Quadrokort för en icke-gamer?

Permalänk
Medlem

Quadrokort för en icke-gamer?

Jag kör Unraid i min burk och kör där dubbla OS samtidigt, Linux och Windows.

När man kör dubbla OS, så behövs ju också dubbla grafikkort med passthrough till respektive vm.

Det är väldigt tight i datorn att få plats med två stora grafikkort och sen ytterliagre USB-kort i datorn
så jag har börjat snegla lite på Quadro-kort istället.
Dessa tar ofta enbart bara 1 plats i datorn istället för 2 som de flesta Geforece och Radeon-kort tar.

Jag har kollat på både Quadro P400 och Quadro P620, enbart för att dom är klart billigast och är
ändå överkomligt pris.

Men till frågan här då; Vad missar jag med ett Quadro-kort jämfört med ett Geforce eller Radeon-kort?
Jag spelar överhuvudtaget inga spel, så allt sådant är inte viktigt.
Det jag gör är utveckling, Videoredigering av filmer upp till 4K, Bildredigering i Photoshop.

Quadrokorten är ju högintressanta eftersom de tar så lite plats i datorn och drar väldigt lite ström.
Men frågan är om jag kommer svära sönder mig på att prestandan på något sätt är urkass för det jag gör på datorn?

Ett P400 kan man få mellan 15-1800:- och ett P620 för strax över 2k. Helt överkomligt.
De ska även 3-4 skärmar med 4k@60Hz så det ser ju lovande ut..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Quadro är Geforce men med extra precision, stabilitet i drivrutiner och generöst mes service-avtal osv. Är det du gör inte affärs-kritiskt så får du mer av ett Geforce även för icke-gaming.

GP107-kretsen i de P400 och P620 du tittat på är tex samma som sitter i gamla Geforce 1050 och 1050 Ti, kort som idag är väldigt långsamma även för generella beräkningar. Men också de är strömsnåla och finns i extra små versioner

Edit: Sen finns förstås programvaror som inte stöds av Geforce, det är helt enkelt mjukvarulåsningar som gjorts av affärsmässiga skäl, inte att Geforce inte skulle fungerat

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Quadro är Geforce men med extra precision, stabilitet i drivrutiner och generöst mes service-avtal osv. Är det du gör inte affärs-kritiskt så får du mer av ett Geforce även för icke-gaming.

GP107-kretsen i de P400 och P620 du tittat på är tex samma som sitter i gamla Geforce 1050 och 1050 Ti, kort som idag är väldigt långsamma även för generella beräkningar. Men också de är strömsnåla och finns i extra små versioner

Edit: Sen finns förstås programvaror som inte stöds av Geforce, det är helt enkelt mjukvarulåsningar som gjorts av affärsmässiga skäl, inte att Geforce inte skulle fungerat

Ok.. Det är absolut inte affärskritiska burkar, utan min vanliga hobbydator..
Men jag behöver verkligen hitta grafikkort som tar så lite plats i datorn det bara går.. Sen slipper man väl code 43 i en vm när man kör quadrokort har jag för mig. Där har ju Nvidia mjukvarulåst sina geforcekort, visserligen är detju inte svårt att ta sig förbi..

Hur är det med P1000-korten? Något bättre? Dom är visserligen väsentligt dyrare också..
Men för en som inte spelar nånting så duger ju nästan vilket grafikkort som helst känns det som..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ok.. Det är absolut inte affärskritiska burkar, utan min vanliga hobbydator..
Men jag behöver verkligen hitta grafikkort som tar så lite plats i datorn det bara går.. Sen slipper man väl code 43 i en vm när man kör quadrokort har jag för mig. Där har ju Nvidia mjukvarulåst sina geforcekort, visserligen är detju inte svårt att ta sig förbi..

Hur är det med P1000-korten? Något bättre? Dom är visserligen väsentligt dyrare också..
Men för en som inte spelar nånting så duger ju nästan vilket grafikkort som helst känns det som..

P1000 är fortfarande samma GP107, bara högre klockat. Visst, om du hittar beggat och inte behöver supermycket kraft, men då kan du å andra sidan hitta ett begagnat GTX 1050 för en spottstyver. Jag har svårt att rekommendera Quadro till en privatperson när du får samma för så mycket billigare i Geforce

Är utrymme ett issue så finns exempelvis såna här, även om de är få:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5190112

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

P1000 är fortfarande samma GP107, bara högre klockat. Visst, om du hittar beggat och inte behöver supermycket kraft, men då kan du å andra sidan hitta ett begagnat GTX 1050 för en spottstyver. Jag har svårt att rekommendera Quadro till en privatperson när du får samma för så mycket billigare i Geforce

Du som verkar ha lite koll, hur är P2200? skall byta ett gäng workstations närmsta halvåret som använder Autodesks programvara (Revit och Autocad), dvs använder DirectX. Alternativet är ett RTX 2070 Super.

Efter att AMD lämnat senaste drivarna för våra nuvarande FirePro-kort med en allvarlig bugg känns de inte längre trovärdiga som workstation-leverantör. För den nyfikne "LoadLibrary failed with error 87: The parameter is incorrect." Senaste drivaren som släpptes till våra kort var 2017 och den installeraren failar vid detection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Främsta skälet här är utrymmet. Idag har jag ett RX580 och ett GTX 1060 i datorn, men tyvärr behöver jag få in ett eller två extra instickskort vilket är omöjligt då grafikkorten tar alldeles för mycket plats.

Det där GTX 1650-kortet såg ju intressant ut, synd bara att det inte går att få tag på i någon av de vanliga butikerna.. ComputerSalg har jag aldrig handlat av, men de kanske är vettiga?
Jag har ett GTX 1650 hemma nu, med enbart en fläkt och tyvärr låter det alldeles för mycket så det åker tillbaka. Det var ett low-profile-kort, men low profile åt fel håll för mig.. Jag har hur mycket plats som helst bakom kortet då jag har ett Lian Li O11 Dynamic, men problemen uppstår vid pci-e-platserna med alla dessa feta kylare.

Quadro-korten verkar ju väldigt tysta och extremt strömsnåla och tar väldigt lite plats. Det värderas just nu högst nästan.
Ett 1650 är ju väsentligt bättre än ett 1050, men jag vet inte riktigt när jag skulle behöva någon kraft gpu-mässigt överhuvudtaget?
Möjligen i Photoshop samt i något av de videoredigeringsprogram jag använder.
Synd att det finns så få kort som tar så lite plats..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Hur många instickskort har du egentligen som gör att det blir för trångt? Två-slots grafikkort måste du väl få plats med? Det är ju till och med standard idag att inte ha någon expansionsplats direkt under översta PCIe. Typ såhär, och då hjälper ju inte ett single slot-grafikkort:

Ang strömförbrukning är det samma med ett GTX 1050, eftersom det är samma krets. Men ett GTX kan gå varmare och låta högre om det körs i högre frekvens som är anpassad för max spelprestanda, men det kan man ju justera själv om så är fallet. Oavsett är en dubbelt så tjock kylare nästan alltid tystare än en slim-variant om allt annat är lika

@Mordekai: P2200 motsvarar ett GTX 1060 (det senaste med GDDR5X), så lite skillnad med ett RTX 2070 Super om man räknar ren beräkningskraft. Som sagts tidigare, är inte programvaran låst till Quadro så får du ut mer med Geforce i det här fallet. Risken finns ju dock att du råkar ut för drivarstrul igen eftersom Autocad-fixar knappast kommer vara prioritrerade på Geforce-kort när Nvidia vill att du köper Quadro istället. Så det beror ju på, är driftstabiliteten eller prestandan i fokus? Om driftsstabilitet är prio för er så kör på Quadro, vilket är fallet för de allra flesta företag, det är främst för privatpersoner jag har svårt att svälja prisskillnaden. Är driftsstabiliteten prio men ni vill ha ännu mer prestanda, då är det bara svälja och gå på ett ännu dyrare Quadro, typ ett Quadro RTX 4000

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bild in i datorn hade nog kanske underlättat i detta fall eller åtminstone en lista med vad du har för moderkort, chassi och önskade instickskort.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@-=fredrik=-: Hur många instickskort har du egentligen som gör att det blir för trångt? Två-slots grafikkort måste du väl få plats med? Det är ju till och med standard idag att inte ha någon expansionsplats direkt under översta PCIe. Typ såhär, och då hjälper ju inte ett single slot-grafikkort:
https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=28080
Ang strömförbrukning är det samma med ett GTX 1050, eftersom det är samma krets. Men ett GTX kan gå varmare och låta högre om det körs i högre frekvens som är anpassad för max spelprestanda, men det kan man ju justera själv om så är fallet. Oavsett är en dubbelt så tjock kylare nästan alltid tystare än en slim-variant om allt annat är lika

@Mordekai: P2200 motsvarar ett GTX 1060 (det senaste med GDDR5X), så lite skillnad med ett RTX 2070 Super om man räknar ren beräkningskraft. Som sagts tidigare, är inte programvaran låst till Quadro så får du ut mer med Geforce i det här fallet. Risken finns ju dock att du råkar ut för drivarstrul igen eftersom Autocad-fixar knappast kommer vara prioritrerade på Geforce-kort när Nvidia vill att du köper Quadro istället. Så det beror ju på, är driftstabiliteten eller prestandan i fokus? Om driftsstabilitet är prio för er så kör på Quadro, vilket är fallet för de allra flesta företag, det är främst för privatpersoner jag har svårt att svälja prisskillnaden. Är driftsstabiliteten prio men ni vill ha ännu mer prestanda, då är det bara svälja och gå på ett ännu dyrare Quadro, typ ett Quadro RTX 4000

Eftersom jag kör en hypervisor i botten och dubbla os behöver jag dubbla grafikkort, dubbla usb-kort för att kunna köra passthrough på dom till respektive os. En usb-controller på moderkortet kan jag köra passthrough på men den andra går inte eftersom unraid körs från ett usb.
Jag har som sagt ett RX580 idag som är relativt kompakt och som gör att jag på millimetern får plats med ett usb-kort.
Det andra kortet är ett gtx 1060 med en arctic cooling-kylare för att Asus begåvade kortet med ett av världens sämsta kylare där fläktarna startar och stannar heeela tiden. (Nej, vill inte tweaka fläktkurvor i Windows eller Linux, vet att det går och den gamla kylaren är kastad) Så kylaren som sitter på nu är tyvärr av lite större mått och täcker två pci-e platser exklusive den som kortet sitter i. Sedan är platserna slut. Jag har ändrat om korten i den mån det går, men grafikkorten måste sitta där dom sitter för att få ut maximal hastighet på korten. Den tredje x16-sloten är enbart pci-e 2.0 i x4-hastighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

En bild in i datorn hade nog kanske underlättat i detta fall eller åtminstone en lista med vad du har för moderkort, chassi och önskade instickskort.

Moderkortet är ett Asus Rog Strix B350-F Gaming och se också ovanstående inlägg. En lista på instickskort ser jag inte riktigt anledningen till, dom får helt enkelt inte plats. Grafikkorten tar för mycket plats oavsett hur jag placerar dom i datorn. Anledningen till att jag behöver många instickskort är, enligt ovan, att jag kör en hypervisor i botten och således kör typ "två datorer i en".
Hade jag bara kört ett os så hade jag inte behövt några extra instickskort men nu vill jag köra dubbla os och då blir det snabbt fyllt.

Men en lista på instickskort som kan tänkas behövas skulle vara:
Två usb-kort, två grafikkort samt ett extra nätverkskort.
Idag får jag enbart plats med två grafikkort och ett usb-kort. Och det är på millimetern att usb-kortet får plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det verkligen bara handlar om utrymme så borde det kunna finnas något en-slots low-profile kort som du kan använda? Typ ASUS GeForce GT 710 Silent eller ngt annat likvärdigt?

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3247

Quadro för det beskrivna behovet blir lite som att köpa en minibuss för att köra runt själv i stan. Man kommer onekligen från punkt A till punkt B, men det är inte billigaste/smidigaste sättet att göra det på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Angående pris; Ska jag köpa ett 1-slots GTX 1050 TI så går ju det på ca 1800 spänn och går nästan inte att få tag på :/
Ett Quadro P400 går på samma summa, går till o med få för 1500. Om de presterar ungefär likvärdigt så känns ju ett quadro mer prisvärt här, det har dessutom 3 el 4 dp-portar som stödjer 4k@60hz. Ett 1050 ti verkar nästan bara ha en displayport och en hdmi-port.
Men ett GTX 1650 1-slot gick ju få för 1945 spänn, så det känns ju klart mest prisvärt här då ett 1650 är rätt mycket snabbare än ett 1050

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Om det verkligen bara handlar om utrymme så borde det kunna finnas något en-slots low-profile kort som du kan använda? Typ ASUS GeForce GT 710 Silent eller ngt annat likvärdigt?

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3247

Quadro för det beskrivna behovet blir lite som att köpa en minibuss för att köra runt själv i stan. Man kommer onekligen från punkt A till punkt B, men det är inte billigaste/smidigaste sättet att göra det på...

Asus GT710 stödjer enbart 2560x1440 och inte 4k@60Hz som jag har som krav. Med 3 st 4K-skärmar vill man inte köra 2560x1440.
Så med ett sånt blir det istället för en folkabuss en cykel, samt med punkterade däck och rostig kedja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Angående pris; Ska jag köpa ett 1-slots GTX 1050 TI så går ju det på ca 1800 spänn och går nästan inte att få tag på :/
Ett Quadro P400 går på samma summa, går till o med få för 1500. Om de presterar ungefär likvärdigt så känns ju ett quadro mer prisvärt här, det har dessutom 3 el 4 dp-portar som stödjer 4k@60hz. Ett 1050 ti verkar nästan bara ha en displayport och en hdmi-port.
Men ett GTX 1650 1-slot gick ju få för 1945 spänn, så det känns ju klart mest prisvärt här då ett 1650 är rätt mycket snabbare än ett 1050

Japp, i dagsläget får man får mest för pengarna (bang for the buck) med GTX 1650 eller GTX 1650 Super.

Om det var jag som hade haft samma behov som trådstartaren, så hade jag antingen använt risers eller snickrat om korten och deras kylning.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Japp, i dagsläget får man får mest för pengarna (bang for the buck) med GTX 1650 eller GTX 1650 Super.

Om det var jag som hade haft samma behov som trådstartaren, så hade jag antingen använt risers eller snickrat om korten och deras kylning.

Jag kan absolut byta kylning på nvidia-kortet igen, problemet är väl mest att hitta en kylare som är mindre.
Risers har jag också kollat på, men jag vet inte var jag ska sätta korten även om jag använder risers.
Vill inte ha dom löst liggande i lådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag kan absolut byta kylning på nvidia-kortet igen, problemet är väl mest att hitta en kylare som är mindre.
Risers har jag också kollat på, men jag vet inte var jag ska sätta korten även om jag använder risers.
Vill inte ha dom löst liggande i lådan.

Vissa gånger kan man hitta passande kylblock (låg-/1-slot-profil) på egna äldre som får agera donator-kort... alltså med matchande avstånd för fästen.

Men i.o.m. att värmeavledning då blir sämre, så blir det ju angeläget att kompensera där, ex.vis egen lösning med fläkt som blåser in ifrån höger om korten (och gärna något som formar luftflödet, typ "fan duct".

Vidare till risers:
Självklart vill man inte ha grejor löst i lådan, så därför kan det vara lika lägligt med egna "custom"-lösningar som i fallet ovan (kylnings-modd) :

En bur som fixeras i lådan i vilken korten kan monteras (och fixeras) .
Beroende på hur långt riser-kablarna räcker så finns viss valfrihet i hur korten placeras, men om de ställs på kant kan extra fläkt behövas, typ blås från höger om korten och in i buren.

Slutligen:
Som du märker är det en stor fördel om man är "händig" då mycket egenhändigt behövs (även om man ofta kan hitta inspiration etc. från andra)...
Så man får avväga vad som faktiskt kommer fungera bäst, i ditt fall skulle jag se över hur mycket dina VM-lösningar kontrollerar dig... istället för omvänt som nu. 😕😬🤯

Visa signatur

Hårdvara:

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Vissa gånger kan man hitta passande kylblock (låg-/1-slot-profil) på egna äldre som får agera donator-kort... alltså med matchande avstånd för fästen.

Men i.o.m. att värmeavledning då blir sämre, så blir det ju angeläget att kompensera där, ex.vis egen lösning med fläkt som blåser in ifrån höger om korten (och gärna något som formar luftflödet, typ "fan duct".

Vidare till risers:
Självklart vill man inte ha grejor löst i lådan, så därför kan det vara lika lägligt med egna "custom"-lösningar som i fallet ovan (kylnings-modd) :

En bur som fixeras i lådan i vilken korten kan monteras (och fixeras) .
Beroende på hur långt riser-kablarna räcker så finns viss valfrihet i hur korten placeras, men om de ställs på kant kan extra fläkt behövas, typ blås från höger om korten och in i buren.

Slutligen:
Som du märker är det en stor fördel om man är "händig" då mycket egenhändigt behövs (även om man ofta kan hitta inspiration etc. från andra)...
Så man får avväga vad som faktiskt kommer fungera bäst, i ditt fall skulle jag se över hur mycket dina VM-lösningar kontrollerar dig... istället för omvänt som nu. 😕😬🤯

Kan absolut bygga egna custom-lösningar, problemet är bara att jag inte riktigt har tid till det med barn och hus att ta hand om också
Jo ibland funderar man ju på om det inte både blir billigare och bättre att faktiskt köra två pc istället för att köra virtualiserat.
Men det är ju jäkligt smidigt att kunna köra vms och snabbt kunna skifta hårdvara till en vm genom några få klick, eller snurra upp en ny vm med dedikerat grafikkort o.s.v.
Jag kör som så att jag har Windows installerat på en m2-disk och kan starta det baremetal, men kör det normalt i en vm. Kör jag baremetal kan jag använda alla mina 3 skärmar till direkt, utan att koppla om eller switcha källor, vilket jag inte kommer kunna om jag kör två datorer.

Ja det finns givetvis för och nackdelar med virtualiserat vs två datorer. Men samtidigt är det ju kul att kunna maxa sin hårdvara till max genom att ha möjlighet att köra flera os samtidigt.

Just nu lutar det åt att köpa lite nya delar så att jag har en dator där jag kan köra en hypervisor med några vm:s och en annan dator som enbart kör ett os. Vi får se, har det mesta förutom cpu och moderkort till en dator till. Har 48GB minne i min nuvarande burk och det går ju fördela ut till en annan burk om det är så. Men vill helst köra allt i en burk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Att P400 och GTX 1050 Ti använder samma grafikkrets är förvisso sant, men i P400 är den rejält nedskuren. GTX 1050 Ti har 768 st. CUDA-kärnor medan P400 endast har 256 st., så ett GTX 1050 Ti är med andra ord tre gånger snabbare än ett P400. Någon riktig Quadro-motsvarighet till 1050 Ti finns inte, P1000 motsvarar ungefär GTX 1050 medan P2000 ligger mellan GTX 1050 Ti och GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kan absolut bygga egna custom-lösningar, problemet är bara att jag inte riktigt har tid till det med barn och hus att ta hand om också
...
Men vill helst köra allt i en burk.

"I hear you"... en riktig klassiker det där med livet som kommer emellan, hehe.
Känner också igen det pragmatiska i maximering av nytta-per-resurs... men jag tror du vinner lite i sinnesro etc. om du segmenterar ut lite som du beskrev.. 😉

Fundera och planera det hela väl, så får du nog till en optimal totallösning med så få avkall som möjligt. 👍

Visa signatur

Hårdvara:

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att P400 och GTX 1050 Ti använder samma grafikkrets är förvisso sant, men i P400 är den rejält nedskuren. GTX 1050 Ti har 768 st. CUDA-kärnor medan P400 endast har 256 st., så ett GTX 1050 Ti är med andra ord tre gånger snabbare än ett P400. Någon riktig Quadro-motsvarighet till 1050 Ti finns inte, P1000 motsvarar ungefär GTX 1050 medan P2000 ligger mellan GTX 1050 Ti och GTX 1060.

Ja det ger ju lite mer perspektiv på det hela faktiskt. Då är ju ett Quadro-kort ett riktigt dåligt val.
Ett 1-slots GTX 1650 för 1900:- känns klart som bästa alternativet just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

"I hear you"... en riktig klassiker det där med livet som kommer emellan, hehe.
Känner också igen det pragmatiska i maximering av nytta-per-resurs... men jag tror du vinner lite i sinnesro etc. om du segmenterar ut lite som du beskrev.. 😉

Fundera och planera det hela väl, så får du nog till en optimal totallösning med så få avkall som möjligt. 👍

Japp, det får nog bli så -tyvärr-
Men får göra lite mer research eller klara mig på de delar jag har i datorn nu.
Skulle verkligen behöva få in iallafall ett kort till i datorn, men går verkligen inte som det ser ut nu.
Just nu har jag ju ett GTX 1060 6GB samt ett RX580 OC 8GB och de presterar ju helt ok, totalt overkill
för mina usecases egentligen, därav jag började leta mindre alternativ eftersom jag behöver få in
fler kort i datorn. Men det får ju samtidigt inte dra iväg alldeles för mycket prismässigt heller.
Har redan investerat i USB-kort och betydligt mer ram i datorn för att kunna köra en hypervisor och
kör jag ingen hypervisor i botten så behöver jag inga extra usb-kort o.s.v.

Började leta lite nya kylare till GTX 1060, men ser mörkt ut att hitta några smidiga små kylare.
Mina gamla grafikkorts kylare passar inte eller fungerar dåligt..

Just nu lockar single-slot GTX 1650-kortet mest, hyffsad prestanda till lite för högt pris, men iallafall ett litet och smidigt kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp, det får nog bli så -tyvärr-
Men får göra lite mer research eller klara mig på de delar jag har i datorn nu.
Skulle verkligen behöva få in iallafall ett kort till i datorn, men går verkligen inte som det ser ut nu.
Just nu har jag ju ett GTX 1060 6GB samt ett RX580 OC 8GB och de presterar ju helt ok, totalt overkill
för mina usecases egentligen, därav jag började leta mindre alternativ eftersom jag behöver få in
fler kort i datorn. Men det får ju samtidigt inte dra iväg alldeles för mycket prismässigt heller.
Har redan investerat i USB-kort och betydligt mer ram i datorn för att kunna köra en hypervisor och
kör jag ingen hypervisor i botten så behöver jag inga extra usb-kort o.s.v.

Började leta lite nya kylare till GTX 1060, men ser mörkt ut att hitta några smidiga små kylare.
Mina gamla grafikkorts kylare passar inte eller fungerar dåligt..

Just nu lockar single-slot GTX 1650-kortet mest, hyffsad prestanda till lite för högt pris, men iallafall ett litet och smidigt kort

Ett budget alternativ om du inte behöver prestandan är GT 1030, kostar runt 900kr.

Permalänk
Medlem

Är det så att du behöver båda systemen samtidigt och i så fall, behöver du köra passthrough på båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det så att du behöver båda systemen samtidigt och i så fall, behöver du köra passthrough på båda?

Jag har dualbootat länge mellan os:en och har tröttnat på det, därför jag byggde denna lösning. Vill även ha så nära bare metal prestanda som möjligt därför jag kör passthrough på båda grafikkorten. Har en del program i Windows jag behöver köra ganska ofta och vill även helst köra linux för allt annat, så svaren på båda är med andra ord ja.

Visa signatur