Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Svårt ämne men du har självklart en viktig poäng, risken är dock att man skapar flera nya väldigt utsatta grupper pga att man stänger ner samhället och världens ekonomier (tills vidare).

Massavskedningar att vänta, konkurser i mängder, folk förlorar bostäder, hela bostadsmarknaden riskerar gå åt h-vete, ökad fattigdom, skilsmässor, barn riskerar far indirekt illa, börsfall, sparande och pensionspengar som går åt h-vete, kriminaliteten kommer helt garanterat öka i samhället.

Vi har inget val. Att fortsätta som vanligt skulle innebära en katastrof. Sjukvården skulle fullständigt kollapsa och fler skulle dö pga det. Det är inget alternativ att fortsätta som vanligt, hur tufft det än är. Ekonomin skulle påverkas rejält oavsett, troligen än mer om man inte skulle göra något nu.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av makatech:

Svårt ämne men du har självklart en viktig poäng, risken är dock att man skapar flera nya väldigt utsatta grupper pga att man stänger ner samhället och världens ekonomier (tills vidare).

Massavskedningar att vänta, konkurser i mängder, folk förlorar bostäder, hela bostadsmarknaden riskerar gå åt h-vete, ökad fattigdom, skilsmässor, barn riskerar fara indirekt illa, börsfall, sparande och pensionspengar som går åt h-vete, kriminaliteten kommer helt garanterat öka i samhället.

Helt klart en sjukt svår fråga. Jag personligen är glad att jag slipper vara en av stackarna som ska ta besluten

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Helt klart en sjukt svår fråga. Jag personligen är glad att jag slipper vara en av stackarna som ska ta besluten

och stackars den sate som anklagas för att ha smittat någon äldre, då ska man gå med dåligt samvete resten av livet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, vi ska vara rädda om/skydda den äldre generationen medan det går rent åt h-vete med den yngre generationen inklusive skolungdomarna som riskerar få bristande kvalitet i utbildningen, speciellt olyckligt för de som är inne på sista året på högstadium eller gymnasium. Massavskedningar att vänta, konkurser i mängder, folk förlorar bostäder, hela bostadsmarknaden riskerar gå åt h-vete, ökad fattigdom, skilsmässor, you name it, börsfall, pensionspengar som går åt h-vete, kriminaliteten kommer helt garanterat öka i samhället. Råkar vi dessutom smitta någon äldre, ja, då j-vlar är det vårt fel och vi ska ha ett riktigt, riktigt dåligt samvete.

Det måste som sagt förstås vara en avvägning, och man måste studera konsekvenserna noga innan man tar till för drastiska åtgärder. Men man ska heller inte underskatta vad en pandemi skulle ställa till med om man bara blundade för problemet. Det är inte bara risken för 150 000 döda i gruppen 70+ i Sverige och 10 000 döda i lägre åldrar. Det är också effekten vi kommer ha på samhället då sjukvården blir överbelastad så att annan vård blir lidande. Om en stor del av Sveriges befolkning blir sjuka i stort sett samtidigt kommer hela samhället ändå stanna upp, med stora ekonomiska och mänsklliga konsekvenser.

Att bara låsa igen hela samhället är inte heller någon bra väg, för anledningar som du sammanfattar. Men man måste inte gå till endera extremen, man kan ha en avvägd strategi som tar hänsyn till förväntade konsekvenser av de åtgärder man gör. Det är ingen lätt ekvation, det är därför vi har en expertmyndighet så att politikerna kan göra informerade beslut och slipper gå på magkänsla eller känna sig tvingad av opinionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

... man måste studera konsekvenserna noga innan man tar till för drastiska åtgärder.

Vad menar du, vänligen förklara?

Exceptionellt drastiska extrema åtgärder har väl nu redan införts på världsnivå vilket totalt sänker världsekonomin och leder till massavskedningar, konkurser och i värsta fall till kaos världen över på sikt. Men självklart till stor del beroende på hur länge nedstängningen vara och hur länge det dröjer innan vaccin kommer.

Därför är mina kommentarer tidigare lite irrelevanta, jag tycker vi glömmer dem. Nu är det snarare att vänta och se vilka effekter restriktionerna och nedstängningarna får. Vi är i händerna på världens experter och politiker.

Pressen visar nu ökning av smittade och döda på dagsnivå men en extra kolumn kanske vore passande, "Antal varsel i dag". Pressen och politikerna lär väl dock få behålla sina jobb ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Anders Tegnell öppnar nu upp för åtgärder för att börja kunna testa på en bredare front, han fick frågan just nu på presskonferansen och de tittar nu på att få till en lösning på detta.

Han ger mer sig till slut när det gäller det mesta, bara att han vill ha lite tid på sig Anders.

Han har inte gett med sig. Förutsättningarna har ändrats då det börjar komma fler nya test. Han har tidigare gjort helt rätt med det han har, testa de med störst risk. Man kan inte testa alla om man vet att man bara har ett begränsat antal test och gissa att det kommer nya test snart är oansvarigt och korkat.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är helt bristfälligt i argumenten är att ingen verkar ha en vettig förklarning varför nu det helt plötsligt är oacceptabelt att fortsätta som vanligt och göra det bästa av situationen. Varför ska världen helt plötsligt stanna up nu i 2020? Varför är det nu rimligt att grusa mijoner eller möjligen miljarder människors framtid och skapa nya utsatta grupper på bekostnad av en minoritetsgrupp?
Jag tror inte många uppskattar hur hårt fattigdom egentligen kan slå mot folkhälsan som en helhet.

Vi har en lång historia av pandemier som slagit ut de svaga och utsatta och till och med de helt friska i samhället, men aldrig har man tagiit till sådana extrema medel som nu, och nu ska vi inte bara prata om influensor men pandemier av alla slag. Mässlingen, smittkoppor, kolera, tyfus osv osv.
Enligt en rapport från förra året dör det fortfarande i snitt 1.2 miljoner människor årligen från TBC infektioner.
https://www.who.int/tb/publications/global_report/en/

Åter igen står frågan på bordet, varför ska vi störta ekonomin och samhället i fördärvet över det nya coronaviruset, men inte för alla de andra farsoter som fortfarande drar som en skogsbrand igenom världen?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Han har inte gett med sig. Förutsättningarna har ändrats då det börjar komma fler nya test. Han har tidigare gjort helt rätt med det han har, testa de med störst risk. Man kan inte testa alla om man vet att man bara har ett begränsat antal test och gissa att det kommer nya test snart är oansvarigt och korkat.

Nej, men man kan iaf titta på saker för att försöka få till en lösning på problemet, det är det dom har meddelat att de börjat göra nu. Inte som innan, avfärdat det helt som om det inte vore intressant över huvudtaget.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Alexraptor:

Det jag tycker är helt bristfälligt i argumenten är att ingen verkar ha en vettig förklarning varför nu det helt plötsligt är oacceptabelt att fortsätta som vanligt och göra det bästa av situationen. Varför ska världen helt plötsligt stanna up nu i 2020? Varför är det nu rimligt att grusa mijoner eller möjligen miljarder människors framtid och skapa nya utsatta grupper på bekostnad av en minoritetsgrupp?
Jag tror inte många uppskattar hur hårt fattigdom egentligen kan slå mot folkhälsan som en helhet.

Vi har en lång historia av pandemier som slagit ut de svaga och utsatta och till och med de helt friska i samhället, men aldrig har man tagiit till sådana extrema medel som nu, och nu ska vi inte bara prata om influensor men pandemier av alla slag. Mässlingen, smittkoppor, kolera, tyfus osv osv.
Enligt en rapport från förra året dör det fortfarande i snitt 1.2 miljoner människor årligen från TBC infektioner.
https://www.who.int/tb/publications/global_report/en/

Åter igen står frågan på bordet, varför ska vi störta ekonomin och samhället i fördärvet över det nya coronaviruset, men inte för alla de andra farsoter som fortfarande drar som en skogsbrand igenom världen?

Hummmm....man försöker ju utrota alla dessa exempel du tar upp.
Det är ju inte direkt att bara knäppa med fingrarna så försvinner allt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hummmm....man försöker ju utrota alla dessa exempel du tar upp.
Det är ju inte direkt att bara knäppa med fingrarna så försvinner allt.

Hmmm, hur menar du? "man försöker ju utrota alla dessa exempel du tar upp."

Du har säkert en relevant poäng men jag hänger inte riktigt med, vänligen förtydliga så att jag förstår också.

Man skapar nya utsatta grupper, kaos, konkurser och massavskedningar genom de helt extrema åtgärder som nu genomförs på världsnivå. Om det vill sig riktigt illa på sikt även ökad fattigdom, oro, skilsmässor samt att folk inte kan bo kvar i deras hus eller lägenheter.

Åtgärderna som nu genomförs i världen är så långt ifrån "balanserade" som bara tänkas kan.

Men sist men inte minst... eftersom experterna nu faktiskt väljer att ta till dessa helt extrema åtgärder så måste det tyvärr betyda att situationen är förbannat allvarlig av sällan skådat slag.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av makatech:

Hmmm, hur menar du? "man försöker ju utrota alla dessa exempel du tar upp."

Du har säkert en relevant poäng men jag hänger inte riktigt med, vänligen förtydliga så att jag hänger med också.

Man skapar kaos, konkurser och massavskedningar genom de helt extrema åtgärder som nu genomförs på världsnivå. Om det vill sig riktigt illa på sikt även ökad fattigdom, oro, skilsmässor samt att folk inte kan bo kvar i deras hus eller lägenheter.

Åtgärderna som nu genomförs i världen är så långt ifrån "balanserade" som bara tänkas kan.

Ah, nä jag läste fel. Jag trodde du påstod att man inte gjorde något åt exemplena. Skyller på kassa glasögon 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:
Skrivet av deltascu:

... man måste studera konsekvenserna noga innan man tar till för drastiska åtgärder.

Vad menar du, vänligen förklara?

Absolut, jag kan göra det genom ett aktuellt exempel: frågan om att stänga grund- och förskolor, vilket skulle vara en drastisk åtgärd med långtgående konsekvenser för samhället. Exakt hur stor påverkan skulle vara är svårt för mig att uppskatta, men att det blir stora konsekvenser är nog svårt att förneka. Konsekvenserna skulle kunna vara:

+ Corona-smittan får färre vägar att sprida sig, och smittökningstakten minskar. Medborgare blir lugnare eftersom de får en känsla av att regeringen "agerar".

- En mängd föräldrar kan inte längre utföra sina arbeten och delar av samhället stannar av. Ekonomin bromsar in än mer. Barn får sämre utbildning. Barn blir kanske skrämda av utvecklingen. Far- och morföräldrar kanske blir rekryterade som barnvakter i högre utsträckning, vilket ökar exoperingen för sjukdomen hos en riktigt känslig riskgrupp. Barn som blir satta i karantän hemma en längre tid kanske börjar klättra på väggarna och hittar på andra saker att göra som igen ökar deras smittexponering.

Vilken del väger tyngst? Det beror på situationen och måste noggrannt utvärderas. Många viktiga faktorer är dåligt kända, t.ex. verkar det som att skolor inte är någon stor smittspridare för covid-19, men hur mycket de bidrar är oklart. Exakt hur stora konsekvenserna blir av att föräldrar inte går till jobbet är knepig att överblicka (inte minst för svårförutsägbara följdkonsekvenser), men man kan naturligtvis göra uppskattningar. Och vi kan kanske lära av våra grannländer, i alla fall vad som händer på kort sikt.

Om smittspridningen blir så snabb att en del skolor ändå blir tvugna att stänga p.g.a. personalbrist, då kanske en allmän stängning över en kortare tid är att föredra framför att hålla dem öppet så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Helt klart en sjukt svår fråga. Jag personligen är glad att jag slipper vara en av stackarna som ska ta besluten

Håller med tlll 100% och känner precis likadant.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Skyller på kassa glasögon 🤦🏼‍♂️

"Skulle gått till Specsavers"

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är inte bara risken för 150 000 döda i gruppen 70+ i Sverige och 10 000 döda i lägre åldrar.

Har du någon källa för detta eller någon form av förtydligande?

Tror man på 150 000 döda i gruppen 70+ i Sverige och 10 000 döda om inte tillräckligt tuffa restriktioner och nedstängningar av samhället genomförs? Eller är det redan för sent, att det är dessa tal vi har att förvänta oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Åter igen står frågan på bordet, varför ska vi störta ekonomin och samhället i fördärvet över det nya coronaviruset, men inte för alla de andra farsoter som fortfarande drar som en skogsbrand igenom världen?

Du får det att låta som att vi har ett val. Coronaviruset är bevisligen inte som andra farsoter, även om det finns likheter. De främsta skillnaderna är: 1) Den är mer smittsam. 2) Människor har ingen immunitet (än). 3) Komplikationer från sjukdomen är väldigt allvarliga, särskilt för äldre. Tror du situationen i Italien skulle vara så mycket bättre om de inte drog till med sina "extrema" åtgärder? Vad skulle hänt i Kina om smittan tilläts sprida sig ohämmat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nej, men man kan iaf titta på saker för att försöka få till en lösning på problemet, det är det dom har meddelat att de börjat göra nu. Inte som innan, avfärdat det helt som om det inte vore intressant över huvudtaget.

Han har inte sagt att han inte tittar på det, men finns det inget konkret att titta på är det ju inte mycket att rapportera. Skulle tro det är massor av saker FHM utreder men inte meddelar då det inte finns någon anledning. Blir helt omöjligt för privatpersoner att tolka läget om man får tillgång alla utredningar som kan peka åt alla möjliga håll.
Han har inte avfärdat att testa alla han har avfärdat att man ska testa alla med de möjligheter man hade för dagen. Du vet saker ändras dag för dag.
Hittar du alltid på vad folk har sagt och inte sagt?

Tyvärr verkar det som att du tror att bara för inte du får all info så finns det ingen. När man läser dina inlägg känns det som en tonåring som inte kan tänka längre än näsan räcker.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Det jag tycker är helt bristfälligt i argumenten är att ingen verkar ha en vettig förklarning varför nu det helt plötsligt är oacceptabelt att fortsätta som vanligt och göra det bästa av situationen. Varför ska världen helt plötsligt stanna up nu i 2020? Varför är det nu rimligt att grusa mijoner eller möjligen miljarder människors framtid och skapa nya utsatta grupper på bekostnad av en minoritetsgrupp?
Jag tror inte många uppskattar hur hårt fattigdom egentligen kan slå mot folkhälsan som en helhet.

Vi har en lång historia av pandemier som slagit ut de svaga och utsatta och till och med de helt friska i samhället, men aldrig har man tagiit till sådana extrema medel som nu, och nu ska vi inte bara prata om influensor men pandemier av alla slag. Mässlingen, smittkoppor, kolera, tyfus osv osv.
Enligt en rapport från förra året dör det fortfarande i snitt 1.2 miljoner människor årligen från TBC infektioner.
https://www.who.int/tb/publications/global_report/en/

Åter igen står frågan på bordet, varför ska vi störta ekonomin och samhället i fördärvet över det nya coronaviruset, men inte för alla de andra farsoter som fortfarande drar som en skogsbrand igenom världen?

Ja det här funderar jag på en del också. Det är rimligt att vidta större åtgärder för at förhindra att sjukvården havererar som i Italien.
Däremot kommer antagligen fler dö av flunsan än av det här viruset om man ser det utspritt på ett gäng år.
Är det rimligt då att vidta lika drastiska åtgärder mot vanlig influensa framöver? Eller finns det lägen där man faktiskt agerar för kraftfullt?
Ja frågan är rimlig att ställa. Helt klart. Inte minst när det som du säger är så att att recessionen kommer ge väldigt trista följder också -inte bara rent ekonomiska.

Men!
Samtidigt så var väl börsen överladdad. Alltsååå... ja. Jag låg 25% plus på innehavet från årsskiftet redan i februari. Det fanns inte en tillstymmelse till fundamenta för den värdeökningen om man tittar på bolagsvinsterna. The sky was the limit i början på februari. Jag har gått runt och väntat i säkert 5 år på att det var dags för ett större ras. 2018 vek börsen ner över sommaren och då trodde jag verkligen att nuuuu är det dags iaf. Men det var tydligen för tidigt.

En överladdad börs i kombination då med att Saudi började kriga med övriga OPEC mitt i en börssvacka. Det är ett bra startskott alltså.
Visst är Corona i mitten av allt här. Men kanske stor del av börskraschen kan skyllas på att vi alltid gör så här med ekonomin. Det är ett cykliskt beteende som var väntat även denna gång.
Min poäng är... två poänger.
Kanske tar vi i för mycket kring Coronaepidemin (samtidigt vill vi inte ha samhällskallops med sjukvård som havererar som i Italien) där vi är rädda för att ha gjort för lite. Ja eller inte - jag vågar inte mer än att spekulera.
Och samtidigt var väl ändå denna börscrash oundviklig in the long run. Vi har bara klätt det oundvikliga denna gång i en skrud av virusrädsla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja jag förstår dig, att Svenska regeringen och dess experter ska klara av att förbereda för en Global kris är för högt ställda krav. Vi har myndighetsexperter som jobbar med det här på heltid, om de inte flaggade i tid, så bör de ersättas med kompetent personal.

Hade man varit ute i god tid så skulle man iaf kunnat få tag på skyddsmasker, privatpersoner fick iaf tag i dom. Att sen gå ut och pudla och säga att skyddsmasker inte hjälper mot smittospridning samt skyddar inte "för man kan ju råka peta sig i ögat med fingret" är ju helt för mycket.

Imorgon kan det bli en majestätisk jordbävning i Sverige, låt oss säga i Stockholmsområdet. Hela stan försvinner på 20 minuter.

Du menar att man skall ha alla tänkbara reservplaner för liknande scenario?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du får det att låta som att vi har ett val. Coronaviruset är bevisligen inte som andra farsoter, även om det finns likheter. De främsta skillnaderna är: 1) Den är mer smittsam. 2) Människor har ingen immunitet (än). 3) Komplikationer från sjukdomen är väldigt allvarliga, särskilt för äldre. Tror du situationen i Italien skulle vara så mycket bättre om de inte drog till med sina "extrema" åtgärder? Vad skulle hänt i Kina om smittan tilläts sprida sig ohämmat?

Jag håller inte med.

1.) I jämförelse med vad? Mässlingen tex är extremt smittsam och till och med luftburet, dvs det räcker med att bara vistas i samma lokal som en smittad för att riskera att bli sjuk.
2.) Du menar precis som vid ALLA nya virus när de först dyker upp bland människor?
3.) Som med de flesta influensorna och särskilt de mer allvarliga som svininfluensan/H1N1.

Frågan är ju sen inte om hur allvarlig situationen skulle vara om man inte tog till extrema medel, utan om det verkligen kan rättfärdiga de långsiktiga konsekvenserna av agerandet.

Sedan så kan ju argumentet göras att en eventuell sjukvårdskollaps är helt och hållet självförvållad, då så många länder har bantat ner sin sjukvård rejält för att spara pengar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vi har bara klätt det oundvikliga denna gång i en skrud av virusrädsla.

Not impressed, det är j-vligt enkel att vara efterklok

Det du skriver känns nästan som en hemmasnickrad konspirationsteori eller grova gissningar. Börsen är svår att förutspå, om du nu är så förbannat skicklig på att förutspå börsens svängningar så skulle du vara fett rik nu.

Börskrasch är dessutom bara en del av de enormt stora följder som nu kommer ifall dessa extrema restriktioner och nedstängningar världen över blir långvariga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:
Skrivet av deltascu:

Det är inte bara risken för 150 000 döda i gruppen 70+ i Sverige och 10 000 döda i lägre åldrar.

Har du någon källa för detta eller någon form av förtydligande?

Tror man på 150 000 döda i gruppen 70+ i Sverige och 10 000 döda om inte tillräckligt tuffa restriktioner och nedstängningar av samhället genomförs? Eller är det redan för sent, att det är dessa tal vi har att förvänta oss?

Observera att detta inte är en förutsägelse, utan en hypotetisk risk. Det finns 10 miljoner i Sverige, varav 1,5 miljoner är 70+år. Om de flesta någon gång blir smittade, vilket man kan anta vid en ohämmad spridning och dödligheten är 10% för 70+åringar, då får vi 150 000 döda i den gruppen. 10% är en osäker siffra, men vid ohämmad spridning kommer det gå så snabbt att sjukvården garanterat inte hänger med, vilket riskerar att få de där 10% att växa ännu högre. 10 000 är ~0.1% av Sveriges övriga befolkning och är en inte orealistisk mortalitet, kanske till och med lite lågt räknat.

Detta är vid "ohämmad" spridning, dvs vi lever på som vanligt utan några särskilda åtgärder för att minska spridningen. Förhoppningen är att bromsa in spridningen så pass att dels sjukhusen hinner ta hand om de som blir sjuka och sänka mortaliteten, dels att det totala antalet insjuknade så småningom minskar så att vi hinner få till andra åtgärder som t.ex. vaccin. Om det visar sig att tillfrisknade utvecklar långvarig immunitet är det också till stor hjälp för att sänka totala antalet insjuknade (men förmodligen inte förrän minst 30% av befolkningen redan insjuknat).

Jag vill inte låta för alarmistisk, men jag skulle bli positivt överraskad om covid-19, med de åtgärder som redan nu ligger på bordet och de som är planerade, skördar mindre än 10 000 döda i Sverige. Viruset finns redan ute i samhället, och jag tror det nu är oundvikligt att stora delar av befolkningen kommer bli smittad - med dödsfall som konsekvens. Takten med vilket det kommer ske kommer dock ha stora konsekvenser för hur väl vi klarar oss, och siffran kan lätt bli 10 ggr högre om vi inte är försiktiga. Och det är som sagt inte bara de döda som räknas, även alla som blir sjuka kommer medföra en samhällskostnad, och en högre sådan om för många blir samtidigt sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag håller inte med.
1.) I jämförelse med vad? Mässlingen tex är extremt smittsam och till och med luftburet, dvs det räcker med att bara vistas i samma lokal som en smittad för att riskera att bli sjuk.
2.) Du menar precis som vid ALLA nya virus när de först dyker upp bland människor?
3.) Som med de flesta influensorna och särskilt de mer allvarliga som svininfluensan/H1N1.

De är de tre sakerna sammantaget som gör skillnaden, inte var för sig. 1) Mässlingen är bland de mest smittsamma sjukdomarna, men där har vi ju vaccin och immunologiskt skydd. Nej, jag jämför med "vanlig" inluensavirus som har en en spridning på R0~1.3, medan covid-19 har R0~2.5. 2) Nej, även om det är ett "nytt" influensavirus som dyker upp så har människan typiskt ett visst immunologiskt skydd eftersom influensavirus är besläktade. Coronaviruset är helt nytt för majoriteten av mänskligheten (samma grupp som SARS från 2003) vilket betyder att vi är helt oskyddade. 3) Ja, svininfluensan var betydligt dödligare men smittade inte lika snabbt.

Det är alltså en stor skillnad mot vanlig influensa. Du måste gå tillbaka till spanska sjukan från 1918 för att hitta en pandemi med liknande potential.

Skrivet av Alexraptor:

Frågan är ju sen inte om hur allvarlig situationen skulle vara om man inte tog till extrema medel, utan om det verkligen kan rättfärdiga de långsiktiga konsekvenserna av agerandet.

Jag förstår inte vad du menar, det är ju samma sak. Man måste ju jämföra de långsiktiga konsekvenserna av att agera med de långsiktiga konsekvenserna av att inte agera.

Skrivet av Alexraptor:

Sedan så kan ju argumentet göras att en eventuell sjukvårdskollaps är helt och hållet självförvållad, då så många länder har bantat ner sin sjukvård rejält för att spara pengar.

Det är kanske sant, men man måste förhålla sig till nuläget hur man än hamnat där.

Permalänk
Medlem

@deltascu: Fast den nya data visar på att sambandet inte så mycket är åldern utan nästan uteslutande underliggande sjukdomar. Grejen är ju att 70+åringar har större chans att vara multisjuka.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8130479/99-patients-...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag vill inte låta för alarmistisk, men jag skulle bli positivt överraskad om covid-19, med de åtgärder som redan nu ligger på bordet och de som är planerade, skördar mindre än 10 000 döda i Sverige.

Välskrivet inlägg men jag hoppas verkligen att du blir positivt överraskad. Stämmer profetior som dina så förklarar det dock de exceptionellt extrema åtgärder som världen nu vidtar när de "stänger ner världen och väldsekonomin", jag kanske ska sluta gnälla. I så fall är det väldigt många av oss som kommer förlora föräldrar eller mor/far föräldrar i Corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det jag tycker är helt bristfälligt i argumenten är att ingen verkar ha en vettig förklarning varför nu det helt plötsligt är oacceptabelt att fortsätta som vanligt och göra det bästa av situationen. Varför ska världen helt plötsligt stanna up nu i 2020? Varför är det nu rimligt att grusa mijoner eller möjligen miljarder människors framtid och skapa nya utsatta grupper på bekostnad av en minoritetsgrupp?
Jag tror inte många uppskattar hur hårt fattigdom egentligen kan slå mot folkhälsan som en helhet.

Vi har en lång historia av pandemier som slagit ut de svaga och utsatta och till och med de helt friska i samhället, men aldrig har man tagiit till sådana extrema medel som nu, och nu ska vi inte bara prata om influensor men pandemier av alla slag. Mässlingen, smittkoppor, kolera, tyfus osv osv.
Enligt en rapport från förra året dör det fortfarande i snitt 1.2 miljoner människor årligen från TBC infektioner.
https://www.who.int/tb/publications/global_report/en/

Åter igen står frågan på bordet, varför ska vi störta ekonomin och samhället i fördärvet över det nya coronaviruset, men inte för alla de andra farsoter som fortfarande drar som en skogsbrand igenom världen?

"Vi har en lång historia av pandemier som slagit ut de svaga och utsatta och till och med de helt friska i samhället, men aldrig har man tagiit till sådana extrema medel som nu, och nu ska vi inte bara prata om influensor men pandemier av alla slag. Mässlingen, smittkoppor, kolera, tyfus osv osv.
Enligt en rapport från förra året dör det fortfarande i snitt 1.2 miljoner människor årligen från TBC infektioner."

Spanska sjukan var ju senast 1918, då gjorde man allt möjligt för att försöka stoppa det. Skillnaden är att idag har vi internet och vi kan dela information och erfarenheter med övriga världen så mycket snabbare och nu verkar vi försöka ha ett globalt samarbete.

Allt de övriga görs de många forskningar och åtgärder mot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Not impressed, det är j-vligt enkel att vara efterklok

Det du skriver känns nästan som en hemmasnickrad konspirationsteori eller grova gissningar. Börsen är svår att förutspå, om du nu är så förbannat skicklig på att förutspå börsens svängningar så skulle du vara fett rik nu.

Börskrasch är dessutom bara en del av de enormt stora följder som nu kommer ifall dessa extrema restriktioner och nedstängningar världen över blir långvariga.

Börsen är helt klart svår att förutspå. Eller ja, det kan väl ingen göra precis. Det är som vädret om 3 veckor. Who knows. Men att större crasher inträffar med intervall på 6-12 år är en cyklisk grej som har gällt för världens börser de senate 50 åren iaf.
Den delen är vaken hemmasnickrad eller konspiratorisk. Det handlar snarare om ekonomisk historia. Så ser det ut oavsett hur mycket eller lite man gillar det.

Det måste givetvis inte fortsätta såhär. Ingen naturlag bestämmer att så måste det vara.
Men vi har tydligen en tendens att gå in i samma mönster med snabbare och snabbare snurrande karusell där allt i slutet är högre värderat än det finns fundamenta för - och till sist kommer en utlösande faktor som sticker hål på de skyhöga värderingarna.

Så länge vi kommer ur lågkonjukturen så kommer det börjas bygga momentum igen inför nästa crash. Ja alltså ett gäng år kommer det inte vara övervärderat. Orsaken är aldrig den samma. Vi går inte i samma fälla två gånger. Men väldigt högt värderad börs som snabbt stiger utan fundamenta som backar upp det hela - det är tecken på att det snart är dags för nästa vända.

Edit:
Märk väl att jag inte påstår mig kunna förutspå när nästa börscrash ska hända. Det kan man väl först konstatera i efterhand. Och ja, där kan man väl sitta med sin efterklokhet om man råkat pricka rätt med sälj inför det. Jag är med dig där.

Men att det här händer igen och igen och igen får iaf mig att tro på att det här mönstret inte slutar nu heller.
Jag minns inför ITcrashen vid millenieskiftet att den snabba värdeökningen förklarades med att "det är annorlunda den här gången. Den extrema värdetillväxten är reell för IT kommer förändra världen". Och visst har IT förändrat världen. Men för börsen var det inte ett dugg annorlunda den gången. Heller.

Oändlig börsuppgång utan större sättningar någon gång per decennium (i runda svängar) tror jag på först när jag ser det :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

@deltascu: Fast den nya data visar på att sambandet inte så mycket är åldern utan nästan uteslutande underliggande sjukdomar. Grejen är ju att 70+åringar har större chans att vara multisjuka.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8130479/99-patients-...

Ja, precis. För statistiken spelar det ingen större roll varför 70+åringar dör, men visst, för enskilda fall har det förstås betydelse. En tidigare sjuk 60-åring ligger sämre till än en 85-årig nötkärna. Men i snitt ökar problemen med åren, och det är vad som har betydelse för statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vadå? Är jag ensam om att göra det?

Jag skrev faktiskt "folk" vilket bör innebära fler än en...så nej, jag tror inte att du är den enda!

Skrivet av Dredd:

Anders Tegnell öppnar nu upp för åtgärder för att börja kunna testa på en bredare front, han fick frågan just nu på presskonferansen och de tittar nu på att få till en lösning på detta.

Han ger mer sig till slut när det gäller det mesta, bara att han vill ha lite tid på sig Anders.

Eller så var det helt enkelt så att man har tittat på detta under en tid men tyckt att man inte vill komplicera kommunikationen med att gå ut med ytterligare en sak. Sedan när han får en fråga om det så svarar han. Problemet är att många av de slutsatser du drar baseras på bristfällig kunskap/insikt. Vi vet inte allt vad dom på FHM pysslar med, vi vet bara vad dom väljer att kommunicera ut. Och att kommunicera på ett sammanhängande och koncist sätt är svårare än man kan tro och det är oftast bäst att fokusera på några få saker åt gången. Annars så riskerar man att folk missförstår och/eller misstolkar.

Skrivet av Dredd:

Nej, men man kan iaf titta på saker för att försöka få till en lösning på problemet, det är det dom har meddelat att de börjat göra nu. Inte som innan, avfärdat det helt som om det inte vore intressant över huvudtaget.

Källa på att man faktiskt avfärdat det som inte intressant ö.h.t? Det faller annars in i samma kategori som jag hänvisar till här ovan. Antagligen är det något man planerat för, men man väljer att kommunicera ut vad man gör i detta ögonblick för att inte komplicera bilden. Börjar du blanda in vad du planerar att göra, eller eventuellt tänker göra så kommer en rejäl bunt människor garanterat misstolka saker och så blir det bara pannkaka av allt. Det är ju bara att titta i denna tråden för att se exempel på det. Hur tror du det hade varit om man började blanda in hypotetiska scenarion och vad man hoppas kunna göra i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är kanske sant, men man måste förhålla sig till nuläget hur man än hamnat där.

Visst är det så. Allt vi gör görs i kontext av hur läget är nu. Samtidigt så är kanske den största utmaningen för Sverige inte vad vi ska göra utan hur det ska kunna genomföras. De senaste 20 åren har vi...

  • Decentraliserat vården som lagts ut på många olika självständiga aktörer. Vilket gjort att kapaciteten och förmågan att mobilisera kraftigt minskat. För tre månader sedan skulle man varsla personal på Södersjukhuset, som redan nu ibland får gå upp i stabsläge.

  • Minskat anslutningsgraden i trygghetssystemen och samtidigt ökat andelen "lätta job" med osäkra anställningar. Efter 2006 har t.ex. andelen anslutna till a-kassa i hotel- och restaurangbranschen minskat 30%, vilket är de som redan nu drabbas. För ungefär ett år sedan skulle man lägga ner arbetsförmedlingen utan att ha en lösning på plats.

  • Ökat den privata skuldsättningen både genom lån för konsumtion och nödvändiga ting som bostäder. Det gör att dels att de som nu drabbas har sämre ekonomisk motståndskraft, men också att man riskerar att hämna i skuldfällor lång tid framöver och att återhämtningen därmed tar längre tid än den skulle behövt. Det har under längre tid inte funnits någon vilja att förändra situationen.

  • Genom att skydda bostäders värde skapat en brist på prisvärda bostäder som minskar tillväxten i de attraktiva regionerna där jobben finns och begränsar möjligheten till utbildning vid högskolor och universitet. Även detta drabbar återhämtningen när de som drabbas av krisen inte kan ställa om.

Och då har vi inte börjat prata om den växande allmänna ojämlikheten som gör att t.ex. de mest utsatta skolorna nu står dåligt rustade vilket kommer innebära stora konsekvenser framöver när de inte bara drabbas hårdare än andra skolor utan även att effekten av att de drabbas blir större i samhället.

Hur vi kommer kunna hantera pandemin kommer till stor del vara ett resultat av hur väl Sverige kan ställa om till den nya verkligheten. Kan vi mobilisera vården, stärka trygghetssystemen och privatekonomin, samt genomföra relativt extraordinära åtgärder för återhämtning med bostadsbyggande, utbildning och tillväxt så kommer man att klara det relativt bra. Fortsätter vi som inget har hänt när vården överbelastas, folk förlorar jobben utan adekvat ersättning och tillväxten uteblir så kommer vi kollektivt och individuellt att få leva med konsekvenserna en lång tid framöver. Att genomföra det senare blir svårt om man inte förstår vad man faktiskt har gjort tidigare.

Hela situationen får mig att tänka på Churchills tal från 1936:

Citat:

Owing to past neglect, in the face of the plainest warnings, we have now entered upon a period of danger greater than has befallen Britain since the U-boat campaign was crushed; perhaps, indeed, it is a more grievous period than that, because at that time at least we were possessed of the means of securing ourselves and of defeating that campaign. Now we have no such assurance. The era of procrastination, of half-measures, of soothing and baffling expedients, of delays, is coming to its close. In its place we are entering a period of consequences. We have entered a period in which for more than a year, or a year and a half, the considerable preparations which are now on foot in Britain will not, as the Minister clearly showed, yield results which can be effective in actual fighting strength; while during this very period Germany may well reach the culminating point of her gigantic military preparations, and be forced by financial and economic stringency to contemplate a sharp decline, or perhaps some other exit from her difficulties. It is this lamentable conjunction of events which seems to present the danger of Europe in its most disquieting form. We cannot avoid this period; we are in it now. Surely, if we can abridge it by even a few months, if we can shorten this period when the German Army will begin to be so much larger than the French Army, and before the British Air Force has come to play its complementary part, we may be the architects who build the peace of the world on sure foundations.