Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Vi vet hur många som dött med vilket ligger i fas %.

Ok, hur räknar ni då? Antar att man bör dividera Italiens siffror med skillnaden i befolkning för att kunna jämföra siffrorna rakt av...och var räknar man att startpunkten är? Har för mig att man på TV räknade med antal döda/miljoner invånare för att kunna jämföra. Finns det någon sida där man kan ställa dessa grafer mot varandra? Vore intressant att kunna se det uppställt utan att behöva räkna själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ok, hur räknar ni då? Antar att man bör dividera Italiens siffror med skillnaden i befolkning för att kunna jämföra siffrorna rakt av...och var räknar man att startpunkten är? Har för mig att man på TV räknade med antal döda/miljoner invånare för att kunna jämföra. Finns det någon sida där man kan ställa dessa grafer mot varandra? Vore intressant att kunna se det uppställt utan att behöva räkna själv

Det finns en del data på https://ourworldindata.org/coronavirus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Får se om Trump vill "öppna" USA igen. Kan ju vara så att han gör bedömningen att det inte går att hejda smittan och det är lika bra att köra så det ryker. Låter tämligen psykopatiskt och naivt.

Rapporteringen från USA tyder på det, han verkar tro att det skall räcka med 14 dagar, vilket innebär att om en vecka så stoppas restriktionerna från Trump. Gissar att ett flertal delstater har en något skild uppfattning, med det kommer i såfall bli problem för dem gällande federala resurser. Och så skall man försöka få ner spridningen i tex New York samtidigt som angränsande delstater har valt att ge upp. Kan en delstat stänga gränserna?

Val har konsekvenser. Och konsekvenserna i USA blir bara värre och värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Värsta utfallet större ekonomisk skada? På vilket sätt menar du att det går att åsamka mer ekonomisk skada än vad världen har ställt till med nu? Man har redan på 4veckor lyckats slå samtliga börsrekord de senaste 100år som går att slå, det stannar inte där heller utan fortsätter att sjunka. Fortsätter det såhär i 2 veckor till så är de 10 senaste åren av börsuppgång helt utraderat. Det är inget som man löser på några månader. Det kommer många många år innan vi är tillbaka den nivå som vi hade Januari 2020.

Hur världen ska hantera detta i över ett år på samma sätt som det görs nu är för mig en total gåta. Några veckor till med karantän så kommer nationerna att brytas samman.

Tänk på de äldre, isolera dig, din familj och sluta gnäll, nyttja hemkörningstjänster av mat, tänk på att beställa tillräckligt eftersom köerna börjar bli långa. Huvudsaken är att de äldre klarar sig.

Det här är bara en början, blir intressant att se vad som händer när många människor som förlorat jobbet börjar sälja av deras högt belånade bostäder.

Vi är mitt i två stora katastrofer samtidigt, Corona samt power off av världsekonomi, helt overkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Antar att ni tittar på nya bekräftade fall då? Då är det ju fortfarande bara de som testats och bekräftats sjuka som syns, något som riskerar att vara klart missvisande så länge de man testar faktiskt motsvarar ett genomsnitt av den faktiska smittspridningen i samhället. Har svårt att tro att så är fallet.

Jag tror du saknar ett "inte" nånstans där i det stycket, men jag förstår vad du menar
Sen ska man nog ha klart för sig att testningsstrategin varierar med tid beroende på vad man anser vara viktigt för stunden (gäller nog fler länder än Sverige), vilket också gör det vanskligt att direkt jämföra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Vi vet hur många som dött med vilket ligger i fas %.

Jag vet inte om jag bara är trött eller korkad, men hur menar du?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rapporteringen från USA tyder på det, han verkar tro att det skall räcka med 14 dagar, vilket innebär att om en vecka så stoppas restriktionerna från Trump. Gissar att ett flertal delstater har en något skild uppfattning, med det kommer i såfall bli problem för dem gällande federala resurser. Och så skall man försöka få ner spridningen i tex New York samtidigt som angränsande delstater har valt att ge upp. Kan en delstat stänga gränserna?

Val har konsekvenser. Och konsekvenserna i USA blir bara värre och värre.

Senaste presskonferensen jag såg (två dagar sen?) var Donald tydlig med att staterna bestämde själva hur dom på bästa sätt handskades med viruset och resurser skall fokuseras på områden som är i störst behov av det.

Tråkigt för företagen och arbetarna att Demokraterna stoppade Donalds räddningspaket.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Tror faktiskt det var en svensk nyhets artikel som slog mig hårdast idag..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9G3n7/skrackbilder-inif...

Media naturlich, men iaf.. :\

Hoppas att alla som blir sjuka och lidande hamnar i tillstånd utav att man inte känner vad som pågår, men, tyvärr pekar det inte på det. Hoppas alla skickar tankar till alla de älskar. Vi är på början av kurvan just nu.

Fy fan för att långsamt drunkna i sina egna kroppsvätskor. Folk kanske kan börja förstå vad det handlar om nu, även om du överlever har du ärr på lungorna. Detta kan även senare i livet leda till alla möjliga lungproblem, om du är 20 och överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tror faktiskt det var en svensk nyhets artikel som slog mig hårdast idag..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9G3n7/skrackbilder-inif...

Media naturlich, men iaf.. :\

Hoppas att alla som blir sjuka och lidande hamnar i tillstånd utav att man inte känner vad som pågår, men, tyvärr pekar det inte på det. Hoppas alla skickar tankar till alla de älskar. Vi är på början av kurvan just nu.

Fy fan för att långsamt drunkna i sina egna kroppsvätskor. Folk kanske kan börja förstå vad det handlar om nu, även om du överlever har du ärr på lungorna. Detta kan även senare i livet leda till alla möjliga lungproblem, om du är 20 och överlever.

Fast än så länge är de långvariga skadorna okonstaterade, det har gått för lite tid.
En i min familj hade dubbelsidig lunginflammation i alla loberna för några år sedan, var på håret att stryka med, och rejält med ärrbildning trodde de. Men på bara några månader gick det tillbaka helt, och inga tecken på nedsatt lungfunktion. Lungorna är en av de organ som har en helt otrolig läkningsförmåga.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tror faktiskt det var en svensk nyhets artikel som slog mig hårdast idag..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9G3n7/skrackbilder-inif...

Media naturlich, men iaf.. :\

Hoppas att alla som blir sjuka och lidande hamnar i tillstånd utav att man inte känner vad som pågår, men, tyvärr pekar det inte på det. Hoppas alla skickar tankar till alla de älskar. Vi är på början av kurvan just nu.

Fy fan för att långsamt drunkna i sina egna kroppsvätskor. Folk kanske kan börja förstå vad det handlar om nu, även om du överlever har du ärr på lungorna. Detta kan även senare i livet leda till alla möjliga lungproblem, om du är 20 och överlever.

Man ska nog inte heller tro att en korrekt och bra behandling är någon barnlek. Så vitt jag förstått så är man under ventilatorbehandlingen paralyserad (ej sövd), ligger på mage en stor del av dygnet och ventileras med en teknik som ger låg bortforsling av CO2 (ger hög CO2 halt i blodet).

Jag tror att vi är inne på en del av diskussionen som skrämmer skiten ur folk. Jag vet iaf att detta är otroligt obehagligt för mig att prata om, så jag funderade en bra stund på om jag skulle posta det här svaret...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Man ska nog inte heller tro att en korrekt och bra behandling är någon barnlek. Så vitt jag förstått så är man under ventilatorbehandlingen paralyserad (ej sövd), ligger på mage en stor del av dygnet och ventileras med en teknik som ger låg bortforsling av CO2 (ger hög CO2 halt i blodet).

Jag tror att vi är inne på en del av diskussionen som skrämmer skiten ur folk. Jag vet iaf att detta är otroligt obehagligt för mig att prata om, så jag funderade en bra stund på om jag skulle posta det här svaret...

Är hemskt, men en stor mängd av de som behöver just sjukhus vård, dör. Hamnar du på respirator så är det en stor risk att du dör (källa:oecd).

Man kanske borde vara ärlig med det dock? Så folk förstår vad det handlar om?

Har haft oturen att redan innan detta förlorat både barn, fru samt föräldrar. Det värsta läkarna gjorde var att ge hopp i hopplösa situationer, för då inser man inte hur illa det kan gå. Var ärlig, finns inget värre än att ge en person lite hopp i en dålig situation, man förlorar tilliten totalt för allt som har med sjukvård att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Är hemskt, men en stor mängd av de som behöver just sjukhus vård, dör. Hamnar du på respirator så är det en stor risk att du dör (källa:oecd).

Jo det är sant, fast just för ventilering vid lunginflammation så har man de senaste 20 åren gjort tre signifikanta genombrott som gör att risken att dö minskar markant och de är just de sakerna jag beskrev; low tidal volume ventilering, paralysering och att ligga på mage. Dessa tre i kombination ska tydligen ge en markant förbättrad prognos (källa: https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ).

Skrivet av anon173292:

Man kanske borde vara ärlig med det dock? Så folk förstår vad det handlar om?

Jo jag tycker nog att man ska vara ärlig, men man kan försöka undvika att skrämma skiten ur folk. Fast det är svårt och man bör ju varken undanhålla eller ljuga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Så du menar att de inte fick informationen om tvätta händerna då eller? Vilken annan information hade förhindrat detta ifall den informationen regeringen/FMH rekommenderat hade översatts till Somaliska? Jobba hemmifrån?

Nu spekulerar jag ju bara eftersom vi inte vet, men det är väl inte otroligt att en blev smittad och att de sen umgåtts obekymrat eftersom de inte kände till riskerna. Om de inte kan svenska tyder det på att de kanske mest umgås i sina svensk-somaliska kretsar, och då är det inte konstigt om de smittat varandra i hög grad. De kanske har ett kulturellt betingat högriskbeteende (som att dela tekopp eller liknande) som de hade undvikit om de känt till riskerna. Inget konstigt. Om de dött nu insjuknade de nog för två-tre veckor sedan, det var inte lika stora krigsrubriker då som nu. Tragiskt i vilket fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Jo jag tycker nog att man ska vara ärlig, men man kan försöka undvika att skrämma skiten ur folk. Fast det är svårt och man bör ju varken undanhålla eller ljuga.

Hur många klarar ett långvarigt strömavbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Hur många klarar ett långvarigt strömavbrott?

Hur kom vi in på det? Jag vet inte, men det påminner mig om att jag nog borde köpa en generator.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon173292:

Hur många klarar ett långvarigt strömavbrott?

Definiera "klarar" och "långvarigt". Talar du om överlevnad och några veckor skulle den absoluta majoriteten göra det vid den här tiden på året. Man kan laga gröt eller enkelt bröd över öppen eld, hämta vatten i valfritt vattendrag, bylsa på sig eller hugga en bokhylla i bitar för en varm brasa nattetid. De lokaler som har elförsörjning fristående från elnätet (såsom fotovoltaiska celler, vindturbiner etc.) kan agera centraler för äldre och sjuka och fungera som matsalar där ordentlig mat tillagas. På lite längre sikt krävs naturligtvis mer långtgående förändringar gällande matproduktion, utvandring från städer etc.
Den största faran initialt ligger antagligen i brist på information eller desinformation - tror människor att avbrottet kommer vara löst imorgon, eller allra senast i övermorgon har antagligen många en tendens att sitta på sina händer.
Menar du klarar i form av att man kan fortsätta sitt vardagsliv ungefär som vanligt finns det säkerligen några hundratal människor i Sverige som lever helt off-grid och skulle påverkas i liten grad, för resten blir det omöjligt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur kom vi in på det? Jag vet inte, men det påminner mig om att jag nog borde köpa en generator.

Angående att man inte bör skrämma folk, medans faktum är att de flesta inte kan klara sig längre än ett par veckor om något händer. Bör man inte vara allvarligt ärlig och tala om för folk, att saker kan faktiskt hända?

Nu är det ett virus, men som sagt, andra saker kan inträffa. Vårat samhälle idag är enormt sårbart, ingen ligger på överlager, allt ligger på snabba leveranskedjor. Tror vi tillverkar toalettpapper, men vilken sorts mat odlar vi vintertid?

Morötter samt potatis finns nog i begränsad mängd inhemskt, samt lite kött och mjölk, men räcker det om vi kollapsar ett steg till?

Tycker detta är ett bra tillfälle att påpeka just hur utsatta vi är. Har folk redan glömt sin "Om krisen kommer" folder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Angående att man inte bör skrämma folk, medans faktum är att de flesta inte kan klara sig längre än ett par veckor om något händer. Bör man inte vara allvarligt ärlig och tala om för folk, att saker kan faktiskt hända?

Nu är det ett virus, men som sagt, andra saker kan inträffa. Vårat samhälle idag är enormt sårbart, ingen ligger på överlager, allt ligger på snabba leveranskedjor. Tror vi tillverkar toalettpapper, men vilken sorts mat odlar vi vintertid?

Morötter samt potatis finns nog i begränsad mängd inhemskt, samt lite kött och mjölk, men räcker det om vi kollapsar ett steg till?

Tycker detta är ett bra tillfälle att påpeka just hur utsatta vi är. Har folk redan glömt sin "Om krisen kommer" folder?

Typ hälften av allt kött, mjölk mm kommer från Svenska bönder. Många butiker har mestadels svenskt av olika skäl, färska grönsaker på vintern är begränsat ja men potatis, morötter mm odlas i omgångar och sparas för att sedan skickas ut.
Begränsas det om vi inte har utländska marknaderna? Ja självklart, men Sverige har jämfört med de flesta länder ganska goda förutsättningar för självförsörjning, även med el, virke, malm etc under längre tid. Värdet av tågen skulle ju ses med då.

Självklart ändras livet när en kris kommer men det betyder inte att vi går under, de flesta problem går att lösa på en vecka. Mängden folk som skulle arbeta med att lösa det är ju inte heller liten, samarbete skulle i de flesta fall vara prio iom att det även påverkar alla mm.

Man kan vara försiktig, planera mm men att tänka att samhället är ett korthus som kollapsar är nog överdrivet. Skulle något slå ut så mycket av samhället direkt så vi inte kan kompensera alls är nog det som händer så kraftigt att samhällets roll är minimal.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

@Sir Hitman: rökning kanske? Vet inte hur tillförlitlig den kinesiska studien är, men risken ökar med faktor 14, och det står inte som en riskfaktor hos svenska intensivvårdsregistret.

edit: glömde en länk
https://omni.se/rokning-storst-riskfaktor-alarmerande-resulta...

Knappast rökningen som orsak.
Se studie nedan:

Skrivet av anon76929:

Vilken tur att man slutat röka och stackars er som aldrig rökt. Ni ligger pyrt till när det väl smäller till.
Citerar:
"What was most surprising for me was that although smoking rates in China are currently higher than most other countries in the world, of the 1099 Chinese people who contracted 2019-nCoV which were studied, 85.4% (927 people) had never-smoked, while only 12.6% (137 people) were current smokers and only 1.9% (21 people) were ex-smokers."

Källa:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.06.20020974v1

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tänk på de äldre, isolera dig, din familj och sluta gnäll, nyttja hemkörningstjänster av mat, tänk på att beställa tillräckligt eftersom köerna börjar bli långa. Huvudsaken är att de äldre klarar sig.

Det här är bara en början, blir intressant att se vad som händer när många människor som förlorat jobbet börjar sälja av deras högt belånade bostäder.

Vi är mitt i två stora katastrofer samtidigt, Corona samt power off av världsekonomi, helt overkligt.

Är egen företagere med anställd personal. Är ju såklart ganska orolig för båda för min och de anställdas jobb kommande året.

Har själv utvecklat och konsulterat åt två olika företag som jobbar med matkassar och hemkörning, ganska mycket som ska fungerar just in time för att kassen ska komma iväg hem till dig kyld och fortfarande fräsch.

Det är inte det minsta intressant att se människor arbetslösa, bara mest cyniskt att du anser att intressant att se. Kan bli ett livslångt lidande för många. Du kan ju fundera på hur du ska betala för båda matkasse och hur den ska komma hem till dig när alla branscher börjar skära och massarbetslöshet inom transport, gross m.m. matkassen kanske kommer med magi?

Kanske är dags och höjja blicken och inte se lite längre än till nästa månadslön? Vi har en kris som kommer pågå i över ett år som minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tror faktiskt det var en svensk nyhets artikel som slog mig hårdast idag..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9G3n7/skrackbilder-inif...

Media naturlich, men iaf.. :\

Hoppas att alla som blir sjuka och lidande hamnar i tillstånd utav att man inte känner vad som pågår, men, tyvärr pekar det inte på det. Hoppas alla skickar tankar till alla de älskar. Vi är på början av kurvan just nu.

Fy fan för att långsamt drunkna i sina egna kroppsvätskor. Folk kanske kan börja förstå vad det handlar om nu, även om du överlever har du ärr på lungorna. Detta kan även senare i livet leda till alla möjliga lungproblem, om du är 20 och överlever.

Även om du överlever? Drunkna i dina egna kroppsvätskor? Jobbar du på aftonbladet eller? Om du inte gör det så kanske du borde söka jobb där. Jesus........ Man kan lätt välja hur man skriver och framför saker. Att situationen är allvarlig säger jag inget om men...........Studien jag antar att du syftar på med ärr på lungorna säger tydligt att det är för tidigt att säga varken bu eller bä om ärr på lungorna eller nedsatt lungfunktion.

Det är klart bilderna från de spanska sjukhusen är oroväckande och det ser säkert liknande ut i Italien. Det är därför det är så sjukt viktigt att platta ner kurvan så vården hänger med. Dock kan jag sätta rätt mycket pengar på att merparten om inte alla människorna som ligger i korridorerna inte ligger och drunknar o sina egna kroppsvätskor. Sannolikt är det folk som behöver sjukhusvård men inte är dom mest allvarligt sjuka. Överfyllda sjukhus är ju det sista man vill se dock......Inte bra alls.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Knappast rökningen som orsak.
Se studie nedan:

Du har missförstått studien du länkar till. Se tabell 1
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.06.20020974v1...

Bland alla 1099 patienter röker 12,6% och 1,9% var ex-rökare (86,9% icke-rökare).
Av de som fick allvarliga symptom röker 16,9% och 5,2% ex-rökare.
Av de som behövde respirator, intensivvård eller dog rökte 25,8% och 7,6% var ex-rökare.

Som du ser var rökare överrepresenterade.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En intressant notering i denna Coronakris är att 16 bilar brann i Östberga igår natt, även i Tumba och Nacka brann bilar. Medans världen, Sverige och samhället rustar och sluter upp håller kidsen på och bränner bilar, det nåt fel i skallen. Gör processen kort, inga fler fritidsgårdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Är egen företagere med anställd personal. Är ju såklart ganska orolig för båda för min och de anställdas jobb kommande året.

Har själv utvecklat och konsulterat åt två olika företag som jobbar med matkassar och hemkörning, ganska mycket som ska fungerar just in time för att kassen ska komma iväg hem till dig kyld och fortfarande fräsch.

Det är inte det minsta intressant att se människor arbetslösa, bara mest cyniskt att du anser att intressant att se. Kan bli ett livslångt lidande för många. Du kan ju fundera på hur du ska betala för båda matkasse och hur den ska komma hem till dig när alla branscher börjar skära och massarbetslöshet inom transport, gross m.m. matkassen kanske kommer med magi?

Kanske är dags och höjja blicken och inte se lite längre än till nästa månadslön? Vi har en kris som kommer pågå i över ett år som minst.

Jag uttryckte mig skumt och kanske hmmm något sarkastiskt, inte överraskad överraskad över att det misstolkades, sorry.

Är mera på Kerstin Hessius linje (nationalekonom och tidigare vice riksbankschef) även om det är väldigt svårt att veta vad som är rätt och fel i dagens läge.

Sist men inte minst, Sverige är ett litet, litet land i en mycket stor värld. Det är ungefär som när man naivt tror att genom att rösta på ett visst parti kan man förändra hela Sveriges ekonomi, tyvärr är det inte riktigt så enkelt. När man beskyller ett styrande parti för allt eleände i världen, tänk om det vore så enkelt. Sverige är exceptionellt beroende av världsekonomin och vad de stora länderna gör.

Detta inlägg:
#18345672

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Du har missförstått studien du länkar till. Se tabell 1
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.06.20020974v1...

Bland alla 1099 patienter röker 12,6% och 1,9% var ex-rökare (86,9% icke-rökare).
Av de som fick allvarliga symptom röker 16,9% och 5,2% ex-rökare.
Av de som behövde respirator, intensivvård eller dog rökte 25,8% och 7,6% var ex-rökare.

Som du ser var rökare överrepresenterade.

Så förstår jag dig rätt så gäller detta:
86,9% av alla sjuka var ickerökare = flest ickerökare
(Slår nu nedan ihop siffror för rökare och x-rökare)
77,9% av de som fick allvarliga symtom var ickerökare. = flest ickerökare
66,6 % av de som behövde respirator, intensivvård eller dog var ickerökare. = flest ickerökare

Förklara gärna hur du tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Definiera "klarar" och "långvarigt". Talar du om överlevnad och några veckor skulle den absoluta majoriteten göra det vid den här tiden på året. Man kan laga gröt eller enkelt bröd över öppen eld, hämta vatten i valfritt vattendrag, bylsa på sig eller hugga en bokhylla i bitar för en varm brasa nattetid. De lokaler som har elförsörjning fristående från elnätet (såsom fotovoltaiska celler, vindturbiner etc.) kan agera centraler för äldre och sjuka och fungera som matsalar där ordentlig mat tillagas. På lite längre sikt krävs naturligtvis mer långtgående förändringar gällande matproduktion, utvandring från städer etc.
Den största faran initialt ligger antagligen i brist på information eller desinformation - tror människor att avbrottet kommer vara löst imorgon, eller allra senast i övermorgon har antagligen många en tendens att sitta på sina händer.
Menar du klarar i form av att man kan fortsätta sitt vardagsliv ungefär som vanligt finns det säkerligen några hundratal människor i Sverige som lever helt off-grid och skulle påverkas i liten grad, för resten blir det omöjligt.

Du inser att de flesta människorna bor i städer och inte alls har möjlighet till det här?
Ska de elda på balkongen med risk för att bränna ner huset? För inne kommer de bli förgiftade.
Samsas om eldplatser ute, kanske men tvivlar på att det kommer fungera särskilt bra.
Vattendrag i städerna, ja kanske om man har möjlighet att rena vattnet men tveksamt att det är möjligt i den utsträckningen.
För de flesta av oss ute på landet är några veckor inga problem men i städerna kommer läget snabbt bli riktigt besvärligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Så förstår jag dig rätt så gäller detta:
86,9% av alla sjuka var ickerökare = flest ickerökare
(Slår nu nedan ihop siffror för rökare och x-rökare)
77,9% av de som fick allvarliga symtom var ickerökare. = flest ickerökare
66,6 % av de som behövde respirator, intensivvård eller dog var ickerökare. = flest ickerökare

Förklara gärna hur du tänkte.

Om 7% av befolkningen röker. Och 25% av de som dött är rökare så är det väl en ganska stor grupp.

https://tobaksfakta.se/rokningen-fortsatter-att-minska-i-sver...

Men hur stora de övriga identiferbara grupperna?

Permalänk
Medlem

Storbritannien har gått från "Keep calm & booze on" till "total lockdown". Så kan det också bli.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Om 7% av befolkningen röker. Och 25% av de som dött är rökare så är det väl en ganska stor grupp.

https://tobaksfakta.se/rokningen-fortsatter-att-minska-i-sver...

Men hur stora de övriga identiferbara grupperna?

Men nu plockar du in en variabel som inte är relevant.
Vad har antalet rökare i Sverige med antalet Covid-19 smittade rökare som dött i Kina att göra med varandra.
Gör om Gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Storbritannien har gått från "Keep calm & booze on" till "total lockdown". Så kan det också bli.

Har gått vissa rykten om att liknande kan hända i Sverige i dag (åtminstone att det informeras om det) men vi får väl se vad politikerna samt experterna hittar på och nej, ingen källa jag kan ge ut.

Det är nog inte konstigare än att de funderar/velar över det.