Nvidia skalar upp grafik-AI med DLSS 2.0

Permalänk
Melding Plague

Nvidia skalar upp grafik-AI med DLSS 2.0

Den nya versionen av Nvidias AI-nätverk erbjuder uppskalad upplösning med prestanda som är dubbelt så bra som föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

vi får se hur bildkvaliteten blir, men det blir nog en tredje gången gillt för Nvidia. jag tror för mycket detalj kommer gå förlorat fortfarande i uppskalningen (något som redan händer).

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Många har kritiserat tekniken men jag tror att det är framtiden helt klart. Om några år lär till och med inbyggd grafik kunna köra DLSS och man kommer nog kunna spela 4k och kanske 8k med relativt billiga komponenter. Men å andra sidan var det mycket snack om molnet när XBOX One kom och det känns inte som det varit till så stor nytta så får se

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

vi får se hur bildkvaliteten blir, men det blir nog en tredje gången gillt för Nvidia. jag tror för mycket detalj kommer gå förlorat fortfarande i uppskalningen (något som redan händer).

Har du kollat stillbildsjämförelserna?
Det ser ofta lika bra ut som native, och i flera fall ser det bättre ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Återigen så måste alla spel stöda detta, sen är frågan hur länge stödet finns kvar då spel blir snabbt gamla.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

1.0

2.0 = "jpg-artefakt-konturer" DELUXE.
SKÄMTAR nvidia?

Permalänk
Inaktiv

Alla verkar ju tycka olika angående dlss, men jag tycker att dlss 2 ser riktigt lovande ut 🙂
Blir intressant att se ”riktiga jämförelser” längre fram från oberoende källor

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Återigen så måste alla spel stöda detta, sen är frågan hur länge stödet finns kvar då spel blir snabbt gamla.

I youtube-klippet som Nvidia släppte igår så säger de att DLSS 2.0 inte längre behöver stöd från spelet, utan det klarar sig själv på alla spel direkt tydligen. Om jag inte missförstod helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du kollat stillbildsjämförelserna?
Det ser ofta lika bra ut som native, och i flera fall ser det bättre ut.

Det ser ju bra ut i vad de visar och om det är faktum i verkligheten så blir det ju nice.

De höll inte vad de lovade eller visade sist, så ser ingen anledning alls att lite på dem denna gång innan jag ser det själv.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwertylol1:

I youtube-klippet som Nvidia släppte igår så säger de att DLSS 2.0 inte längre behöver stöd från spelet, utan det klarar sig själv på alla spel direkt tydligen. Om jag inte missförstod helt.

Låter skumt, om man är beroende av deras serverkraft och jag spelar ett okänt spel hur ska den veta hur den kan förbättra bilden då måste den skicka mycket mellan dator och server.

Citat:

I samband med avtäckandet presenterar Nvidia också spel som får stöd för DLSS 2.0. Ett av de stora namnen är fjolårets Control från finska spelstudion Remedy Entertainment. Även Mechwarrior V får DLSS 2.0, och enligt utvecklaren Piranha Games ger detta spelet en gratis prestandaförbättring utan att offra bildkvalitet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

DLSS=BLURR ON

Bra teknik för att försöka fejka rendering i hög upplösning.
Duger dock bra om man inte har så skarp syn.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av qwertylol1:

I youtube-klippet som Nvidia släppte igår så säger de att DLSS 2.0 inte längre behöver stöd från spelet, utan det klarar sig själv på alla spel direkt tydligen. Om jag inte missförstod helt.

DLSS behöver fortfarande implementeras per speltitel, men det är mindre tidskrävande att göra det då maskininlärningen för uppskalning nu är mer generell och inte specifik per spel. Förut behövde utvecklaren skicka in samples för Nvidias datacenter att träna fram en modell på, vilket kunde ta åtskilliga månader. Detta ska inte längre behövas.

Permalänk
Medlem

SweClockers kryllar verkligen av experter som älskar å hata saker man aldrig testat... Efter att ha sett DLSS i Youngblood så är jag helt övertygad om att de är rätt väg å gå för å tillåta hög fps i kombination med RT eller för att göra mer komplexa spel tillgängliga för svagare hårdvara. Att gnälla på en sådan utveckling har jag ingen förståelse för.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Återigen så måste alla spel stöda detta,

Finns det någon anledning till att du påstår att alla spel måste stödja detta?
Jag är inte helt med på varför det måste vara så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superegg:

Låter skumt, om man är beroende av deras serverkraft och jag spelar ett okänt spel hur ska den veta hur den kan förbättra bilden då måste den skicka mycket mellan dator och server.

DLSS 2.0 är verkligen en "2.0" enligt vad som framkommit. När Nvidia började få feedback från skarp användning av första inkarnationen av DLSS insåg man rätt snabbt att det fanns en del fundamentala designmissar. Grundtanken var rätt, men det visade sig vara lite svårare att integrera i existerande spelmotorer än man önskade, att kontinuerligt träna för varje spel skalade inte etc.

AnandTech skriver

"Responding to both competitive pressure and the realization of their own technology limitations, the latest iteration of NVIDIA’s upscaling technology is a rather significant overhaul of the technique. While NVIDIA is still doing AI upscaling at a basic level, DLSS 2.0 is no longer a pure upscaler; NVIDIA is now essentially combining it with temporal anti-aliasing."

Läser man t.ex. vad TechSpot/HardwareUnboxed säger om DLSS 2.0 är det nu verkligen det som Nvidia siktade på och lovade initialt.

"After analyzing DLSS in Youngblood, there's no doubt that the technology works. The first version of DLSS was unimpressive, but it’s almost the opposite with DLSS 2.0: the upscaling power of this new AI-driven algorithm is remarkable and gives Nvidia a real weapon for improving performance with virtually no impact to visuals."

"The visual quality is impressive enough that we’d have to start benchmarking games with DLSS enabled"

Om man ska ta på sig Nvidias PR-hatt: DLSS 2.0 är inte bara "fine-wine", det är mer likt ett inbytesprogram där ditt OK-ish vin nu är ersatt mot en rejält mycket mer exklusive serie utan extra kostnad (det är inte något man associerar med "Nvidia" ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hejsann:

2.0 = fula jpg-artefakt-konturer DELUXE... ok ..ugh.
https://i.postimg.cc/QtG9PNFB/1-copy.png

SKÄMTAR nvidia?
https://i.postimg.cc/tT3ZH06B/2.png

Ser riktigt bra ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Har du kollat stillbildsjämförelserna?
Det ser ofta lika bra ut som native, och i flera fall ser det bättre ut.

senaste hardware-unboxed gjorde test så var DLSS ganska dåligt i jämförelse med annat på marknaden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

senaste hardware-unboxed gjorde test så var DLSS ganska dåligt i jämförelse med annat på marknaden.

Senaste testet från HardwareUnboxed/TechSpot är ju denna, där mer eller mindre helgonförklarar man tekniken (DLSS 2.0). Man nämner också flera gånger just hur man sågade DLSS 1.0

"Early DLSS implementations looked bad, producing a blurry image with artifacts. Battlefield V was a particularly egregious case, but even Metro Exodus failed to impress."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

senaste hardware-unboxed gjorde test så var DLSS ganska dåligt i jämförelse med annat på marknaden.

Tim på HU släppte ganska nyligen en video baserad på senaste Wolfenstein och DLSS 2.0. Han var mycket imponerad och öste beröm över det.

Som @Yoshman skriver längre upp så beskrev han det som i princip "gratis" prestanda.

Permalänk
Medlem

Ser jävligt intressant ut, men eftersom det inte kommer från AMD så dissar vid det

Permalänk
Medlem

synd att det inte funkar på 1080 TI

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är detta ute eller när kommer det ut?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Spawnbadboy:

Är detta ute eller när kommer det ut?

Det är ute nu. Både Wolfenstein: Youngblood och Deliver Us the Moon har haft det ett par månader medan stöd patchas in i Mechwarrior 5 och Control (26 mars).

Permalänk
Medlem

Måste man ha tensor-kärnor för att det ska fungera? Har länge sneglat på ett 1660TI kort till min nya laptop, men om DLSS2 kommer fungera bra så vill jag ju ha ett 2060 istället.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har bara testat Shadow of the tomb raider som hade DLSS igång som default-setting när jag testade det.
Kändes som man hade fått gråstarr, så om nu DLSS 2.0 är bättre, så kanske det känns som innan läsglasögonen åker på.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

synd att det inte funkar på 1080 TI

Väntan på ersättare tycks bli lång med. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

1.0

2.0 = "jpg-artefakt-konturer" DELUXE.

Det ser ut som typiska artefakter av för hårt applicerat skärpefilter. Jag tycker mig se samma sak i flera av Nvidias exempel.

Det vore ju tämligen pinsamt om den största förändringen bara beror på ett simpelt skärpefilter (alltså DLSS 1.0 + skärpefilter = DLSS 2.0), så jag hoppas jag har fel.

Gallerexemplet kan dock inte enbart bero på skärpefilter, för då skulle resultatet omöjligen bli så pass bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datanisse:

DLSS=BLURR ON

Bra teknik för att försöka fejka rendering i hög upplösning.
Duger dock bra om man inte har så skarp syn.

Hm.
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne... (visar utan, med gamla DLSS och med nya DLSS)

Tycker du verkligen att det är suddigare med DLSS på där? Eller går du på förra implementationen som var ganska hemsk?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Måste man ha tensor-kärnor för att det ska fungera? Har länge sneglat på ett 1660TI kort till min nya laptop, men om DLSS2 kommer fungera bra så vill jag ju ha ett 2060 istället.

Ja, du behöver ett RTX kort.

Tycker att det verkar lovande och det kommer ju likande i RDNA2 till konsolerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

DLSS=BLURR ON

Bra teknik för att försöka fejka rendering i hög upplösning.
Duger dock bra om man inte har så skarp syn.

Fast om skiten redan är pixlig och man kisar så är effekten i princip samma sak.