Permalänk
Medlem

Jaha, har lite ont i halsen, jobbar på en stor industri, ska jag vara hemma då några dagar nu då enligt restriktioner..? låter inte ens förkyld , näsan rinner inte,gör bara lite ont när jag sväljer och känns torrt i halsen, men irriterande är det 👀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Jaha, har lite ont i halsen, jobbar på en stor industri, ska jag vara hemma då några dagar nu då enligt restriktioner..? låter inte ens förkyld , näsan rinner inte,gör bara lite ont när jag sväljer och känns torrt i halsen, men irriterande är det 👀

Du bör definitivt vara hemma så tillvida inte du har världens pejl på dig själv och kan undvika att hosta på saker och ting som kan sprida vidare smittan. Bäst är nog att du stannar hemma ett par dagar för att se om det utvecklar sig till riktig lunginflammation för jag tvivlar starkt på att du är van att arbeta "sjuk och säkert" med en sådan smittsam sjukdom, håller du med?

EDIT: Alternativt tänk så här. Är det inte en billig peng att vara hemma några dagar med lägre lön och inte riskera att hela fabriken måste stängas ned och alternativt förstöra flera människors ekonomiska liv? Är det inte billigt och gör du inte din plikt som samhällsmedborgare då? Du kommer garanterat att kunna leva med det än att se hela fabriken gå i konkurs bara för att du inte villa tappa 10% av din dagliga lön?

(Jag vet inte hur mkt det är man får i sjuklön, 90%? Lägre?) Hursomhelst, gör din plikt för andras skull och samhällets skull. Det är lättare att sova på kvällarna om man vet att man fortfarande har ett jobb att kunna komma tillbaka till dagen därpå!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Ung 5-årig erfaren juniorläkare berättar om sina erfarenheter hittills vid brittisk akutläkarmottagning

Hans poäng är att han har under sina år hittills som ung läkare varit med om traumatiska upplevelser som att se unga personer gå bort vid akuten och så. Skillnaden denna gång, spekulerar han, är att detta kommer inte bli sällsynta fall utan bli mer regelbundet de kommande dagarna och veckorna. Där är den stora dramatiken med det hela.

Alla erfarna läkare som får se människor gå bort vid akuten kommer att få se detta som vardagsmat om smittspridningen inte blir kontrollerad som i Kina (spekulerar jag nu). Detta är åtminstone, som jag uppfattat det, vad som pågår just nu vid Italiens akutmottagningar.

Dödligheten baserat på avslutade fall (antalet dödsfall dividerat med antalet avslutade fall; avslutat fall = friskförklarad eller dödförklarad) ligger just nu på ca 10%. Detta kan komma att ändras och det kan vara lägre i och med icke-rapporterade fall som blivit friskförklarade(!). T.ex., personer som fått viruset men blivit frisk efter en vecka och som därmed inte kommit med i statistiken.

En sak som jag undrar hur omfattande det är i Sverige är antalet testkits som köpts upp av rika människor. T.ex., ett fotbollslag i Storbritannien har käkat upp massa testkits som annars kunde ha gått till läkare och sjuksköterskor på frontlinjen istället. Man blir smått förbannad men det går över. Personligen har jag noll empati för rika kändisar som drabbats av COVID-19 just nu...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Du ska absolut inte gå till jobbet. Myndigheter/experter världen över försöker verkligen att banka in det i skallen på befolkningen och då gör man bäst att lyssna och göra som de säger. Minsta lilla symptom så ska man vara hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av justabit:

Du ska absolut inte gå till jobbet. Myndigheter/experter världen över försöker verkligen att banka in det i skallen på befolkningen och då gör man bäst att lyssna och göra som de säger. Minsta lilla symptom så ska man vara hemma.

Exakt. Sluta vara så pengakåt. Det är bättre att fabriken får gå levande istället för att en person får hela att stängas ned.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med er till fullo, ville bara höra från andra att man inte är en vekling som är hemma för det lilla minsta lilla...
Och såna jag som brukar jobba fast man är ganska kass, så måste man svälja sin stolthet och tänka på alla andra i samhället , våra medmänniskor 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt. Sluta vara så pengakåt. Det är bättre att fabriken får gå levande istället för att en person får hela att stängas ned.

Har aldrig varit pengakåt, haha, snarare tvärtom 😄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Håller med er till fullo, ville bara höra från andra att man inte är en vekling som är hemma för det lilla minsta lilla...
Och såna jag som brukar jobba fast man är ganska kass, så måste man svälja sin stolthet och tänka på alla andra 👀

Skrivet av Swennis:

Har aldrig varit pengakåt, haha, snarare tvärtom 😄

Härligt! Stanna hemma, chilla lite, titta på folk som spelar HL: Alyx eller nått om du inte kan spela det själv!

Om du inte får förvärrade symptom efter en vecka utan blir bättre så stannar du hemma 2 dagar till efter din friskförklaring för att vara på den säkra sidan. Tack på förhand för din insats! ^_^

Det är under kriser som vi människor verkligen visar vilka vi egentligen är. Pressade situationer visar hur mogna medmänniskor vi egentligen är. Det är som ett slutprov för hela vår uppväxt - blev vi mogna vuxna medborgare eller är vi egentligen fortfarande egoistiska barn trots alla dessa år som gått?

Jag känner en snubbe som vill håva in pengar på krisen genom att köpa N95-masker och sälja dem till ockerpriser. Vad han inte förstår är att han på väldigt kort sikt kan drabba hans egen morsa som har diagnostiserats med cancer bara för ett halvår sedan i och med plötslig personalbrist, ökad smittrisk, med mera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som gör mig riktigt orolig nu om man tänker på folk man känner, är om sambons bästa väninna skulle få corona, hon har cancer och behandlas med cellgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Härligt! Stanna hemma, chilla lite, titta på folk som spelar HL: Alyx eller nått om du inte kan spela det själv!

Om du inte får förvärrade symptom efter en vecka utan blir bättre så stannar du hemma 2 dagar till efter din friskförklaring för att vara på den säkra sidan. Tack på förhand för din insats! ^_^

Det är under kriser som vi människor verkligen visar vilka vi egentligen är. Pressade situationer visar hur mogna medmänniskor vi egentligen är. Det är som ett slutprov för hela vår uppväxt - blev vi mogna vuxna medborgare eller är vi egentligen fortfarande egoistiska barn trots alla dessa år som gått?

Jag känner en snubbe som vill håva in pengar på krisen genom att köpa N95-masker och sälja dem till ockerpriser. Vad han inte förstår är att han på väldigt kort sikt kan drabba hans egen morsa som har diagnostiserats med cancer bara för ett halvår sedan i och med plötslig personalbrist, ökad smittrisk, med mera.

Men, usch vad fult.

Permalänk
Medlem

Stefan Löfven höll enligt mig samma tal som George Bush gjorde för USA den 11 September 2001, rös i hela kroppen gjorde jag och tog in budskapet enormt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Cordinator:

ja precis dom, mina egna bilder finns på Fria Tider
https://www.friatider.se/karolinska-hyr-containrar-tusen-lik
och Expressen började också gräva i det från mina uppgifter

jag har aldrig förstått varför folk ska trolla, tyvärr förekommer det ju allt för ofta, så det är ju bra att folk är källkritiska.
jag vill ändå tacka för ett gott bemötande härifrån, det var bara en enda kommentar som var av det hårdare slaget.

i en Facebook grupp blev jag lynchad, på mindre än 5 minuter så blev mitt inlägg anmält 16 gånger så en administratör tog bort inlägget och blockerade mig trots att jag visade en massa bevis.

jag taggar dom som tidigare citerade mig, oavsett om dom trodde på mig eller ej, vissa har jag tidigare lovat att skicka bilder till men har inte hunnit

Ja många som ser något som inte passar in med deras förutfattade går direkt till att skriva troll och fake news helt utan tanke på att det kanske är möjligt att det är sant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Löfvens tal innehåller bra budskap som alla ska ta till sig, det innehåller många delar som vilt diskuteras här. Bara några rader upp frågar en medlem med halsont om han ska gå till jobbet eller inte. Sidan bakåt så diskuterar man vikten av att gå till jobbet för att simulera ekonomin.

Tyvärr anser jag att Sverige har inte tagit tillräckliga åtgärder, nu pratar jag inte om att låsa samhället. Åtgärderna jag har i tanken är bl.a. mattbomba viktiga orter i hela Sverige med testkit för att isolera och ta reda på hur stor smittspridning är på sina håll i Sverige. Något som visat sig vara effektivt i Italien och Kina.

Annan åtgärd är att ha krispaket som faktiskt simulerar och inte leder till ond bråd död. Jag som egenföretagare med tre stycken anställda så är dessa s.k. krispaket innehållandes miljarder för företag som regeringen presenterat katastrof. Tyvärr... Fullständigt katastrof. Jag har i annan tråd diskuterat om vi företagare har någon nytta av åtgärderna och det landade noll. Först riktades krispaketet till stora globala företag, sen öppnade man upp för småbolag med vissa krav vilket gör att majoriteten av småbolag ändå blir utanför. Sen får majoriteten av småbolagen möjligen hjälp men med väldigt dyra ränta på ränta lån. Låter hellre företaget gå under än att ställa mig i fruktansvärda skulder i senare tid. Eftersom man är beroende av att kunder faktiskt betalar, men om samhället redan nu har exploderade antal arbetslösa och företag som hamnar i stilje så kan man inte garantera att man får betalt, pengar som i sin tur ska betala kortfristiga skulder till staten. Så mycket för krispaketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Löfvens tal innehåller bra budskap som alla ska ta till sig, det innehåller många delar som vilt diskuteras här. Bara några rader upp frågar en medlem med halsont om han ska gå till jobbet eller inte. Sidan bakåt så diskuterar man vikten av att gå till jobbet för att simulera ekonomin.

Tyvärr anser jag att Sverige har inte tagit tillräckliga åtgärder, nu pratar jag inte om att låsa samhället. Åtgärderna jag har i tanken är bl.a. mattbomba viktiga orter i hela Sverige med testkit för att isolera och ta reda på hur stor smittspridning är på sina håll i Sverige. Något som visat sig vara effektivt i Italien och Kina.

Annan åtgärd är att ha krispaket som faktiskt simulerar och inte leder till ond bråd död. Jag som egenföretagare med tre stycken anställda så är dessa s.k. krispaket innehållandes miljarder för företag som regeringen presenterat katastrof. Tyvärr... Fullständigt katastrof. Jag har i annan tråd diskuterat om vi företagare har någon nytta av åtgärderna och det landade noll. Först riktades krispaketet till stora globala företag, sen öppnade man upp för småbolag med vissa krav vilket gör att majoriteten av småbolag ändå blir utanför. Sen får majoriteten av småbolagen möjligen hjälp men med väldigt dyra ränta på ränta lån. Låter hellre företaget gå under än att ställa mig i fruktansvärda skulder i senare tid. Eftersom man är beroende av att kunder faktiskt betalar, men om samhället redan nu har exploderade antal arbetslösa och företag som hamnar i stilje så kan man inte garantera att man får betalt, pengar som i sin tur ska betala kortfristiga skulder till staten. Så mycket för krispaketet.

Pengarna verkar vara lite av ett moment 22. Men hur hade du löst det om staten inte hostat upp pengarna?

På ett sätt så har jag förståelse för det som händer men samtidigt så är ju detta ett extraordinärt läge som ingen hade kunnat förutspå, ska staten stå för hela notan då undrar man och detta utan förbehåll?

Tror faktiskt hela EU kommer gå på knäna och speciellt Italien med tanke på deras nedstängningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är rimligt att inte behöva ringa extraknäckare som skall komma och hämta Covid-19-lik utan att de kan frysas ned omedelbart. Lär dock inte vara kul att försöka begrava en sådan med så smittsamt virus som detta är...

Jag skulle tro att virusen inte lever så mycket längre än värden. Men jag vet inte.

Skrivet av AplAy:

Jag känner en snubbe som vill håva in pengar på krisen genom att köpa N95-masker och sälja dem till ockerpriser.

Som @anon910 då, ifrån tidigare i tråden, men vad vet jag, han kanske bara "skojade":

Skrivet av anon910:

Det enda jag tänker utnyttja detta tillfälle till är att tjäna pengar, har best både sprit och mundskydd som ska krängas till veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Å vad blir priset om vi inte försöker stoppa smittspridningen med drastiska medel? Ja, samhället kanske rullar på lite längre men sen smäller det på ett okontrollerat sätt och då är ekonomin körd oavsett. Kan man försöka kontrollera händelserna så är det garanterat bättre än något annat alternativ..

Problemet som jag har med hennes synsätt är att jag tror tyvärr inte vi har något alternativ. Att bara försöka köra på vore en än större katastrof, både humanitärt och ekonomiskt..

Att göra precis noll är det nog ingen alls som efterlyser. Det är en halmdocka. Hennes huvudpoäng är att det verkar inte finnas något särskilt konsekvenstänkande alls ur ett helhetsperspektiv. Ingen eller gravt bristfällig analys, inga välavvägda beslut.

Initialt höll man emot men nu är det hela havet stormar. Det är olyckligt men på något plan förlåtligt. Att inte försöka återgå till något mer normalt, att inte planera för det, att inte kommunicera rörande det, är extremt ansvarslöst och destruktivt.

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-ko...

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser hopp om att kurvan för antal smittade med coronaviruset håller på att plattas ut."

(Här känner jag att det är logiskt att kurvan plattas med tanke på att vi inte testar lika mycket människor. Inte ens de få jag känner som jobbar inom vården nära äldre och sjuka testas.)

"Vi har ett väder som viruset inte tycker om på samma sätt och vi har förhoppningsvis så pass många immuna i samhället att även det drar ner takten i smittspridningen, svarar Anders Tegnell."

(Här borde Anders kolla in väderkartan för övriga drabbade länder i Europa, och inse att de har i många fall ett betydligt varmare klimat än Sverige just nu, och ändå sprids viruset lätt. )

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAl1x/morgonkaos-i-sl-t...

Som stockholmare skäms man. Har faktiskt vart rätt hoppfull och känt att vi inte behöver mer restriktioner, för det såg verkligen ut förra veckan att folk tog detta på allvar (folktomt i stora delar av samhället). Tog dock bilen genom stan igår, fullsmockat som vilken vårdag dag som helst. En veckas isolering, sen första fina vårdagen så hade vi tydligen fått nog.

Brukar inte vilja sprida massa negativt, men känner mig fan besviken.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon75480:

Som stockholmare skäms man. Har faktiskt vart rätt hoppfull och känt att vi inte behöver mer restriktioner, för det såg verkligen ut förra veckan att folk tog detta på allvar (folktomt i stora delar av samhället). Tog dock bilen genom stan igår, fullsmockat som vilken vårdag dag som helst. En veckas isolering, sen första fina vårdagen så hade vi tydligen fått nog.

Skulle säga det är en tankevurpa från SL också? Finns två aspekter där, dels att de saknar folk och dels att det är få resenärer.

Det första är inte mycket att göra åt, saknas det folk som kan köra bussar och tåg behöver turer ställas in. Vi har inte automatiserade fordon (ännu).

Andra delen däremot, att dra ned på turer för att det är få resenärer, känns för mig väldigt kontraproduktivt. I ett läge med social distancing är det väl en bra sak med färre personer i varje fordon? Att då dra ned på turtätheten med ett, uttalat eller outtalat, mål att fylla varje avgång bättre blir bara.. fel.

Utan att ha någon expertis alls i frågan, det borde väl vara en "billig" åtgärd att köra halvfull kollektivtrafik ställt mot snabbt ökad smittspridning eller hårdare restriktioner? Det är ju ändå Region Stockholm som äger hela klabbet i slutänden, så borde kunna ses som en investering för hälsan i området.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser hopp om att kurvan för antal smittade med coronaviruset håller på att plattas ut."

(Här känner jag att det är logiskt att kurvan plattas med tanke på att vi inte testar lika mycket människor. Inte ens de få jag känner som jobbar inom vården nära äldre och sjuka testas.)

"Vi har ett väder som viruset inte tycker om på samma sätt och vi har förhoppningsvis så pass många immuna i samhället att även det drar ner takten i smittspridningen, svarar Anders Tegnell."

(Här borde Anders kolla in väderkartan för övriga drabbade länder i Europa, och inse att de har i många fall ett betydligt varmare klimat än Sverige just nu, och ändå sprids viruset lätt. )

Har han påstått att varmt klimat är dåligt för viruset?
Vad jag har förstått är det fukt som är dåligt för virus då det tynger ner dem så de inte tar sig lika långt. Just fuktigt tycker jag det är när det pendlar mellan +-5 grader. Sen har det blåsigt som fasen vilket jag skulle gissa tar viruset längre men snabbt blir mer utspätt vilket borde vara bra det med.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Jag var också ute en sväng i Stockholm igår. Tycker också det var en hel del folk, så jag blev förvånad, men fullsmockat var inte det jag såg. Fullsmockat, enligt mig, är så som det kan se ut på Drottninggatan en sommardag när man verkligen måste kryssa mellan folk.

SL-kaoset kändes dock som vi kunde räkna ut med lilltån och det var ju folk som skrev om risken för detta redan igår i denna tråd. Jag skäms inte som Stockholmare. Däremot skulle jag nog skämmas om jag satt på SL, har dom inte bättre beredskap än så? Sen är det ju "vi" som röstat fram Tamsons, Helldén och kompani, så vi får väl stå vårt kast då. Inte för jag röstade på dom tokstollarna, men så funkar ju demokrati.

Edit: Efter att ha pratat med flertalet personer i min närhet visar det sig att ingen av dom upplevt något "kaos" i kollektivtrafiken i morse. Tvärtom var det lugnare än någonsin enligt som jag pratat med.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ja, fast man kan inte delegera allt ansvar hela tiden. Vill man att folk ska isolera sig så tvingar man fram det som på många håll i Europa. Mitt intryck är att man ylar lite försiktigt från FHM, gärna i efterhand (t.ex. Åre). Samma sak där, sätt inte 499 personer som gräns, sätt det man vill ha. Trött på ledande funktioner som inte kan ta beslut utan lämnar det till individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Jag tror många kan promenera eller cykla i stan men som av bekvämlighet åter kollektivt. Jag är en sådan, dock jobbar jag hemma under en överskådlig tid, men jag har bara 5 km till jobbet, tar 35-45 minuter att traska.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tror inte Anders eller resten av FHM missar den detaljen, man kikar nog mot det som man faktiskt mäter, dvs. allvarliga fall som uppsöker sjukvård och baserar på det.

Skrivet av Leffe_B:

Ja, fast man kan inte delegera allt ansvar hela tiden. Vill man att folk ska isolera sig så tvingar man fram det som på många håll i Europa. Mitt intryck är att man ylar lite försiktigt från FHM, gärna i efterhand (t.ex. Åre). Samma sak där, sätt inte 499 personer som gräns, sätt det man vill ha. Trött på ledande funktioner som inte kan ta beslut utan lämnar det till individen.

Saken är dock att det är i slutändan eget ansvar som gäller. Vi, allmänheten, är de som sitter med lösningen i våra beteenden Se Italien, där folk bara efter några veckor karantän började fuska, samma beteende i Spanien, folk drar ihop fester och har sig. Man hyr ut sina hundar mot betalning så att andra skall kunna komma ut under ursäkten att man rastar hunden.

Dettta beteende kommer vi se även här, men i italien och Spaniens fall har man nu lite ”bränt krutet”, vilka mer allvarliga åtgärder har man kvar att ta åt?

Vi i Sverige börjar mjukt, och drar åt det hela över längre tid. Vid varje åtdragning får man lite av en omstart i folks strikta beteenden (tills det börjar fuskas, då tar man nästa steg och får en ny liten omstart) och har troligtvis större chans att plana ut den här kurvan. Så tolkar jag det.

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Nej se hur stockholmarna trängs både i SL-bussar och caféer. Avskyvärt beteende och borde bli straffbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Utan att ha någon expertis alls i frågan, det borde väl vara en "billig" åtgärd att köra halvfull kollektivtrafik ställt mot snabbt ökad smittspridning eller hårdare restriktioner? Det är ju ändå Region Stockholm som äger hela klabbet i slutänden, så borde kunna ses som en investering för hälsan i området.

Absolut, SL borde sätta högsta prioritet på att öka turtätheten, inte minska den, särskilt i rusningstrafik. Jag vet inte hur mycket de ansträngt sig, men det borde ju finnas lådvis av t.ex. busschaufförer från andra, numer stillastående, fjärrtransportbrancher som skulle kunna rycka in på kort varsel med lite snabbutbildning. Tågförare är väl svårare att hitta, men man kanske kan kontakta tidigare sådana, pensionerade och de som gått vidare till annat. Pengar får inte vara något problem, höj lönen temporärt med 50%. Normalt tar en utbildning 14 veckor, vilket är lite för långt för att hinna utbilda nya - det är nog svårt att korta utbildningstiden till mycket kortare än halva.

Detta är kris, och en sån här åtgärd är enormt viktig i preventivt syfte. Kan sjukhusen expandera sina intensivvårdsplatser med flera 100% mitt under en tidigare aldrig skådad anstorming borde SL kunna öka turtätheter. Det borde inte vara ett omöjligt problem.

Slutligen måste man ju också ta personligt ansvar och aldrig utsätta sig för att packa in sig i en knöckfull buss eller vagn. Hitta alternativt transportmedel eller missa hellre ett arbetspass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Skrivet av emilakered:

Skulle säga det är en tankevurpa från SL också? Finns två aspekter där, dels att de saknar folk och dels att det är få resenärer.

Det första är inte mycket att göra åt, saknas det folk som kan köra bussar och tåg behöver turer ställas in. Vi har inte automatiserade fordon (ännu).

Andra delen däremot, att dra ned på turer för att det är få resenärer, känns för mig väldigt kontraproduktivt. I ett läge med social distancing är det väl en bra sak med färre personer i varje fordon? Att då dra ned på turtätheten med ett, uttalat eller outtalat, mål att fylla varje avgång bättre blir bara.. fel.

Skrivet av Jumpcut:

Jag var också ute en sväng i Stockholm igår. Tycker också det var en hel del folk, så jag blev förvånad, men fullsmockat var inte det jag såg. Fullsmockat, enligt mig, är så som det kan se ut på Drottninggatan en sommardag när man verkligen måste kryssa mellan folk.

SL-kaoset kändes dock som vi kunde räkna ut med lilltån och det var ju folk som skrev om risken för detta redan igår i denna tråd. Jag skäms inte som Stockholmare. Däremot skulle jag nog skämmas om jag satt på SL, har dom inte bättre beredskap än så? Sen är det ju "vi" som röstat fram Tamsons, Helldén och kompani, så vi får väl stå vårt kast då. Inte för jag röstade på dom tokstollarna, men så funkar ju demokrati.

Skrivet av Dinkefing:

Nej se hur stockholmarna trängs både i SL-bussar och caféer. Avskyvärt beteende och borde bli straffbart!

Att det blir kaos är väl pga dessa sportlovsfirare troligtvis inte tog sig till respektive skidort utan drog till jobbet i besvikelse över förlorad chans i skidbackarna.

Så chilla. SL kan ju fan inte ordna en buss/tågvagn per resenär.. Har du inte ett samhällskritiskt jobb, ta ansvar och håll dig hemma då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi har inte så mycket val, SL har valt att ställa in massor av avgångar (minskad efterfrågan säger de...) och nu är trängseln tillbaka, ledningen på SL borde tas ut på slottets borggård och pryglas offentligt. SL är "förvånade" att det blev trängsel när de kraftigt dragit tillbaka på trafiken. Det var jättebra förra veckan när det var gott om plats att socialt distansera sig i kollektivtrafiken.

Enda avgången som är ok att ställa in är om deras egna personal är sjuk, de kan ju inte minska p.g.a. minskad efterfrågan i detta läge...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi har inte så mycket val, SL har valt att ställa in massor av avgångar (minskad efterfrågan säger de...) och nu är trängseln tillbaka, ledningen på SL borde tas ut på slottets borggård och pryglas offentligt. SL är "förvånade" att det blev trängsel när de kraftigt dragit tillbaka på trafiken. Det var jättebra förra veckan när det var gott om plats att socialt distansera sig i kollektivtrafiken.

Nja, reducerad personalstyrka i kombination med minskat resande var det väl?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nja, reducerad personalstyrka i kombination med minskat resande var det väl?

Jo, men reducerad personalstyrka (sjuka) förklarar inte den dramatiska nerdragningen.

Visa signatur

Amd o Apple