Skrivet av Sir Hitman:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...
228 fall av Ej rapporterat smittkälla så och först nu börjar dom säga att vi har någon form av inhemsk smitta.

Jag tycker du verkar lite onödigt indignerad. Det kanske tar lite tid att smittspåra, så dom kanske inte är klara med några stycken än? Vi har väl typ haft 600+ nya fall de senaste 5 dagarna, merparten av de som inte kan smittspåras kanske är från denna period? Kort sagt, det kan finnas flera skäl till att det släpar några dagar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Hurtigbullen:

Ger folk ekonomisk möjlighet att stanna hemma? Ser till att folk inte behöver ge sig ut bland friska människor och belasta sjukvården för att få läkarintyg?

Jag tycker du verkar lite onödigt indignerad. Det kanske tar lite tid att smittspåra, så dom kanske inte är klara med några stycken än? Vi har väl typ haft 600+ nya fall de senaste 5 dagarna, merparten av de som inte kan smittspåras kanske är från denna period? Kort sagt, det kan finnas flera skäl till att det släpar några dagar.

Trode det bara var förslag med karensdag och inget läkarintyg, fint att dom fått igenom det iallafall så att mindre folk chansar.
Ja då undrar man ju vart statistiken för spårbara är? Skulle ju vara bra för folk att veta vart det finns för att vara extra försiktiga där.

Samma som med intensivvårdade, vet folk att det är slut på platser så tar nog folk det ännu försiktigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Börjar bli otrolig inte så mycket för egen skull men för släktingar som är gamla, sjuka eller som har astma.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Ger folk ekonomisk möjlighet att stanna hemma? Ser till att folk inte behöver ge sig ut bland friska människor och belasta sjukvården för att få läkarintyg?

Vilket kommer ekonomisk drabba företag ännu mer. Det staten borde göra vore att säga att de står för sjuklönen från dag ett. När folk är sjukskriva av anledningar som att de skulle kunna vara sjuka, känner sig lite trött och så ska arbetsgivaren betala 80% av lönen blir väldigt dyrt.

Det finns dock hopp:
Regeringen föreslår även att staten tillfälligt tar hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Även egenföretagare ersätts genom att denne får en schabloniserad sjukpenning för dag 1-14.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset-det-galler-om-...
Annars skulle arbetsgivaren stå för dessa säg 20 000kr som de dagar kostar. (glöm ej arbetsgivaravgiften) Detta tillsammans med projekt som blir försenade, ja det sänker många företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

.....så klarar vi oss säkerligen 1 månad till iallafall då sjukvården har sina 50.000 fall och om ca 1% behöver intensivvård så är kapaciteten maxad.

Stockholm går på knäna, Uppsala drog ner på platser, och riskerar att samvårda Covid-19 med andra sjuka. Räcker med dubbla antal vad vi har nu och de som redan ligger på platserna hamnar i kläm.

Är det bara misstänkt så ska vi inte ha skyddskläder, och patienten kan vårdas på flersal. blir det positivt svar så kommer många vara positiva på avdelningen både patienter och personal.

Ledningen är tafatt i uppsala, personalen skriker rakt ut, men inget förändras, det är vi på golvet som får slita och offra våran hälsa. Mycket pågrund av platsbrist, personalbrist och brist på utrustning.
Så snälla, stanna hemma och ge fan i att bli allvarligt sjuk. För ni kommer få ett helvete även på sjukhusen när inte ens vi kan hjälpa er.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

När allt detta är klart och genomlevt, tror ni världen har lärt sig nåt? Jag menar, detta kommer inte vara sista gången ett nytt virus dyker upp på scenen. Tror ni vi kommer hantera det bättre nästa gång? Eller är detta så "bra" det kommer att bli med alla olika kulturer, doktriner och förutsättningar samtliga länder har i utgångsläget för nästa pandemi?
Jag hoppas att den (förhoppningsvis) ofrånkomliga upprustningen av vårt civilförsvar som detta kommer leda till inte har hunnit att även det bli nedmonterat av historielösa skogsfyllon lagom till nästa veva...

Exet "varnade" mig och bekantskapskretsen redan 2006 om liknande och värre utbrott kommer att komma. Alltså bara en tidsfråga och slumpen. Kan komma om 2 månader eller 70 år. Ingen vet, men att virus uppstår och muterar kommer fortsätta så länge det finns liv.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Exet "varnade" mig och bekantskapskretsen redan 2006 om liknande och värre utbrott kommer att komma. Alltså bara en tidsfråga och slumpen. Kan komma om 2 månader eller 70 år. Ingen vet, men att virus uppstår och muterar kommer fortsätta så länge det finns liv.

Bara vi människor som med alla medel försöker förhindra naturens egna sätt att hålla populationen i schack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Norge är ett prakt exempel på det, de försökte med hemma karantäner etc men många sket i det och handlade som vanlig etc och nu har landet stängt ner.

Man borde göra som Kina, Hongkong, Ryssland etc i det här läget blir man testad + och skiter i karantänen alt försvårar arbetet så blir man häktat och inlåst totalt.

En annan bra sak Kina gör är att man låser in människor som sprider desinformation, långa fängelsestraff väntar den som säger saker som skapar onödig panik eller går emot regimens bild av verkligheten. Anses det sen att informationen som spridits kan ha resulterat i dödsfall, kan man vänta sig ännu hårdare straff än inlåsning.

Sverige är inte samma sorts samhälle som Kina och Ryssland, åtgärder som är vardagsmat där är inte realistiska att genomföra här. Vilket är tur för ganska många i den här tråden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

En kompis till mig ville flyga hit på torsdag, från London, resan planerad sedan länge. Hon (brittisk) ändrade sig i söndags efter ett telefonsamtal med mig. På lördag var hon ute och partade, nu igår ändrade UK totalt råden, håll dig hemma, är någon i hushållet sjuk i feber och hosta ska alla i hushållet vara hemma i 14 dagar. Osv, det kommer att skrivas om de nya råden. Funderar på att släppa lite på optimismen och bli mer pessimistisk, får se hur det utvecklar sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Yes, knapra gärna febernedsättande, men undvik ibuprofen, ipren, voltaren m.fl.

Alvedon/Pamol/Paracetamol går fint.

Har du källa på det? Feber stärker immunförvaret, motar bort virus och därmed bör man vara försiktig med all febernedsättande generellt vid virus. Bara så du inte sprider farlig info att det är ok att kränga paracetamol?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Min poäng är att man inte kan skrika efter hämnd bara för att någon indirekt orsakar lidande, i så fall skulle vi kasta så mycket skit att vi knappt hann sova om nätterna.

Nu var det inte hämnd jag var ute efter, utan åtgärder så att just detta scenario ska bli betydligt mindre sannolikt. Det har varit känt under en lång tid att dessa marknader utgör en mycket gynnsam grogrund för bl.a. virus, och Kina gjorde försök att stänga ner dem efter SARS-utbrottet som hade ett likartat ursprung. De åtgärderna lyckades inte i slutändan, vilket kan ha berott på korruption dvs. bristande vilja att gå till botten med det hela.

Just där tycker jag att det är bara rimligt att kräva att Kina - och eventuellt andra asiatiska stater med liknande marknader - ser till att marknaderna antingen försvinner eller uppgraderas hygienmässigt till 2000-talet.

Sen är det klart att det finns en massa andra stater som gjort sig skyldiga till alla möjliga saker, och visst vore det bra om de kunde ställas till svars för det. Men just detta handlar om coronautbrottet och åtgärder som Kina hade kunnat vidta för att förhindra dess uppkomst. Åtgärder som Kina kan vidta för att förebygga framtida utbrott. Man kan aldrig helt bli av med virus, men det är ren idioti att ha kvar dessa petriskål till marknader.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur länge tror du vi klarar av en sån lockdown? Dessutom med superstrikt gränskontroll och karantän. Efteråt måste vi ha fortsatt superstrikt kontroll på gränserna tills dess att vi har ett vaccin. Det kan nämnas att vi har ca 1600 km gräns mot Norge och att ett vaccin är minst 18 månader bort.

I samband med lockdown måste vi testa satan. Så vi får rätt på alla sjuka.
Enbart lockdown utan att testa frikostligt spelar ingen roll.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Har du källa på det? Feber stärker immunförvaret, motar bort virus och därmed bör man vara försiktig med all febernedsättande generellt vid virus. Bara så du inte sprider farlig info att det är ok att kränga paracetamol?

Typ det jag var inne på vid mitt tidigare inlägg..

Då är det en som styrker min teori iaf.. Hoppas fortfarande att någon med lite medicin-creds kan hoppa in och säga om det är rätt eller inte.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

I samband med lockdown måste vi testa satan. Så vi får rätt på alla sjuka.
Enbart lockdown utan att testa frikostligt spelar ingen roll.

Vi ska inte utesluta att 100% kommer att testas, och att vi i samband med det kommer att styra upp ID-korten och rörligheten här i landet. Ska inte säga att vi kommer att ha checkpoints och automatisk ID-koll överallt, men, det kommer nog att bli svårt att röra sig utan ID-kort.
Många kommer att kräva fascism, och det är ju ingen bra utveckling. Tvångsförvaltning/förstatligande av krisande företag av samhällsintresse. Blir nog läge att återkomma om det, nu ska jag vabba med barnen. Alla i familjen förkylda utom jag. Så kan det gå. Lär ju inte vara Corona åtminstone. Men känns bra att ha mat för en månad om det kniper.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Rent krasst så tror jag att covid-19 är ett välbehövligt uppvaknande för Sverige.
Sverige har verkligen skitdålig beredskap och "inget kan någonsin drabba oss" mentalitet.
Istället för att satsa på sjukvård, sjukvårdsutrustning & beredskapslager så har staten jobbat hårt för att skapa så många områden med "utmaningar" som möjligt. Blir intressant att se hur staten ska finansiera bidrag till X-hundratusen importerade väljare nu när folk inte kan jobba eller blir av med jobben🙃

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.dn.se/sthlm/fredrik-testade-positivt-for-corona-o...

Bra insikt i hur tester genomförs och svårigheterna med att göra dem i stor mängd. Välbehövlig läsning för de som skriker efter fler testkit som om de vore godispåsar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Äntligen har det börjat komma lite försiktiga uttalanden om tid.
Vi snackar alltså perspektiv på 3-6 månader för denna ”flatten the curve”, precis som jag varit inne på.

På SVT sa nu experten att vi är i typ första 10% av kurvan och att han tror 1-2 månader innan vi når toppen.

Folk kan inte tro att man snabbt ska stänga allt i 2v och sen bara köra på igen.

Frågan är som sagt ekonomi och samhälle. Har flera bekanta som jobbar inom olika typer av serviceyrken som säger att dom fått typ 80-90% avbokningar och inget nytt in.

Snart kommer alltså folk som ”inte kan jobba hemifrån” kunna jobba hemifrån, eftersom det inte finns nått att göra..

@aphex frågan är hur Sydkorea gjorde då? Läste på CNN att dom påstår sig ha kapacitet att tillverka 1 mille testkit i veckan. Men då får man alltså utgå från att dom testen inte är helt tillförlitliga?
Han dom intervjua snackade ju om att dom automatiserat det på nått sätt, och att just det är nyckeln för att få stora och bra resultat.
https://amp.cnn.com/cnn/2020/03/12/asia/coronavirus-south-kor...

Citat:

The firm is making about 10,000 kits a week and each kit can test 100 patients. So it is making enough to test one million patients each week, at a cost of under $20 per test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

https://www.dn.se/sthlm/fredrik-testade-positivt-for-corona-o...

Bra insikt i hur tester genomförs och svårigheterna med att göra dem i stor mängd. Välbehövlig läsning för de som skriker efter fler testkit som om de vore godispåsar.

Vidare, som jag misstänkt bekräftas detta nu att karantän inte fungerar utan vapenhot kanske om ens då

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Har du källa på det? Feber stärker immunförvaret, motar bort virus och därmed bör man vara försiktig med all febernedsättande generellt vid virus. Bara så du inte sprider farlig info att det är ok att kränga paracetamol?

Fråga en läkare eller googla

https://www.doktorn.com/artikel/allt-om-feber-vad-%C3%A4r-nor...

https://www.kry.se/fakta/feber/

https://www.apoteket.se/kategori/forkylning-feber/feber/

https://familjen.trygghansa.se/sjukdomar-barn/feber-och-kramp...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt kritiseras rysk-ortodoxa kyrkan, eftersom man håller fast vid att gudstjänstbesökare fortsättningsvis dricker vin ur samma bägare vid nattvarden. Kyrkan drar heller inte in några gudstjänster. I Sankt Petersburg har tusentals stadsbor köat för att få kyssa kvarlevorna av Johannes Döparen, som ligger i Kazankatedralen fram till den 17 mars. Enligt journalister på plats har kyrkans anställda försökt torka av saliven, men hinner inte göra det mellan varje troende.

Jösses... även utan epidemi låter det här som högst tveksamma vanor, men de kanske är ute efter att utmana Gud att beskydda dem eller nåt. Från DNs sammanfattning om läget i världen.

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Typ det jag var inne på vid mitt tidigare inlägg..

Då är det en som styrker min teori iaf.. Hoppas fortfarande att någon med lite medicin-creds kan hoppa in och säga om det är rätt eller inte.

gör en ren googling så hittar du miljontals artiklar om att inte ta febernedsättande. I de fall de inte gör direkt skada hjälper det inte iallafall mot en virusinfektion. Det är mer än allmänt vedertaget av forskarkår och läkare.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den brittiska strategin att med flockimmunitet bekämpa coronaviruset kommer inte att fungera.
Den insikten har kommit de senaste dagarna bland brittiska experter.
En ny rapport säger att den kinesiska modellen där hela samhället stängs ner är den bästa vägen.

”Flockimmunitet inte möjligt”
Den nya rapporten som publicerades under måndagskvällen säger att med flockimmunitetstrategin så kan så många som 250 000 britter komma att avlida av coronavirus.

”Vår viktigaste slutsats är att flockimmunitet inte är möjligt utan att kraftig utökning av sjukvårdsresurserna i Storbritannien och USA, antagligen en åttadubbling”, heter det bland annat.

Under måndagskvällen meddelade Storbritanniens premiärminister Boris Johnson att de nu inför hårdare restriktioner.

https://www.expressen.se/nyheter/storbritannien-andrar-sig-om...

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Wastafari:

Stockholm går på knäna, Uppsala drog ner på platser, och riskerar att samvårda Covid-19 med andra sjuka. Räcker med dubbla antal vad vi har nu och de som redan ligger på platserna hamnar i kläm.

Är det bara misstänkt så ska vi inte ha skyddskläder, och patienten kan vårdas på flersal. blir det positivt svar så kommer många vara positiva på avdelningen både patienter och personal.

Ledningen är tafatt i uppsala, personalen skriker rakt ut, men inget förändras, det är vi på golvet som får slita och offra våran hälsa. Mycket pågrund av platsbrist, personalbrist och brist på utrustning.
Så snälla, stanna hemma och ge fan i att bli allvarligt sjuk. För ni kommer få ett helvete även på sjukhusen när inte ens vi kan hjälpa er.

Sjukvården är ju inte direkt känt som ett lättsamt yrke vanligtvis så jag kan tänka mig att det inte är bättre nu.
Det är som att folk inte sett vad som hänt i Kina, Iran och Italien det daltas fortfarande. Iran har ju blivit tvungna att ta till med massgravar.

Dom tunga experterna i England som våran tunga expert lyssnar på har kommit fram till att deras strategi skulle kostat 260.000 liv.
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/16/new-data-new-po...
Undrar om folk tycker det börjar närma sig att kanske ifrågasätta Tegnells strategi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Angående att ta hand om sig själv om man råkar på viruset.. Utöver vatten och vila, är det bara paracetamol som rekommenderas? Och en termometer för att veta bättre hur man ligger till kanske.. Vad bör man ha hemma helt enkelt?

Jag är ganska ignorant vad gäller medicin, och brukar för mig själv ta ställningen att "låta immunförsvaret göra sitt jobb" vid mindre besvär som en förkylning etc.. Men på det spåret, är inte feber delvis hur kroppen bestrider virus? Så till viss grad är feber i så fall en bra sak, och man bör inte ta alvedon förns man får riktigt hög feber. Eller är det helt fel?

Jag har för mig att jag läste på cochrane att forskningen inte visat på negativa effekter av febernedsättande. Men är inte säker.

Ett tips gällande många medicinska frågor är att läsa på just cochrane.org . De har massvis med metareviews av forskning.

Permalänk
Lego Master

Som sagt, italienarna börjar bryta karantänreglerna. Hur länge väntar man sig att en sådan nedstängning kan fungera i ett västerländskt samhälle där medborgarna inte riktigt är vana vid den sortens kontroll och riktlinjer från regeringen?
Verkar som att UK sneglar på den kinesiska modellen, men hur länge tror dom att folk håller sig inne? Ja, det kommer funka till en början...men när man tänker "ja, men hur farligt kan det vara att ta en promenad egentligen?" så har det slutat ha effekt. Fransmännen kommer göra samma sak imorgon (tror jag det var), förbjuda all utomhusaktivitet, inkl promenader osv.

Det funkar för strikt hierarkiska samhällen, kanske. Men européer är alldeles för vana vid att få göra som dom vill tror jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Stockholm går på knäna, Uppsala drog ner på platser, och riskerar att samvårda Covid-19 med andra sjuka. Räcker med dubbla antal vad vi har nu och de som redan ligger på platserna hamnar i kläm.

Är det bara misstänkt så ska vi inte ha skyddskläder, och patienten kan vårdas på flersal. blir det positivt svar så kommer många vara positiva på avdelningen både patienter och personal.

Ledningen är tafatt i uppsala, personalen skriker rakt ut, men inget förändras, det är vi på golvet som får slita och offra våran hälsa. Mycket pågrund av platsbrist, personalbrist och brist på utrustning.
Så snälla, stanna hemma och ge fan i att bli allvarligt sjuk. För ni kommer få ett helvete även på sjukhusen när inte ens vi kan hjälpa er.

Jag pratade med en granne igår. Vi var båda överens om att man kanske bör se det som att vi inte har någon sjukvård under en längre tid framöver, och helt enkelt vara ännu försiktigare än vad man vanligtvis är. Så att man inte behöver belasta sjukvården i onödan.